Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Lånar tråden snabbt...

 

Jag har snart tittat på alla filmer som gjorts ner till typ 5 i ranking på IMDB och har tröttnat på dåliga filmer. Har aldrig vart en seriemänniska då de ofta slutar platt och har aldrig vart så besviken som när jag såg the Killing och inte fick avslut.

 

Hur som, nu ska jag ge det en ny chans. Om man ska se en enda serie, vilken ska man se? Helst inga komedier.

 

Battlestar Galactica (2004-2009 års)

The Wire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Wire

 

bra serie, men lite gammal för att vara enda man rekommenderar.

 

Band of Brothers

 

om man gillar krig, men inte som enda man rekommenderar

 

Oz

 

oz är sevärd men i perioder är den riktigt dåligt gjord. storyn är väldigt osannolik. duger inte som enda tipset, mer som tips på "vad ska jag se efter the wire"

 

So You Think You Can Dance.

 

eh?

 

Battlestar Galactica (2004-2009 års)

The Wire

 

BSG är grymt bra, men måste ju älska scifi för att tipsa om den.

 

 

skulle säga att den största serietiteln folk ger rekommendation på som uppskattas av folket som får tipset är breaking bad. lost är mer ett wild card, breaking bad gillar alla och många höjer den till skyarna. the wire var bäst för sin tid men når inte upp till dagens klass som breaking bad satte.

 

---

survivor

Spoiler!
som jag sa, EV- för cochran att switcha givet metagame från tidigare säsonger. hans stam hade oddsen på sin sida, han kan smyga under randarn och göra en sandra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är inte bland de bästa enligt kritiker. men många tittare uppskattade serien mest. ska man tipsa folk om serier bör ju den vara med som ett wildcard.

 

Om man ska ta med wildcard kan du likväl nämna alla serier som finns. Visst vad man tycker om är subjektivt, men att nämna lost bland ett gäng "måste ha sett"-serier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://ekonomistas.se/2010/09/30/andra-chansen-%E2%80%93-for-vem-och-till-vilket-pris/

 

I figurerna nedan plottas betygen och resultaten på högskoleprovet mot de kognitiva och icke-kognitiva utvärderingarna från den militära mönstringen (alla mått är på skalan 1-100). Den icke-kognitiva utvärderingen fångar faktorer som ansvarstagande, stresstålighet och uthållighet; faktorer som är betydelsefulla för framtida framgång på arbetsmarknaden. Medan högskoleprovet förfaller vara ett renodlat intelligenstest så fångar betygen även andra viktiga egenskaper.

 

bjorn_abilities_grades_test.jpg

 

En annan intressant aspekt är att resultaten på högskoleprovet i genomsnitt förbättras markant för varje gång man skriver det. Till viss det beror detta på att man blivit äldre men till stor del är det en ren träningseffekt (den streckade linjen i den vänstra figuren nedan visar träningseffekten). Att ta provet fler gånger gör emellertid inte att examenssannolikheten ökar, vilket syns i den högra figuren. Givet att man tar hänsyn till gymnasiebetygen så är resultaten både på första och andra provtillfälllet orelaterade till sannolikheten att ta examen inom fem år efter att studierna inletts.

 

Det är alltså knappast förvånande att de flesta som uppnår höga resultat på högskoleprovet har skrivit provet flera gånger, vilket visas i den vänstra figuren nedan. Samtidigt är det betydligt vanligare att barn till högutbildade föräldrar skriver provet flera gånger, vilket syns till höger. Antagning baserad på högskoleprovet leder alltså till att studenterna blir äldre och att den sociala snedrekryteringen ökar. Samma mönster finner man för övrigt bland dem som läser upp sina betyg på komvux: en studie visar att konkurrenskompletteringarna är ren luft; det höjda meritvärdet är överhuvudtaget inte relaterat till förbättrade akademiska prestationer. En annan studie visar att betygskomplettering är betydligt vanligare bland barn till högutbildade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är inte bland de bästa enligt kritiker. men många tittare uppskattade serien mest. ska man tipsa folk om serier bör ju den vara med som ett wildcard.

 

ett under att skaparna inte blivit stämda för bedrägeri. hur svårt är det egentligen att göra en serie där det händer jätteunderliga grejer hela tiden för att få massor av tittare intresserade och sen inte förklara nåt av det som hände i slutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh?

