Gå till innehåll

Vad är det för fel på er pokerspelare??


Recommended Posts

  • Svars 166
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om du inte anser att hälften går i skatt, så ska du få ett uppdrag av mig.

 

a) Jag vill ha ut en tusenlapp för en artikel, på mitt bankkonto, skattat och klart

b) Jag vill att Poker Magazine, som jag tycker så mycket om, ska betala så lite som möjligt för denna artikel

c) Jag tycker att man ska göra rätt för sig, inom rimliga gränser, så att ta det hela svart eller pyssla med utlandsbolag är fusk.

 

Du får göra vilket upplägg som helst, med att jag är

1) Anställd av Poker Magazine

2) Jag har ett egenägt AB

3) Jag har en enskild firma

4) Jag har ett handelsbolag

 

där jag får ut mer än 1000 kr och Poker Magazine betalar mindre ut ur sin kassa än 2000 (vi struntar i momsen nu om vi fakturerar, det är ju som sagt inte intressant för bolag).

 

EDIT: 1) är ingen tänkbar lösning just i det här fallet, det är inte aktuellt att anställa mig för att skriva en enstaka artikel, men du kan få leka med den uppgiften om du orkar. Annars är det 2)-4) som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart man ska betala skatt om man nu ska få bo i det här samhället dock är ju skattereglerna helt åt helvte när det gäller "lotterivinster" så går ju inte skatta. Hade det gått att beskatta som kapitalvinst eller liknande så hade det ju varit mycket lättare. Om man vill skatta pokervinster just nu får man inte ens göra avdrag för förluster och då går det ju liksom inte ihop..

 

Jag säger inte att jag vill skatta, jag är ju girig människa som alla andra, men samtidigt hade jag gjort det om det hade gått att göra på något vettigt sätt för det tycker jag man ska göra precis som op skriver.

 

Edit: Alla som säger att man som pokerspelare bidrar till staten för att man köper mer saker har ju helt uppåt väggarna fel. Inse hur mycket man skattar på ett vanligt arbete och hur enormt jävla lite man kan ta igen det genom att vara en shoppoholic. Vi bidrar liksom inte mycket så mer än arbetslösa, dom får lite bidrag det är ända skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla, poängen är att poängtera vem som bär den

 

 

Det har ingen betydelse vem som anses vara skattepliktig i en kedja, det intressanta är det totala skattetrycket på utfört arbete. Tänk enskild firma, om det gör det lite lättare för dig att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, argumentet med att få pengar tillbaka om man skulle förlora är ju helt ohållbart, det räcker ju med att man lär känna någon i ett skattefritt land och sen kan man påbörja en intensiv dumpning, får tillbaka pengar för sina förluster, får tillbaka pengarna från det skattefria landet och påbörjar en ny dumpning.

 

Samma sak gäller ju resor och hotell till pokerturneringar, jag tänker då i stil med: "Fan va skönt det hade varit med en spanienresa, ja vet! Jag planerar in en liten turnering så kan jag göra avdrag för både flyg boende & får fanemig en liten slant tillbaka om skiten går åt helvete"

 

Jag stödjer i Teorin idéen med att beskatta pokervinster och på så sätt skaffa sig rättigheter som en s.k. vanlig arbetare, dvs tillgång till villalån osv. men i praktiken är detta ett oerhört svårt genomförande, särkilt för de som spelar för att de tycker det är kul att spela, ja menar, alla sitter ju inte och pressar 50 bord 12h om dagen...

 

Sen är ju folk rent allmänt ganska 'sneaky' om jag utrycker mig så, det går ju alltid att ta sig förbi skattesystem osv och just poker är ju ganska svårt att kolla upp, visst, hade sidorna gett ut information med hur mycket man vunnit/förlorat hade det ju underlättat men det räcker ju med att en sida/nätverk inte gör detta och då kommer dem dra till sig en jävla massa spelare (antar jag?).

 

Det ända rimliga jag kan komma på är att man gör någon form av årsredovisning, vilket isåfall skulle vara frivilligt, skattar, men om man gör detta har man då skaffat sig alla de rättigheter som kommer med ett riktigt jobb (ja tänkte sätta riktigt jobb inom "" men ja, poker är ju fan inget riktigt jobb om ja ska va ärlig). Hur som helst skulle du isåfall ha rätt till socialt skyddsnät, A-kassa, pension osv, finns säkert en del spelare som ser detta som ganska intressant, särkilt mid level spelarna som gör sig en okej slant men inga enorma pengar. Samtidigt uppstår det ju självklart problem där också och jag påstår absolut inte att det är någon sorts genomtänkt teori utan kort och gott lite svammel såhär på min egna lilla förfest framför forumet.

