Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fortfarande jävligt knepigt att få det där att fungera bra i praktiken. Hur har du tänkt att ändra skv från en bunt idioter till ett gäng där alla är kompetenta nog att värdera en bostad och ingen är ett stolpskott?

Så jävla svårt behöver det nog inte bli, dessutom måste skatteverket minska p åpersonalstyrkan om behovet minskar. De får väl passa på att göra sig av med "stolpskotten". Å andra sidan har jag svårt att tro att alla är idioter, blir man idiot av att jobba statlig? eller är det bara idioter som söker statlig tjänst?

 

Vadå tjäna en hacka? Går den ut till försäljning antar jag att det är till högstbjudande och då kan du likaväl få betala dyrt för att slippa flytta om någon annan övervärderar den.

Min tanke var såhär:

SKV: Hej vad vill du ha för din bostad?

ANGRYKOREAMAN: 2Msek!

SKV(som tror att bostaden är värd det eller mindre): Då får du pröjsa 400Ksek i skatt!

 

eller

 

SKV(som tror att bostaden är värd mer): Varsågod här har du degen, du får bo kvar tills vi fått den såld på exekutiv auktion.

 

Är du då med i budgivningen så tjänar du om du får bostaden för mindre än 2Msek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jävla svårt behöver det nog inte bli, dessutom måste skatteverket minska p åpersonalstyrkan om behovet minskar. De får väl passa på att göra sig av med "stolpskotten". Å andra sidan har jag svårt att tro att alla är idioter, blir man idiot av att jobba statlig? eller är det bara idioter som söker statlig tjänst?

 

Kommer tyvärr aldrig fungera i praktiken. Dessutom var ska alla stolpskott jobba om de inte ska jobba statligt? Och om inte staten höjer sina löner kommer de inte få tag i annat än stolpskott.

Både och skulle jag säga.

 

SKV(som tror att bostaden är värd mer): Varsågod här har du degen, du får bo kvar tills vi fått den såld på exekutiv auktion.

 

Är du då med i budgivningen så tjänar du om du får bostaden för mindre än 2Msek.

 

Om bostadens marknadsvärde är 2M och skv tror att den är värd 2.1M så lägger de ut den. Det finns en budgivare som kan tänka sig att betala 2.1M. Höjer du budet och köper din egen bostad förlorar du 100k+ beroende på vad det slutar på.

 

Om du inte bjuder över tvingas du flytta, hitta ny bostad, lösa massa praktiska detaljer mm till en vinst av 70k efter skatt. Vilket är sjukt ovärt för de pengarna i många situationer.

 

Slutsats: Vad du än gör förlorar du för att SKV tyckte bostaden var värd mer än du. Vilket gör att man skulle tvingas övervärdera sin egen bostad för att slippa flytt risk.

 

Och nej, att en person är beredd att lägga ett bud på 2.1M gör inte att marknadsvärdet måste vara 2.1M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte med styrkan på EMH att göra, men vi kan hur som anta semistark.

 

En investerare vill (lite förenklat) maximera räntabiliteten på sitt kapital. Dvs, investerar man x kr vill man maximera avkastningen y på just dessa x kr, dvs y/x. Ett företag värderas i teorin efter dess sammanlagda nuvärde, där även till exempel likvider ingår. Två identiska företag med olika stora skattkistor kommer därmed värderas olika, den med mest pengar blir dyrare. Då min tolkning var att Apple hade mycket pengar och att mycket i sammanhanget var att de inte fick maximal räntabilitet alternativt behövde dem för att minska risker innebär det att Apple har onödigt mycket pengar. Ett identiskt företag med mindre kassa skulle därmed kosta mindre per vinst, och därmed ha större räntabilitet på kapital - vilket är det intressanta för en investerare (lite förenklat, återigen).

 

Så, vad allt handlar om är hur jag tolkade ditt inlägg. Jag antog att eftersom du inte helt specificerade vad pengarna skulle användas till och beskrev det som ***cket" eller dylikt hade Apple mer pengar än de faktiskt behöver. Genom att dela ut dessa eller göra återköp av aktier minskar man således eget kapiatal men behåller samma vinst, vilket på så sätt ökar vinst per kapital. Mindre pengar bundet i företaget är alltid bättre ifall vi bibehåller vinst och risken inte ökar. Man kan göra ett case för att risken ökar och liknande, men då det gäller Apple är det tveksamt.

