Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

"Läxor fyfaan....

Jag/vi har 3 barn i skolåldern.

1 går i 4an, 2 i andra klass.

Våra barn har läxor i stort sett varenda dag. Alltså 3 läxor per dag för oss föräldrar att sätta oss in i, förklara och förhöra.

Jag går upp 05.30 varje dag, åker och jobbar, kommer hem 16.30. Får vackert städa köket och ta hand om disken, tvättmaskinen ska igång och maten ska lagas, disken ska tas om hand, tvätten ska hängas. Utöver detta har jag/vi ansvaret för att våra barn klarar skolan.

Är det fler föräldrar där ute som delar min syn att skolan inte gör det dom ska?

Jag är ingen lärare, jag har ingen lärarutbildning men ansvaret läggs på oss som föräldrar.

När inte barnen hänger med i skolan av olika anledningar så blir det ännu mer läxor.

Lärarna är lediga 10-12 veckor per år.....

Just nu är vi i ett läge där vår äldsta son riskerar att få gå om en klass om han inte blir godkänd. Vad gör skolan? Jo mer läxor....

Ungarna slutar runt 2 varje dag, dom kan gå på läxhjälp ibland men det ansvaret läggs på barnen. Wtf.

Var och varannan dag "glömmer" ungarna läxorna i skolan. Skolan/lärarna behagar inte ens ta ansvaret att se till att läxorna kommer med hem. För det är barnens ansvar....

Varenda jävla dag blir det tjafs hemma om läxorna. Jag som inte är lärare ska spendera 2-3 timmar om dagen till att lära barnen det dom ska lära sig i skolan.

Finns det fler föräldrar där ute som delar min uppfattning?

Dumma kommentarer får ni gärna hoppa över.

Topic ska vara att skolan inte tar sitt ansvar och i och med det lägger man ansvaret på föräldrarna."

 

https://www.flashback.org/showthread.php?p=36604118&posted=1#p36604118

 

Vad tycker ni, ar det den personens fel eller skolans fel? Hur skulle ni gora sjalva? Tycker det ar lite intressant i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni, ar det den personens fel eller skolans fel? Hur skulle ni gora sjalva? Tycker det ar lite intressant i sig.

Har läxorna blivit jättemycket svårare sen 90-talet? När jag gick i skolan gjorde jag väl läxorna till 95% själv utan föräldrars inblandning, och vad jag vet var det likadant för mina kompisar. Kan väl inte vara normalt att som förälder lägga 2-3h på att hjälpa ungarna med läxor om de inte är exceptionellt obegåvade eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...

Topic ska vara att skolan inte tar sitt ansvar och i och med det lägger man ansvaret på föräldrarna."

 

https://www.flashback.org/showthread.php?p=36604118&posted=1#p36604118

 

Vad tycker ni, ar det den personens fel eller skolans fel? Hur skulle ni gora sjalva? Tycker det ar lite intressant i sig.

"Hej jag tycker att livet är jobbigt, kan ni inte hålla med mig!"

 

Jag har till och från haft mycket konflikter med mina ungar om deras läxor. Jag är inte lärare men fortfarande kapabel att hjälpa dem på den nivå de är på nu. Dessutom är mina barn mer begåvade än vad jag är så jag har det nog förhålladevis lätt.

 

Jag tycker iofs att både läxläsning och diverse idrott/musikutövande/whatever borde skötas i skolan just för att många barn inte har föräldrar som fixar att hjälpa till vare sig hjälpen består av undervisningsstöd eller hjälp att hantera impulskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läxorna blivit jättemycket svårare sen 90-talet? När jag gick i skolan gjorde jag väl läxorna till 95% själv utan föräldrars inblandning, och vad jag vet var det likadant för mina kompisar. Kan väl inte vara normalt att som förälder lägga 2-3h på att hjälpa ungarna med läxor om de inte är exceptionellt obegåvade eller?

 

Det är väl inte normalt att riskera att gå om en klass, så min peng satsas på en viss otur i den genetiska tombolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker kinesiska familjesättet är optimalt om föräldrar inte kan sköta sig. dvs låt mor/far-föräldrar ha hand om läxläsningen.

 

gillar inte läxor själv och tycker skoltvånget är vidrigt. tror det finns mycket bättre sätt och hoppas jag har chans att se till att mina barn får det bättre.

 

så trist att barn lär sig att lära sig är något jobbigt man helst vill slippa. men å andra sidan, effektivare hjärntvättning får man leta efter...

 

 

har man problem med att man inte har tid att göra barnen läxor kan man väl alltid betala en teknolog för att göra det. inte nog med att teknologen är mycket mer kompetent än barnens lärare, teknologen arbetar gärna svart för en hundring i timmen. gå ihop 3-4föräldrar och ha samma teknolog så snackar vi 25kr/h. men så långt tänker väl inte föräldrar, betala andra för att göra saker åt en usch och fy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer knappt ihåg att man gjorde läxor. Kommer ihåg att de delades ut. Men jag var också dum-smart i väldigt ung ålder så att jag fattade att jag kunde läsa 10 sidor av en bok och ändå inte göra bort mig mer på redovisning än någon bredvid som läst hela boken. Så går det när man tänker mycket och kanske löser "fel" problem.

