Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tackar hemskt mycket för tipsen. Tror det slutar med att jag testar både breaking bad och the wire, sopranos har jag funderat på då jag gillar genren, men har råkat se nåt avsnitt här och där och den känns plastig och inte lika äkta som exempelvis klassiska maffiarullar. Har antagligen fel men tycker det verkar som Sopranos ligger mer åt hållet mickey blue eyes, alltså karikatyrer (vilket i sig är bra) som inte tillåts vara seriösa. Jag kanske skulle tillagt i förstaposten att jag hatar sci-fi och att krigsserier/filmer inte lockar jättemycket. Ang komedi så har jag redan sett det mesta av det bästa så ville inte ha tillskott där, kan reka danska komediserien klovn som är galet bra, se gärna de tidigare säsongerna.

 

Det som stör mig mest med serier är just det nån skrev om lost, att man inte får ett avslut, jag kan tänka mig att lätt svälja i mig 6 säsonger men jag måste veta att allt klarnar till slut. Så därför vore det att föredra en serie med slut varje episod/inom ett par episoder eller i alla fall en med ett slut till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest med serier är just det nån skrev om lost, att man inte får ett avslut, jag kan tänka mig att lätt svälja i mig 6 säsonger men jag måste veta att allt klarnar till slut. Så därför vore det att föredra en serie med slut varje episod/inom ett par episoder eller i alla fall en med ett slut till slut.

 

Spoiler!
I don’t know why people are having trouble understanding this, as it is CLEARLY explained in the final minutes of the finale episode by Christian Shephard (Jack’s dad). The original Oceanic 815 plane crash happened. Everything on the Island through seasons 1-6 happened. The “flash sideways” universe introduced in season 6 was a sort of stop-over point between life and afterlife (referred to here as the “purgatory universe”).

 

 

 

Each person in this “purgatory universe” created a reality for themselves based on their lingering issues in life – that which they could not “let go” of. For Jack it was Daddy issues; Kate, the guilt of murder; Sawyer, the quest to find “Sawyer” and be a better man; Sayid, the unrequited love of Nadia; Charlie, looking for something “real” in his hollow life of fame, etc…

 

Everyone was still attached to their Earthly concerns (we’re getting very Buddhist here, bear with me) – but when they made contact with those people they’d met on the Island, they remembered the journey and growth they had experienced because of the Island, and could finally understand the connections and “purpose” brought into their damaged lives by being there. With that greater understanding of themselves, they were each ready to “leave” or “move on” to the next phase of existence – i.e., the true afterlife.

 

WHAT WAS THAT FINAL IMAGE OF THE CRASHED PLANE?

 

Some people are convinced the final image during the end credits of the Lost finale was the “clue” to the characters being dead the whole time. OK, let’s think about this: The image appears during the closing credits, after the final appearance of the “LOST” logo. That means that the story had officially ended. Saying that the biggest reveal came while the end credits were rolling is like saying a movie’s climax happens during the end credits. Not bloody likely.

 

 

 

The image of the plane crash (if you look closely) has memorabilia from the Lostie’s time on the beach where they first made camp. Shacks, towels, etc… it was one part nostalgia (remember where it all began?) and also one part commentary on the circular nature of the Island.

 

Like the Black Rock ship that brought Richard to the Island (“Ab Aeterno“), or the downed plane with the heroin that had Mr. Ecko’s brother’s corpse inside of it (“The 23rd Psalm“), the remains of Oceanic 815 and the evidence of a small community built on the beach are just more monuments of the Island. The next time somebody crashes there, they’ll see that stuff and wonder what the “mystery” behind it is…

 

Then they’ll whine and complain about how unsatisfying the answer is. (“What? That’s how that mystical guy “Hurley” came to the Island? LAME.”)

 

WHAT WAS DESMOND’S POWER?

 

 

 

One of the biggest things people seem to be questioning is how Desmond was able to “wake up” from the purgatory universe and how he had the know-how to “wake up” the other Losties. For that answer, you really just have to look back over the history of Desmond.

