Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
1. Gödel, Escher, Bach - Douglas Hofstadter

2. Shadows of the Mind - Roger Penrose

3. Atlas Shrugged - Ayn Rand

4. 1984 - George Orwell

5. Främlingen - Albert Camus

Tack!

Förstår inte hur jag i 25 år kunnat missa GEB. Såg den först efter att hubbahubba tipsade i sin dagbok och håller på att läser den nu. Älskar den än så länge.

Slängde in en beställning på Ayn Rand, shadows of the mind och Camus. Har en 1984 stående i bokhyllan oläst :oops:

Den litteratur som revolutionerat min livsåskådning / gett mig en helt ny världsbild, fått mig att skälva av upphetsning (nivet den där känslan av AHAAA, det är SÅ det MÅSTE vara, *KLICK* - och - med en rysning ser man plötsligt hur allt hänger ihop!) är tyvärr litteratur som kräver vissa förkunskaper och förmodligen inte aktuell att rekommendera i detta sammanhang.

Do your worst (vill veta även om det så kräver 5 års studier bara för att förstå titeln ;))

Postad

Vet inte om det funkar, men ett sätt att göra slaktavfall och heltok sams är kanske att kasta in en gemensam fiende? Skall erkänna att jag inte orkar läsa, än mindre försöka förstå hela er debatt, men en sak jag fäste mig vid var:

ofc håller jag med. jag är ju laissez faire av moraliska skäl, men hade varit det även om jag var utilitarist.

När jag dessutom såg affe2000 i tråden (för förklaring se http://pokerforum.nu/forum/livepoker/64520-berga-open-2-17-9-2011-bordslottning-i-inlaegg-282-fullsatt-10.html#post1643590) blev jag sugen på att upprepa en av mina käpphästar för att se vad jag får för svar, om något.

Alltså: ovanstående har den svagheten att även om man anser att alla statsingripanden leder till värre effekter än de market failures de försöker lösa (vilket jag inte håller med om) så är jag övertygad om att nyttan ökar genom utjämning eftersom nyttofunktionen är konkav, dvs en utfattig har större nytta av $1000 än Bill Gates. Just Bill Gates ger ju bort pengar frivilligt, men totala nyttan lär bli större om det sker via skattsedeln.

En bok som innehåller en massa trams men faktiskt en del tänkvärt om utjämning:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spirit_Level:_Why_More_Equal_Societies_Almost_Always_Do_Better

Lite andra böcker att tipsa om

Aldous Huxley: "Brave New World", länge sen jag läste men IMO en betydligt relevantare framtidsvision än 1984 åtminstone.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Undercover_Economist

förklarar både marknadskonomins enorma styrka och en del svagheter på ett i mitt tycke bra sätt.

Tor Nörretranders "Märk världen". Hur mycket av vårt tänkande som egentligen är undermedvetet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness_Explained

snårig, men intressant om medvetandet.

De två senaste läste jag för länge sedan, reservation för att de kanske inte var så bra som jag tyckte och att andra böcker kan ha sprungit om.

Postad

Ayn Rand? är inte hon rätt tradig som författare och högst medelmåttig som filosof.

författare som får mig att stanna till och läsa om igen i förundran över hur man kan sätta ihop sådana meningar som den här början på en bok:

“Ours is essentially a tragic age, so we refuse to take it tragically. The cataclysm has happened, we are among the ruins, we start to build up new little habitats, to have new little hopes. It is rather hard work: there is now no smooth road into the future: but we go round, or scramble over the obstacles. We’ve got to live, no matter how many skies have fallen.”
eller Dr Glas, vilken är ogörlig att citera då hela boken är ett konstverk från början till slut.

