Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Apropå allroundkrydda, vad säger hälsoexperterna om aromat?

 

Äckligt, har vant mig av vid socker och umami. Tror msg är aningen cancergent, men relativt maten som man använder det till är det nog försumbart.

 

Träff på Chalmers imon, 12.00 utanför ingången till kårrestaurangen, kom förbi om ni vill! Ska bli kul att träffa lolles kusin :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smög mig in på en föreläsning i industriell ekonomi som min klasskamrater läser. verkar som de ändrat kursen till det bättre, nu är det jörnmark som berättar om hur fucked världen är. ställde lite frågor på rasten och citerar

"jag är österrikare" "jag tror multipliktorn är negativ" "det vi har nu är hyperkeynesianism" etc :heart:. ska se om jag kan förhandla till att jag kan läsa om kursen, den har ju trots allt bytt namn :mrgreen:

 

men även om jag vill nicka och hålla med så har jag svårt att inte se vissa potentiella tankefel när han grafar medelinkomsterna i olika bostadsområden och hånar stambyten i pennygången. vill tro att det pga att jag som pokerspelare har tränats i att inte övertolka samband och vara öppen för idén att någon annan kan ha helt rätt så när han säger "ingen förutsåg ekonomiska krisen, det var bara normalfördelade gissningar där någon gissade rätt" så tänker jag "eller så kanske kyle bass etc faktiskt förstod vad som hände" etc.

 

väldigt skön profil iaf, eller hur staahla?

 

ska helt klart läsa hans bok globala förkastningar:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144031157

 

 

känns inte jättebra att vara så tung i sverige som man är :(

 

 

ingen mer som saknar bush?

mycket mer självdistans än romneystyle och bronco bamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vitlök(-spulver)

 

paprikapulver

 

allroundkrydda

 

aromat?

 

Alltså, mtp övrig kvalitet på posterna i wellboken är jag lite besviken på kryddtipsen. Kryddblandningar och kryddpulver alltså?

 

Lite beroende på vilken ost du har så tycker jag det verkar ganska balanserat. Man vill ju, som du säger, känna kantarellsmaken. Kan tänka mig lite finhackad chili för att ge det lite mer hetta.

 

Hade du inte haft i kantareller utan fler grönsaker hade jag rekommenderat färsk (eller torkad) timjan eller rosmarin. Nu är jag dock inte säker på om det funkar så bra med svampen.

 

Edit: Nu låter det som jag vill framställa mig själv som någon duktig kock. Inte riktigt meningen. Tycker om att laga mat, är inte särskilt bra på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörnmark är en intressant person och väldigt bra föreläsare. Hade han dock bara i 1an i ekonomisk historia och mer specifikt inom destruktiva innovationer (såg han skrev skapande förstörelse nu) eller något liknande begrepp, typ att hårddiskar blir mindre och också bättre och företag är dåliga på att anpassa sig mot viss teknologisk utveckling när de håller fast på sin egna. Finns givetvis massa andra tillämpningar men det va studien från boken.

 

Så han håller hus där också, kan minnas en polare snacka om det som bytte från handels till chalmers som va lite av en fan =) Minns också att han gjort mycket pengar på fastighetsaffärer och rekade oss att om vi va intresserade prata med han efter lektionerna om det hela. Vet inte riktigt hur mycket tillit utöver det han ska tillskrivas, om något så är han iaf ett riktigt orginal som är kul att lyssna på.

 

Edit: För de som vill lyssna på en riktigt dålig debatt om ett ganska intressant ämne där motståndet verkligen är patetiskt och utan något bra argument kan jag rekommendera den här podcasten. Ganska rolig överlag, men man lider verkligen varje gång kvinnan pratar och föresöker säga något eller hitta nya angrepp. http://www2.lse.ac.uk/newsAndMedia/videoAndAudio/channels/publicLecturesAndEvents/player.aspx?id=1620

Edit2: Glomde namna att Heltokfavoriten Modafinil namns flertalet ganger och om det ska anvandas for att forbattra studier m.m for utsatta eller i allmanhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, mtp övrig kvalitet på posterna i wellboken är jag lite besviken på kryddtipsen. Kryddblandningar och kryddpulver alltså?

 

Lite beroende på vilken ost du har så tycker jag det verkar ganska balanserat. Man vill ju, som du säger, känna kantarellsmaken. Kan tänka mig lite finhackad chili för att ge det lite mer hetta.

 

Hade du inte haft i kantareller utan fler grönsaker hade jag rekommenderat färsk (eller torkad) timjan eller rosmarin. Nu är jag dock inte säker på om det funkar så bra med svampen.