 

Detta blev kanske lite långt och osammanhängande och stavning och gramatik är kanske inte i sin absoluta toppform, sånt händer när man sänkt ett par kalla uddevalla, men va fan, släng in lite god & negativ kritik eller gör ett humoristiskt utspel, allt är trevligt!

 

Ha en bra kväll och snåla inte på ölen ;)

 

Mvh: Diazo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men herregud fattar du ingenting poker är ett SPEL inget JOBB 90% av spelarna förlorar hur ska dom betala skatt? dom som spelar på svenska spel betalar rake till staten en sorts skatt.sen kan man inte veta med säkerhet om man är en vinnande spelare eftersom en bra spelare kan tilta bort hela rullen på en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men herregud fattar du ingenting poker är ett SPEL inget JOBB 90% av spelarna förlorar hur ska dom betala skatt? dom som spelar på svenska spel betalar rake till staten en sorts skatt.sen kan man inte veta med säkerhet om man är en vinnande spelare eftersom en bra spelare kan tilta bort hela rullen på en vecka.

 

dett inlägg var menat till trådskaparen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydelse vem som anses vara skattepliktig i en kedja, det intressanta är det totala skattetrycket på utfört arbete.

I slutändan som en vanlig arbetstagare ”bryr du dig inte” om annat än att rätt nettolön kommer in på kontot den 25:e. Vid löneförhandling diskuterar ni bruttolönen.

Din revisor kommer troligtvis att skaka på huvudet om du säger att det är ointressant att redovisa rätt kostnad/utgift på rätt konto.

Om jag får föreslå dagens boktips så blir det, redovisa rätt 2007 (Bonniers utbildning) alternativt bokföring – praktisk handbok med konteringsexempel (BL information)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan som en vanlig arbetstagare ”bryr du dig inte” om annat än att rätt nettolön kommer in på kontot den 25:e. Vid löneförhandling diskuterar ni bruttolönen.

Din revisor kommer troligtvis att skaka på huvudet om du säger att det är ointressant att redovisa rätt kostnad/utgift på rätt konto.

Om jag får föreslå dagens boktips så blir det, redovisa rätt 2007 (Bonniers utbildning) alternativt bokföring – praktisk handbok med konteringsexempel (BL information)

 

Men herregud, så här trög kan du bara inte vara på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BOGIS, ffs, det handlar inte om bokföring utan om skattefilosofi. Gdaily försöker jämföra pokervinster med andra former av inkomster och hur dessa beskattas. Det handlar inte om hur han ska redovisa sitt bolag, ok?

Han skrev till en annan,

"Du har inte koll på att en svensk arbetare betalar 50% skatt på lönen va? Inte 30%, utan 50%, inklusive sociala agvifter mm"

Jag poängterar bara att gdaily har fel, svenska arbetare betalar inte arbetsgivaravgift ;) Rätt ska vara rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan som en vanlig arbetstagare ”bryr du dig inte” om annat än att rätt nettolön kommer in på kontot den 25:e. Vid löneförhandling diskuterar ni bruttolönen.

Din revisor kommer troligtvis att skaka på huvudet om du säger att det är ointressant att redovisa rätt kostnad/utgift på rätt konto.

Om jag får föreslå dagens boktips så blir det, redovisa rätt 2007 (Bonniers utbildning) alternativt bokföring – praktisk handbok med konteringsexempel (BL information)

 

Civ ing KTH Industriell Ekonomi, och runt 100 högskolepoäng på Handelshögskolan. Jag kan bokföring, och håller med Hume

Men herregud, så här trög kan du bara inte vara på riktigt.

 

Pokermagazines kassa minskar med 2000 kronor, statens kassa ökar med 1000 kr och min kassa ökar med 1000 kr. Att se det på annat sätt än att det är 50% skatt på mitt arbete att skriva artikel är totalt felaktigt.

 

Du resonerar som en 50-årig Metallansluten LO-ekonom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civ ing KTH Industriell Ekonomi, och runt 100 högskolepoäng på Handelshögskolan. Jag kan bokföring, och håller med Hume

 

Pokermagazines kassa minskar med 2000 kronor, statens kassa ökar med 1000 kr och min kassa ökar med 1000 kr. Att se det på annat sätt än att det är 50% skatt på mitt arbete att skriva artikel är totalt felaktigt.

 

Du resonerar som en 50-årig Metallansluten LO-ekonom.

 

LOL ! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civ ing KTH Industriell Ekonomi, och runt 100 högskolepoäng på Handelshögskolan. Jag kan bokföring, och håller med Hume

 

Pokermagazines kassa minskar med 2000 kronor, statens kassa ökar med 1000 kr och min kassa ökar med 1000 kr. Att se det på annat sätt än att det är 50% skatt på mitt arbete att skriva artikel är totalt felaktigt.