 

Desmond (specifically through his connection to Penny Widmore) is a sort of “constant” in the show. No matter what happens, when, or where, Desmond seems somehow immune to the Island’s energy (which has electromagnetic properties) and has a sort of awareness that can transcend space and time (his consciousness shifts seen in episodes like “The Constant“). These “shifts” and Widmore’s explanation that Desmond is special because of his resistance to the Island’s energies, imply that Desmond would even be able to “shift” his consciousness back and forth between this universe and the purgatory one, catalyzed by Widmore’s team placing him in that huge electromagnetic machine in the season six episode, “Happily Ever After“.

 

So, it does stand to reason (at least Lost reasoning) that Desmond – after having his consciousness “shifted” to the purgatory reality – would “wake up” after encountering HIS constant, Penny. It’s another fast and loose metaphysical explanation, but one that (for me) still works within the framework of the show.

 

WHAT’S THE DEAL WITH THE ISLAND’S “RULES?”

 

 

 

Over the course of the show people have wondered about the mythology of the Island – where it came from, what it is and what are the “rules” that govern it and its mystical protectors? Admittedly, this is an area where the showrunners played things fast and loose, hoping that the momentum of the characters’ story arcs and the whole “good vs. evil” showdown would be enough to appease most fans. Alas, not so.

 

Season six of Lost did a great deal to semi-explain what the island was – a sort of container for a very important energy that seemingly links this world with worlds beyond… or something. That energy is represented by light and water, and if that light goes out and the water stops flowing, the world is basically screwed. Everything magical or fantastic about the Island stems from this energy, and many of the technological oddities found on the Island (the Swan Station from season 2) are a result of the Dharma Initiative trying to harness and control that energy (i.e., man trying to bend magic and mysticism to the will of modern science).

 

 

 

However, there are some things that were definitely left unexplained: Why did the Man In Black become a smoke monster when he was exposed to the light (was it a manifestation of his corrupted soul)?; What is the nature of the “rules” that governed certain aspects of the Island – who could come and go, who could kill who, who was healed from injury (Locke, Rose), who lived forever (Richard). How were these rules established and maintained?

 

The Jacob/MIB origin episode, “Across The Sea”, attempted to fill in that aspect of the Island mythology, but what we came away with were a lot of vague pseudo-explanations. The protector of the Island basically makes up the rules and once those rules are established they are set until somebody (a new protector?) changes them. This is the reason why the MIB was obsessed with “finding a loophole” in order to kill Jacob; it’s also why Jack was ultimately able to kill the MIB. Smokey was connected to the energy source, and when Jack had Desmond “turn off” that energy, Smokey lost his powers and was merely flesh and blood again.

 

 

 

Makes sense…doesn’t it?

 

WHATEVER HAPPENED TO THE BABY MAMA DRAMA?

 

One of the earliest sub-plots of the Lost mythos was the notion that pregnant women died on the Island before they could successfully give birth. This was especially important during season one, back when Claire was pregnant with Aaron and got kidnapped and experimented on by Ethan, a memeber of The Others (“Raised by Another” & “Homecoming“). Of course we now know that Ethan was likely working with baby-doctor Juliet to help Claire – that is before Charlie killed Ethan (oops!) – and that Aaron was likely born on the Island without incident because Claire was already far enough along in her pregnancy before coming to the Island (just like Jacob and the Man In Black’s mother).

 

However, the pregnancy issue popped up again in season 3 when Sun learned that she was pregnant (“The Glass Ballerina” & “D.O.C.” ) and was a the prominent focus of Juliet’s flashback arch (“One of Us“). So whatever happened to the mystery of the baby mama drama?

 

 

 

Simple answer? Story developments made the issue a moot point in later seasons. Aaron was born fine, Sun eventually gave birth OFF the Island and Juliet died, even after she had no more pregnant patients to tend to. So really, when you think about it, there was no more of this story left to tell.

 

But does that excuse the fact that we never found out why pregnant women were dying on the Island? It might be bugging you, but I’m chalking this one up to being another random “rule of the Island.” Or maybe electromagnetic mystical lights just aren’t good for fetuses. Either way.

 

WHAT WAS WITH THE STATUE?

 

 

 

This is one Lost mystery I don’t really need answered. Who built the statue, why they built it and what did represent are all things you can probably find out with some historical research on ancient cultures. People who have done the research claim the statue represents a goddess or fertility or something along those lines, linking the broken statue with the Island’s baby mama drama. Personally, I can neither confirm or deny the historical relevance of the statue - if you’re curious, you should do the research.