 

Ledsen om det blev lite luddigt nu, är förbannat trött. =)

 

 

skall man förenkla det ännu mera så kan det även vara bättre att återinvestera likvider för att öka avkastningen istället för att sitta på en stor kassa. det är alltid en avvägning. nu har jag noll koll på apple men i den branschen och med de förutsättningar som gäller skulle jag tro att man vill ha en ganska hög soliditet.

 

hög soliditet är givetvis alltid bra men det är inte säkert att det är optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer tyvärr aldrig fungera i praktiken. Dessutom var ska alla stolpskott jobba om de inte ska jobba statligt? Och om inte staten höjer sina löner kommer de inte få tag i annat än stolpskott.

Både och skulle jag säga.

Du har kanske rätt här men jag tror att många tar med andra faktor än endast lön vid val om man ska acceptera ett jobberbjudande, arbetstider, semester för att inte tala om arbetsuppgifterna i sig.

 

Är det bara jag som valt jobbet med lägre lön när man haft mer än ett erbjudande?

 

Om bostadens marknadsvärde är 2M och skv tror att den är värd 2.1M så lägger de ut den. Det finns en budgivare som kan tänka sig att betala 2.1M. Höjer du budet och köper din egen bostad förlorar du 100k+ beroende på vad det slutar på.

Du är beredd att sälja för 2Msek men vill köpa för mer, does not compute.

 

Om du inte bjuder över tvingas du flytta, hitta ny bostad, lösa massa praktiska detaljer mm till en vinst av 70k efter skatt. Vilket är sjukt ovärt för de pengarna i många situationer.

Tanken var att ersätta befintliga skatter med fastighetsskatt. Reavinstskatten är alltså inte aktuell.

 

Slutsats: Vad du än gör förlorar du för att SKV tyckte bostaden var värd mer än du. Vilket gör att man skulle tvingas övervärdera sin egen bostad för att slippa flytt risk.

 

Och nej, att en person är beredd att lägga ett bud på 2.1M gör inte att marknadsvärdet måste vara 2.1M.

Nej det måste inte vara 2.1M, däremot MINST 2.1M. Jag trodde i min enfald att marknadsvärde var det pris där köpare och säljare enades. Har jag missat något?

 

 

Och som jag sagt tidigare jag ser inte det som skv:s uppgift att maximera antalet affärer. Jag ser bara det föreslagna systemet som ett smidigt sätt att få fram marknadsvärdet (som jag tycker är det rimliga underlaget för skatteberäkning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske rätt här men jag tror att många tar med andra faktor än endast lön vid val om man ska acceptera ett jobberbjudande, arbetstider, semester för att inte tala om arbetsuppgifterna i sig.

 

Är det bara jag som valt jobbet med lägre lön när man haft mer än ett erbjudande?

 

Klart det finns andra faktorer, men statliga jobb suger fortfarande och den större majoriteten av de som jobbar där är idioter som inte fick ett tillräckligt bra privat jobb.

 

 

Du är beredd att sälja för 2Msek men vill köpa för mer, does not compute.

 

Jag vill inte sälja för 2M. Men marknadsvärdet är 2M. Marknadsvärdet != min värdering av bostaden eftersom jag har transaktionskostnader vid en flytt samt personliga faktorer som väger in. Att jag kan tänka mig att köpa för 2.1M är för att det blivit knas och jag tycker det är värt 100k för att slippa flytta.

 

Tanken var att ersätta befintliga skatter med fastighetsskatt. Reavinstskatten är alltså inte aktuell.

 

Glömde det. Sorry.

 

Nej det måste inte vara 2.1M, däremot MINST 2.1M. Jag trodde i min enfald att marknadsvärde var det pris där köpare och säljare enades. Har jag missat något?

 

Marknadsvärdet är det värdet marknaden tycker att det är värt. Om 1 person tycker det är värt 10M pga att det ligger på en plats som är anknuten till hans religon (eller vilken anledning som helst). En person tycker det är värt 100kr. Och övriga delen av sveriges befolkning tycker den är värd 2M. Är då marknadsvärdet 10M för att han tycker det? Nej.

