Gå till innehåll

VARFÖR är pokerspelare så NAIVA?


perK69

Recommended Posts

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Japp, för fin utbildning är ju verkligen gräddfilen in i rikedom i ett land med världens högsta skatter... :-D

folk gnäller gärna på höga skatter och att utbildning inte lönar sig.

Sedan glömmer dom bort att vi har ett ovanligt generöst system som gör att vi får utbildningen delvis betald och sedan får vi låna till låg ränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

folk gnäller gärna på höga skatter och att utbildning inte lönar sig.

Sedan glömmer dom bort att vi har ett ovanligt generöst system som gör att vi får utbildningen delvis betald och sedan får vi låna till låg ränta.

 

Angående studielån så är dom väl inte speciellt generösa. Finns inga andra lån där man kan betala av i förväg, men ändå behöva betala ränta för hela den resterande perioden. (Nu är jag inte helt 100 på att det är såhär, någon mer insatt kan gärna få berätta) Deras expiditions- och förseningsavgifter verkar även dom vara höga, så om man räknar effektiv ränta tror jag inte det är speciellt mycket bättre än "vanliga" lån.

 

Det jag helt enkelt försöker säga är att man inte bara ska titta på den räntan dom ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående studielån så är dom väl inte speciellt generösa. Finns inga andra lån där man kan betala av i förväg, men ändå behöva betala ränta för hela den resterande perioden. (Nu är jag inte helt 100 på att det är såhär, någon mer insatt kan gärna få berätta) Deras expiditions- och förseningsavgifter verkar även dom vara höga, så om man räknar effektiv ränta tror jag inte det är speciellt mycket bättre än "vanliga" lån.

 

Grejen är ju att man slipper terminsavgifter i Sverige. (Mkt pengar om bra utbildning.) Om man betalar levnadskomkostnader med lån eller direkt ur bankrullen har ingen betydelse för utbildningens kostnad. Sen var CSN-lånen i och för sig generösare förut, men man kan fortfarande utilda sig gratis i Sverige på "arbetarfamiljernas" bekostnad och sedan jobba utomlands med högre lön och lägre skatt - och skita i amorteringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Why do you think the same five guys make it to the final table of the World Series of Poker EVERY SINGLE YEAR? What are they, the luckiest guys in Las Vegas? It's a skill game! "Matt Damon - Rounders"

 

Okej, kanske inte varje år... men vad mycket tur vissa har, tänk om jag kunde ha tur i poker i 60 år :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

jag tror inte dagens ny spelare har läs 10 böcker.

man blir så mycket bättre av att spela böcker.

man blir bra av att spela mycket.

så man får känsla för spelet.

ok se poker på TV.

gör dig verligen dig dålig.

(nybörjare)

det är finalbordet med ante och höga blinds.

(6 spelare)

och galet spel som 78 färg pre-flop all-in.

WPT har nog gjort

så det är som galet/crazy spel online.

 

Oerhört fin dikt. Den blir bäst om man läser den flera gånger högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fan tänkte du ?

 

Jag tänkte så här: med extremt fin löneutveckling har du i 45 års åldern ungefär 30 000 efter skatt.

 

Det finns uträkningar som visar att det är först i 35-45 års-åldern som det börjar löna sig att ha skaffat sig en "fin" utbildning.

 

 

"Läget för logopeder, psykologer och arkitekter är marginellt bättre. Det påslag på lönen som fyra till fem års akademiska studier medför, kompenserar under en livstid med nöd och näppe kostnaderna för studiemedel och förlorad inkomst under studieåren."

 

Hela artikeln: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article76370.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att man slipper terminsavgifter i Sverige. (Mkt pengar om bra utbildning.) Om man betalar levnadskomkostnader med lån eller direkt ur bankrullen har ingen betydelse för utbildningens kostnad. Sen var CSN-lånen i och för sig generösare förut, men man kan fortfarande utilda sig gratis i Sverige på "arbetarfamiljernas" bekostnad och sedan jobba utomlands med högre lön och lägre skatt - och skita i amorteringarna.

 

Håller jag absolut med om. Tyckte bara greywolf fick staten låta så jättegenerösa vad just gäller studielån. I övrigt är jag tacksam att jag får min utbildning gratis och kan försörja mig på poker under tiden. Så vi verkar ju vara överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg ner..8000 dollar/månad måste väl ses som minimum för man ska kunna ha en dräglig framtid

 

Det är ju över 50k SEK i månaden. Efter skatt. Det motsvarar en bruttolön på en bit över 100k/månaden. Det är en försvinnande liten del av Sveriges löntagare som har en sån lön. Visst, säkerheten är inte densamma i nätpoker som på ett vanligt jobb. Dock är inte en bra utbildning och fast anställning en garanti för inkomst resten av livet heller.