 

As for the relevance of the statue to the Lost mythos: to me was evidence that the Island had been around for a long, long, time, and that people had been coming to it throughout history. So basically, it was a way to let viewers know, “This place plays a pivotal role in mankind’s existence.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående walking arguement.. nä dead..

gör dig själv en tjänst, se walking dead PILOTEN. Sluta därefter, skiten blir så otroligt sanslöst jävla kass för varje avsnitt därefteråt, jag är på senaste avsnittet på säsong2 och jag slår mig själv i ansiktet för varje minut ja fortsätter se det, jag kan likväl ändå inte sluta för jag avslutar alltid sådant jag påbörjat. jag hoppas dom blir uppätna varenda en nästa avsnitt - the end.

 

Som zombieälskare är den ett hån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående walking arguement.. nä dead..

gör dig själv en tjänst, se walking dead PILOTEN. Sluta därefter, skiten blir så otroligt sanslöst jävla kass för varje avsnitt därefteråt, jag är på senaste avsnittet på säsong2 och jag slår mig själv i ansiktet för varje minut ja fortsätter se det, jag kan likväl ändå inte sluta för jag avslutar alltid sådant jag påbörjat. jag hoppas dom blir uppätna varenda en nästa avsnitt - the end.

 

Som zombieälskare är den ett hån.

 

Haha. Det var en sågning som heter duga. Jag tycker som du att piloten var fantastisk. Sen föll den en smula, men jag tycker den har kommit igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående walking dead. var det livsev+ av shane att öppna dörren till ladan?

 

shane förstår iaf att i en postapokalyptisk värld funkar inte gamla regler och allt handlar om överlevnad. men å andra sidan kanske hans beslut tvingar ut dem i faran igen. farmen var ju trots allt hyfsat lämpad att leva en längre tid och som jag förstår det verkar zombies dö ut långsamt men säkert så bara de härdar ut några år där kanske allt är lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

walking dead snack nedan , inga jättespoils men läs på egen risk

Spoiler!
Rådjuret!! Men han pratade ju om rådjuret!! Snygg tillfriskning förresten! Ja och en magisk hästgård med oändlig tillgång på färskvaror med zombie frånstötande stängsel!

 

 

Kan inte prata mer om detta utan att bli arg, räcker med måndagarna då skiten rellas å man måste vara arg i 40 min i sträck medan man gör bort eländet. Och nu glider jag sakteligen ut innan jag spoilar mer än nödvändigt. Tjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske läge för spoilervarning :mrgreen:

 

 

angående walking dead. var det livsev+ av shane att öppna dörren till ladan?

 

shane förstår iaf att i en postapokalyptisk värld funkar inte gamla regler och allt handlar om överlevnad. men å andra sidan kanske hans beslut tvingar ut dem i faran igen. farmen var ju trots allt hyfsat lämpad att leva en längre tid och som jag förstår det verkar zombies dö ut långsamt men säkert så bara de härdar ut några år där kanske allt är lugnt.

 

Det där är en intressant fråga. Jag tycker de sista 10-15 minuterna av senaste Walking Dead-avsnittet är bland de bästa som varit i serien. Om man lägger bort de gamla reglerna om moral och liknande och ser till ren, pragmatisk överlevnad är väl frågan om inte Shane gjorde rätt, ja. Tyvärr tror jag då att följdkonsekvensen om han vill EV-maximera att de måste ta över farmen med våld isf, om de bränt sina broar att stanna på annat sätt.

 

Då tillkommer dock problemet att de bränner en massa tämligen nödvändig kunskap. Hershels medicinska kunskaper har t ex visat sig livsavgörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lägger bort de gamla reglerna om moral och liknande och ser till ren, pragmatisk överlevnad är väl frågan om inte Shane gjorde rätt, ja. Tyvärr tror jag då att följdkonsekvensen om han vill EV-maximera att de måste ta över farmen med våld isf, om de bränt sina broar att stanna på annat sätt.

 

Då tillkommer dock problemet att de bränner en massa tämligen nödvändig kunskap. Hershels medicinska kunskaper har t ex visat sig livsavgörande.