Från wiki "Marknadsvärde kan beskrivas som det pris en produkt eller tjänst handlas till på en marknad." dvs en uppskattning av marknadsvärdet vore vad liknande lägenheter säljs för i SNITT.

 

Och som jag sagt tidigare jag ser inte det som skv:s uppgift att maximera antalet affärer. Jag ser bara det föreslagna systemet som ett smidigt sätt att få fram marknadsvärdet (som jag tycker är det rimliga underlaget för skatteberäkning).

 

Sa att inte att det var deras uppgift att maximera. Det jag hävdar är att kostnaden för inblandade parter kommer bli alldeles för hög vid de misstag som begås. Ja det kommer att begå misstag.

 

Om det vore så lätt för skv att sköta sig, varför är det så extremt stora problem med utbetalning av socialbidrag och dess rättvisa? Varför anställer inte den myndigheten bara kompetenta handläggare som aldrig gör fel?

Hint: Det är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offtopic men vet heltok gillar railen också: Isi är på crushmode vs ilari, sitter på 407 respektive 447k på 100/200 plo på två bord. Ilari köper in för 50k kulan nu.

 

edit: han quitta just ena bordet, isi har 485k där.

edit2: nu drog han från andra bordet, isi sitter på 388k där.

 

edit3: blev en hygglig session mot ilari: 924 hands $459,792

 

senaste 24h för isildur: 1536 hands $763,707

senaste 48h :o Isildur1 4437 hands $1,130,318

 

Anmärkningsvärt är att för nåt dygn sen eller två så tog ilari isi på nära 600k i en session och därmed var iilari var för månaden upp $1,6m. SWUNGS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag hade fel om marknadsvärde.

 

Men problemet kvarstår fortfarande med extrema transaktionskostnader. Samt att det är väldigt svårt för en svensson att gissa det korrekta marknadsvärdet.

 

det är alltid omöjligt att veta vad som är korrekt. de större aktörerna får inte nybyggnation sålda nu på grund av det.

 

det kommer bli tufft för bolånetorskarna framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag hade fel om marknadsvärde.

 

Men problemet kvarstår fortfarande med extrema transaktionskostnader. Samt att det är väldigt svårt för en svensson att gissa det korrekta marknadsvärdet.

Svensson har nog inga problem som helst att avgöra vad man är beredd att sälja huset för.

 

Min tanke var såhär:

SKV: Hej vad vill du ha för din bostad?

ANGRYKOREAMAN: 2Msek!

SKV(som tror att bostaden är värd det eller mindre): Då får du pröjsa 400Ksek i

 

skatt!

[/QUoTE]

Jag vill inte sälja för 2M. Men marknadsvärdet är 2M. Marknadsvärdet != min

 

värdering av bostaden eftersom jag har transaktionskostnader vid en flytt samt

 

personliga faktorer som väger in.

[/QUoTE]

Du ville visst sälja för 2Msek (iosf i min qoute men iaf). Marknadsvärde finns

 

bara när affär uppstår, när köpare och säljare är överens. Med mitt förslag

 

slipper vi dessutom det glapp mellan köparens och säljarens värdering som består

 

av skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offtopic men vet heltok gillar railen också: Isi är på crushmode vs ilari, sitter på 407 respektive 447k på 100/200 plo på två bord. Ilari köper in för 50k kulan nu.

 

edit: han quitta just ena bordet, isi har 485k där.

edit2: nu drog han från andra bordet, isi sitter på 388k där.

 

edit3: blev en hygglig session mot ilari: 924 hands $459,792

 

senaste 24h för isildur: 1536 hands $763,707

senaste 48h :o Isildur1 4437 hands $1,130,318

 

Anmärkningsvärt är att för nåt dygn sen eller två så tog ilari isi på nära 600k i en session och därmed var iilari var för månaden upp $1,6m. SWUNGS

 

Fint, iPadar från receptionen här så blir kort. Grymt chili här i Toscana. Florens 16h räckte. Hann se dome och den där bron från AC. Ser bättre ut i spelet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

släpp tanken, den är helt ogenomförbar samt till stor del retarderad.

