Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

A reply from CEO of J.P. Morgan to a pretty girl seeking a rich husband

 

A young and pretty lady posted this on a popular forum:

 

Title: What should I do to marry a rich guy?

 

... I'm going to be honest of what I'm going to say here.

 

I'm 25 this year. I'm very pretty, have style and good taste. I wish to marry a guy with $500k annual salary or above.

 

You might say that I'm greedy, but an annual salary of $1M is considered only as middle class in New York.

 

My requirement is not high. Is there anyone in this forum who has an income of $500k annual salary? Are you all married?

 

I wanted to ask: what should I do to marry rich persons like you?

 

Among those I've dated, the richest is $250k annual income, and it seems that this is my upper limit.

 

If someone is going to move into high cost residential area on the west of New York City Garden(?), $250k annual income is not enough.

 

I'm here humbly to ask a few questions:

1) Where do most rich bachelors hang out? (Please list down the names and addresses of bars, restaurant, gym)

2) Which age group should I target?

3) Why most wives of the riches are only average-looking? I've met a few girls who don't have looks and are not interesting, but they are able to marry rich guys.

 

4) How do you decide who can be your wife, and who can only be your girlfriend? (my target now is to get married)

 

Ms. Pretty

 

A philosophical reply from CEO of J.P. Morgan:

 

Dear Ms. Pretty,

I have read your post with great interest. Guess there are lots of girls out there who have similar questions like yours. Please allow me to analyse your situation as a professional investor.

 

My annual income is more than $500k, which meets your requirement, so I hope everyone believes that I'm not wasting time here.

 

From the standpoint of a business person, it is a bad decision to marry you. The answer is very simple, so let me explain.

 

Put the details aside, what you're trying to do is an exchange of "beauty" and "money" : Person A provides beauty, and Person B pays for it, fair and square.

 

However, there's a deadly problem here, your beauty will fade, but my money will not be gone without any good reason. The fact is, my income might increase from year to year, but you can't be prettier year after year.

 

Hence from the viewpoint of economics, I am an appreciation asset, and you are a depreciation asset. It's not just normal depreciation, but exponential depreciation. If that is your only asset, your value will be much worse 10 years later.

 

By the terms we use in Wall Street, every trading has a position, dating with you is also a "trading position".

If the trade value dropped we will sell it and it is not a good idea to keep it for long term - same goes with the marriage that you wanted. It might be cruel to say this, but in order to make a wiser decision any assets with great depreciation value will be sold or "leased".

 

Anyone with over $500k annual income is not a fool; we would only date you, but will not marry you. I would advice that you forget looking for any clues to marry a rich guy. And by the way, you could make yourself to become a rich person with $500k annual income.This has better chance than finding a rich fool.

 

Hope this reply helps.

 

signed,

J.P. Morgan CEO

 

----

 

http://svtplay.se/v/2756951/uppdrag_granskning/del_11_av_18__bilden_av_malmo?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1914001/sb,p103536,1,f,-1

 

lol malmö :)

(5min in händer mycket lustigheter :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risken att de fifflar med statistiken i malmö ang anmälda brott osv? the wire style.
Det vore väl väldigt konstigt om de inte gjorde det. Källa: Allt som någonsin hänt i mänsklighetens historia och någonsin kommer hända.

 

Vad jag förstått så innebär polisåtgärder ganska mycket merarbete för de inblandade konstaplarna varför de inte är särskilt benägna vare sig att plocka in folk eller lägga resurser på utredningar om de verkligen inte är tvungna.

 

Eg, pröva att få en smäll på nosen under fyllan och försök övertyga den patrullerande konstapeln att det är ett brott som behöver utredas. Det kan ju gå, men det blir nog inte helt lätt eftersom det blir ganska mycket formulär för polisen ifråga att fylla i om nu eländet ska utredas officiellt.

