Gå till innehåll

Poker-SM Online 2007


Peder Månsson

Recommended Posts

Måste och måste, eftersom de tar en avgift för huvudturneringen så behöver det ju inte vara så, i alla fall om man inte kan sälja biljetten. SvS har till exempel avgiftsfria satelliter, men de har väl lite bättre marginaler på turneringarna kan jag tänka mig.

 

Jo fast om man betalar in sig direkt så får man ju betala en viss summa i rejk, och i sattarna så är ju inköpen jämförliga med 1/10 tex och då "måste" de ju ha in deg för rejken som ska vara i huvudtävlingen.. Blev kanske lite rörigt men men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 407
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo fast om man betalar in sig direkt så får man ju betala en viss summa i rejk, och i sattarna så är ju inköpen jämförliga med 1/10 tex och då "måste" de ju ha in deg för rejken som ska vara i huvudtävlingen.. Blev kanske lite rörigt men men..

Kvalificerar man sig via satellit rejkar man två gånger. Jag menar absolut inte att det är fel, man deltar ju ändå i två tävlingar. Jag menar bara att det är tänkbart att ett bolag sponsrar den ena turneringen om det ger högre trafik av folk som inte skulle spela högt annars.

 

Men de som kvalificerar sig via satelliter kanske inte är de medvetnaste spelarna.

 

Det kanske gick lite OT, så pepp på SM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;-) Jo, förvisso. Däremot kan vi ju slå vad om att färre kommer att spela SM i år än förra året. Anledningarna kan ju vara:

* Betydligt mindre garanterad prispott än förra året. Ja, men betydlig större än den på SvS

* En stor turnering (som många spelare tror är ett "äkta SM") har redan spelats och många småspelare har bara råd med en av dem.Med tanke på att NB´s är "billigare" så borde de väl välja den i så fall?

* För få direktsatelliter för de som inte har råd med direktinköp. SvS hade dagliga direktsattar. Det håller jag med om

* Osäkerhet kring skattefrågan vid en eventuell storvinst. SvS är garanterat skattefritt. Okränkbart

* Krångligare att ta ut vinster från kontot på NB vid en eventuell vinst. Uttag från SvS tar bara ett par dagar och är väldigt enkelt. Tar väl marginellt längre tid. Någon/gra dagar kanske

* Main event spelas över 3 dagar - vi som jobbar heltid har svårt att vara med om vi går långt i turren. SvS turnering tog 8 timmar (men hade givetvis en mycket sämre struktur).Är väl ännu bättre för oss. Igår var man tvungen att sitta uppe till nånstans vid 04.00 plus samt att det tydligen blev LOTTOpoker ganska länge vilket inte gynnar de bättre spelarna. Finalbordet på NB spelas ju en fredagkväll och SvS en söndagnatt..

:

 

.. och nä jag lirade inte igår av uppenbara skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvalificerar man sig via satellit rejkar man två gånger. Jag menar absolut inte att det är fel, man deltar ju ändå i två tävlingar. Jag menar bara att det är tänkbart att ett bolag sponsrar den ena turneringen om det ger högre trafik av folk som inte skulle spela högt annars.

 

Men de som kvalificerar sig via satelliter kanske inte är de medvetnaste spelarna.

 

Det kanske gick lite OT, så pepp på SM!

 

I dom fall som man rejkar två gånger så har du en poäng som tål att diskuteras. Dock är det väldigt OT i SM-tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte att det skulle kosta 5+0 i den dagliga o 50+0 i veckofinalen, sen att man kan ta 250+20 till main är helt ok. men som det är nu tjänar sidan en massa extra istället, men det kanske ingick i avtalet?

menar inte att klaga eftersom jag troligen kommer spela den själv, men man undrar ju hur de/ni har tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så mycket tankeverksamhet bakom det överhuvudtaget från min sida.

 

Men så här i efterhand; Man kan se det som både rätt och fel att göra på detta vis. Självklart är det dock ngt att ta upp i framtida förhandlingar då det gynnat spelarna att inte behöva betala "dubbel" rake. Anledningen till att jag tycker det är ganska OT är att det här är flitigt förekommande. Jag lovar dock att titta på det tills nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. och nä jag lirade inte igår av uppenbara skäl.

 

....nej, du lyckades ju inte kvala in. Hoppas att det var det skälet du menar eftersom du i andra trådar berättat att du försökt kvala in....

Förutom att ge din syn på de anledningar jag räknade upp - vad tror du egentligen själv om antalet spelare i år på SM? Är det någon som överhuvudtaget tror att deltagarantalet kommer att bli lika högt som förra året eller tjafsar ni emot bara för att höja förbundets SM till skyarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast om man betalar in sig direkt så får man ju betala en viss summa i rejk, och i sattarna så är ju inköpen jämförliga med 1/10 tex och då "måste" de ju ha in deg för rejken som ska vara i huvudtävlingen.. Blev kanske lite rörigt men men..

 

Plz! Du har inte förstått konceptet rakefria satelliter. Både när det gäller rakefria satelliter och satelliter med rake brukar man matcha in inköpet på satelliten med inköpet i huvudturneringen (t.ex 1/10). I bägge fallen kommer också den inkvalade att betala rake i huvudturneringen.

