Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

bråkade med datorn någon timme, men fick det mesta att funka. var ett helvete att få bort http://www.acer13.com och v9.com från webbläsarna. lyckas inte byta lock-screen bakgrund i classic lol.

 

nu kanske jag inte har använt windows som microsoft hade tänkt, men måste säga att windows verkligen är brutaldåligt. kör ju windows 7 på mina datorer så tycker jag har vant mig, men nu förstår jag hur genialisk designen på iPhone är. en homebutton, ett gränssnitt som startar program och en entydighet var saker och ting finns. i windows har jag ingen aning om jag skriver något i ett sökfält om det kommer söka i "biblioteket" eller var, varje program har inställningar på olika ställen, ibland finns det en meny överst, ibland inte och framförallt fönster poppar upp på alla möjliga ställen, helt plötsligt har man 4-5st kontrollpaneler igång och allt blir totalt kaos. och installera program, seriöst, är det 1900tal fortfarande? man ska inte behöva installera program, det ska räcka att starta dem.

 

ska försöka göra mig av med windows på sikt och aldrig se tillbaka mer än i nödfall. för det är så enormt livskvaliteförstörande. microsoft har helt enkelt ingen smak alls.

 

acerdatorn var som man kan förvänta sig. plastig, klistermärker, liten trackpad till vänster, usbportar längst ner på den, enormt fläktutblås på sidan men bra på pappret och billig. en dröm för en sweclockers-forumit, men värdelös för oss andra.

 

det är många saker jag verkligen blir osugen att äga. som en traditionell bil. usch och fy vad dåliga de traditionella biltillverkarna är. däremot Tesla gör så mycket mer rätt.

 

hoppas verkligen Tesla tar över och de gamla dåliga tillverknarna blir utkonkurrerade. och det är inte för att jag tror på elbilar, det är för att jag gillar nytänket och att de faktiskt bryr sig om sina kunder. de går till domstol för att de inte får sälja bilar över nätet, de ger riktiga garantier och framförallt de funderar på vad kunderna faktiskt vill ha, inte bara vad de kan ta extra betalt för...

 

---

 

över/under på när tiggarna försvinner från sverige(som typ Norge)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej heltok,

Jag har parallellt kört en iPhone 4s senaste dagarna och medan jag alltid har gillat touchen (träffar alltid rätt bokstäver) så måste jag påpeka att det där om att "allt funkar" osv är sådan bullshit.

 

En av mina viktigaste funktioner är att köra mobilen som hotspot. Det vill säga en av de första användarupplevelser jag fick var fruktansvärt horribel, eftersom iPhones lösning är både grotesk och direkt buggigt konstruerad.

 

Jag tycker iPhone 4s varit helt ypperlig för enklare saker som framförallt SMS och telefonsamtal. Riktigt nice. Men personligen ifrågasätter jag då att ha en otymplig/ömtålig smartphone. Vid lite mer avancerad användning tycker jag min sony ericsson arc gör det mesta bättre. Den behöver eventuellt lite mer underhåll vad gäller program osv dock, inte olikt PC vs Mac är mjukvaran mer av en djungel.

Trodde inte att du var så korkad trillske ...

(Full som en kastrull)

Det tror du fortfarande inte, så det var ett lite konstigt, otydligt, påhopp. Skönt för dig att du kan skylla på fyllan. :)

 

 

Här tror jag antingen att du har träffat mindre intelligent folk eller så har du missförstått dem.

[...]

Första delen fattar jag inte,

Låt oss ta ett något extremt scenario: någon sitter hemma hela dagarna, går på soc, tittar på dokumentärer och liknande. Utomstående säger att personen inte gör något av sitt liv. Apokalypsen är ett faktum och plötsligt är personen framgångsrik alfahane tack vare alla survival skills den matat igenom hela dagarna. Blev personen alltså plötsligt kompetent? Blev slipsnissen korkad (han kan inte ens göra upp eld)? Om en individ går från kompetent till korkad utan att förändras så är kompetens, misslyckad, lyckad etc, begrepp som beror på trender, normer och andra omständigheter. Inte på att det saknas liv innanför pannbenet.