 

Men angående det där så är det ju det generella i upplägget som är ett problem. Man har ju inte en speciellt tydlig gemensam nämnare speciellt i de där åldrarna och man behöver ju verkligen helt olika saker.

 

Vidare kanske någon känner igen sig i min situation. Har man lätt för sig i grundskolan uppmuntras man för att man har "talang" i allt och lär sig fort, inte ett dugg för ett hårt arbete (man har ju tydligen så lätt för sig att man aldrig arbetat hårt). Det har ju en lite lustig effekt långsiktigt. Man hamnar ju alltså i en situation där det plötsligt blir dåligt att arbete hårt, för arbetar man hårt spelar det ju ingen roll vad man presterar - man har ändå inte bevisat talang och talang är ju det som uppmuntrats.

 

Grejen är att där kan ju inte föräldrarna riktigt styra heller. Man gör ju revolt mot sina föräldrar och deras "indoktrinerande idéer", så är det ju. De var ju knappast coola och smarta när de var små.

 

Jag var en bit över 20 innan jag insåg hur värdelöst talang var (ställt i förhållande till hårt arbete, alltså), då jag inte insett tidigare vilken skev bild jag fått av skolväsendet och därför hade det hängt kvar väldigt undermedvetet. Känns lite väl sent.

 

De som är duktiga i grundskolan blir i slutändan resurser som allokeras för att lyfta de som har det lite svårare. Sedan dör vi alla lika inför gud.

 

Men ja, vad är alternativet, mer survival of the fittest och lite skarpare filtrering? Det är ju där absoluta frihetsförespråkaren måste hamna, antar jag, lite: kortsiktig slumpmässig extrem orättvisa (plus resursslöseri) och långsiktig rättvisa (plus effektivitet) för den aggregerade mänskligheten som rör sig mot oändlighet. :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ja, vad är alternativet, mer survival of the fittest och lite skarpare filtrering?

vi kan ju börja sluta kidnappa folk som vill pröva alternativ.

 

ett annat alternativ är att lära av oss av andra länder. att 40% av singaporeanerna i grundskolan är bättre än 99% av svenskarna på matte säger lite om hur sjukt inneffektiv vår skola är.

 

 

 

Det är ju där absoluta frihetsförespråkaren måste hamna, antar jag

varför tror du det? jag tror att utan våldet från staten hade fokus hamnat mycket mer på att må bra och bli lycklig snarare än stenhård konkurrens. så kul är det inte att vara bäst i klassen men med självmordstankar för att man är utbränd.

 

lite: kortsiktig slumpmässig extrem orättvisa (plus resursslöseri) och långsiktig rättvisa (plus effektivitet) för den aggregerade mänskligheten som rör sig mot oändlighet.

rättvisa väldigt dåligt definierat så svårt att kommentera det. resursslöseri lär det bli mindre av, varför skulle man vilja betala för det utan hot om våld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S02E02 finns ute, 720p webrip.

 

:D

 

---

m211279344.jpg

 

Photoshop and airbrushing scandals grow less shocking by the day, but we are always super excited to see unretouched photos. It's satisfying to see what celebrities and models really look like! The photo at the left was taken last weekend in St. Barth's during a photo shoot for Glamour's June issue. From left to right we have Victoria's Secret model Alessandra Ambrosio, plus-size model Crystal Renn, and Sports Illustrated Swimsuit Issue cover girl Brooklyn Decker.

 

samma gäng i samma ordning:

alessandra-ambrosio.jpg

crystal-renn1.jpg

brooklyn-decker-17003-medium.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni, ar det den personens fel eller skolans fel? Hur skulle ni gora sjalva? Tycker det ar lite intressant i sig.

 

Kan lätt förstå frustrationen många päron känner när de märker att deras barn har svårt att hänga med. Det finns helt klart en lucka på många skolor där eleverna inte får den specialhjälp de eventuellt behöver. Rent allmänt verkar det ju dock som att många föräldrar är ouppmärksamma när det gäller sina barns skolgång. Har ett par lärarstudenter i min omgivning som praktiserar på skolor med ungar vars föräldrar är karriärsmänniskor som behöver jobba 50-60 h/vecka för att ha råd med den fina villan och volvon => ungarna faller igenom. På andra sidan hittar man exempelvis gårdstensskolan i Göteborg, som haft 17 olika rektorer på lika många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett par lärarstudenter i min omgivning som praktiserar på skolor med ungar vars föräldrar är karriärsmänniskor som behöver jobba 50-60 h/vecka för att ha råd med den fina villan och volvon => ungarna faller igenom.

 

"behöver". handlar om prioriteringar, volvon är viktigare än att barnen mår bra. finns inga ursäkter enligt mig, det är helt fria val.

 

blir så ledsen när så många gör sig själva och sina barn olyckliga helt i onödan. hellre bo i husvagn och ha tid för familjen än att bo i villa och inte ha tid för familjen.