Charles Bukowski (post office) bör även nämnas i sammanhanget.

lite böcker som relaterar till paleo-rörelsen beroende på vad man är ute efter så kan jag rekommendera tex fat of the land/ not by bread alone

i_cook_therefore_i_am.html eller

good calories bad calories (fwiw, läs den med en lagom dos skeptism)

Postad

Alltså: ovanstående har den svagheten att även om man anser att alla statsingripanden leder till värre effekter än de market failures de försöker lösa (vilket jag inte håller med om) så är jag övertygad om att nyttan ökar genom utjämning eftersom nyttofunktionen är konkav, dvs en utfattig har större nytta av $1000 än Bill Gates. Just Bill Gates ger ju bort pengar frivilligt, men totala nyttan lär bli större om det sker via skattsedeln.

fast nu handlar ju inte skatteomfördelning inte så mycket om att omfördela pengar till de fattigaste utan mer om att muta medelklassen, lite allmosor till de fattigaste och bygga murar mot de verkligt fattiga.

jag köper att nyttofunktionen är konkav men jag har mycket svårare att köpa att skattesystemet har de effekter som avses.

Postad
ty, vilken sajt beställer du ifrån? Amazon.com är kaos med alla olika beställningsalternativ.

Har beställt ett hundratal böcker från http://adlibris.com/.

Vid ett tillfälle var ett paket några dagar sent och jag hörde av mig och undrade var det var. De kunde då inte spåra paketet och skickade direkt ett nytt. Fem dagar senare hade jag två likadana böcker. Kontaktade dem ang. returadress och de bad istället om ursäkt för problemet, som ju var postens fel, och bad mig ge bort boken (ingen pocket utan en bunden 200krs bok) till en vän .

Har nog aldrig varit så nöjd som kund.

Postad
Har beställt ett hundratal böcker från http://adlibris.com/.

Vid ett tillfälle var ett paket några dagar sent och jag hörde av mig och undrade var det var. De kunde då inte spåra paketet och skickade direkt ett nytt. Fem dagar senare hade jag två likadana böcker. Kontaktade dem ang. returadress och de bad istället om ursäkt för problemet, som ju var postens fel, och bad mig ge bort boken (ingen pocket utan en bunden 200krs bok) till en vän .

Har nog aldrig varit så nöjd som kund.

Japp, mycket bra sida. Har aldrig haft några problem med de =)

Postad

Ja, jag har klämt av rätt stor del av Stephensos oeuvre och så här i backspegeln finner jag honom tjatig och inte särskilt träffsäker. Hans största fel är att han är socialt tondöv, vilket han delar med de flesta moderna nördförfattare, och följdaktligen inte kan, eller vill, beskriva människor det minsta trovärdigt. Det blir som att läsa en erotisk novell av en 12-årig skolpojke*, det kan vara underhållande men man rycks hela tiden ur storyn eftersom författaren fundamentalt inte har någon aning vad han snackar om.

* inte grekisk.

Postad
Ponera att du vill köpa en spade. En spade kostar 100 fiskar. Du lånar 100

fiskar från banken för att kunna köpa din spade. Banken vill tjäna en tiondels

spade på att göra affärer med dig.

Säg att vi har inflation och när lånet ska betalas tillbaka kostar en spade 110

fiskar. Du ska alltså betala 110+ 11 fiskar till banken.

Vid deflation är priset på en spade 90 fiskar när lånet ska betalas tillbaka. Du

ger alltså banken 90 + 9 fiskar till banken. Utmärkt, deflation är skitbra. Men

vänta nu Banken ville tjäna en tiondels fisk på att göra affärer med dig. Du

måste alltså ta hänsyn till hur banken skulle haft det utan lånet. Banken kommer alltså kräva dig på 100 + 9 fiskar.

Vid inflation kostar lånet dig 21 fiskar och vid deflation kostar lånet dig 9

fiskar. Men i termer av spadar blir kostnaden för deflationslånet mer än dubbelt så hög.

det intressanta är ju förstås vilken nivå kostnaden för lånet bör ligga på och hur vi kommer fram till det. verkligen inte en enkel sak att fastställa. imo ett argument för decentralisering.

re omröstningen: saknar ett femte alternativ inflation eller deflation är irrelevant. dessutom tror jag att högst 1/10 som läser är kunnig nog att ha en stark åsikt i frågan. undertecknad inkl.