Nope, täker inte släppa tanken åtminstone inte för att den i praktiken är ogenomförbar. Vad är det som gör den retarderad i dina ögon:

  • Att vi har en gemensam finansering av vissa saker (skatt)?
  • Att skatten baseras på konsumtion?
  • Att skatten endast tas ut på en viss typ av konsumtion (fastighetsskatt)?
  • Att fastighetsskatten baseras på marknadsvärdet?

 

Du kan få ett exempel på något som jag tycker är retarderat:

Alice vill klippa gräs för att förtjäna sitt dagliga bröd. Bob vill få sin gräsmatta klippt. Här finns möjlighet till en transaktion om Alice är beredd att utföra arbetet till det pris som Bob är beredd att betala (eller billigare). Om Bob vill anställa Alice som gräsklippare måste de komma överens om en lön. Innan Alice får sin lön ska skatt dras. Utöver lönen måste Bob betala skatt i form av sociala avgifter. Båda dessa skatter kan förändras av en tredje part utan att ogiltigförklara anställningsavtalet mellan Alice och Bob.

 

off the record, hade du tänkt dig att bostädernas värden är statistika eller skulle man behöva göra en ny värdering av varenda liten friggebod i sverige varenda år?

 

Eftersom värdena förändras så kan de knappast vara statiska, vi har självdeklaration en gång per år idag så jag tycker att en årlig justering är rimlig.

 

@Hjort:

Visst kan det uppstå problem i gränsnära områden, tills våra grannländer sser genialiteten i systemet och implementerar det själva.

 

 

Jag säger inte att det är det ulitmata skattesystemet men det är det vettigaste jag kan tänka mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

y0...Just finished games against Isildur..came down from top 1,3 million in 2 days and felt really bad already when I was down 200k from the top...Dont know why I continued after 500k down....really dont know...I played very weak and that was fair I lost my money.Now my girlfriend has to use sunglasses few days.Only good thing those money went to Isildur,no any nit guys.I was little bit unlucky too but he played much better than me so no explains.I start to play 25 50 next week.I think I ll go some pokertrips too this year...but fcuk I hate poker.GL

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

y0...Just finished games against Isildur..came down from top 1,3 million in 2 days and felt really bad already when I was down 200k from the top...Dont know why I continued after 500k down....really dont know...I played very weak and that was fair I lost my money.Now my girlfriend has to use sunglasses few days.Only good thing those money went to Isildur,no any nit guys.I was little bit unlucky too but he played much better than me so no explains.I start to play 25 50 next week.I think I ll go some pokertrips too this year...but fcuk I hate poker.GL

 

Tiltade han på henne eller? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, täker inte släppa tanken åtminstone inte för att den i praktiken är ogenomförbar. Vad är det som gör den retarderad i dina ögon:

  • Att vi har en gemensam finansering av vissa saker (skatt)?
  • Att skatten baseras på konsumtion?
  • Att skatten endast tas ut på en viss typ av konsumtion (fastighetsskatt)?
  • Att fastighetsskatten baseras på marknadsvärdet?

 

Du kan få ett exempel på något som jag tycker är retarderat:

Alice vill klippa gräs för att förtjäna sitt dagliga bröd. Bob vill få sin gräsmatta klippt. Här finns möjlighet till en transaktion om Alice är beredd att utföra arbetet till det pris som Bob är beredd att betala (eller billigare). Om Bob vill anställa Alice som gräsklippare måste de komma överens om en lön. Innan Alice får sin lön ska skatt dras. Utöver lönen måste Bob betala skatt i form av sociala avgifter. Båda dessa skatter kan förändras av en tredje part utan att ogiltigförklara anställningsavtalet mellan Alice och Bob.

 

 

 

Eftersom värdena förändras så kan de knappast vara statiska, vi har självdeklaration en gång per år idag så jag tycker att en årlig justering är rimlig.

 

@Hjort:

Visst kan det uppstå problem i gränsnära områden, tills våra grannländer sser genialiteten i systemet och implementerar det själva.

 

 

Jag säger inte att det är det ulitmata skattesystemet men det är det vettigaste jag kan tänka mig iaf.

 

Varför inte bara ha en skatt på land rakt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...