 

enda man kan göra är väl att leva som ett bättre exempel själv, men det lär väl göra dem ännu mer stressade och olyckliga snarare än få dem att tänka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skall vi inte börja ge bort allt gratis? Tänk vad alla hade haft det bra då, gå runt och se Teletubbies hela dagarna och laga mat ihop. :D

 

Å andra sidan om man nu måste lägga skattepengarna på något så kan jag väl hålla med om att det kanske bättre att lägga pengarna på ge bort droger gratis än att lägga pengar på att jaga drogmissbrukare för att de brukar droger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra. Kostnaden för att ge ut gratis heroin är bara en bråkdel av vad det kostar samhället när drogrelaterade brott begåtts. En heroinist blir heller aldrig riktigt farlig sålänge denna är berusad. Antar dock att vi får vänta innan politikerna här inför något liknande koncept...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall vi inte börja ge bort allt gratis? Tänk vad alla hade haft det bra då, gå runt och se Teletubbies hela dagarna och laga mat ihop. :D

 

Å andra sidan om man nu måste lägga skattepengarna på något så kan jag väl hålla med om att det kanske bättre att lägga pengarna på ge bort droger gratis än att lägga pengar på att jaga drogmissbrukare för att de brukar droger.

 

heroin kostar ju typ inget, några kronor per fix

If 10 kg of opium were required to produce top quality heroin (‘heroin 4’, usually white heroin)

e

opium

costs would have amounted to $690 ($69*10) in 1998. The average price of top quality heroin was $1548 per

kg (average of Faizabad ($1650), Jalalabad ($1389) and Kandahar ($1605)) in 1998. Thus gross profits of

manufacturing heroin, excluding other costs, would have been $858 per kg of heroin ($1548 less $690). The

mark-up (=gross profits) would have amounted to more than 120% of opium prices.

In the case of the second best heroin quality (‘heroin 3’), the typical brown heroin produced in

Afghanistan, 6 to 7 kg of opium were usually reported to be required for the production of one kg of heroin

according to recipes reported to UNDCP in field research in South-West Asia in the early 1990s

19

as well as

according to slightly different recipes contained in more recent classified DEA reports. Taking a 7:1 ratio, opium

costs for one kg of heroin amounted to $483 ($69*7). One kg of heroin could be sold at $1199 (average of

Faizabad ($1700), Kandahar ($1003) and Jalalabad (894)) in 1998. Thus gross profits of manufacturing heroin,

excluding other costs, were $716 ($1199 less $483) per kg of heroin. The gross mark-up from manufacturing

heroin was close to 150% of the original opium price, i.e. a similar order of magnitude as the mark-up for topquality heroin (‘heroin 4)

källa: http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/214E1694BBF78591C1256CC60049F953-unodc-afg-31jan.pdf

(690 (US-dollar / kg)) * 0.5 g = 2.278476 svenska kronor

 

tog siffran 0.5g/dag vilket är var tunga missbrukare behöver. dvs det kostar ca 2kr/dag att ge heroin till tunga heroinister.

 

bra mycket mindre än 6 brott extra i månaden. om du tycker det är ett stort problem kan väl heroinister få betala en 10kr/fix så bör det täcka kostnaderna för heroinet och säkerhetspersonal. ska vi täcka lokal och personal så säg 30kr/fix. fortfarande bra mycket bättre än 6 extra brott i månaden per heroinist...

 

men med tanke på hur många miljarder vi lägger på att ge kriminella monopol tycker jag gott vi kan bjuda de stackarna som drabbas av vårt vansinne.

Under prohibition, heroin addiction may cost as much as

$100 per day for a mature habit. Depending upon market information and alternative sources of supply, the addict spends

about $35,000 per year to support his habit. It is obvious that this

cost is responsible for the untold human suffering usually

blamed on heroin addiction. The typical addict is usually young,

uneducated, and unable to earn a sufficient amount of money by

honest means to support his habit. If he does not seek medical

and psychiatric help, the only choice the addict can make to

secure his “fix” is to enter into a life of crime where he may eventually be hunted down by the police or street gangs. Furthermore, the addict criminal is in a far worse position than the nonaddict. The nonaddict criminal can select the most opportune

28 Defending the Undefendable

chap4pusher.qxd 2/21/2008 12:27 PM Page 28time and place for a robbery. But the addict must commit a

crime whenever he needs a “fix,” and these times usually occur

when his reactions are dulled by his drug deprivation.

In reflecting upon the economics of “fencing” stolen merchandise, it becomes obvious that the addict must commit an

enormous amount of crime to support his habit. To have the

annual amount of $35,000 necessary to buy drugs, the addict

must steal roughly five times that amount (almost $200,000 per

year), since the buyers of stolen merchandise (fences), usually

pay only 20 percent or less of the retail value of what they buy. If

the figure of $200,000 is multiplied by the estimated 10,000

addicts in New York City, the total of $20 billion is the amount

of the total value lost in crimes committed by addicts in the Big

Apple.

 

 

also:

http://dl.dropbox.com/u/64663568/library/Sweden%20Briefing%20Paper%20final.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...