 

Första delen fattar jag inte, men angående reflektion så kan det säkert stämma, bara det att andelen personer som reflekterar, tänker och upplever säkerligen är mycket mindre hos icke-akademiker.

Så jag förstår inte din poäng.

Jag menar ju tvärt om, att andelen som tänker, reflekterar och upplever är anmärkningsvärt liten hos akademiker (igen, i närhet till deras studieperiod åtminstone).

 

Du skulle kunna dra en survey på en random civilingenjörsutbildning, typ år 4, och fråga hur många skönlitterära böcker studenterna läst. Eller överhuvudtaget böcker som inte ingått i en studieplan. Sätt krav på att boken måste vara över 100 sidor lång och gapa över hur många nollor du får in från 25-åringar. Även på utbildningar som industriell ekonomi som i någon mån representerar "vanliga" akademiker, inte nödvändigtvis svårt förälskade i teknik.

 

Med det menar jag inte att man måste just läsa böcker för att utvecklas. Men det faktum att folk inte gör det säger ändå väldigt mycket om hur snävt perspektivet är, och jag tycker åtminstone att det är lätt att utifrån sådant se varför det blir som det blir.

 

Det här kan jag också delvis hålla med om, men om jag ska relatera till mig själv så beror det snarare på social inkompetens än bara "inkompetens i allmänhet", dvs om man har ett samtalsämne och inte bara småpratar på en fest är det nog mer givande att snacka med akademikern än en random snygg ica-kassörska.
För några månader sedan träffade jag en fruktansvärt bright teknisk fysiker på en fest. En riktigt sån där jävla overklig typ: glider igenom teknisk fysik (kvant), gör klart exjobbet så tidigt att han inte vet vad han ska göra av tiden eftersom han får vänta på utvärderingarna, väldigt social, ser vettig ut. Vart är rättvisan liksom? :roll:

 

Hursomhelst stod vi där och pratade om kvantdatorer, eller han förklarade för mig om kvantdatorer, och ja, det var en otroligt givande dialog (monolog). Men hur många sådana hittar du? Det är ju urtypen av någon som faktiskt "tar med sig själv" till universitetet.

 

Angående de där "blondinerna": något som inträffat ganska ofta för mig är att vi pratar om något som inte alls är avancerat. Plötsligt får jag, garvande, förklara något som jag trodde alla redan visste. Då kan den där blondinen fråga typ "Ehh, varför då? Det är ju bara dumt", och jag blir tyst då jag inser att "Jadu.. varför då?" eftersom det handlar om något skevt förfarande som bara fastnat av någon anledning. Det händer eftersom hon tänker, inte citerar något hon var tvungen att läsa för 10 år sedan.

 

Och, som sagt, jag personligen känner att i princip alla människor har något att bidra med om de försöker, även om IQ och/eller allmänbildning är låg. Eftersom "dumma blondiner" sällan tillhör citeringsmaffian brukar det därför bli en intellektuellt givande dialog.

 

EDIT: Heltok bör ju ha upplevt en och annan dialog med studenter ang. tallriksmodellen kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna dra en survey på en random civilingenjörsutbildning, typ år 4, och fråga hur många skönlitterära böcker studenterna läst. Eller överhuvudtaget böcker som inte ingått i en studieplan. Sätt krav på att boken måste vara över 100 sidor lång och gapa över hur många nollor du får in från 25-åringar. Även på utbildningar som industriell ekonomi som i någon mån representerar "vanliga" akademiker, inte nödvändigtvis svårt förälskade i teknik.

 

men är detta något utmärkande för akademiker? är väl så bland alla som gått kommunal grundskola? känns som att du angriper fel grupp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är detta något utmärkande för akademiker? är väl så bland alla som gått kommunal grundskola? känns som att du angriper fel grupp...
Det är åtminstone min uppfattning.