 

http://morgonsur.wordpress.com/tag/polisens-problem/ är imo läsvärt om svensk polisverksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"var inte en skola in da hood "bäst i sverige" i matematik för några år sen?"

 

 

 

 

^Var en lärare som lärde sina elever "skriva prov", delade ut gamla prov och lärde dem hur man ser uppbyggnaden av proven typ, så att dem fattade att det är bara lite variabler här och där byts ut. Vilket resten av lärarsverige rasade mot för att det här var ju trots allt högstadiet.

 

högskola studerande i ett nötskal typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en lärare som lärde sina elever "skriva prov", delade ut gamla prov och lärde dem hur man ser uppbyggnaden av proven typ, så att dem fattade att det är bara lite variabler här och där byts ut.
Njae, det var väl ganska nära rent fusk vad jag kommer ihåg. Alltså att läraren hade tillgång till provfrågorna och lärde ut lite "exempel" med några bokstäver ändrade, varvid 90% av klassen fick alla rätt. Något sånt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stavros Louca var det väl ja.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13007611.ab

 

Han försvann rätt snabbt ur rampljuset efter fuskanklagelserna och det framkom att han var kristen abortmotståndare och evolutionsförnekare.

 

Det jag frågar mig är hur i hela helvete någon någonsin kan ha fått för sig att det är en bra idé att ge lärare någon som helst tillgång till prov innan provtillfället. Men de räknar väl med att Cartmenezpedagogiken aldrig kan bli populär även om lärarna utvärderas efter hur bra resultat deras elever presterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ställe jag sett mest fusk på var högskolan. varje inlupp var i princip några få ljushuvuden som löste och resten kopierade.

 

nog rätt logiskt mtp på hur det selekterats, de som var bäst på att fuska på gymnasietiden var de som kom in på högskolan.

 

rätt märkligt att problemlösning inte lärs ut i skolor, men å andra sidan inte, politiker och byråkrater är ju inte direkt kända för att kunna problemlösning. kanske därför så många på civing har föräldrar med akademisk bakgrund, för att de lär sina barn problemlösning medan resten av barnen inte får lära sig det :-/

 

 

how can i reach those kids?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att jag har en granne som jag byter tjänster med. Jag är duktigare än han på att laga bilar och klarar två fel per timme medan han bara klarar ett per timme. Men han är bättre än jag när det gäller att klippa gräsmattor. Han klipper två gräsmattor på en timme medan jag bara klarar en per timme.

 

Jag lagar hans två fel på bilen på en timme och får en hundralapp för det. Så klipper han mina två gräsmattor på en timme och får tillbaka hundralappen. Det åtgick alltså två mantimmar för att klara av ett jobb som krävt fyra mantimmar om vi inte bytt tjänster.

 

Nu inför vi en skatt på femtio procent. När jag får hundralappen betalar jag femtio kronor i skatt. De femtio kronor som då blir kvar räcker bara till att köpa en halvtimmes gräsklippning, alltså bara en gräsmatta. Den andra gräsmattan får jag klippa själv vilket tar mig en timme. Jag får alltså lägga ner två timmar på arbetet och kan alltså lika gärna klippa mina gräsmattor själv. Och grannen inser att han lika gärna kan laga bilen själv.

 

Det blir inget tjänstebyte och därmed ingen skatt. Den enda skillnaden är att det går åt fyra mantimmar för att producera det som kostade två mantimmar med tjänstebyte.

 

Vi har nu haft skatter som omöjliggjort tjänstebyten under så lång tid att vi praktiskt taget glömt hur vi använder varandras färdigheter. Kostnaden för detta är naturligtvis enorm men den bokförs inte och vi kan alltså lura oss själva till att tro att vi har en effektiv ekonomi.

 

I en ekonomi som använder påbudspengar (fiat money) behöver man inga skatter. Men det är tydligen svårt att svälja för många. Så jag har ett annat förslag som kanske skulle kunna leda till att vi tar bättre vara på varandras kompetens.

