Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

har tvättat håret kanske två gånger de senaste 12 månaderna..

märker ingen skillnad?

 

tumblr_m97esrlOaO1rd9q6po1_500.gif

 

hur gör ni andra långhåriga men inte tofslånghåriga när ni klättrar och dylikt och får hår i ögonen? vänjer man sig vid det eller?

 

Då jag hellre duschar på kvällen istället för morgonen så brukar jag bara blöta håret med duschslangen typ 30sekunder. Sedan fönar jag håret i 2-3 minuter för att sedan slänga i vax och avsluta med hårspray. Tar väl allt som allt typ 7-8min!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skummade du bara? tror du skrev några fler lysande inlägg.

 

citera eller anar jag ironi över att så många av dem dåliga?

 

 

dexter s08e01 minsann, trevlig överraskning :)

 

på tal om seriemördare:

mycket sjukt...

 

http://www.healio.com/endocrinology/diabetes/news/online/%7BB279D740-D2E3-4494-B4B6-DD47AC500F29%7D/Low-carbohydrate-diet-improved-HbA1c-weight-loss-in-diabetes

Participants were randomly assigned a low-fat, calorie-restricted diet in which caloric intake was 500 calories below the estimated need for weight maintenance (n=18) or a low-carbohydrate diet that restricted intake of carbohydrates to 50 gm per day excluding fiber (n=16). Carbohydrates comprised 45% to 50% and fat comprised 25% to 35% of the low-fat, low-calorie diet. Both groups were taught psychological skills to assist in behavior change and maintenance during 13 sessions over 3 months. Patients receiving insulin were excluded from the trial, and 74% were receiving oral medication.

 

Overall, mean HbA1c decreased –0.02% in the low-fat, low-calorie group and –0.59% in the low-carbohydrate group (P=.04 comparing groups). Thirteen percent of participants in the low-carbohydrate diet group reached an HbA1c of less than 5.7% vs. none in the low-fat, low-calorie group, according to the study abstract. The use of oral diabetes medication was reduced or discontinued by 11% of participants in the low-fat, low-calorie diet group vs. 47% in the low-carbohydrate group. Although calories were not restricted, those on the low-carbohydrate diet lost twice as much weight compared with those on the low-fat, low-calorie diet. Researchers said that blood lipid levels did not worsen in the low-carbohydrate group, despite the high fat content of carbohydrates.

 

“Our results suggest that a lower carbohydrate diet coupled with skills that promote behavior change may improve glucose control in type 2 diabetes,” researchers wrote.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BEcu2fi.jpg

tyckte det där var sjukt vackert. ett sätt för att härleda formeln för strömning utan att veta något mer än vilka dimensionerna man har och vad man är ute efter.

 

har alltid haft en aversion mot "sånt man bara får lära sig"-formler, men nu när jag ser att det ges ur lösningarna till en matris blev det helt plötsligt "symmetriskt och vackert" så att det känns bra igen.

 

varför har man inte fått lära sig detta innan?

 

hmm, Tesla verkar vara rätt bra värde ändå:

pxXXNTj.png

RwQgR8j.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapacitet på batteri och därmed räckvidden går ner enormt när det är kallt och minusgrader som det ju är här i Sverige många månader per år till skillnad mot i Cali där Tesla har sin hemvist.

 

fast så kallt är det väl sällan här?

KshCihi.png

 

visst lite mer värme används kanske, men vi snackar väl 15-25% minskad räckvidd snarare än 50%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har typ helt missar Tesla Model S, verkar bra mycket bättre än tidigare elbilar. Inte någon nackdel att den är riktigt snygg heller precis. 8 års garanti på batterierna är bra (om man tar det stora, vilket man väl lär göra), men hur mycket kräm tappar de under de 8 åren?

 

Den verkar ha löst de flesta problemen som funnits tidigare då räckvidden varit rätt pinsam. Men största problemet är väl att det endast kan ladda 5mil/laddningstimme eller så, det gör det ju rätt bökigt att semestra/besöka släkt långt bort med bilen.

 

Edit: Bra poäng med kyla, skulle vilja se den där grafen till -40*C då det verkar dippa rätt snabbt vid -20*c. Är kanske ingen bil för oss i Luleå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BEcu2fi.jpg

 

tyckte det där var sjukt vackert.

312ixy9.gif

 

 

Har periodvis hållit med, har dock alltid berott på att jag varit tvungen att lägga för stor del av min tid på att nöta teori och plötsligt hittade något som inte var lika grått och stelt som resten.

 

Bästa sättet att uppskatta lugn och ro är att först ställa sig och skrika en timme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har typ helt missar Tesla Model S, verkar bra mycket bättre än tidigare elbilar. Inte någon nackdel att den är riktigt snygg heller precis. 8 års garanti på batterierna är bra (om man tar det stora, vilket man väl lär göra), men hur mycket kräm tappar de under de 8 åren?