 

Reservation för att jag visserligen spenderade några år i riktiga livet före mina studier, och där var folk generellt mycket mindre tomma i bollen, men jag hade å andra sidan bara erfarenhet av två-tre svenska städer och något tusental människor. Medan i tex Linköping har jag nästan bara erfarenheter av att vara student.

 

Så visst finns det vissa brister i det underlaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... har stött på en och annan bidragstagare/arbetsslöa från en bruksort i mellansverige. En del invånare där hade också jobb, det gemensamma för alla var att de inte var akademiker.

En annan sak som band dem samman var den totala avsaknaden av ambitioner.

 

roliga att lyssna på men de gav ju som grupp inte direkt uttryck för att tillhöra begåvningsreserven, oavsett vad man menar med begåvning.

 

Nä tyvärr Trillskeman, mig övertygar du inte. Felet ligger inte hos nån stereotyp grupp. Det är folk i gemen det är fel på, vissa mer, vissa mindre. Vissa är duktiga på att snabbt hitta sina åsikter genom att googla och samtidigt misslyckade på annat i livet. Vissa är jävligt duktiga på att starta sekter. Dom flesta är bara människor som försöker förstå sig på livet, kanske har dom lite otur ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pro domo sua

Och hur tänkte herrn nu, om man får fråga?

Ämnar herrn påstå att jag inte läser böcker?

 

Var det kanske rent av en komplimang, vill han bara visa beundran för mina episka survival skills? :-)

 

En annan sak som band dem samman var den totala avsaknaden av ambitioner.
Av vad jag har förstått handlar det oftare om att de helt enkelt inte förstår vart gränserna går. För många är ambitionen "få ett jobb" helt tillräcklig, för de tror att det är ett svårt livsmål i deras situation.

 

I områden där universitetsutbildning inte är så utbrett (tex Gävle) kan tex civilingenjör ses som något bara ett fåtal klarar av, genetiskt betingat. De vet inte vilken typ av krav det innebär och många av dem kommer för evigt tro att det handlar om att "födas smart". Något man får snarare än tar. Den typen av karriärval existerar alltså inte som alternativ.

 

I dessa miljöer kan man förövrigt fortfarande utöva den klassiska men möjligen utrotningshotade ingenjörsmakten. Folk utgår intuitivt utifrån att man har levlat upp och talar på en nivå de inte begriper, snarare än att man har fel i sak. När man diskuterar en doku-såpa.

 

Men visst, jag får återkomma om några år eftersom jag ska ut och uppleva det riktiga livet igen. Kanske kommer jag ihåg människor fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom upp till norrland, där spottar vi på folk med ambitioner eller lite för mycket driv, vi skakar på huvudet och säger "jävla bögar."
:h:

 

Jag landade i Kalifornien och förbluffades över kvinnornas kvinnlighet.

Inte bara att de klädde upp sig, lärde sig gå, stå och föra sig rätt och kvinnligt dominerande på krogarna - de var framförallt stolta över det.

 

De shejkade loss på ett sätt som berättade för de tilltänkta att come and grab me och de icke tilltänkta att you can't do this if you have a penis.

 

Det är inte ett dugg orelaterat till vare sig det jag citerar eller till feminism. Norrland fungerar nämligen på samma sätt, åtminstone ur det manliga perspektivet. Stockholmare kan få för sig att stockholmshatet är sprunget ur någon form av "avundsjuka" (alltså trots att jag, Trillske, har påtalat stockholmares vitala brist på manlig utveckling).

 

Helt fel. Det norrländska hatet mot stockholmare i allmänhet är helt enkelt att de tittar på manliga stockholmare och funderar på varför de uppenbart homosexuella männen åtrår kvinnor. Perplexing. Detta skapar ett oförstående vilket är viktigt när det kommer till hat.

 

Vidare saknar Norrland sympati, eftersom de helt genomskådar det faktum att Norrland producerar varan medan Stockholm håller i slipsen. Orka sympatisera med egoister som får mer än de förtjänar.

 

Därför blev hatet både logiskt, riktigt och fullbordat.

 

Likt tjejerna i CA är de väldigt stolta över sin roll och vill inte ha det på något annat vis.

