Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Japan's first Cuddle Cafe opened this week. Soineya allows customers to sleep with cute Japanese girls, but sex is prohibited. Yes, we can hear the collective sigh all the way over here.

 

The manager, who goes by the name of Koda (That's it, just Koda. He's like the Madonna of the cuddle industry), assures everyone this is not a sex service.

 

No Koda, it's completely different; just a bunch of sad lonely men paying cute young women to physically fulfill them.

 

If you're interested in a little cuddle sesh, here's what you can find on the menu at Soineya:

 

Admission fee: 3,000 yen ($39 USD)

Standard Course

20 min -- 3,000 yen ($39 USD)

40 min -- 5,000 yen ($65 USD)

60 min -- 6,000 yen ($78 USD)

"Shimei-ryo" (fee to pick the girl you want to sleep with) -- 1,000 yen ($13 USD) + 500 ($6.50) yen per hour

 

Optional Course

Customer sleeps in girl's arm (3 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Girl pats customer on the back (3 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Customer pets girl on the head (3 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Customer and girl stare at each other (1 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Girl changes clothes (1 time) -- 1,000 yen ($13 USD)

Girl gives customer foot massage (3 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Customer gives girl foot massage (3 min) -- 2,000 yen ($26 USD)

Customer sleeps with head on girl's lap (3 min) -- 1,000 yen ($13 USD)

Girl sleeps with head on customer's lap (3 min) -- 2,000 yen ($26 USD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättas optiskt av en dator vad jag vet.
Mm, jag tycker bara ordet slaktas. Jättespårat här eftersom jag skiter i härledningen (hemläxa) men jag tror det är sådant som gör att korrelation mellan begåvning inom matematik och språk etc möts med intresse snarare än jäspning, och att det är sådant som sedan smittar av sig vidare och gör att folk ställer för högt värde vid IQ-måttet.

 

Avdelning akademikern snårar in på saker alla redan vet om de slutar blunda.

Hidden mensabrag.

Brag och brag. Det vill säga större sannolikhet att man är ett jättefail som lever i förnekelsen att man bara är för smart för att passa in. (ska man nu generalisera ska man ju göra det rättvist, just det där spelar ju faktiskt föreningen lite på)

 

Sorry Per, men du verkar ju hata Mensa så du är säkert ett undantag. :-P

 

EDIT: Ni kan ju leta upp forum och liknande som sammanfogar dessa personer. Det dyker upp vissa intressanta projekt och liknande, men dessa drunknar i ett hav av något väldigt sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IQ 175 Statistiskt sett finns det två svenskar med denna IQ (9.5 miljoner invånare). En av dem är tydligen JohanLjs kusin. Vem den andra är vet vi inte. Däremot finns det ett gäng lallare med uppskattad IQ över 175. Alltför många för att det skulle vara rimligt att uppskattningen är korrekt. På något sätt.

 

Hon är från Kina. :-)

 

Jag var ute och cyklade. Hon är avsevärt klipskare än vad jag var i den åldern och då måste hon ju ligga där uppe. :rolleyes:

 

Intressant inlägg, btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt senaste inlägg om börsen tog jag för givet att det var trollmaterial, men nu är jag osäker på om du var allvarlig när du menade att det inte var irrelevant att börsen under tidsperiod X hade gått upp Y%. Ifall tidigare allmän avkastning var en kontraindikator för framtida avkastning så är vi inne för mycket mörka perioder med tanke på hur många tiotusentals procent börsen har stigit det senaste århundradet.

 

Tråkigt med din kusin, rätt många på de intelligensnivåerna som lever olyckliga och dysfunktionella liv.

 

Tjena Bitternisse. Går tradingen dåligt?

 

Om det är någon som verkar leva ett olyckligt och dysfunktionellt liv så verkar det var du mtp dina påhopp på Heltok m.fl.

 

Jag syftade på att det finns lägre värderade börser än stockholmsbörsen och att din idé - om att stoppa in all deg på en gång, i enbart aktier, under en rapportperiod samt rådande makroläge - var rätt kass.

Var det så svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på att det finns lägre värderade börser än stockholmsbörsen och att din idé - om att stoppa in all deg på en gång under en rapportperiod samt rådande makroläge - var rätt kass.

Var det så svårt att förstå?

Jag håller förvisso med om att stockholmsbörsen ser rätt oattraktivt värderad ut jämfört med flera andra börser i världen för tillfället. Däremot ser inte värderingen ut att vara i bubbelterritorium och oavsett är räntepapper riktigt dåligt för tillfället, så jag vet inte riktigt vad man ska göra med den insikten som passiv sparare. Yielden på stockholmsindex är inte uppenbart sämre än nånting annat som är rimligt för en oinsatt investera i.