Postad

4. 1984 - George Orwell

Om du dessutom är intresserad av tankarna kring listan:

Att ge boktips till människor man inte känner är väldigt svårt. Vad du uppskattar för böcker beror nästan helt på vad du har för bakgrund och var du är i livet just nu.

En bok jag läste när jag var yngre och som kom att påverka min utveckling extremt mycket är

Den lurade mig att tidigt läsa avancerad matematik (fraktaler och demoscenen var hett på den här tiden), den roade mig med sina lager av gömda referenser och gåtor (än idag kommer jag på mig själv med att imitera hans stil och flirta med läsaren på flera nivåer) och den fick mig att ifrågasätta min roll som biologisk varelse.

Det är definitivt en bok man har stor behållning av oavsett ålder och utbildning. Med det sagt tror jag att den kan uppfattas som lite tung och tråkig om man inte fascineras av "nördiga" saker eller ser det som ett problem att behöva tänka själv.

Om det finns några svagheter i Hofstadters bok är det en viss brist på insikt i gränslandet biologi / medvetande / fysik. Det är därför naturligt att följa upp med

2. Shadows of the Mind - Roger Penrose

När det gäller livsåskådning, politik osv tycker jag att man ska ha läst standardverken så man känner till grundtankarna och förstår vad som anses vara de drivande idéerna.

Tycker man att det mest är obehagligt att förstå hur andra människor tänker och få nya infallsvinklar kan man iofs hoppa över både Marx, Hitler och Nietzsche. Men det borde vara obligatoriskt för alla skolbarn i Sverige att ha läst

När det gäller skönlitteratur för tröst och vinning finns det naturligtvis mycket. Min ungdom präglades av en känsla av utanförskap och ensamhet (inte så att jag var mobbad, jag hade många vänner och var populär, men jag var, och är, även om det inte framgår på ett forum, definitivt annorlunda). Inte helt oväntat var jag därför lite besatt av Kafka.

Vidare finns många saker i livet som är viktigt, t.ex. att mogna som människa och bli vuxen. Här är t.ex. The sun also rises - Ernest Hemmingway riktigt bra för den unge vilsne mannen. Tycker man det är kul att fördjupa sig i livets mening och dessutom försöka tolka symbolik är The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald en omtumlande upplevelse utöver det vanliga. För att inte tala om alla generationsromaner typ Kerouac, JD Salinger osv.

Listan ska ju dock innehålla 5 verk och 1984 får tillsammans med Atlas shrugged utgöra grunden för en sund syn på staten.

4. 1984 - George Orwell

Avslutningsvis måste vi naturligtvis ha minst en existentiell bok på listan. Självklart ska man läsa Heidegger och Sartre men när man måste välja gäller

Och naturligtvis, i princip allt Shakespeare skapat :-). Och vredens druvor av steinbeck och .. Listan kan göras oändligt lång och det är svårt att prioritera. Om det inte framgått älskar jag att läsa.

Den litteratur som revolutionerat min livsåskådning / gett mig en helt ny världsbild, fått mig att skälva av upphetsning (nivet den där känslan av AHAAA, det är SÅ det MÅSTE vara, *KLICK* - och - med en rysning ser man plötsligt hur allt hänger ihop!) är tyvärr litteratur som kräver vissa förkunskaper och förmodligen inte aktuell att rekommendera i detta sammanhang.

Tackar för facit och införskaffar fetmarkerade.

Tycker man att det mest är obehagligt att förstå hur andra människor tänker[...]
Funderar på en generaliserad fallstudie med syfte att se om sambandet mellan ovanstående och allmänt illamående är precis så proportionellt som det känns.
Postad
Någon som har en aning om vem det här är?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article13712096.ab

aftonbladet, står det där är det sannolikt inte sant. citerar flashback

Jag har tillgång till hela landets omsättningslistor/provisions för alla ombud samt för internet kommunvis. Det finns INGEN ens i närheten av det området som har sådan omsättning på ATG. Infact, det finns ingen i hela landet som har det. Nu räknar vi dessutom all omsättning. Dvs DD, Vinnare, V64 osv och ingen kommer upp i de summorna.