 

 

Stockholmares hat mot norrlänningar däremot... där har vi penis envy.

 

Om ni tar en djup funderare märker ni nog till och med att jag inte ens skojar.

 

 

 

EDIT: Disclaimer: och jag har absolut inte något emot homosexualitet, om nu någon heterosexuell skulle få för sig att dampa loss på hur jag uttryckte mig och på något vis råkade känna sig förnärmad. (eventuell homosexuell förstår antagligen redan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Äh, sparar denna.

 

Istället bjuder vi på lite ytterligare feminism-prat och emperi ang. manlig attraktionskraft, för den som vill ha det. Den här människan är ju fantastisk, men just bild-snygg är han ju objektivt inte.

http://www.breitbart.com/InstaBlog/2013/06/11/Geek-Hot-Edward-Snowden-Becomes-Internet-Sex-Symbol

 

Kuriosa är att jag såg en bild och tänkte just att "han är ju inte så snygg" och just därför googlade, med tesen bekräftad ovan.

 

Vad tror ni om en tjejs möjligheter att göra samma omvändning?

Vad tror ni om chanserna att skillnaderna inte har något med gener/kön att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite reviews för sommaren:

 

Under The Dome:

Börjar bra, har potential.

 

Ray Donovan:

Börjar bra, lite åt Banshee-hållet

 

Hit The Floor:

Meh, men mycket snygga tjejer och lite lolfaktor iaf

 

White Queen:

Meh

 

The Blade Itself:

http://www.amazon.com/The-Blade-Itself-First-Law/dp/159102594X

Bra fantasy, lite åt stormlighthållet

 

North America:

Riktigt skön naturfilm, ses med fördel i 1080p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roade mig med att läsa sidan 500-515, här är lite random guldnuggets.

 

Vi saknar en dimension.

Varken underdriven eller överdriven graf baserad på 4 års empirisk data sedan jag började studera nördvetenskap.

 

r6wv47.jpg

Vi noterar omständigheter som kräver vidare studier, exempelvis att det är rimligt att springa runt som ett troll och sedan sova ut och piffa upp sig lite när man väl har en ledig fyllehelg framför sig. Vi tvivlar dock på att sådant helt förkastar resultatet.

 

Mvh

Jag dansar aldrig nykter någonsin aldrig inte en chans.

 

När ni ändå är inne på droger. IBOGA! Tror aldrig det har diskuterats i wellboken? En afrikansk bark som är halluciogen i högre doser och används för att bryta tunga beroenden. 50-90% av heroinister blir helt rena efter 1-2st behandlingar men väldigt få känner till att det ens finns. Mer pengar i att sätta dom på metadon livet ut....

 

http://wiki.magiskamolekyler.org/Ibogain

 

 

Bra text:

http://www.samharris.org/blog/item/drugs-and-the-meaning-of-life/

 

"I have a daughter who will one day take drugs. Of course, I will do everything in my power to see that she chooses her drugs wisely, but a life without drugs is neither foreseeable, nor, I think, desirable. Someday, I hope she enjoys a morning cup of tea or coffee as much as I do. If my daughter drinks alcohol as an adult, as she probably will, I will encourage her to do it safely. If she chooses to smoke marijuana, I will urge moderation.[2] Tobacco should be shunned, of course, and I will do everything within the bounds of decent parenting to steer her away from it. Needless to say, if I knew my daughter would eventually develop a fondness for methamphetamine or crack cocaine, I might never sleep again. But if she does not try a psychedelic like psilocybin or LSD at least once in her adult life, I will worry that she may have missed one of the most important rites of passage a human being can experience."

 

Håller ni med? Hur kommer ni själva uppfostra era barn när det kommer till droger?

 

 

Har honom som lärare. Bla ett seminarium i grupphypnos :mrgreen:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15700536.ab

 

slaktis: anta att vi har en tävling: vi slumpar ut 100pers med uppmätt IQ>160. sedan får de välja varsin fråga som är den svåraste de kunde lösa på <20min som inte kräver förkunskaper(inte mer än matte E, Fysik B, motsvarande på sin höjd). hjälpmedel papper och penna tillåtet.

