Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad tror ni om Ripple?

 

 

https://ripple.com/how-ripple-works/

 

om jag har förstått det rätt så går det ut på att man ger sina kompisar krediter, och dom ger sina kompisar krediter osv. det gör att någon snabbt kan låna pengar eller byta valuta med någon som dom inte känner eftersom de har en kedja med vänner mellan sig. är det så?

 

idén är festlig, men personligen kommer jag inte att använda det. jag tror inte att det kommer att slå. vad tror du själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slog till på några coins idag för $60, too little too late? sitter några kvar i båten?

 

Det beror på vad du menar med too late. Bubblan sprack ju för över en vecka sedan så det är ju mindre och mindre droppar / transienter att köpa och sälja på. Dessutom är det inte längre 0 tradingavgift på goxen, så att köpa och sälja 200 gånger om dagen är inte lika aktuellt längre.

 

Däremot börjar ju priset närma sig fundamentalvärdet (det reella jämviktsvärdet för valutan) och ligger kanske dessutom redan under substansvärdet så för en strong hand är det inte försent.

 

Om du avser arbitrage så är det aldrig försent på bitcoinmarknaden. Den kommer förmodligen vara världens i särklass minst effektiva marknad ganska länge till :)

 

Är du björn med chartistisk läggning ska du kanske chilla lite. The trend is not your friend right now.

 

cute_cuddly_bear_14.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här mer arbitrage och bitcoin är kul. Ännu roligare är det när jag som hobbyprogrammerare sätter ihop ett script mha API över en eftermiddag. Utan att riktigt tänka.

 

logg.txt:

Order #212: 5.23232BTC BID $79 OK
Order #213: Error insufficient funds 
Order #214: 2.1222BTC BID $77 OK
Order #215: Error insufficient funds
Order #216: 0.8823BTC BID $77.81 OK
Order #217: 1.2823BTC BID $78 OK
Order #218: Error insufficient funds

 

osv osv osv innan jag undra var alla mina dollar var... Nu hade jag visserligen inte någon sådan fin logg. Men den hade väl sätt ut ungefär så om jag hade loggat.

 

Lärdom: kolla inte bara orderdjupet, checka saldot. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google google google... nej, jag hittar inte det jag söker. Så jag frågar här istället i denna stora kunskapstråd.

 

Sitter i Excel med dagvis aktiedata för över 900+ FTG och över 20år.

Problemet nu är att jag för varje enskilt företag och varje enskild månad vill räkna ut standardavvikelsen. För en månad hade det inte varit något problem med då det är över 240st blir det relativt bökigt att markera rätt celler i längden. Har någon ett macro tips eller dylikt?

 

stdav.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 3.5 år gamla 13" MBP gick precis i graven.

 

Initialt ville jag hugga en air med retina i samma storlek tills jag insåg att det inte finns.

 

Vill hugga mig en macbook iaf, vilka alt kan vara vettigast?

 

Begagnat?

Vänta till Q3 och se om de kmr en sådan release?

(Köra ipad i skolan tillsvidare)

Köra på en vanlig air/pro 13"?

 

Ska ha den primärt i skolan men även i sängen, på resande fot och eventuellt i förlängningen spela några nävar poker på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google google google... nej, jag hittar inte det jag söker. Så jag frågar här istället i denna stora kunskapstråd.

 

Sitter i Excel med dagvis aktiedata för över 900+ FTG och över 20år.

Problemet nu är att jag för varje enskilt företag och varje enskild månad vill räkna ut standardavvikelsen. För en månad hade det inte varit något problem med då det är över 240st blir det relativt bökigt att markera rätt celler i längden. Har någon ett macro tips eller dylikt?

 

stdav.jpg

Nu ser det ut som att du har datan i kolumnerna, dvs. alla data för företag a i raden 4. Har jag missförstått får du byta rader mot kolumner nedan

 

Då gör du såhär:

Lägg till 3 rader

1. Ena raden gör du en if-sats som kollar datumraden. Låt oss säga att vi är i kolumn J, då kollar du om datumet i kolumn J har en annan månad än i kolumnen I. Är den det så ger du ifsatsen värdet 1, annars noll

2 Nästa rad gör du en ifsats som räknar upp ett hack för varje gång värdet i raden ovan (den som håler koll på månadsskiftet) har värdet noll. Är den ett så nollställer vi.

3. Här räknar du ut standardavvikelsen (du kan göra en ifsats som håller koll på månadsskiftesraden) för värdet vid månadsskiftet och så många dagar bakåt som du kommit fram till i rad 2.

 

Enkelt va?

 

Så gjorde jag innan jag upptäckte pivottabellerna.

Där kan du med största sannolikhet sortera månadsvis och även få fram standardavvikelsen. Jag är lite ringrostig där tyvärr, men google pivottabeller eller ännu bättre, kolla i hjälpen i Excel.