Mao, du snackar skit.

De enda som sticker ut är Hässleholm har totalt spel på internet på ca 4milj per vecka sätt det i relation med att hela Göteborg har ca 4 milj i veckan över nätet.

Ett ombud i gävle sticker ut onormalt mycket med en omsättning på knappa 700k i veckan.

Internetspel är även relativt hög i Umeå (3milj i veckan) samt i Upplandsväsby (ca 3milj i veckan) med tanke på invånarantalet.

fina kommentarer iaf, kanske finns hopp för framtiden trots allt:

Jag har märkt att man inte vinner när man spelar själv. De enda gångerna jag vinner är när jag är med på en andel. Det blir att dela med 10 andra. Men hellre det än inget alls. Så jag rekommenderar det om ni vill vinna något

angående inflation:

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=293858&rlt=0&pid=246289__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue

:(

här har vi en rabiat österrikare:

Postad

tjo wellen.

snart avresa mot afrika, sjukt taggad. kommer nog bli helt magiskt. tar med iPad och har internet några nätter här och där så kanske uppdaterar lite, antagligen kommer lite bilder hamna på google+ eller facebook, har ni mig där kan ni ju återposta dem om de inte är allt för pinsamma(känner jag er kommer bara de pinsamma bilderna postas låt gå :-)

fin film om att fota i kenya:

---

lite besviken på att slaktis fortsätter håna mig. han är poppis och har gjort mycket bra på forumet men hela den senaste debatten har varit helt meningslös så det känns onödigt att fortsätta. i början kanske han misstänkte att jag inte höll med honom men mot slutet bör det ha varit glasklart att vi i frågan om att gräva gropar, hälla ut vin, marknad etc höll med varandra. ändå fortsatte han bomba(han är väldigt duktig på att vinna debatter mot folk som håller med honom) och nu ser jag att han fortsätter i andra trådar. inser att det är en fight jag inte kommer vinna så jag väljer att inte spela spelet.

---

inte starkaste avsnittet av breaking bad. inte av boardwalk empire heller. pan am ok avsnitt. sötaste tjejen just nu är helt klart Maureen i playboy club, någon mer som är småkär i hennes karaktär? sötare än mad men joy:s lookalike i pan am. fades gav jag upp. sjukt att både family guy och simpsons kör tripp-avsnitt.

---

rensar kylen hemma inför resan. testade att bara ta och steka upp köttfärs, blanda i krossade tomater(oliv, chili) och krydda med lite blandat, tyngd på spiskummin, chilli etc. blev helt ok, typ som spaghetti bolognese utan spaghetti. varför har man inte tänkt på det innan?

---

läste ut nothing to envy så jag slapp släpa med mig den till kenya. riktigt bra. något som jag fastnade för var hur intoleranta nordkoreaner är, t ex pussas offentligt etc. kommer helt klart ha mindre tolerans för folk som är intoleranta.

det kommer bli grymt svårt att återförena nord och syd av så många skäl. och läget i nord verkar vara riktigt risigt utanför huvudstaden. jämför man skillnaden öst/väst-tyskland med nord/syd-korea är skillnaden många gånger större. bara inkomsten skiljer sig 1:50 i snitt typ. vi snackar en längdskillnad på 1dm, kroppar som är deformerade av svält(stort huvud, liten kropp) och ett ytligt sydkorea. ett statussamhälle som lågstatus-nordkoreaner ska försöka passa in i. folk som har tvingas göra vad som krävdes för att överleva med demoner. akademiker i nord som vars expertis om kim jong il:s eskapader inte är eftertraktade. många som livnärt sig på att stjäla. när tror ni nordkorea faller ihop? jag gissar 2028.