 

exempel på fråga:

pic1.jpg

 

sedan låter vi ett gäng personer göra testet. de får 5min per fråga, sedan måste de välja ett svar. anta att alla är motiverade att prestera. spekulera i vilken ordningen följande personen kommer prestera:

 

1.

2.

3. Terrence Tao

4. Jola Sigmond

5.

6. Evan O'Dorney (

, video2 och givetvis
)

 

Varning för wall of text.

 

Intressant diskussion om IQ och hur skadad man har blivit genom att t.ex. hänga här och umgås i vissa kretsar. Jag pratar mest med unga som studerar finansiering/teknisk fysik/matematik/juridik och tycker att intelligensnivån när man pratar med pokerspelare brukar kunna vara ännu högre.

 

Umgängeskretsen har lett till en växande frustration när man kommunicerar med personer inom t.ex. släkten, då det finns 55 åriga dagistanter som hört att man är intresserad av aktier och berättar att man ska köpa aktier som ger ut stor dividend för då får man tillbaka pengar eller dylika saker. Man sitter där och nickar och hoppas att dom ska komma in på vardagliga saker så man inte känner sig tvungen att ifrågasätta deras argumentation.

 

När jag var yngre kunde jag ha hur trevligt som helst med dessa personer. Numera känns det bara som att det blir värre och värre.

 

Känner ni igen er och hur har det utvecklas med er ålder?

 

Kör på en trillske-anekdot också. Hade en matematiklärare i högstadiet som inte hade utbildning och hoppade in ett år i brist på annat. Han var runt 50 och en otroligt härliga personlighet. En egenföretagare inom elbranschen som man verkligen märkte att var där för att han ville lära ut.

 

Det framkom senare att han hade nått upp till någon maxnivå i hur hög IQ man kunde säkerhetsställa. Jag är rätt säker på att den låg i 155-160 hållet och nu i efterhand så förvånar det mig faktiskt inte. Han uppskattade logiska problem och hade ett stort bridgeintresse.

 

Jag märkte att han inte riktigt gillade standardmentaliteten i skolan, dvs alla ska med/lära sig lika. Jag fick sitta utanför klassrummet och fick handledning i hur jag skulle använda kvadreringsregler och lösa andragradsekvationer medan han fick mer tid åt de lite svagare eleverna som uppskattade hans hjälp minst lika mycket som jag. Han förklarade att jag måste lämna in samma inlämningsuppgifter som alla andra, men visade mig snabbt hur jag kunde lösa uppgifterna med andra baser än 10 för att göra det lite svårare.

 

I gymnasiet turade jag också endel med lärare. Före jag i början av andra året i gymnasiet läste en kurs i logik och talteori hade jag aldrig riktigt förstått vad jag var bra på. Jag hade tidigt i min uppväxt blivit diagnostiserad med aspergers, men det var först när jag började läsa logik och märkte att slutsatser som för mig var självklara var oförståliga för resterande delen av klassrummet, inkluderat läraren, som jag förstod varför jag aldrig riktigt sett mig som alla andra.

 

Jag märkte vad mönsterigenkänning kunde vara bra till, men jag märkte även att ett logiskt och analytiskt tankesätt inte gjorde att jag klarade av vad som helst utan ansträngning. Lingvistik har jag alltid varit dålig på och mina tankemönster passade väldigt dåligt där. Jag insåg att i motsats till vad flera av mina kompisar trodde så hjälpte ett analytiskt tankesätt inte så mycket när man satt med ett finskaprov framför sig utan att ha läst orden eller ska beskriva levnadsförhållanden under slutet av 1700-talet i Frankrike utan att ha tagit del av den informationen tidigare.