 

exempel: NB poker-sm inköp $270 (250+20)

 

 

satellit med rake: 27+ 2.50 ( 1/10 till sm)

 

satellit utan rake: 27+0 (1/10 till sm)

 

 

Om man i den rakefria satelliten slapp betala rake i huvudturneringen skulle inköpet vara 25 , men nu är man med och betalar rake i huvudturneringen (vilket du hävdar man endast gör i satelliter med rake). I satelliter med rake är det en sorts "dubbelbeskattning" ( vanligast förekommande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MikeTime:

Även om frågan inte var ställd till mig så frågar jag så här? Håller du emot om jag säger att Nordic Bet´s sanktionerade SM kommer att få fler deltagare än det nyss avgjorda Sv. Spels sk SM?

1000 kr sätter jag i så fall. PM:a och skriv här om du accepterar.

 

Hej där!

Nix, det sätter jag inte emot på. Tror att du har helt rätt i att NB kommer att dra mer folk än vad SvS gjorde igår. Om du läste vad jag skrivit innan så borde du ha sett att jag hoppas att förbundet (i samarbete med NB) kommer att göra lika stor succé med årets SM som med förra årets, tror det var 3.500+ som spelade då (rätta mig gärna om jag har fel), men vad jag hoppas på och vad jag tror är tyvärr inte samma sak.

 

I dagsläget är merparten av de c:a 175.000 nätspelarna i Sverige s.k hobbyspelare som på sin höjd ägnar sig åt pokerspel ett par timmar i veckan. Ställ frågan till dessa om var de tror att SM i poker avgjordes i år och du kommer att få svaret Svenska Spel. Många av dem vet inte ens om att det finns något som heter Svenska Pokerförbundet och än mindre att det äkta SM´t går på en sajt som heter Nordicbet - däremot vet de jävligt väl vad Svenska Spel är för något. Det är därför jag blir förvånad när folk här inne i forumet tycker att SvS gjorde succé med 2000 deltagare igår, hade insatsen i turneringen varit något billigare (låt oss säga 900-1250:- ) hade SvS dragit förbannat mycket mer än vad NB kommer att göra i år.

 

Vad jag vill säga med det här är att antalet deltagare på det riktiga SM´et kommer att bli lägre i år p.g.a de anledningar jag räknade upp i inlägget ovan. Trist att ingen av styrelsemedlemmarna vågar svara mig och berätta vad de tror.

 

Anyway, jag hoppas vi blir många som lirar den 25/11 på NB och jag hoppas att Svepof vinner SM-kriget för vi ska givetvis bara ha 1 SM i Sverige och det ska vara sanktionerat av vårt förbund!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är sådana här funderingar hos pokerspelarna som är en av anledningarna till att deltagarantalet i år kommer att bli mindre än förra året:roll:

 

Största anledningen är garantin (2.5 till 1M). Väldigt enkelt. NB-sm 2007 kommer såklart att vara mindre än NB-sm 2006. Hade NB-sm avgjorts utan garanti skulle det bli slaktat av Svs. Satelliterna är dåligt igenomtänkta, vilket såklart gör att de inte blir samma succé som Svs (över hälften via sat?) Garantin drar eftersom det blir övervärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst kommer ju ryktena om att man måste skatta på NordicBet och en sänkt garanti från $2.5M till $1M i total prispott och $1M till vinnaren som gav ett garanterat gigantiskt övervärde att dra ner på antalet spelare. Men förmodligen kommer NordicBet att behöva ge bort en hel del pengar även i år då det säkerligen inte kommer bli mer än 3000 pers med i Main Event (4000 krävs för att täcka $1M).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Går det att avregistrera sig? Vad händer om man vinner inträde flera gånger?"

 

Nej, det går inte att avregistrera sig, vinner du fler gånger så får du plats till "Warm-up" eller "second-chance"

 

MikeTime: Jag är övertygad om att vi får väldigt många fler spelare än Svenska Spel, trots att dom har oehört många fler Svenskar registrerade på sidan. Om jag har någon siffra så behåller jag den för mig själv.

 

 

Imsonasty: Om NordicBet själva, vi i förbundet samt spelarna tycker att det var en succee, så är det väl det?

 

rosjon: Vinnarna kommer givetvis att komma med i tidningar och liknande. Hur långt ner i prisfältet vi går är dock fortfarande uppe för diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plz! Du har inte förstått konceptet rakefria satelliter. Både när det gäller rakefria satelliter och satelliter med rake brukar man matcha in inköpet på satelliten med inköpet i huvudturneringen (t.ex 1/10). I bägge fallen kommer också den inkvalade att betala rake i huvudturneringen.

 

exempel: NB poker-sm inköp $270 (250+20)

 

 

satellit med rake: 27+ 2.50 ( 1/10 till sm)

 

satellit utan rake: 27+0 (1/10 till sm)

 

 

Om man i den rakefria satelliten slapp betala rake i huvudturneringen skulle inköpet vara 25 , men nu är man med och betalar rake i huvudturneringen (vilket du hävdar man endast gör i satelliter med rake). I satelliter med rake är det en sorts "dubbelbeskattning" ( vanligast förekommande).

 

 

Ok jag ger mig, hade inte gjort några uträkningar så kunde inte grunda på dem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur SS SM kan vara ett "fiasko" En miljon till ettan är mycket i de flestas öron. Eftersom det sägs att svenska spel har de sämsta spelarna så anser jag att det är riktigt övervärde att spela pga de många satteliterna som gick. Hade jag inte Cashat ut för någon vecka sen hade jag helt klart spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...