 

Flying Circus, Kino no tabi, Big Bang Theory då. Och Top Chef kanske. Har inte sett så många seriösa serier som varit något att ha. Tycker seriöst SYTYCD är hästlängder bättre än det som postats i den här tråden. Och han ville ju inte ha komedier.

 

Annars skulle väl vara barnprogram. Mysterious Cities of Gold, Turtles, Duck Tales, Fem myror. Bra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ta med wildcard kan du likväl nämna alla serier som finns. Visst vad man tycker om är subjektivt, men att nämna lost bland ett gäng "måste ha sett"-serier.

 

nej det kan man inte iaf om man som jag avsåg att göra någon form av objektiv bedömning av vad randoms gillar. lost kommer rätt högt på många objektiva bedömningar om folks subjektiva bedömningar av serien.

 

jag säger inte att jag föredrar lost eller att jag tycker lost förtjänar toppa imdbs lista, men serien var väldigt populär och skulle inte förvåna mig om fler % av usa befolkning säger att lost var deras favoritserie än som säger the wire av de som sett båda. american idol etc kommer givetvis högre men den är ju inte direkt med i tävlingen då man får göra någon form av bedömning för sannolikhet för <5/10 och sannolikhet för 9+/10 och vikta dem imo.

 

ett under att skaparna inte blivit stämda för bedrägeri. hur svårt är det egentligen att göra en serie där det händer jätteunderliga grejer hela tiden för att få massor av tittare intresserade och sen inte förklara nåt av det som hände i slutet?

äh, nästan allt förklarades ju. sen att vi hedningar i sverige inte gillar det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett under att skaparna inte blivit stämda för bedrägeri. hur svårt är det egentligen att göra en serie där det händer jätteunderliga grejer hela tiden för att få massor av tittare intresserade och sen inte förklara nåt av det som hände i slutet?

 

+ som fan. Lost är ett jävla skämt. Var nära på att lägga av o titta så många gånger efter vägen men ville ju ändå se hur de skulle sy ihop allt. Men det var ju också som man trodde, dvs helt omöjligt. Exakt vem som helst med ett uns fantasi hade kunnat skriva den där serien och jag är väldigt förvånad att någon kan uppskatta den efter slutet

 

 

Dexter som helhet och första säsongen prison break tycker jag personligen är ganska outstanding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det kan man inte iaf om man som jag avsåg att göra någon form av objektiv bedömning av vad randoms gillar. lost kommer rätt högt på många objektiva bedömningar om folks subjektiva bedömningar av serien.

 

jag säger inte att jag föredrar lost eller att jag tycker lost förtjänar toppa imdbs lista, men serien var väldigt populär och skulle inte förvåna mig om fler % av usa befolkning säger att lost var deras favoritserie än som säger the wire av de som sett båda. american idol etc kommer givetvis högre men den är ju inte direkt med i tävlingen då man får göra någon form av bedömning för sannolikhet för <5/10 och sannolikhet för 9+/10 och vikta dem imo.

 

 

äh, nästan allt förklarades ju. sen att vi hedningar i sverige inte gillar det är en annan sak.

 

Inte ens topp 100 på IMDB talar väl sitt tydliga språk.

 

 

 

förvånar mig att fler inte anser Sopranos vara bäst.

 

Måhända har pokergenerationen inte sett serien...

 

Säsong 2-4 är bland det bästa jag sett. Men varit fast på säsong 5 i två år nu. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tråkig egenskap med högskoleprovet är att det normeras på den grupp som gör det.

 

I år hade t.ex. 0.3% av deltagarna 2.0 vilket kan låta lite eftersom antalet som har 2.0 på högskoleprovet ute i samhället utgör hela procent av dem som gjort det. Hur går det ihop? (frågan kom upp under en av mina trevliga middagar).

 

Enkelt uttryckt beror det på att man får göra provet flera gånger. Idioter som måste göra provet en andra, tredje eller rentav fjärde gång för att erhålla 2.0 gör det alltså på "bekostnad" av de som bara gör provet en gång eftersom normeringen görs för varje prov (viss hänsyn ska tas till tidigare prov). En av orsakerna till att svagare studenter måste göra provet flera gånger är just att många tidigare studenter gör om provet.

 

Förstagångsprovarna får alltså betala ett högt pris för sin medverkan som kanonmat i normeringen.

 

(diskussionen slutade förövrigt som vanligt med att jag var en diktatorisk översittare som ser ned på människor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...