 

 

När jag ändå skriver ett lång inlägg så kan jag passa på att tacka för slaktavfalls tips om Gödel, Escher, Bach av Hofstader. Boken är otroligt intressant och lämpar sig utomordentligt när man är trött på alla grunda, ytliga samtal som så ofta uppkommer i vardagen. Den får mig även att känna mig väldigt intellektuellt underlägsen, vilket ofta får mig att må bra. Intelligenta personers tankar och rutiner har alltid tagit mig ur mina depressioner.

 

rvaulk.jpg

Mums.

 

Verkligen intressant ämne detta som jag funderat mkt på i jakt på ökad livskvalitet.

 

Har efter mitt senaste kraschade förhållande helt tappat tron på förhållanden från ungdom upp till nån ålder jag inte är säker på. Man vet ju aldrig när man träffar någon man faller för men jag är rätt skraj för att göra det nu då det fortf känns för tidigt. Skulle jag träffa någon är tofflande helt uteslutet och jag tror det är sjukt viktigt att kunna hantera situationen när man just träffat någon och hålla det på en lagom nivå för att skapa så bra förutsättningar för en sund relation som möjligt.

 

Har också tappat tron på att det finns vettiga singlar o att alla som hittat guldkornen turade o haffade dom tidigt. I övrigt sen jag blev irl tappat hoppet om just irls, världen är så jävla fullpackad med idioter. Svårt o träffa dom tjejer som har kille också och lämnar dom den är ju det inte nödvändigtvis något bra tecken inför framtiden för egen del :mrgreen: det är väl en annan diskussion dock.

 

Men som sagt kramas, sex och allmän närhet är essentiellt för mitt välmående och räcker helt o fullt att tjejen är någorlunda vettig o ser bra ut för det, i övrigt bättre o va själv nu.

 

 

Det känns inte riktigt rätt att ta med alkohol i diskussionen med tanke på alla andra negativa effekter det har som sänker en dubbelt i efterhand. Jag mår aldrig som bra som när jag druckit två tre bärs och kvällen precis börjat, och det oavsett festtillfälle, tycker bara det är så jävla skoj att bli full o jaga bekräftelse bland flickorna på krogen.

 

 

Helgkänslan på fredagen är också värd att nämna tycker jag, den saknar ju många här och det är exakt lika fantastiskt att ha fått tillbaka den som jag trodde.

 

Brukar annars ha ganska vanliga loopar i välmående under veckorna nu under termin:

 

Fredag: helg o krök, mår som en prins

Lördag: ibland bakis men då är de ändå ok o jag höjs av helgkänslan

Söndag: allt som oftast bakis o gör inte ett skit. Börjat uppskatta baksidagarna på soffan som fan

Måndag: Totalt förstörd. Bakis dag 2 o allt psykiskt kommer. Söndagsserierna som kommit håller mig vid liv.

Tisdag: fisk

Onsdag: börjar se ljuset, kroppen helt återställd efter helgen

Torsdag: Produktiva dagen full med energi

 

Börja om

 

har aldrig mått så bra som jag gör nu. oavsett vad som händer mår jag bra typ. förklaringen tror jag ligger mitt emellan

Stefan Klein - Science of Happiness

Alain de Botton - Status Anxiety

Mark Sisson - Primal Blueprint

 

insikterna från dem och viss mått av praktik av råden de ger ökar antagligen lyckan hos er, så jag rekar dem!

 

bitcoin sprider som sig en cancer på fiat-valutavärlden. riksbankerna borde verkligen oroa sig.

 

här är en karta över butiker som tar emot bitcoins:

https://en.bitcoin.it/wiki/Real_world_shops

 

snart kanske tipping point passeras. http://www.bitcoinmoney.com/post/35733263353/bitcoin-clusters

 

och på nätet:

http://en.blog.wordpress.com/2012/11/15/pay-another-way-bitcoin/

 

 

och här hemma i sverige vägrar banker ha kunder som säljer sexleksaker eller skräckfilmer:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5342399

 

detta för att det är "olämpligt" vilket visar hur sjuk syn vi har här. bitcoin är en lösning när bankerna med vidrig människosyn styr handeln.

 

jag får verkligen känslan att det finns en liten chans att bitcoin exploderar och isåfall är alla i fiatbåten fucked :shock:

 

wooaaaooooowww, vad hände just? :) Underbart!