 

De två andra argumenten saknar ju dock fullständigt logisk giltighet.

 

Om vi börjar med rapportperioden så förstår jag inte anledningen överhuvudtaget. Ifall vi antar att anledningen är att du tror att många bolag kommer att komma med besvikelser i resterande rapporter, så blir den naturliga följdfrågan varför du är ensam om att inse detta. Om vi däremot antar att du har som utgångspunkt att det går att ha en edge i att gissa hur rapporter kommer att tas emot av marknaden, blir följdfrågan varför du klarar det och analytikerkollektivet (som ju ändå har det som heltidsjobb, dessutom med expertis inom sina respektive sektorer) inte klarar det i högre utsträckning än slumpen.

 

Vad det gäller att makroläget är osäkert så gäller ditt argument alltid och borde således diskvalificera alla från aktiemarknaden för all framtid. Enda skälet till att det skulle vara ett giltigt råd skulle väl vara om du hade några unika insikter om fiscal cliff och den globala ekonomin (eller vilken den för ögonblicket påtagliga risk som du nu har snöat in på), vilket jag håller för osannolikt tills inkommande bevisning säger annat.

 

Om det nu skulle vara så att du hade några briljanta insikter i makroekonomi så spelar det iofs mindre roll då Svenne Smartbanan som ska köpa Avanza zero inte kan skilja dig från bernanke_suger_87 på börssnack (det kan inte jag heller) och därför bör ignorera dina tips helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla fem argument handlar om diversifiering i ett försök att öka den risk-justerade avkastningen. Allt du skriver är helt irrelevant för de argumenten.

om utgångspunkten är att aktier genererar en högre riskjusterad avkastning än räntepapper (vilket är ett axiom för att diskussionen ska vara fruktbar; i annat fall vore 100% räntepapper att rekommendera) är det ett synnerligen intressant koncept att man kan öka den riskjusterade avkastningen genom att vänta med att skifta från lägre avkastande räntepapper till högre avkastande aktier. du borde skriva en avhandling om det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi snackar iq och token nämnde Daniel Tammet, så vill jag bara säga att han i moonwalking with einstein sägs vara en bluff. Se även http://mnemotechnics.org/x/forums/daniel-tammet-840.html

 

Cliffs: han sägs (ganska tydliga bevis med medverkan i minnestävlingar och cachad webbsida) ha använt minnestekniker. Hans uppmätta intelligens gäller enbart givet att inga minnestekniker används etc.

 

Bland annat fick han dåligt resultat i ansiktsigenkänning när forskarna undersökte honom, något som stämmer bra överens med han autistiska image. Dock nämns det ingenting om att när han ställde upp i minnesvm kom 1:a i just den grenen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi snackar iq och token nämnde Daniel Tammet, så vill jag bara säga att han i moonwalking with einstein sägs vara en bluff. Se även http://mnemotechnics.org/x/forums/daniel-tammet-840.html

 

Cliffs: han sägs (ganska tydliga bevis med medverkan i minnestävlingar och cachad webbsida) ha använt minnestekniker. Hans uppmätta intelligens gäller enbart givet att inga minnestekniker används etc.

 

Bland annat fick han dåligt resultat i ansiktsigenkänning när forskarna undersökte honom, något som stämmer bra överens med han autistiska image. Dock nämns det ingenting om att när han ställde upp i minnesvm kom 1:a i just den grenen.

 

intressant om det stämmer. inget av det han gör är ju egentligen jätteorimligt jämfört med vad många andra savanter gör som han som målar en hel stad eller han som kan varje ord i alla tusentals böcker han har läst. eller de som räknar 215prickar i en bild på 1sekund.

 

ungefär som folk som tar 13e roten ur 100siffriga tal, visst är det sjukt imponerande men de är ju inte exceptionellt "annorlunda" på så vis som tammet skildras.

 

men nu får ni allt börja ranka dem så vi kan håna varandras rankingar och kom ihåg att ett dålig svar är bättre än inget svar. jag säger

 

Jola Sigmond>Terrence Tao>Chris Langan>Evan O'Dorney>Ed Witten>Daniel Tammet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om utgångspunkten är att aktier genererar en högre riskjusterad avkastning än räntepapper (vilket är ett axiom för att diskussionen ska vara fruktbar; i annat fall vore 100% räntepapper att rekommendera) är det ett synnerligen intressant koncept att man kan öka den riskjusterade avkastningen genom att vänta med att skifta från lägre avkastande räntepapper till högre avkastande aktier. du borde skriva en avhandling om det!

 

Jag syftade på flera olika tillgångsslag.