 

Du resonerar som en 50-årig Metallansluten LO-ekonom.

 

Gdaily,

 

Cheers ! ;) Varför denna felformulering när du vet bättre. Det är för mig obegripligt.

Delar av det jag skrivit är med glimten i ögat. Självfallet förstår jag hur du tänker, men som sagt förstår jag inte varför du inte skriver rätt när du vet bättre – det gjorde du även i en annan tråd.

 

Vi får väl vänta på en kommentar från cyntax eller colderose för ett svar på vem som har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men herregud fattar du ingenting poker är ett SPEL inget JOBB 90% av spelarna förlorar hur ska dom betala skatt? dom som spelar på svenska spel betalar rake till staten en sorts skatt.sen kan man inte veta med säkerhet om man är en vinnande spelare eftersom en bra spelare kan tilta bort hela rullen på en vecka.

 

Klart inte dom skall betala skatt som förlorar. Skall ett system funka får det på något vis fungera som det gör med aktier å fonder.

 

*Man sätter in ett belopp på en klient (skulle kunna jämföras med tex fondandelar.)

 

*Man tar ut ett belopp (eventull vinst beskattas alt. kvitteras mot förluster på andra klienter som på samma sätt som olika fonder)

 

*Rake har naturligtvis inte ett skit med saken att göra utan skulle kunna jämföras med tex förvaltningsavgifter på aktiefonder.

 

Ett system som liknade detta skulle jag se som rimligt. Det borde naturligvis gå att arbeta fram på samma sätt som det en gång gjorts på aktie å fondhandel (som oxå är ett slags spel)

 

Visst finns det problematik men det borde gå att arbeta fram ett system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak gäller ju resor och hotell till pokerturneringar, jag tänker då i stil med: "Fan va skönt det hade varit med en spanienresa, ja vet! Jag planerar in en liten turnering så kan jag göra avdrag för både flyg boende & får fanemig en liten slant tillbaka om skiten går åt helvete"

Standard för många företagare och så finns det de som bokar in regeringsplanet när de vill se fotboll... Fundera på hur många tjänstemil, tjänsteövernattningar, tjänsteresor, representationsluncher, utbildningar m.m. som kan slinka igenom innan det börjar verka suspekt. Med "rätt" bransch så kan du motivera rätt mycket och som t.ex. advokat behöver du inte ens uppge vem du besökt utan hänvisa till att det var en klient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att pokerspelare in betalar någon skatt alls är bara korkat att säga, indirekt skattar dom säkert mer än gemen arbetare. Eftersom vinsterna ofta invisteras eller slösas bort. När du jobbar så är du garanterad pengar, inte direkt så att chefen kommer in och drar nåt i stil med "den här månaden har du varit runbad så nu tar vi tillbak två månaders lön".

 

Ska man beskatta varje månad, år? Ska man betala skatt även om man är en förlorande spelare? Om man multitablar på svenskaspel på hyffsade stakes så betalar man inte mer till staten än vad en vanlig arbetare gör.

 

Mm men det blir lätt lite feltänk om man tänker i dom banorna. Med samma resonemang så kan man försvara att svartjobba hela livet om man har ett bra betalt jobb eftersom man ändå kommer bidra med pengar till staten indirekt ? Låter ju rimligt, nästa steg är väl att införa progressiv skattestege likt vi har nu - fast tvärtom - Tjänar du över 100K månad så slipper du skatt! Det skulle säkert bli populärt i stugorna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart inte dom skall betala skatt som förlorar. Skall ett system funka får det på något vis fungera som det gör med aktier å fonder.

 

*Man sätter in ett belopp på en klient (skulle kunna jämföras med tex fondandelar.)

 

*Man tar ut ett belopp (eventull vinst beskattas alt. kvitteras mot förluster på andra klienter som på samma sätt som olika fonder)

 

*Rake har naturligtvis inte ett skit med saken att göra utan skulle kunna jämföras med tex förvaltningsavgifter på aktiefonder.

 

Ett system som liknade detta skulle jag se som rimligt. Det borde naturligvis gå att arbeta fram på samma sätt som det en gång gjorts på aktie å fondhandel (som oxå är ett slags spel)

 

Visst finns det problematik men det borde gå att arbeta fram ett system.

 

¨

 

poker har inte ett skit med aktier att göra aktier är en investering ungefär som att sätta in pengar på banken mot ränta fast med något högre risk poker är ett SPEL och förblir ett SPEL hur många spar ihop sin pension via pokern? pensionsfonder investerar i aktier så din jämförelse luktar anus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...