 

:heart:

 

jag har mina stunder, övertolka bara inte vad jag skriver hehe...

 

 

 

idag gick jag ut för att stenålderträna lite i skogen. extremt seg efter en tung vecka känner jag mig ovanligt stel och mina försök att klättra mellan grenar utan att röra dem misslyckas konstant. aja rör mig vidare. efter någon timme stannar jag upp och bestämmer mig för att lukta. känner knappt något i blöta höstsverige. men jag börjar iaf höra och hör en bäck. följer ljudet och ser den. sätter mig ner på en sen i den och börjar dricka lite, är en del brunt och annat i min handskopa vatten och smakar ganska "mineralrikt". så ska jag ställa mig och från ingenstans slår det mig. jag känner en primal känsla att jag faktiskt kan ta mig över bäcken, jag ser exakta stegen som om det vore i assassins creed eller 45sekunder in i hitman trailern:

 

påminde lite om när jag bouldrade och ramlade men verkligen kände att nu vet jag hur jag ska lösa kruxet.

 

så jag började hoppa över bäcken fram och tillbaka längs med den ned. den var väl 1-2m bred och på kanske 100m var jag nog över den 20ggr på olika ställen. även stegen jämte bäcken var ballerina-mjuka, helt avslappnad och med självförtroende tog jag tysta effektiva steg och verkligen såg alla moves framför mig.

 

antar att det är så som katter känner sig alltid:

 

och antar det är så erwan känner sig:

 

 

antar mjuk rörelse och självförtroende är en födslorätt för oss människor, vi har bara glömt av hur man gör det.

 

stenåldersträning :heart:

 

jag har ett 5-10tal vänner på facebook som konstant ska posta "SD är rasister" artiklar från varenda möjlig synvinkel. så fort någon använder alfa-hane-språk och hånar SD ska artikeln hyllas till skyarna.

 

det jag har svårt för är folk som anser att andras åsikter är så mycket sämre än deras egna utan någon som helst självdistans. för vi ser ju på folk för 50-2000år sedan som att de hade helt sjukt vidrig moral i massa frågor, klart folk om 100år kommer tycka exakt samma om oss. så man ska inte vara så självsäker...

 

visst jag kan hålla med dem om många sakfrågor, men jag tycker ju att de också har vidrig moral som t ex aktivt stöder våld på oliktänkande. och dessutom röstar de på partier som var de riktiga rasisterna som till skillnad från Almqvist som bara kallade folk "blattelover" faktiskt tvångssterliserade zigenare vilket jag tycker är bra mycket mer rasistisk. men det är inte hela världen för jag vet att jag också sannolikt har fel.

 

 

I våra svenska storstäder har vi enorm bostadsbrist. Detta driver upp priserna på bostadsrätter(yay!). Skulle vi rösta fram enklare bostadsbyggare riskerar detta få priserna att falla. Så folket i städerna upplever att de tjänar på det rådande systemet. För att vinna val kan därmed inte partierna gå till val med att de ska underlätta bostadsbyggandet.

 

Så vi har en win-win-lose situation:

de som bor i stan: win

politiker: win

de som inte får rösta: lose

 

1. Borde man ha något problem med situationen?

2. Hur många % tror ni förstår vad som är roten till problemet?

3. Hur kommer problemet lösa sig?

4. Finns det olika jämviktspunkter olika ramverk skapar som inte går att byta mellan?

 

läser vidare i globala förkastningar.

 

"framgångsrika företag måste helt enkelt konstrueras för ständig förändring"

 

detta är väldigt talande för vår tid. men det gäller också länder där man ser att de länder som försökte rädda sin varvsindustri gick trögt medan de som släppte tyglarna fria typ sydkorea/singapore/hongkong/silicon valley gick bra.

 

men det gäller också privatpersoner! vi är väldigt bekväma och det är sjukt svårt att ändra sig. även om man inte trivs med livet man har och alla alternativ är bättre är det fortfarande jobbigt med förändring. och trivs man väl med vad man har, då är det jättesvårt! även om man har kommit dit man vill och allt är som det ska måste man fortfarande leta förändring.