 

Den verkar ha löst de flesta problemen som funnits tidigare då räckvidden varit rätt pinsam. Men största problemet är väl att det endast kan ladda 5mil/laddningstimme eller så, det gör det ju rätt bökigt att semestra/besöka släkt långt bort med bilen.

 

Edit: Bra poäng med kyla, skulle vilja se den där grafen till -40*C då det verkar dippa rätt snabbt vid -20*c. Är kanske ingen bil för oss i Luleå :)

 

bilarna är ju rätt poppis i Oslo mtp norrmäns rikedomen och enorma skatter på törstiga bilar.

 

Får man fråga vars siffrorna kommer ifrån?

tror det var teslaforum eller någonstans. men var väl samma som Elon Musk sa i någon presentation.

 

kan ha varit den eller någon annan.

 

det jag gillar mest är hur bisarrt mycket mer praktisk bilen är. kolla inredningen bara:

M_Id_384220_Tesla.jpg

 

och jämför med konkurrenterna:

zinterieurhg11.jpg

 

fick högsta betyget någon bil någonsin har fått av consumerreports:

99/100.

 

 

lol Lena Mellin vs Åkesson :heart:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17054358.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inga diskussioner om MyWallet etc?

Skitroligt, har till och från pysslat med detta en vecka nu. Åkt gratis när det blivit aktuellt.

 

Så äntligen har jag (tror jag) blivit registrerad till MyWallet, får betala på kredit, appen funkar, allt klart. Så försöker jag köpa en bussbiljett i Östergötland och så vill de att jag ska registrera något annat konstigt och betala på ett helt annat sätt. *

 

Tur att jag utvecklats till en ganska lugn människa. Kan till och med glädjas lite åt att så många företag och företagare är så fullständigt bedrövliga, större chans att man själv har något att bidra med. :D

__________

 

Gissar rakt upp och ner att Tesla är stationerat Silicon Valley, vilket jag inte riktigt besökt. Något jag reagerade på i San Fransisco där i krokarna var att det var så tekniskt fräsht. Både när man springer förbi en elstation eller tjuvlyssnar lite på några som diskuterar över en kaffekopp känns det oerhört modernt men inte grisigt.

 

Det är mest en känsla, men jag tycker att här i kring är vi bara teoretiskt för "hållbara" ingenjörslösningar; alla är medvetna och alla har det som vision men det som faktiskt hamnar i städerna blir lite grisigt.

 

Angående elbil och San Fransisco dock kan man ju fundera på om det verkligen är det som ska utvecklas. Jag har inte kört i så många delar av världen (däremot är ju LA känt för jobbig bilkörning) så det finns säkert platser som är lika illa, men det är verkligen inte roligt att färdas med bil i den staden.

 

Det är inte bara tjockt med trafik och den klassiska "6 enkelriktade filer"-designen, det är så mycket mer som är skevt. Ungefär så här gick dialogen:

 

- "Det är in till vänster här, men du får inte svänga vänster här för klockan är 16:20."

- "Kan vi svänga längre fram?"

- "Nej, tar vi rakt fram får vi köra till motorvägen och är tillbaka om en halvtimme"

- "Okej, kan vi svänga höger och komma runt?"

- "Vanligtvis kan man det men du får inte svänga höger här för det är skottår."

 

 

Heltok, skulle uppskatta om du kunde byta profilbild. Tack på förhand!
+1 :-P

 

EDIT: Update, nu fick jag en biljett i mobilen. Knappt någon koll om det blev faktura eller kort eller vad det nu blev, knappt koll på vilken tjänst jag använder längre. Jag fick även ett meddelande senare som sa att jag inte fått någon biljett. Dessa två SMS, biljetten och att jag inte fått en biljett, sitter jag nu och stirrar förundrat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Det är in till vänster här, men du får inte svänga vänster här för klockan är 16:20."[/i]

- "Kan vi svänga längre fram?"

- "Nej, tar vi rakt fram får vi köra till motorvägen och är tillbaka om en halvtimme"

- "Okej, kan vi svänga höger och komma runt?"

- "Vanligtvis kan man det men du får inte svänga höger här för det är skottår."

 

$100 på att det var du och din mustang som hade den konversationen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$100 på att det var du och din mustang som hade den konversationen ...
Nu har jag lite svårt att urskilja vad som var inlägg och vad som var nickname, men även om jag tolkar det rätt förstår jag inte vad du vill säga. Att "min" mustang hade varit där förut?

 

Vidare var konversationen förstås inte på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lite svårt att urskilja vad som var inlägg och vad som var nickname, men även om jag tolkar det rätt förstår jag inte vad du vill säga. Att "min" mustang hade varit där förut?

 

Vidare var konversationen förstås inte på svenska.

