Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

har du någon bättre siffra eller varför är du säker på att min siffra från röven är så fel? ska du håna andra får du allt bygga upp dina åsikter.

 

Der var egentligen inte min avsikt att försöka håna dig, jag är av en annan uppfattning än dig och det var ju DU som formulerade dig som att dina siffror var fakta, eller?

 

sedan att nästan alla på nl400 har 120 iq säger ju inget om att detta är en tröskelnivå eller att snittpostaren lirar nl400. har du 100+ i iq borde du inse att det jag säger inte alls påstår detta.

 

Ok, men oavsett så skrev du att "nästan alla som överlevde nl400-gallringen har 120+", här kan man säga att du uttrycker en personlig uppskattning men formulerar den som om det vore fakta. Samma här: " Iaf de flesta på pf med 200+ poster har runt 110-140iq" "och nästan en tyngdpunkt runt 125 med väldigt få under 100.." Jag tolkar iaf detta som att du anser snittpostaren på pf.nu ha IQ nog att slå nl400 men men...

 

Tack för dissen, "har du 100+ i IQ borde du inse.." :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar iaf detta som att du anser snittpostaren på pf.nu ha IQ nog att slå nl400 men men...

 

japp, när det gäller iq ja. men så krävs det många andra saker som vilja, tid, disciplin, strategiskt tänkande, psyke och vissa kunskap inom matematik etc. eller iaf en kombo av flera av dessa där inte för många får brista för mycket.

 

iq är bara ett mått på hur bra man löser iq-test som tenderar att korrelera ganska starkt med många andra saker, poker t ex. dock snackar vi inget rho>0.9 direkt, snarare 0.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är på skoj eller att du bara inte tänkt på det men tror du tappar en del cred på all IQ hit och dit. Vi kan enas om att måttet inte är värdelöst, men vad det faktiskt mäter och inte mäter är en större diskussion. Vi kan förhoppningsvis dock även enas om att det inte mäter vad folk talar om på tunnelbanan.* Vi kan också förhoppningsvis enas om att Illvets test inte mäter IQ.

 

(här hoppar akademikern in och säger: 'ja precis! EQ är också viktigt!'. Men sedan delas det ut kakor till alla som facepalmar, så det är en bra sak att det händer).

 

*

Men finns säkert relativt ointressanta korrelationer typ högt iq -> talar inte alls. Men då får vi bättre träffyta av att kalla PF-invånaren introvert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är på skoj eller att du bara inte tänkt på det men tror du tappar en del cred på all IQ hit och dit. Vi kan enas om att måttet inte är värdelöst, men vad det faktiskt mäter och inte mäter en större diskussion. Vi kan förhoppningsvis dock även enas om att det inte mäter vad folk talar om på tunnelbanan.

 

(här hoppar akademikern in och säger: 'ja precis! EQ är också viktigt!'. Men sedan delas det ut kakor till alla som facepalmar, så det är en bra sak att det händer).

 

varför tappar jag cred? starfittan frågade om iq, vi diskuterar iq. inget av det jag har sagt har väl varit jättefelaktigt? tycker snarare folk som försöker övertolka/undertolka iq tappar cred.

 

varför skulle det inte mäta vad folk pratar om på tunnelbanan? skulle folk på tunnelbanan som jag bedömmer som iq 100ish egentligen ha iq140 ish? finner detta mycket osannolikt, gissar att rho mellan min bedömning och faktiskt iq snarare är 0.8 än 0.1.

 

meanwhile:

http://thewaltdisneycompany.com/disney-news/press-releases/2012/10/disney-acquire-lucasfilm-ltd

Disney to Acquire Lucasfilm - Star Wars Episode 7 for 2015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har mer än en gång dragit "har du över xx i IQ.."/"alla med xx i IQ.." på saker som inte har något med IQ att göra. Då låter det som att du fått för dig att IQ avgör väldigt mycket mer saker än det gör.

 

Om du nu har ett väldigt speciellt tränat öra för IQ kan jag kanske tro dig om det där med tunnelbanan, men inte annars. Även jag som inte lägger allt för stor vikt vid måttet kan bli paff när jag får reda på att någon otippad är medlem i mensa tex (typ random tjatter-bimbo som tror ingvar karlsson är statsminister).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"har du över xx i IQ.."/"alla med xx i IQ.." på saker som inte har något med IQ att göra.

var har jag sagt någon som ens påminner om detta?