För att optimera en portfölj ska du väl ha tillgångsslag med inbördes låg korrelation? Och där kan väl även räntepapper ingå?

 

Tex:

 

aio1b.jpg

aio2.jpg

 

 

Har dom helt fel så erkänner jag gärna mitt misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på flera olika tillgångsslag.

För att optimera en portfölj ska du väl ha tillgångsslag med inbördes låg korrelation? Och där kan väl även räntepapper ingå?

 

Tex:

 

aio1b.jpg

aio2.jpg

 

 

Har dom helt fel så erkänner jag gärna mitt misstag.

 

Alla beräkningar baserade på Sharpekvoter är i bästa fall riktmärken för en optimal fördelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på flera olika tillgångsslag.

För att optimera en portfölj ska du väl ha tillgångsslag med inbördes låg korrelation? Och där kan väl även räntepapper ingå?

 

Tex:

 

aio1b.jpg

aio2.jpg

 

 

Har dom helt fel så erkänner jag gärna mitt misstag.

nu tycker jag iofs att sharpe rations underliggande antagande om vad som är risk är ganska suspekt och risk premiums har väldigt dåligt empiriskt underlag öht, men det kan vi lämna därhän för det har absolut ingenting att göra med vad du yrade om ursprungligen.

 

var vänlig försvara följande påståenden eller dra tillbaka dem:

 

Jag hade föreslagit att inte fullständigt utesluta alla andra tillgångsslag.

(1)Samt att diversifiera över tid.Tex genom att ha det återstående beloppet investerat till en riskfri ränta om ca 3.2% fram till nästa köp.

 

(2)Att dessutom stoppa in allt under en rapportperiod?

 

(3)Att peta in allt du äger på en gång i en aktieindexfond har väl sällan varit det optimala beslutet?

 

(4)(Av mindre betydelse men inte helt irrelvant är även att OMX30 är upp 14% på några månader och att (5)makroläget är skakigt. Båda indikerar i min bok att diversifering över tid kan vara bra.)

 

1. varför är tidsdiversifiering bättre riskjusterat?

2. varför ska man inte stoppa in allt under en rapportperiod (implicita antagandet tolkar jag som att det går bra annars, för i annat fall vore det ju onödigt att påpeka)? är det något särskilt riskfyllt med just den här tiden på året eller vad är det som jag har missat?

3. nej, säkert inte. har ofta varit bättre att dunka in i guld eller olja eller fastigheter, men frågan är vad det hjälper att kan man konstatera det post hoc?

4. varför är det relevant?

5. varför är det relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. varför är tidsdiversifiering bättre riskjusterat?

2. varför ska man inte stoppa in allt under en rapportperiod (implicita antagandet tolkar jag som att det går bra annars, för i annat fall vore det ju onödigt att påpeka)? är det något särskilt riskfyllt med just den här tiden på året eller vad är det som jag har missat?

3. nej, säkert inte. har ofta varit bättre att dunka in i guld eller olja eller fastigheter, men frågan är vad det hjälper att kan man konstatera det post hoc?

4. varför är det relevant?

5. varför är det relevant?

 

För att jag tror att man kan minska volatiliteten tillräckligt så att det höjer den riksjusterade avkastningen. Oktober är en av de mest volatila månaderna. Den mest volatila i USA.

 

Som jag antar att du har insett vid det här laget så förespråkade jag att inte dunka in allt i ett tillgångsslag. Det var fsista som gjorde det.

 

Angående punkt 4 och 5 uttryckte jag det som "inte helt irrelevant" av anledningarna att vinsterna inte riktigt har stigit lika mycket som priserna vilket gör OMX30 något dyrare i absoluta tal och även relativt en del utländska börser samt att medel-vix för de senaste åren är högre än för andra perioder under tex de senaste 25 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag blir förbannad på dig när du börjar snacka investeringar är att det du sagt skulle tillfogat signifikant ekonomisk skada på andra som följer dina oärliga råd.

 

Är inte ett forum, och inte minst denna tråd, till för diskussion?

Jag framför mina åsikter. Jag utgår från att folk är tillräckligt intelligenta för att inse att de är just åsikter.

 

Jag har aldrig påstått att jag är en expert. Det är jag absolut inte.

Och det är inte du heller. Jag har läst din blogg.

 

 

Anledningen till att jag blir förbannad på dig när du börjar snacka investeringar är att det du sagt skulle tillfogat signifikant ekonomisk skada på andra som följer dina oärliga råd.

 

Och min åsikt är den motsatta. Att ditt upplägg har större risk att tillfoga ekonomisk skada.

