Gå till innehåll

Vad är det för fel på er pokerspelare??


Recommended Posts

Som rubriken lyder, VA FAN Ä DE MÄ ER?!

Ni vill inte betala någon skatt men staten ska sköta allt åt er. Om ingen skulle betala skatt, hur skulle de se ut då? Varför ska ni slippa? Jag har aldrig sett ett bra skäl till att ni ska slippa! Jag tycker att det ska vara skatt på alla sidor och på alla andra "lotterivinster". Ni säger själva att poker är skicklighet, ännu mera skäl till att betala skatt. Varför ska ni slippa? Vissa av er tjänar säkert 5 gånger som mycket vissa vanliga knegare och de betalar ändå 30% skatt, men ni? 100 000 spänn rakt ner i fickan?... För vanligt folk skulle det blivit 50 tusen spänn efter skatt. Alla ska betala skatt! Även ni giriga pokerspelare så sluta gnäll och skriv upp era pokervinster nästa gång ni redovisar inkomster.

Rättvisa inte särbehandling!

 

Edit: Glömde skriva att jag som många andra här tycker, att det ska vara ungefär som aktier. Att redovisa årsvis: insättningar och uttag. Enskilda turnerings och cashgame förluster respektive vinster ska så klart kvitta varandra. Avdrag för resa och boende? Kanske, men hur många är inte lika mycket på semester när de är i Vegas som jobb?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 166
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Som rubriken lyder, VA FAN Ä DE MÄ ER?!

Ni vill inte betala någon skatt men staten ska sköta allt åt er. Om ingen skulle betala skatt, hur skulle de se ut då? Varför ska ni slippa? Jag har aldrig sett ett bra skäl till att ni ska slippa! Jag tycker att det ska vara skatt på alla sidor och på alla andra "lotterivinster". Ni säger själva att poker är skicklighet, ännu mera skäl till att betala skatt. Varför ska ni slippa? Vissa av er tjänar säkert 5 gånger som mycket vissa vanliga knegare och de betalar ändå 30% skatt, men ni? 100 000 spänn rakt ner i fickan?... För vanligt folk skulle det blivit 50 tusen spänn efter skatt. Alla ska betala skatt! Även ni giriga pokerspelare så sluta gnäll och skriv upp era pokervinster nästa gång ni redovisar inkomster.

Rättvisa inte särbehandling!

 

Håller med dej om det mesta i ditt inlägg, inte minst på ett ideologiskt plan. Pinsamt med alla pokerspelare som beklagar sej. Nä, bättre att vara kåt

glad och tacksam så länge man/dom slipper betala skatt på sina vinster.

 

Men tyvärr är många bra pokerspelare små egotrippade töntkukar helt utan solidaritet som inte ser och förstår det patetiska i deras åsikter.

 

Edit: Fan vad skit jag skall få nu :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken lyder, VA FAN Ä DE MÄ ER?!

Ni vill inte betala någon skatt men staten ska sköta allt åt er. Om ingen skulle betala skatt, hur skulle de se ut då? Varför ska ni slippa? Jag har aldrig sett ett bra skäl till att ni ska slippa! Jag tycker att det ska vara skatt på alla sidor och på alla andra "lotterivinster". Ni säger själva att poker är skicklighet, ännu mera skäl till att betala skatt. Varför ska ni slippa? Vissa av er tjänar säkert 5 gånger som mycket vissa vanliga knegare och de betalar ändå 30% skatt, men ni? 100 000 spänn rakt ner i fickan?... För vanligt folk skulle det blivit 50 tusen spänn efter skatt. Alla ska betala skatt! Även ni giriga pokerspelare så sluta gnäll och skriv upp era pokervinster nästa gång ni redovisar inkomster.

Rättvisa inte särbehandling!

 

Jag håller med dig till 100% där, klart det ska vara skatt på pokervinster- det är nog mest förlorare som gnäller och piper över detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktat till frirullare:

 

Hur har du tänkt att detta ska gå till?

Ta till exempel i Danmark där de har 56% skatt på pokervinster.

Har en polare där som ena månaden vann lite över 500 000$, och månaden efter gulade han allt. 2 månader senare fick han ett inbetalningskort till skatteverket på 280 000$ men hade inte en krona kvar.

Hur tycket du poker ska beskattas då?

Visst jag kan hålla med att poker ska beskattas som allt annat. Men frågan är hur det ska gå till? Som sagt behövs att man får göra avdrag för resor/hotell/inköp i turneringar mm. För som det ser ut nu om man kommer i pengarna i tex main event som kostar 10 000$, då får man ca 13 000$ precis ITM. dra av 33% och du får kvar 8710$, resa och boenda i Vegas under main event ca 3000$ och då var det helt plötsligt kvar ca 5700$. Då har man helt plötsligt gått back fast man kom i pengarna.

Så det är inte direkt lätt att bara lägga skatt på pokervinster. Är ganska många andra aspekter att ta hänsyn till det om man ska kunna leva på poker efter beskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken lyder, VA FAN Ä DE MÄ ER?!

Ni vill inte betala någon skatt men staten ska sköta allt åt er. Om ingen skulle betala skatt, hur skulle de se ut då? Varför ska ni slippa? Jag har aldrig sett ett bra skäl till att ni ska slippa! Jag tycker att det ska vara skatt på alla sidor och på alla andra "lotterivinster". Ni säger själva att poker är skicklighet, ännu mera skäl till att betala skatt. Varför ska ni slippa? Vissa av er tjänar säkert 5 gånger som mycket vissa vanliga knegare och de betalar ändå 30% skatt, men ni? 100 000 spänn rakt ner i fickan?... För vanligt folk skulle det blivit 50 tusen spänn efter skatt. Alla ska betala skatt! Även ni giriga pokerspelare så sluta gnäll och skriv upp era pokervinster nästa gång ni redovisar inkomster.