 

Då låter det som att du fått för dig att IQ avgör väldigt mycket mer saker än det gör.

ok, kan du peka ut vad exakt jag fått för mig som inte stämmer.

 

Om du nu har ett väldigt speciellt tränat öra för IQ kan jag kanske tro dig om det där med tunnelbanan, men inte annars. Även jag som inte lägger allt för stor vikt vid måttet kan bli paff när jag får reda på att någon otippad är medlem i mensa tex.

ok så mitt påstående är att jag kan avgöra iq med rho=0.8. du tro det inte. hur bra tror du jag kan göra det då? 0.4? -0.5?

 

hur otippade är de? jag har väl 4-5vänner som är med i mensa. visst jag blev lite överraskad av hon ena, men hon är ju trots allt doktorand så hade nog inte gissar på under 120 iaf. inte som med de på tunnelbanan där jag på deras resonemang och avsaknad av grundläggande kunskap i rätt hög ålder extremt osannolikt har varit flera år före sina jämnåriga i tonåren. tror helt enkelt inte de kan ha haft mensa-hög iq. visst de kanske har 120 i iq när jag tror 100, men det talar inte emot mitt påstående om rho=0.8.

 

 

känns som att du och andra försöker läsa mellan raderna när jag skriver. men jag är aspie så läs exakt raderna istället och övertolka eller undertolka inte det jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu senast till RoyleAxe och X antal sidor bakåt till mig något i stil med "om du har över 100 i IQ inser du...". Därav åtminstone mer än en. Att ha ett högt IQ är väldigt oviktigt i de frågorna.

 

Jag läser inte mellan raderna, om jag gjorde det skulle jag antagligen bara tolkat det som ful argumentation. Sen var det inte hela världen heller utan bara en hint. Personligen blundar jag vanligtvis när du nämner IQ och läser resten du skriver istället. :-P

 

N=1, ytterst osannolikt. Jag tror man prickar hyfsat rätt på Heltoks tunnelbaneexempel.
Tror inte jag. Vi kan även vända på det: Det är lätt att tro att någon med lågt IQ har högt IQ. Tror det förväxlas med just introvert/extrovert. När någon som standard talar innan de tänker kan man lätt få för sig att de har låg IQ, och när någon inte talar alls eller bara när de är säkra tippar jag att man övervärderar det.

 

När jag gör ett försök att tolka detta brukar jag komma fram till att jag tror att även någon med enormt högt IQ förstår otroligt lite av den logik världen presenterar. Så bottlenecks blir lika framträdande ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lär man sig spela schack?

Program, böcker eller instruktionsfilmer osv. Nybörjarnivå.

 

Sätta sig ner själv och "tänka" från scratch duger jag inte till. :-D

 

/<130IQ

 

https://www.youtube.com/user/kingscrusher/videos?view=0

 

 

hehe, grymma avsnitt med GL i south park.

 

 

Nu senast till RoyleAxe och X antal sidor bakåt till mig något i stil med "om du har över 100 i IQ inser du...".

det där var ett skämthån lol. även jag har lite humor ibland.

 

Sen var det inte hela världen heller utan bara en hint. Personligen blundar jag vanligtvis när du nämner IQ och läser resten du skriver istället. :-P

standard när folk man respekterar skriver saker man inte håller med om.

 

Tror inte jag. Vi kan även vända på det: Det är lätt att tro att någon med lågt IQ har högt IQ.

nej. men visst man sätter konfidensintervall och de kan ju bli rätt stora på 99% nivån, men inte direkt så att jag skulle få för mig att någon iq100 är iq140. visst kanske gissar på 130 på någon 120 eller 105 på någon med 95. men gigantiska avvikelser i de normala intervallen finner jag rätt osannolikt.

 

Tror det förväxlas med just introvert/extrovert. När någon som standard talar innan de tänker kan man lätt få för sig att de har låg IQ, och när någon inte talar alls tippar jag att man övervärderar det.

ibland om okända ämnen ja. men ofta är det på ämnen man vet att om de var intelligenta hade de antagligen funderat på det ämnet föret.