 

det är detta som krävs för att man ska må bra, vara framgångsrik och vara lycklig, man måste våga ta till sig förändring.

 

 

hoppas talebs nya bok kommer få bägaren att rinna över och mig att faktiskt söka förändring för jag har gått och blivit bekväm :(

 

sidan 48. "the higher you build your barricades, the stronger we become". rätt talande för hur media har hanterat SD och hur antifragile SD är mot alla händelser på sistone.

SywQg.jpg

 

och SD opionsiffror stiger. så hur borde sjuklövern göra om de faktiskt vill vinna kriget mot SD? de borde manipulera väljarna, inte använda brute force som de gör nu.

 

---

 

sid 55 "those from whom we have benefited the most arent those who have tried to help us but rather those who have actively tried - but eventually failed - to harm us"

 

tack cyll med flera :)

 

http://www.boston.com/bigpicture/2012/10/post.html

 

härlig stonerröst som berättar en helt magisk historia :)

 

Varför skatt på utlandspoker är fel:

 

Tänk dig att du arbetar hederligt. De sista pengarna du tjänar marginalskattar du 56% på, pengar som du tjänat på varor som sålts med moms, annars hade du tjänat ännu mer. Pengar som en stor del gick till arbetsgivaravgifter. Aja en jäkla massa skatt iaf. För de pengar som blev över för månaden bestämmer du dig för att åka till USA på semester. 1000mil från Sverige och hamnar i Las Vegas. Ett annan världsdel, ett annat land, en annan kultur. För dina hårt intjänade och beskattade pengar bestämmer du dig för att roa dig på Casino och självklart följer du värdlandets alla regler och det gör casinot också så massor av pengar går i skatt. Mot alla odds vinner du en turnering.

 

Då helt plötsligt bestämmer SKV 1000mil bort att du minsann ska betala skatt på vinsten. På saker du har gjort för dina skattade pengar i ett annat land. Ungefär som att du skulle betala svensk moms när du går på restaurang i Bangkok eller att du ska betala svensk skatt när du jobbar som divemaster i Egypten. Skatt på något som är skattefritt i Sverige och i EU.

 

Hela situationen är helt orimlig. Det enda rimliga är att man skattar på sin inkomst eller utgifter i Sverige, sedan när det är gjort är pengarna dina och du får göra vad du vill med dem. Och vad du gör med pengarna i andra länder är helt upp till dig och det landet.

 

#SKV #skatteverket #klåfinger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där om att tvätta håret med shampoo, hur ställer sig tokboken i frågan?

 

Bakgrunden är att jag alltid har tvättat håret nästan varje dag för annars har de blivit fett och djävligt.

Men nu när jag har odlat mig en rejäl mann(?) som jag toffsar så blir jag jättetiltad på att håret åker fram i ansiktet om jag nyligen har använt shampoo.

Märkt att håret efter några dagar inte blir sådär äckligt som förr och det har nog gått 2-3 veckor sedan senaste tvätten.

 

Något som gjorde min mamma fantastiskt upprörd när jag berättade.

 

Känns som helt i linje med the heltok-lifestyle!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör lite oregelbundet. ingen aning vad som är bäst, hört många som helt slutat med schampoo så jag testade men tyckte mitt hår blev omedgörligt så kör lite halvt istället. tror det är bättre att inte sluta direkt utan att sluta gradvis om man tänker göra det.

 

hur ser er rutin ut? ni vaknar med rufs, sedan har ni 1h innan ni måste lämna lägenheten varav 5min får spenderas på att pilla med håret?

 

själv gör jag

0min: blöta håret, kamma bak 1min

59min: slänga i lite erratic

 

alternativt:

59min, dra handen genom håret en gång

 

 

hur gör ni andra långhåriga men inte tofslånghåriga när ni klättrar och dylikt och får hår i ögonen? vänjer man sig vid det eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...