 

Ska man vara "pokerproffs" får man se till att spara så mycket man kan. Sen kan man investera pengarna och låta de växa på börsen eller annat så att man sen kan leva av det när tiderna blir sämre, eller när man "pensionerar" sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju över 50k SEK i månaden. Efter skatt. Det motsvarar en bruttolön på en bit över 100k/månaden. Det är en försvinnande liten del av Sveriges löntagare som har en sån lön. Visst, säkerheten är inte densamma i nätpoker som på ett vanligt jobb. Dock är inte en bra utbildning och fast anställning en garanti för inkomst resten av livet heller.

 

Ska man vara "pokerproffs" får man se till att spara så mycket man kan. Sen kan man investera pengarna och låta de växa på börsen eller annat så att man sen kan leva av det när tiderna blir sämre, eller när man "pensionerar" sig.

 

 

Ja just det och en annan sak som slår mig:

Att leva på poker anses av någon anledning vara suspekt men annan investering som yrke där pengar riskeras såsom aktietrading verkar vara helt OK...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte så här: med extremt fin löneutveckling har du i 45 års åldern ungefär 30 000 efter skatt.

 

Det finns uträkningar som visar att det är först i 35-45 års-åldern som det börjar löna sig att ha skaffat sig en "fin" utbildning.

 

 

"Läget för logopeder, psykologer och arkitekter är marginellt bättre. Det påslag på lönen som fyra till fem års akademiska studier medför, kompenserar under en livstid med nöd och näppe kostnaderna för studiemedel och förlorad inkomst under studieåren."

 

Hela artikeln: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article76370.ece

 

Jo, men under tiden man pluggar gör man av med mindre pengar också. Sen är det STOR skillnad att få 20k efter skatt eller 15k efter skatt. 5k SEK låter kanske inte mycket men det är de pengarna man använder till att amortera sin dyra villa och sin nya BMW. Med låg inkomst får du inte de lånen. Då måste du försöka spara och det funkar inte.

 

Det står dock inte alls i proportion som de pengar som är relativt lätt åtkomliga via poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, Hampulito har faktiskt en poäng. Jag och många med mig skulle garanterat sklara av att plocka ut en bra mkt högre lön på NL50 än vad de flesta nom industrin tjänar.

 

Vill inte sticka ut hakan för mkt, men jag skulle nästan vilja garantera att jag kan tjäna €5K på NL50 utan problem, med en bra deal (60)i ryggen.

 

Vi snackar 100 upptag, med RB kan det nog röra sig on €8K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag tråden spårar ur lite...

 

Lyssna på OP och inse att han har rätt. Alla som är vinnande spelare här bör därför OMEDELBART avinstallera sina klienter och sluta på topp. Eftersom OP uppenbarligen har "listat ut det här" så kommer de vinnande spelarnas tur att jämna ut sig så ni måste sluta spela NU.

 

Under tiden fortsätter jag som inte har vunnit så mycket att spela ett tag till och hoppas att lotteriet gynnar mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag tråden spårar ur lite...

 

Lyssna på OP och inse att han har rätt. Alla som är vinnande spelare här bör därför OMEDELBART avinstallera sina klienter och sluta på topp. Eftersom OP uppenbarligen har "listat ut det här" så kommer de vinnande spelarnas tur att jämna ut sig så ni måste sluta spela NU.

 

Under tiden fortsätter jag som inte har vunnit så mycket att spela ett tag till och hoppas att lotteriet gynnar mig...

 

ajaj, dags att investera rullen i trisslotter istället då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, Hampulito har faktiskt en poäng. Jag och många med mig skulle garanterat sklara av att plocka ut en bra mkt högre lön på NL50 än vad de flesta nom industrin tjänar.

 

Vill inte sticka ut hakan för mkt, men jag skulle nästan vilja garantera att jag kan tjäna €5K på NL50 utan problem, med en bra deal (60)i ryggen.

 

Vi snackar 100 upptag, med RB kan det nog röra sig on €8K

 

Snart dags att vakna upp ur drömmen kanske?

Om du nu är så bra och fixar 100 BI/månad, varför spelar du NL50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart dags att vakna upp ur drömmen kanske?

Om du nu är så bra och fixar 100 BI/månad, varför spelar du NL50?

 

Om man anstränger sig, samt trycker in bra många händer så är det inte något vidare svårt. Självklart kommer variansen att dra ner resultatet vissa månader, men i snitt, JA!

 

Säg att man lirar 6K händer om dagen, så inser du att du kan trycka ut dem pengarna på NL50. Krävs ingen hög bb/100 för att lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man anstränger sig, samt trycker in bra många händer så är det inte något vidare svårt. Självklart kommer variansen att dra ner resultatet vissa månader, men i snitt, JA!

 

Säg att man lirar 6K händer om dagen, så inser du att du kan trycka ut dem pengarna på NL50. Krävs ingen hög bb/100 för att lyckas.

Förr eller senare kommer du förstå att det inte går att hålla i längden. Hur många spelade händer grundar du dina slutsatser på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...