 

vi har en i klassen som jag gissar är iq>140 som säger "kommunism är det bästa i teorin men funkar inte i praktiken". när jag hör detta så tänker jag inte "han är måna stahlin dum" utan snarare "intervallet kan vara brett" för det är en åsikt som flera med hög iq kan ha. men de resonemangen man hör på spårvagnen är på en helt annan nivå, det finns knappt på kartan att de kan vara högbegåvade när de säger vissa av sakerna de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Trillske härjar mycket.

Det gillar jag, han har all rätt att härja.

För ingen vill ju spela honom heads up"

 

Mvh

 

Min flickvän.

 

 

 

Nja jag läser outliners nu därav jag bara spånade lite om IQ.

Det finns ju några roliga framställningar där av vad som krävs för att nå stor framgång. Med bland annat Christopher Langan och varför han inte är mer känd än vad han är.

 

Många träffpunkter med Taleb, framförallt fooled by randomness och mycket mer lättsam än han har blivit på senaste.

 

Borde kanske bli (Livs)kurslitteratur för alla att läsa fooled/black/anti-frag/outliners/thinking fast and slow på högstadiet så man har en bra plattform stå på.

Någon bok som bör läggas till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu finns det minst två här som tycker Outliers är en bra bok. För mig var det den boken i kombination med 4 hour work week som fick mig att börja fundera på att bäst-säljare av den typen för det mesta i grund och botten är fantastiskt innehållslösa. Och på varför: det är få förunnat att gilla att läsa saker man inte redan begriper.*

 

Sen tyckte jag att den hade några intressanta historier, denna sågning är lite som att gå in på IMDB och ge en film en etta för att den är överskattad. Gillar också vilket antiklimax den måste levererat till dumma amerikaner som laddar med chips och väntar på det där tipset som äntligen ska göra dem till miljonärer, sen kommer författaren och säger "se till att födas på 50-talet, gärna i januari". :D

 

*

Jag är inte direkt unik, jag läser just nu kurser med tekniska fysiker och mår uppriktigt illa av kurslitteraturen. Men en bäst-säljare måste ju alltså tala till en liten gemensam nämnare.

"Trillske härjar mycket.

Det gillar jag, han har all rätt att härja.

För ingen vill ju spela honom heads up"

 

Mvh

 

Min flickvän.

 

:h:

 

standard när folk man respekterar skriver saker man inte håller med om.

Nej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser att många drar slutsatser om folks IQ baserat på hur de uttrycker sig i skrift eller hur de kan följa ämnesspecifika diskussioner.

 

Dessa slutsatser, speciellt för högre mått på IQ-skalan (>110), blir fel med högre frekvens än många verkar tro.

 

 

Då låter det som att du fått för dig att IQ avgör väldigt mycket mer saker än det gör.

 

(post till Heltok som jag kommenterar)

 

Ja, det finns många egenskaper som är av större betydelse för det mesta man kan välja att företa sig. Jag rankar IQ rätt långt ner. Och då är just IQ på plats ett för mig och steget till flera av de övriga, mer relevanta egenskaperna, är tyvärr rätt långt. :-(

 

************************

 

Jag "hjälper" min kusin med matte och brukar testa henne på en del svårare, jämfört med den matte dom läser, IQ-tests-liknande problem.

 

Hon är 7 år. Jag har gjort ett par officiella IQ-test och med den erfarenheten så skulle jag uppskatta att det inte är omöjligt att hon kan nosa på 175-180.

 

Hon skulle säkert ha kunnat börja i årskurs 4 direkt.

 

 

edit: Rättare sagt: Jag passar henne en dag i veckan och hon vill antingen hålla på med matte, spela spel, dansa, eller bygga sandslott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tror det finns en del i det han säger och det är väl bara positivt!

 

pling dagens i-landsproblem att ett företag kallar sin feature för något annat än torvards vill.

 

skitched-20120424-122922.jpg

 

 

får väl se när de andra pc-tillverkarna slutar göra skabbiga laptops, någon gång borde de ju sluta suga, finns ju trots allt stora pengar att tjäna på att göra det apple gör fast med mindre marginaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa slutsatser, speciellt för högre mått på IQ-skalan (>110), blir fel med högre frekvens än många verkar tro.

Hon är 7 år. Jag har gjort ett par officiella IQ-test och med den erfarenheten så skulle jag uppskatta att det inte är omöjligt att hon kan nosa på 175-180.