Postad
lite besviken på att slaktis fortsätter håna mig. han är poppis och har gjort mycket bra på forumet men hela den senaste debatten har varit helt meningslös så det känns onödigt att fortsätta. i början kanske han misstänkte att jag inte höll med honom men mot slutet bör det ha varit glasklart att vi i frågan om att gräva gropar, hälla ut vin, marknad etc höll med varandra. ändå fortsatte han bomba(han är väldigt duktig på att vinna debatter mot folk som håller med honom) och nu ser jag att han fortsätter i andra trådar. inser att det är en fight jag inte kommer vinna så jag väljer att inte spela spelet.

rensar kylen hemma inför resan. testade att bara ta och steka upp köttfärs, blanda i krossade tomater(oliv, chili) och krydda med lite blandat, tyngd på spiskummin, chilli etc. blev helt ok, typ som spaghetti bolognese utan spaghetti. varför har man inte tänkt på det innan?

Tror du missat att slakt outade sig själv som tjej :mrgreen:

Ungefär sån där köttfärssås har jag gjort typ 2 gånger i veckan rätt länge nu. Bäst blir det med jättemycket pasta till ;)

Postad
Tror du missat att slakt outade sig själv som tjej :mrgreen:

Ungefär sån där köttfärssås har jag gjort typ 2 gånger i veckan rätt länge nu. Bäst blir det med jättemycket pasta till ;)

Mm, tyckte "numpad" var ett roligt ord på svenska. Tänkte testa effekten så gled ut i köket till den intet ont anande flickvännen:

"Tjenare Bruttan! Vad säger du, ska vi NUMPA lite?"

"haha, va?"

"Kom nu tjejgrejen! NUMPADAGS!"

"men duuu, är du?- ääm, har du förlorat pengar på poker nu igen?"

:shock:

Kan ju såklart vara Selbst

Postad
Vad ska du göra i Afrika? :)

min plan ser ut såhär:

1. åka ner till nairobi

2. supa bort jetlag vid poolen, äta på "afrikas bästa restaurang":

3. hestsafari 11 dagar i masai mara:

4. en dag vila i nairobi

5. över till zanzibar för en vecka fiske, dykning och chill

6. en vecka oplanerat där jag är själv i afrika. får se vad som händer

Postad
lite besviken på att slaktis fortsätter håna mig.

Nu tror jag du har aspie-missuppfattat mig.

Det är faktiskt skillnad på att skoja med någon och att håna någon. Jag skojar med dig, med glimten i ögat :-)

Det betyder att jag gillar dig!

Vi är liksom inte forumfiender eller antagonister eller så. Tvärtom. Tillsammans med några andra nördar (typ ST) är du en av de forumiter jag skulle ha lättast att stå ut med irl. Ta det som en komplimang.

Jag tror tyvärr det finns flera exempel på hur det ser ut när jag hånar/levlar socialdemokrater och graden av aggressivitet är generellt sett betydligt högre då.

Postad
Nu tror jag du har aspie-missuppfattat mig.

Det är faktiskt skillnad på att skoja med någon och att håna någon. Jag skojar med dig, med glimten i ögat :-)

Det betyder att jag gillar dig!

Vi är liksom inte forumfiender eller antagonister eller så. Tvärtom. Tillsammans med några andra nördar (typ ST) är du en av de forumiter jag skulle ha lättast att stå ut med irl. Ta det som en komplimang.

Jag tror tyvärr det finns flera exempel på hur det ser ut när jag hånar/levlar socialdemokrater och graden av aggressivitet är generellt sett betydligt högre då.

:h:

Postad
några andra nördar (typ ST)

30-plus år senare, blir man kallad "nörd" för första gången i sitt liv.... ändå starkt jobbat tycker jag.

För övrigt, och helt orelaterat, är bästa sättet att outa en hidden nörd, att ge honom en boll och se vad han gör med den.

Mina erfarenheter visar att just nördar har extremt svårt för bollsporter, och deras motorik ligger långt efter genomsnittssnubben.