Rättvisa inte särbehandling!

 

Att pokerspelare in betalar någon skatt alls är bara korkat att säga, indirekt skattar dom säkert mer än gemen arbetare. Eftersom vinsterna ofta invisteras eller slösas bort. När du jobbar så är du garanterad pengar, inte direkt så att chefen kommer in och drar nåt i stil med "den här månaden har du varit runbad så nu tar vi tillbak två månaders lön".

 

Ska man beskatta varje månad, år? Ska man betala skatt även om man är en förlorande spelare? Om man multitablar på svenskaspel på hyffsade stakes så betalar man inte mer till staten än vad en vanlig arbetare gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken lyder, VA FAN Ä DE MÄ ER?!

Ni vill inte betala någon skatt men staten ska sköta allt åt er. Om ingen skulle betala skatt, hur skulle de se ut då? Varför ska ni slippa? Jag har aldrig sett ett bra skäl till att ni ska slippa! Jag tycker att det ska vara skatt på alla sidor och på alla andra "lotterivinster". Ni säger själva att poker är skicklighet, ännu mera skäl till att betala skatt. Varför ska ni slippa? Vissa av er tjänar säkert 5 gånger som mycket vissa vanliga knegare och de betalar ändå 30% skatt, men ni? 100 000 spänn rakt ner i fickan?... För vanligt folk skulle det blivit 50 tusen spänn efter skatt. Alla ska betala skatt! Även ni giriga pokerspelare så sluta gnäll och skriv upp era pokervinster nästa gång ni redovisar inkomster.

Rättvisa inte särbehandling!

 

Ja, precis alla här tjänar ju 100k/mån och gör man inte det så suger man hårt på poker.

Försök fatta att inte ens 1/3 av postarna härinne är vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktat till frirullare:

 

Hur har du tänkt att detta ska gå till?

Ta till exempel i Danmark där de har 56% skatt på pokervinster.

Har en polare där som ena månaden vann lite över 500 000$, och månaden efter gulade han allt. 2 månader senare fick han ett inbetalningskort till skatteverket på 280 000$ men hade inte en krona kvar.

 

Om man nu som Dansk vet om deras skatteregler(vilket man förmodas göra) så får man ju skylla sig själv när man inte lägger undan pengar till skatten.

Reglerna är ju i det närmaste samma i Sverige när det gäller kapitalvinstbeskattning.

Ex. Jag gör 1 miljon i vinst på en aktieaffär nästa månad tar jag min miljon och satsar på andra aktier som inte är lika bra och företaget kursar, Jag är nu GUL!

Men det tar nog skatteverket knappast någon hänsyn till vid nästa deklaration det kommer nog ett inbetalnings kort på 300000kr

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktat till frirullare:

 

Hur har du tänkt att detta ska gå till?

Ta till exempel i Danmark där de har 56% skatt på pokervinster.

Har en polare där som ena månaden vann lite över 500 000$, och månaden efter gulade han allt. 2 månader senare fick han ett inbetalningskort till skatteverket på 280 000$ men hade inte en krona kvar.

Hur tycket du poker ska beskattas då?

Visst jag kan hålla med att poker ska beskattas som allt annat. Men frågan är hur det ska gå till? Som sagt behövs att man får göra avdrag för resor/hotell/inköp i turneringar mm. För som det ser ut nu om man kommer i pengarna i tex main event som kostar 10 000$, då får man ca 13 000$ precis ITM. dra av 33% och du får kvar 8710$, resa och boenda i Vegas under main event ca 3000$ och då var det helt plötsligt kvar ca 5700$. Då har man helt plötsligt gått back fast man kom i pengarna.

Så det är inte direkt lätt att bara lägga skatt på pokervinster. Är ganska många andra aspekter att ta hänsyn till det om man ska kunna leva på poker efter beskattning.

 

Din polare var korkad! Svårare än så är det inte. Han borde känt till reglerna och betalt in sin skatt direkt.

Annars så skulle vi i sverige kunna beskatta årsvis. Ungefär som med alla andra jobb. Total vinnst - ev. avdrag för resor osv.

Hur tror du egna företagare i sverige gör? Tror du dom gör av med alla pengar och sen blir förvånade när staten vill ha in skatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är självklart att pokervisnter *bör* beskattas, men absolut inte då det sättet som skattelagen är skriven nu.

 

Gör om så att pokerspel beskattas på samma sätt/liknande sätt som aktievinster, så är det inga problem, inklusive avdragsrätt för förluster (en förlust kanske bara får skjutas fram ett år, annars blir det en omöjlig situation för staten, eftersom spelarkollektivet per definition är förlorande).

 

Det finns andra möjligheter också, exempelvis en beskattning på insättningarna på pokersajten (skatten ska drabba pokersajterna, som därigenom blir licensierade i Sverige (och faktiskt kan generera arbetstillfällen här i stället för Gibraltar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att pokerspelare in betalar någon skatt alls är bara korkat att säga, indirekt skattar dom säkert mer än gemen arbetare. Eftersom vinsterna ofta invisteras eller slösas bort.

 

Du har inte koll på att en svensk arbetare betalar 50% skatt på lönen va? Inte 30%, utan 50%, inklusive sociala agvifter mm. Och sedan ska han momsa på allt han köper, medan pokerspelaren bara momsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...