Ja, det blir svårare att bedöma ju högre IQ man pratar om. 5 standardavvikelser över medel innebär att vi pratar om en av de 5 personer med högst IQ i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ge er lite perspektiv på det här med IQ

 

mensa.gif

 

IQ 131 Cirka 184 200 personer i Sverige beräknas uppnå 131 eller mer på iqtest. Av Sveriges 184 200 131-iqare har cirka 4000 valt att gå med i Mensa.

 

 

h%C3%B6gskoleprovet.png

 

IQ 140 36 400 Personer i Sverige har en IQ över 140. Man har gjort en del forskning på sambanden mellan olika akademiska anlagstest (typ SAT i USA och svenska HSP) och funnit hög korrelation mellan IQ och resultat, särskilt på de matematiska delarna. Om du tillhör de 0.4% av befolkningen som fick 2.0 på första försöket är chansen god att du har en iq på 140 eller över. Har du gjort provet flera gånger eller förberett dig räknas det inte! Åtminstone inte lika mycket...

 

IQ 150 Cirka 4 076 svenskar har en IQ över 150. Ungefär här går gränsen för vad man kan mäta med någon form av vetenskaplig relevans. Normeringen är byggd på statistiska uppskattningar och osäkerheten i testpopulationen är stor. Om du testar 10 000 personer hittar du i snitt 4 personer med denna begåvning.

 

IQ 160 301 svenskar har en IQ över 160. Det finns inga kända normerade standardtest som kan mäta detta. Stöter du på någon som påstår att han har en bekräftad IQ över 160 snackar han skit. Man kan göra uppskattningar, bland annat genom att låta den som ska testas genomgå begåvningstest (typ Wechsler advanced WAIS ava / III osv) och chansa lite. Den uppmärksamme kan testa att lösa en sådan uppgift ovan. Man måste tyvärr göra problemen mer beroende av förkunskaper eftersom man annars bara riskerar att mäta den "snabbhet" med vilken någon löser väldigt enkla uppgifter. Lustigt nog får nästan alla som genomgår estimering uppskattningar högt upp (172-230) vilket inte alls stämmer med statistiken. När man påpekar detta anses man beskäftig :)

 

IQ 175 Statistiskt sett finns det två svenskar med denna IQ (9.5 miljoner invånare). En av dem är tydligen JohanLjs kusin. Vem den andra är vet vi inte. Däremot finns det ett gäng lallare med uppskattad IQ över 175. Alltför många för att det skulle vara rimligt att uppskattningen är korrekt. På något sätt.

 

IQ 180 Statistiskt sett har vi bara en halv person med en iq på 180 i Sverige. Sannolikheten att en random snubbe på gatan har en IQ på 180 är alltså ungefär 1 på 20 miljoner. Om man inte är kusin med JohanLj såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slaktis: anta att vi har en tävling: vi slumpar ut 100pers med uppmätt IQ>160. sedan får de välja varsin fråga som är den svåraste de kunde lösa på <20min som inte kräver förkunskaper(inte mer än matte E, Fysik B, motsvarande på sin höjd). hjälpmedel papper och penna tillåtet.

 

exempel på fråga:

pic1.jpg

 

sedan låter vi ett gäng personer göra testet. de får 5min per fråga, sedan måste de välja ett svar. anta att alla är motiverade att prestera. spekulera i vilken ordningen följande personen kommer prestera:

 

1.

2.

3. Terrence Tao

4. Jola Sigmond

5.

6. Evan O'Dorney (

, video2 och givetvis
)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att allt detta snack om IQ gör en del personer sugna på att göra Mensa-testet och bli medlem i Mensa, skulle dock avråda från det (Tidningen totalt ointressant och suger kuk, handlar enbart om medlemmarna och deras olika aktiviteter)

Om man tycker det är kul att träffa andra "Mensaner" som är mer eller mindre socialt efterblivna är det säkert givande dock.

Vidare är det inte speciellt svårt att träna upp sig på IQ-test, om man är medelbegåvad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att allt detta snack om IQ gör en del personer sugna på att göra Mensa-testet och bli medlem i Mensa, skulle dock avråda från det (Tidningen totalt ointressant och suger kuk, handlar enbart om medlemmarna och deras olika aktiviteter)

Om man tycker det är kul att träffa andra "Mensaner" som är mer eller mindre socialt efterblivna är det säkert givande dock.

Vidare är det inte speciellt svårt att träna upp sig på IQ-test, om man är medelbegåvad.

 

Hidden mensabrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...