 

 

Kommer ihåg den tiden folk kunde sitta på pokerforum och förlorande nl10spelare som spelat poker i en vecka jiddra gameflow och hur magkänslan var.

 

Jag kommer ihåg dom som vann lite växelpengar på den tiden. Sen hade lite flax med investeringar. Så småningom gulades pokerrullen och några år senare närmar sig totalgulen vilket tar sig uttryck i form av en hatisk attityd på forumen...

 

 

edit: Jag postade mitt inlägg samtidigt som ditt så nedanstående har jag redan kommenterat.

Du måste ha missat att jag skrev både "Jag hade föreslagit" och "imo" för att göra det än tydligare att det var just mina åsikter.

Snarare är det du som uttalar dig tvärsäkert.

 

Jag ser det inte seriöst att ge råd eller uttala mig tvärsäkert om saker jag inte har någon koll. Sådant hindrar uppenbarligen inte dig

 

Jag lämnar nu denna diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för wall of text.

 

Intressant diskussion om IQ och hur skadad man har blivit genom att t.ex. hänga här och umgås i vissa kretsar. Jag pratar mest med unga som studerar finansiering/teknisk fysik/matematik/juridik och tycker att intelligensnivån när man pratar med pokerspelare brukar kunna vara ännu högre.

 

Umgängeskretsen har lett till en växande frustration när man kommunicerar med personer inom t.ex. släkten, då det finns 55 åriga dagistanter som hört att man är intresserad av aktier och berättar att man ska köpa aktier som ger ut stor dividend för då får man tillbaka pengar eller dylika saker. Man sitter där och nickar och hoppas att dom ska komma in på vardagliga saker så man inte känner sig tvungen att ifrågasätta deras argumentation.

 

När jag var yngre kunde jag ha hur trevligt som helst med dessa personer. Numera känns det bara som att det blir värre och värre.

 

Känner ni igen er och hur har det utvecklas med er ålder?

 

Kör på en trillske-anekdot också. Hade en matematiklärare i högstadiet som inte hade utbildning och hoppade in ett år i brist på annat. Han var runt 50 och en otroligt härliga personlighet. En egenföretagare inom elbranschen som man verkligen märkte att var där för att han ville lära ut.

 

Det framkom senare att han hade nått upp till någon maxnivå i hur hög IQ man kunde säkerhetsställa. Jag är rätt säker på att den låg i 155-160 hållet och nu i efterhand så förvånar det mig faktiskt inte. Han uppskattade logiska problem och hade ett stort bridgeintresse.

 

Jag märkte att han inte riktigt gillade standardmentaliteten i skolan, dvs alla ska med/lära sig lika. Jag fick sitta utanför klassrummet och fick handledning i hur jag skulle använda kvadreringsregler och lösa andragradsekvationer medan han fick mer tid åt de lite svagare eleverna som uppskattade hans hjälp minst lika mycket som jag. Han förklarade att jag måste lämna in samma inlämningsuppgifter som alla andra, men visade mig snabbt hur jag kunde lösa uppgifterna med andra baser än 10 för att göra det lite svårare.

 

I gymnasiet turade jag också endel med lärare. Före jag i början av andra året i gymnasiet läste en kurs i logik och talteori hade jag aldrig riktigt förstått vad jag var bra på. Jag hade tidigt i min uppväxt blivit diagnostiserad med aspergers, men det var först när jag började läsa logik och märkte att slutsatser som för mig var självklara var oförståliga för resterande delen av klassrummet, inkluderat läraren, som jag förstod varför jag aldrig riktigt sett mig som alla andra.

 

Jag märkte vad mönsterigenkänning kunde vara bra till, men jag märkte även att ett logiskt och analytiskt tankesätt inte gjorde att jag klarade av vad som helst utan ansträngning. Lingvistik har jag alltid varit dålig på och mina tankemönster passade väldigt dåligt där. Jag insåg att i motsats till vad flera av mina kompisar trodde så hjälpte ett analytiskt tankesätt inte så mycket när man satt med ett finskaprov framför sig utan att ha läst orden eller ska beskriva levnadsförhållanden under slutet av 1700-talet i Frankrike utan att ha tagit del av den informationen tidigare.

 

 

När jag ändå skriver ett lång inlägg så kan jag passa på att tacka för slaktavfalls tips om Gödel, Escher, Bach av Hofstader. Boken är otroligt intressant och lämpar sig utomordentligt när man är trött på alla grunda, ytliga samtal som så ofta uppkommer i vardagen. Den får mig även att känna mig väldigt intellektuellt underlägsen, vilket ofta får mig att må bra. Intelligenta personers tankar och rutiner har alltid tagit mig ur mina depressioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...