 

nej. du har helt missförstått mig. jag menade självfallet att hertz mustang varit där innan ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teslan ser fin ut, kul att det börjar komma bra elbilar. Gissar dock att räckvidden fortfarande är rätt kass om man inte kör typ "eco-drive" och laddningstiden är också ett aber.

 

http://www.forbes.com/sites/joannmuller/2013/02/11/fake-or-not-new-york-times-tesla-review-speaks-truth-about-electric-cars/

 

visst det är ju ingen bil för 8h pendling, men så kass är väl inte laddtiden? som Elon säger i sin TED-talk, laddar man den 20min varannan timme räcker oftast det för att köra tillräckligt "långa" sträckor. äger man väl bilen kan man antagligen leva med att stanna på en bensinstation, pissa, äta en korv och sträcka på benen medan den fyller upp lite. köra 10h+ per dag känns rätt 90tal, de gångerna man gör det kan man väl hyra en V70?

 

kritiken känns ungefär som när sweclockers kritiserar macbook air för att den saknar cd-läsare.

 

visst tekniken är ny och infrastrukturen är inte alls lika bra som för bensin/diesel. men bilen verkar fortfarande vara sjukt bra för en rätt stor del av alla köpare och deras småbil de ska göra efter Model X kan säkert bli en mycket intressant bil för oss forumiter.

 

men framförallt tycker jag det är intressant att de inte är så brutal tröga som resten av bilindustrin. Model X spöar ju faktiskt skiten ur de gamla biltillverkarna på så många plan, trots att Tesla är nybörjare på att tillverka bilar.

 

 

http://www.bloomberg.com/news/2013-06-20/men-over-40-should-think-twice-before-running-triathlons.html

 

lol aftonbladet:

Vi låter fler röster höras genom att låta färre komma till tals
Aftonbladet lanserar Politism.se – en opinionsbildande nyhetssajt för unga

 

I augusti är det premiär för Politism.se, Aftonbladets fristående satsning på opinionsbildande journalistik för unga.


– Vi skapar en plattform för unga människor med vänstersympatier som inte dras till partipolitiken. Politism.se sätter in nyheter i ett politiskt sammanhang och engagerar användarna i den aktuella debatten, säger Karin Pettersson, Aftonbladets politiske chefredaktör och initiativtagare till projektet.

 

Politism.se startas och drivs av Aftonbladet med LO och Kommunal som medfinansiärer. Sajten är fristående från såväl Aftonbladets ledarsida som LO:s och politiska partiers intressen. Den startas utifrån analysen att många unga människor har ett stort politiskt engagemang men ingenstans att kanalisera det.

 

– De politiska partierna tappar medlemmar och är inte svaret på frågan hur ungas politiska intresse ska tas till vara. Därför behövs en kanal som fångar upp engagemanget och använder det till att vitalisera den politiska debatten, säger Karin Pettersson.

 

Politism.se har en uttalad vänsterprofil och kommer att innehålla opinionsbildande material som tar sin utgångspunkt i det aktuella nyhetsflödet.

http://www.politism.se/

 

ja, de har verkligen lärt sig hur man vinner mot främlingsfientliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast så kallt är det väl sällan här?

KshCihi.png

 

visst lite mer värme används kanske, men vi snackar väl 15-25% minskad räckvidd snarare än 50%?

 

Har typ helt missar Tesla Model S, verkar bra mycket bättre än tidigare elbilar. Inte någon nackdel att den är riktigt snygg heller precis. 8 års garanti på batterierna är bra (om man tar det stora, vilket man väl lär göra), men hur mycket kräm tappar de under de 8 åren?

 

Den verkar ha löst de flesta problemen som funnits tidigare då räckvidden varit rätt pinsam. Men största problemet är väl att det endast kan ladda 5mil/laddningstimme eller så, det gör det ju rätt bökigt att semestra/besöka släkt långt bort med bilen.

 

Edit: Bra poäng med kyla, skulle vilja se den där grafen till -40*C då det verkar dippa rätt snabbt vid -20*c. Är kanske ingen bil för oss i Luleå :)

 

Vi gjorde en upphandling på jobbet och då hörde jag att kapaciteten droppade till 50 % när det blev minusgrader typ. Det var givetvis inte Tesla vi köpte utan ngn annan (Peugeot/Renault ?)med riktig kass räckvidd dvs 10-15 mil. Var lite intresserad av Tesla tidigare men slog det ur hågen efter att ha hört detta. Men på grafen ser det inte så illa ut. I Stockholm är det sällan -20 men runt -10 kan det vara i långa perioder. Ett varmgarage är väl att föredra också till en elbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på hur lägga upp träning inför halvmaraton 10 augusti, dvs. ca 5 1/2 veckor kvar?

 

Utgångspunkt är att jag sprungit några 10 km-lopp under våren på ca 50 minuter och skulle gärna vilja klara av att hålla ungefär samma tempo under halvmaran men osäker på om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...