Eller denna tutorial

 

Ha så skoj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slog till på några coins idag för $60, too little too late? sitter några kvar i båten?

ser ju att vartit en ok investering änsålänge, upp 33%(när jag skrev detta). jag är kvar, har ökat min balans från 20 till 40btc nu. sålde av ett gäng för 1670(har jag för mig) men shoppade loss för 90 rätt bra.

 

tror senaste nedgången berodde på att det blev lite mycket tillgång och minskad efterfrågan. tillgång i form av att någon early adopter passade på att casha ut och i form av att mtgox gick ner samtidigt som det fortfarande krävs rätt mycket för att täcka alla miners. och bitinstant(eller vad de hette) som frystes samtidgt.

 

tror också att rätt många miners har investerat rätt mycket i sina ASICs och BFL(som aldrig kommer) och därmed var tvugna att sälja av sina bitcoins och helt enkelt inte hade råd att se kursen falla mycket mer. detta samtidigt som fiat verkade få en lite uppswing och guld nedswing. fascinerande hur detta kunde medföra en 80% minskning på några dagar när egentligen inte något av det långsiktiga värdet förändrades avsevärt. imo har snarare turbulensen medfört ett enormt mediaexponering vilket borde driva upp kursen. egen gissning är 1månad till ATH.

 

visst en enorm krasch denna gången med. men trots denna är bitcoin värt mer än det dubbla den var när cornucopia förutspådde kraschen som han är så grymt stolt över att ha förutspått. detta trots den nästan dubbla penningmängden.

Bitcoin.png

så btc är alltså tillbaka på värderingen den hade i mitten av mars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som inte fattat hur man gör.

 

Om man som Heltok anser att 40 btc är en lämplig exponering lägger man 20 på gox, 10 på bitstamp och 10 på cavirtex + fiat.

 

Under drop uppstår gap mellan de ineffektiva börserna.

 

När gox står på 80 och bitstamp stampar 64 säljer du 10 gox och köper 10 bitstamp. Din exponering på 40 btc är kontant. Men du har fått 16*10=$160 fiat!

 

Magiskt!

 

Ny nördsång för bittraders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Hobb på reddit:

http://www.reddit.com/r/Fantasy/comments/1ch0ze/hi_im_robin_hobb_and_this_is_my_ama_ask_me/

(jag ställer en fråga, lär inte få svar dock :( )

 

mindfulness är grymt viktigt:

http://paleoperiodical.com/2013/04/16/moving-naturally-mindfully/

 

gäller i allt ni gör!

 

så vill jag att mitt hus ska se ut:

mC1ZF93.jpg

 

 

Ny nördsång för bittraders

 

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=38069116&postcount=5443

 

8-)

 

många btc som byter ägare nu:

iQdc5Tj.png

fast mindre köpkraft

 

 

verkar som folk fattat att det fanns enkla pengar att göra på kapiton:

https://www.flashback.org/sp42980689

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag har förstått det rätt så går det ut på att man ger sina kompisar krediter, och dom ger sina kompisar krediter osv. det gör att någon snabbt kan låna pengar eller byta valuta med någon som dom inte känner eftersom de har en kedja med vänner mellan sig. är det så?

 

idén är festlig, men personligen kommer jag inte att använda det. jag tror inte att det kommer att slå. vad tror du själv?

 

Jag tror inte så mycket för jag är för oinsatt och okunnig på området. Jag gillar upplägget dock. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner sorg efter att sista avsnittet av Spartacus visats, tycker det är ett mästerverk i all sin enkelhet.

 

jao. håller med till fullo. Episkt sista avsnitt fy faun. Julius Ceasar spinoff one time?

"Nya spartacus" växte då från att vara nån jag var lite skeptisk till at first till att vara en jävligt värdig ersättare av original spartacus may he rest in peace! De där blodsprängda ögonen när han kutar uppför kullen... fy fan. No homo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte det var lite mycket walking dead över honom sista scenerna. grym serie, började lite trevande sedan från ingenstans gick den och blev grymt episk. sedan en prequel som var ännu mer epic. och på något sätt lyckades de fortsätta ha serien episk trots att de följde historiska händelserna hyfsat.

 

48118_10151604319107082_593219500_n.jpg

 

ingen som följer vikings? tycker det är en skön serie som visar stor potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna, känns som att jag har missat något roligt.

 

Tror han menade bilden heltok hade på Boston vs Irak (att irak-händelsen bara var en liten TT-notis, trotts 50 döda vs 2 döda).

 

För det kryllar ju tyvärr av väldigt iskalla personer på facebook/twitter/instagram som mer än gärna förminskar dåden i Boston för att media inte bevakade händelserna i Irak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...