 

Edit: Nu låter det som jag vill framställa mig själv som någon duktig kock. Inte riktigt meningen. Tycker om att laga mat, är inte särskilt bra på det.

 

besvikelse från min sida också. men heltok kan ju inte vara bra på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ingen förutsåg ekonomiska krisen, det var bara normalfördelade gissningar där någon gissade rätt"
Tycker detta är väldigt rimligt, men tror också det kan vara destruktiv kunskap.

 

Försöker man se detta från någon slags övergripande perspektiv kan man nämligen landa här: Vi tar ett gäng människor som till skillnad från majoriten förstår slumpmässigheten bakom framgångar (inte minst bakom framgångsrika prognoser). Jag påstår kallt att samma skara även har en ovanligt hög förståelse för komplexa processer/utfall och problemen med att bedöma saker och ting via ett fåtal parametrar utan att se helheten.

 

Här leverar verkligheten en kylig twist. Att lyckas med något hänger väldigt mycket på självförtroende att lyckas - och det gäller nästan allt man kan ta sig för. Jämför en pokerspelare som vinner mot en av samma kaliber som förlorar; den ena tror, den andre tvivlar; den första spelar med få undantag oerhört mycket bättre. Det är nästintill omöjligt att komma ifrån effekten utan att använda statiska frekvenser.

 

Vad gäller poker är det möjligen nära breakeven att "se sanningen". Ett bättre exempel är nördar som hittar the game och liknande. De plockar plötsligt upp tjejer här och där, trygga i att metoderna fungerar. Men vad kommer först? Jo, trygga i att metoderna fungerar går de för första gången i sina liv fram till tjejer och försöker inleda en relation. Det, i sin tur, är en ganska beprövad metod. Vad händer om man "ser sanningen" här? Med tanke hur mycket av det där som är helt random skulle det innebära mindre tro, mindre självförtroende, mindre kontakt och mycket färre framgångar. Trots (tack vare) att man minsann hade mer kunskap.

 

Kopplingen till prognosverksamhet och liknande ser jag som att helt oavsett hur stor del som utgörs av slumpen tror jag åtminstone "något" alltid kan påverkas av att göra ett aktivt försök att klura ut saker och ting.

 

Twisten är då alltså att genom att förstå hur lite man förstår, samt hur svårt det är att begripa helheten via ett fåtal parametrar, så har man precis förstört helheten. :roll:

 

 

 

Jag läste en artikel om Albrechtson, denna skojare av rang, och något som slog mig var ett gäng citat från en snubbe som lyssnat på hennes föreläsning. Han var skeptisk och levererade ett och annat ord av visdom. Man inser fort att denna upplysta människa inte kommer springa därifrån uppfylld av motivation och självförtroende och göra "något". Att göra "något" är rätt bra.

 

 

And now for something completely different:

 

 

Någon som ansökt USA-visum här och kan bekräfta att det är helt normalt att vilja svara JA på att man typ tvingat någon till abort för att det är så random?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besvikelse från min sida också. men heltok kan ju inte vara bra på allt.

 

tackar för den dolda komplimangen. jag är nog rätt slö med matlagning och är rätt pragmatisk i praktiken även om jag kan låta lite taliban i teorin. som singelkille med knepig matsmak är det ju inte jättebilligt eller enkelt att laga utan att kompromissa. att jag ofta äter ute gör ju det ännu svårare att laga rätt de gånger jag lagar.

 

sedan är jag ingen jättefan av lök, nog fått det av min mamma som vägrar äta lök, hade fått för mig att lök var äckligt fram till jag var typ 18. hacka lök för en måltid är typiskt sådan som tar mycket tid utan att tillföra jättemycket.

 

ser också lite sport i att vänja mig vid att gilla enkla måltider typ stefansson, den som uppskattar minst mest vinner.

 

tror på sissons 80% regel, fuska lite men fuska med rätt grejjer och göra det med måtta. undvika falukorven men ta lite vitlukspulver, skippa pastan men äta osten, dricka ipa men undvika 6pack norrlands etc. viss nitighet kostar mer än det smakar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, mtp övrig kvalitet på posterna i wellboken är jag lite besviken på kryddtipsen. Kryddblandningar och kryddpulver alltså?

 

Lite beroende på vilken ost du har så tycker jag det verkar ganska balanserat. Man vill ju, som du säger, känna kantarellsmaken. Kan tänka mig lite finhackad chili för att ge det lite mer hetta.