 

men med den gruppen han är och deras moral etc skulle väl inte ett våldsamt övertagande av farmen funka? de är ju "gäster" lol. känns som att fösa lite walkers några hundra meter är ett rätt ok pris för att få bo på en magisk farm. de kan ju sköta det lite snyggare med lite fler folk och någon med pistol redo om rick snubblar. ge det några veckor och förhandla så kan de säkert övertala dem om att ha ihjäl alla walkers. jag skulle vilja påstå att det det var livsev- att ställa till med en konflikt så okontrollerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... jag skulle vilja påstå att det det var livsev- att ställa till med en konflikt så okontrollerat.

 

Förutom pressen av att leva i en postapokalyptisk värld så har inte Shane haft sitt livs bästa dagar i det sista. Var väl bara en tidsfråga innan han skulle snappa hårt på situationen, Rick etc.

 

Nä, hade hoppats på mer av säsong 2 men det har ryktats en del om motstridigheter mellan produktion/amc-cheferna (hejdå Darabont) så är inte förvånad. Kan bara hoppas att de ökar tempot i säsong tre och börjar hålla sig lite mer till förlagan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men med den gruppen han är och deras moral etc skulle väl inte ett våldsamt övertagande av farmen funka? de är ju "gäster" lol. känns som att fösa lite walkers några hundra meter är ett rätt ok pris för att få bo på en magisk farm. de kan ju sköta det lite snyggare med lite fler folk och någon med pistol redo om rick snubblar. ge det några veckor och förhandla så kan de säkert övertala dem om att ha ihjäl alla walkers. jag skulle vilja påstå att det det var livsev- att ställa till med en konflikt så okontrollerat.

 

Nä, där är jag helt med dig. Med den gruppen lär inte ett övertagande funka, just pga att de inte kommer att lägga bort gamla regler. Det andra problemet var nog att jag inte tror att Shane hade någon direkt plan utan mest agerade med reptilhjärnan.

 

Sista 10 min får inte bära en halv säsong, det är inte rimligt!

 

Nja, jag tycker nog att det finns en del till som bär det. Säsong två är ojämnare än ettan, men topparna är imo högre.

 

Förutom pressen av att leva i en postapokalyptisk värld så har inte Shane haft sitt livs bästa dagar i det sista. Var väl bara en tidsfråga innan han skulle snappa hårt på situationen, Rick etc.

 

Livet pissade väl Shane en smula i ansiktet när Rick kom tillbaka. Först går världen som han kände den under, och och kort därefter blev han av med allt han hade en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom pressen av att leva i en postapokalyptisk värld så har inte Shane haft sitt livs bästa dagar i det sista. Var väl bara en tidsfråga innan han skulle snappa hårt på situationen, Rick etc.

 

Livet pissade väl Shane en smula i ansiktet när Rick kom tillbaka. Först går världen som han kände den under, och och kort därefter blev han av med allt han hade en gång till.

 

missade ni avsnittet där han höll skyttelektioner för andrea?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar hemskt mycket för tipsen. Tror det slutar med att jag testar både breaking bad och the wire, sopranos har jag funderat på då jag gillar genren, men har råkat se nåt avsnitt här och där och den känns plastig och inte lika äkta som exempelvis klassiska maffiarullar. Har antagligen fel men tycker det verkar som Sopranos ligger mer åt hållet mickey blue eyes, alltså karikatyrer (vilket i sig är bra) som inte tillåts vara seriösa. Jag kanske skulle tillagt i förstaposten att jag hatar sci-fi och att krigsserier/filmer inte lockar jättemycket. Ang komedi så har jag redan sett det mesta av det bästa så ville inte ha tillskott där, kan reka danska komediserien klovn som är galet bra, se gärna de tidigare säsongerna.

 

Det som stör mig mest med serier är just det nån skrev om lost, att man inte får ett avslut, jag kan tänka mig att lätt svälja i mig 6 säsonger men jag måste veta att allt klarnar till slut. Så därför vore det att föredra en serie med slut varje episod/inom ett par episoder eller i alla fall en med ett slut till slut.

 

du skulle ju kunna testa boardwalk empire om du gillar maffiafilmer..

jag gillar den bättre än sopranos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...