 

Ersätt nuvarande nettopensioner med skattefria pensioner. Det kostar ingenting. Alla pensionsutbetalningar blir ju oförändrade. Befria så pensionärer från alla skatter utom de som ingår i priser. Pensionärer kan då byta tjänster med varandra utan något problem med skatter. Och den som vill kan anlita en pensionär utan att behöva krångla med skatteinbetalningar. En förening kan betala en pensionär för uppdraget att vara ordförande, en småföretagare kan anlita en pensionär för att översätta ett affärsbrev, en förälder kan anlita en pensionär för att ge ett barn läxhjälp och så vidare.

 

Som pensionär söker man inte någon karriär. Den har man ju bakom sig. Man konkurrerar alltså inte med den arbetskraft som söker sig till vanliga yrken. Resultatet av sådana pensionärsinsatser blir alltså inte att någon slås ut utan att skapandet av nya arbetsuppgifter underlättas.

 

I dag avstår de flesta pensionärer från att ägna sig åt betalt arbete. De direkta skatterna från pensionärsarbete är alltså små och att ta bort dem innebär alltså ett litet skattebortfall. Troligen leder ökade inkomster till pensionärer som använder pengarna till att köpa momsbelagda produkter till att skatteinkomsterna ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska anordna ett fylleslag för ungefär 30-40 personer i ungefär svensexa nivå. Vi kommer utgå från göteborg så det är skönt om det ligger Max 1h bort. Någon som har idéer? Gärna något som är längre än en paintbollmatch och inte femkamp på gökboet då det var förra årets aktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ersätt nuvarande nettopensioner med skattefria pensioner. Det kostar ingenting.

 

Tanken med skatt är inte bara att få in pengar till staten utan också att ta från de som är produktiva och ge till som är lata.

 

Skatt på pension ska de fungera så att de som arbetat och slitit hela sitt liv genom fortsatt skatt ska flytta över sina pengar till de som varit smarta nog att chilla.

 

Om du ersätter pensioner med "netto"-pensioner försvinner denna effekt. Vidare kommer vi få ett gäng som väljer att förtidspensionera sig av skatteskäl.

 

Antar att du vill införa en minimiålder för när man får gå i "riktig nettopension" och därmed tillhöra skattefrälset som får konkurrera utan att betala skatt?

 

I alla händelser är det naturligtvis så att pensionärerna konkurrerar på den reguljära marknaden, översättningsbolag som inte använder pensionärer kommer bli utkonkurrerade osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med skatt är inte bara att få in pengar till staten utan också att ta från de som är produktiva och ge till som är lata.

 

Skatt på pension ska de fungera så att de som arbetat och slitit hela sitt liv genom fortsatt skatt ska flytta över sina pengar till de som varit smarta nog att chilla.

 

Om du ersätter pensioner med "netto"-pensioner försvinner denna effekt. Vidare kommer vi få ett gäng som väljer att förtidspensionera sig av skatteskäl.

 

Antar att du vill införa en minimiålder för när man får gå i "riktig nettopension" och därmed tillhöra skattefrälset som får konkurrera utan att betala skatt?

 

I alla händelser är det naturligtvis så att pensionärerna konkurrerar på den reguljära marknaden, översättningsbolag som inte använder pensionärer kommer bli utkonkurrerade osv.

 

kanske var otydlig, det var ett citat från flashback. jag vill inte ha pension, men om vi ska ha pension tycker jag en negativ inkomskatt vore att föredra och att skattebefria alla som får sin inkomst av staten vore ju klokt, det blir ju bara massa onödigt flyttande av kapital fram och tillbaka om socialbidragstagare och läkare ska skatta på pengarna de får av staten.

 

http://www.pokerstarsblog.com/isildur1_2/2012/superstar-showdow-blom-haxton-to-face-of-092681.html

 

kanske är på klättertävling då, någon som ska till boulder cup på klätterlabbet på lördag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...