 

Hade du inte haft i kantareller utan fler grönsaker hade jag rekommenderat färsk (eller torkad) timjan eller rosmarin. Nu är jag dock inte säker på om det funkar så bra med svampen.

 

Edit: Nu låter det som jag vill framställa mig själv som någon duktig kock. Inte riktigt meningen. Tycker om att laga mat, är inte särskilt bra på det.

paprikapulver är ofta bättre än vanlig paprika faktiskt..

till kantareller rekas dill! funkar inte så bra som torkad eller fryst.

lök eller vitlök går också bra till detta. jag hade nog plockat ut beståndsdelarna lite mer...järpar med syrad grädde och kantareller med dill kanske. lite lingon också kanske. bästervottensgratinerade bakpotatisar till? varför inte mjölksyrade blandade grönsaker eller egeninlagd gurka eller surkål..nyttigt och gott värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle vilja ha hjälp med ett imaginärttal, känns som rätt plats att fråga på.

 

2|z-3i| = |z+6|

 

satte att z var x+iy

och efter lite trixande fick jag vänsterledet till 2(x^2+(y-3)^2)

men högerledet får jag inte riktigt till.

skulle någon här kunna hjälpa mig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle vilja ha hjälp med ett imaginärttal, känns som rätt plats att fråga på.

 

2|z-3i| = |z+6|

 

satte att z var x+iy

och efter lite trixande fick jag vänsterledet till 2(x^2+(y-3)^2)

men högerledet får jag inte riktigt till.

skulle någon här kunna hjälpa mig med det?

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2%7Cz-3i%7C+%3D+%7Cz%2B6%7C+&dataset=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grattis Obama till 4år till på sig att bomba civila och sänka USAs ekonomi...

 

lite gladare nyheter:

 

Colorado har LEGALISERAT cannabis:

The voters have spoken and we have to respect their will. This will be a complicated process, but we intend to follow through. That said, federal law still says marijuana is an illegal drug so don’t break out the Cheetos or gold fish too quickly.

The passage of the state measure is without historical precedent and the consequences will likely be closely-watched around the world. In an interview with The Huffington Post, the authors/researchers behind the book "Marijuana Legalization: What Everyone Needs To Know" pointed out that the measure in Colorado is truly groundbreaking, comparing it to the legalization that Amsterdam enjoys:

 

A common error is to believe that the Netherlands has already legalized cannabis (the preferred term for marijuana in Europe). What has been de facto legalized is only the retail sale of 5 grams (about a sixth of an ounce) or less. Production and wholesale distribution is still illegal, and that prohibition is enforced, which is largely why the price of sinsemilla in the “coffee shops” isn’t much different than the price in American dispensaries.

 

http://www.huffingtonpost.com/2012/11/06/amendment-64-passes-in-co_n_2079899.html

 

washington står runt hörnet också:

http://edition.cnn.com/election/2012/results/state/WA/ballot/02

 

rip alla mexikanare som dött i kriget :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har några tips på vart man kan söka "internships"/sommarjobb när jag går andra året på Maskin? SKF och Volvo är ju rätt givna, eftersom jag bor i gbg, men hade gärna bott i stockholm under sommaren.

 

Svårt att få internships eller vettiga sommarjobb när man bara går i tvåan. Försök ta reda på vilka andra företag som anställer mycket studenter (daah). De jag kommer på på rak arm: Tetra Pak i Lund, Scania Södertälje, ABB Västerås, Sandvik? i Gävle. I stockholm har du bl.a. Ericsson och Vattenfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror också på hur ung man är. Går man direkt från gymnasiet och har toppbetyg, gärna med något halvvettigt vid sidan av, så finns det ganska stora chanser att åka räkmacka (självklart måste man vara normal i huvudet socialt också). D.v.s. en väldigt rak riktning i livet. Det kan man ju tycka både det ena och det andra om.

 

Det är stor konkurrens om internships och relevant papper är det som regerar i Sverige. Jag begriper ärligt talat inte varför mer generell kompetens värderas högre i tex USA, men det är väl en till sak man kan tycka det ena och det andra om.

 

Sommarjobb däremot bör det finnas gott om. Var du än hamnar på för industrijobb är det nog okej. Nästa år kanske du har möjlighet till en intressantare tjänst på samma ställe. Själv kommer jag gå ut med gott om erfarenhet inom tjänstesektorn, men väldigt knapp sådan inom industri. Det känns lite onödigt. Jag vill inte framstå som någon som inte begriper skillnaden mellan papperet och verkligheten på golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...