Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

inte min favvokälla, men intressant artikel:

http://www.friatider.se/bidragsinvandrare-far-hogre-pension-an-arbetande-svenskar

– Det som retar mig mest är att jag får en pension som inte motsvarar mer än socialbidragsnormen för skälig levnadsnivå trots att jag arbetat 40 år i Sverige. Personer som av olika anledningar inte jobbat så mycket eller inte alls får ju garantipension och bostadstillägg. Jag har jobbat och gjort rätt för mig, men får väldigt liten utdelning av det, fortsätter hon.

Invandrare som kommer till Sverige i hög ålder och således inte har bidragit till pensionssystemet kan ändå få ut en ansenlig inkomst genom att ta del av äldreförsörjningsstödet, som saknar krav på att man ska ha bott i Sverige ett visst antal år.

Äldreförsörjningsstödet infördes 2003 och utgår till de som annars inte har en tillräcklig inkomst för att uppnå en ”skälig levnadsnivå”, vilket i praktiken innebär de som har arbetat väldigt lite eller inte alls. Som ensamstående kan man få ut upp till 6 200 kronor i månaden för bostadsrelaterade kostnader och utöver det 5 137 kronor i månaden att leva på. Totalt kan man alltså få ut en bra bit över 11 000 kronor i månaden utan att ha arbetat i landet. Skattefritt.

Det är inte första gången pensionssystemet får liknande kritik. I en artikel i Kristianstadsbladet tidigare i år kom det fram att en pensionerad bibliotekarie som arbetat i Sverige i 40 år fick ut mindre pengar än en invandrad kvinna som inte arbetat en enda dag.

Det var i sitt ideella arbete med utsatta kvinnor som den pensionerade bibliotekarien kom i kontakt med en kvinna som kommit till Sverige när hon var över 65 år gammal och hade svårt att få ekonomin att gå ihop. Hon upptäckte då att kvinnan fick ut drygt 11 000 kronor skattefritt medan hon själv endast fick ut drygt 10 000 kronor efter skatt.

Till råga på det fick invandrarkvinnan, till skillnad från den svenska bibliotekarien, sin tandvård betald av Försäkringskassan.

:-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng i dem i en kastrull med bönor och grönsaker t.sm med krossade tomater och rör om. Gott men kanske inte något man äter varje dag.

Jag har förresten gjort en test igår med gurkmejja som den där Stig Bengmarkt(?) lovordade. Googlat och han är inte den enda om man säger så. Testet gav en fin färg till bönorna, bättre smak än curry imo och troligen massa nyttigt. Åker väl bort en massa i kokningen och vattnet antar jag så använder den som bordskrydda med. En rågad matsked om dagen är vad som rekommenderas.

Länk till kommentar

Antar att du inte käkar så mkt mejeriprodukter, men annars funkar det bra att dra ned i keso, yoghurt, etc.

Fruktsallad eller vanlig sallad funkar med. Är väl egentligen bara att strössla på lite vad som helst, är ju ingen smak som är särskilt förarglig eller passar illa till något.

Länk till kommentar

jag testade gurkmeja idag också, en matsked i ett glas mjölk. smakade ok. säkert bra för något. jobbigt att det ska vara så svårt att få tag i riktig mjölk.

nästa galna grej jag funderar på att prova är nofap. alla som skrivit tripreport säger ju att det är bra. någon som testat? ni kanske skiter i de psykologiska och kristna fördelarna, men +50% testo efter 7dagar är väl trevligt?

Länk till kommentar

nästa galna grej jag funderar på att prova är nofap. alla som skrivit tripreport säger ju att det är bra. någon som testat? ni kanske skiter i de psykologiska och kristna fördelarna, men +50% testo efter 7dagar är väl trevligt?

Den där testoboosten kommer inte bygga några vidare muskler iaf.

Har själv haft en period med bara 2-3 orgasmer på 3-4 månader och när jag sen kom igen efter 2 månaders fullständigt celibat var jag väldigt nära att spy och det tog ~10 dagar innan allt kändes normalt. Rekommenderas inte :mrgreen:

Om man har gf/kk är det kanske nice men om jag inte hade det och började köra nofap skulle det åtminstone för mig istället leda till ökat alkoholintag vid ovärda tillfällen.

Länk till kommentar

http://www.dn.se/nyheter/varlden/marijuana-ska-radda-spanjorer-ur-krisen

:heart:

dags för en ny serietävling, vem är pfs bästa serietittare? sist fick vi ju ingen vinnare.

när kommer don vara otrogen mot megan?

jag gissar på s05e10

när tror ni joan och roger får till det igen?

jag gissar på s05e07

Jag tar under på båda.

Länk till kommentar

Jag tar under på båda.

s05e09 och s05e06 får du... lär ju gå iaf ett avsnitt innan joan och roger får ihop det och mtp på titlarna verkar ett avsnitt vara orelaterat så gav det ett extra där. don är ju lurigare, han verkar ju rätt tight nu så lär ju krävas ett gäng avsnitt och mtp på hans familjesituation lär han få mindre tid över.

Länk till kommentar

:)

Vinnarspel: Which Block Get Most Votes In Riksdagsvalet 2014? >> Riksdagsvalet 2014 30.08.2014 - 12:00

Namn Odds

(fp) + (m) + (kd) + © 1,55

(v) + (s) + (mp) 2,40

Jag utgår från att du använder oddsen som en mätare av marknadens förtroende för de olika regeringsalternativen och inte som tänkbara spel.

Finns det någon som bettar på detta? Är det inte otroligt korkat att låsa sin insats på så lång tid för så liten edge?

Länk till kommentar