Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Brandon sanderson - way of the kings. Riktigt bra annorlunda välgjord fantasy. Nytt bänkmärke att jämföra med, rekas för alla fantasyälskare!

 

Riktigt bra!

 

Hans "Elantris" är en fantastisk bok om du inte läst den. Ingen serie heller så slipper vänta på uppföljare och grejer! (Sandersson har ju lite att skriva innan nästa bok i Stormlight Archives släpps..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara ha en skatt på land rakt av?

 

Anledningen till att jag inte förespråkat detta är att det kan vara svårt att få en avkastning som är i paritet med skattesatsen. Då jag vill att systemet ska vara så enkelt som möjligt och med så få möjligheter till "fusk" som möjligt så vill jag inte ha olika skattesatser för olika typer av fastigheter.

Fast å andra sidan, marknaden skulle sänka priset på exempelvis skogsfastigheter så att avkastningen täckte skatten så det borde funka.

Parker i städer är ett annat problem. Även om vi är en miljon som vill ha rålambshovsparken i stockholm så tror jag att få av oss är beredda att betala vad det skulle vara värt för ett alternativt nyttjande.

Men detta skulle kunna lösas genom att staten gå in som parkägare.

 

Så ja, du har övertygat mig. Så länge skatten baseras på marknadsvärdet så yes, låt det gälla alla fastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra ett litet tankeexempel :)

 

En svenssonfamilj med två vuxna och två barn bor i en villa som i dagsläget är värd ungefär 2 miljoner

 

Hur mycket tycker du att de ska betala i skatt per år på sin bostad och hur mycket tror du att bostaden kommer vara värd efter din skattereform?

 

När det är besvarat kan vi börja diskutera husvagnar, hotellrum, husrum i företagets lagerlokal som löneförmån et.c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte förespråkat detta är att det kan vara svårt att få en avkastning som är i paritet med skattesatsen. Då jag vill att systemet ska vara så enkelt som möjligt och med så få möjligheter till "fusk" som möjligt så vill jag inte ha olika skattesatser för olika typer av fastigheter.

Fast å andra sidan, marknaden skulle sänka priset på exempelvis skogsfastigheter så att avkastningen täckte skatten så det borde funka.

Parker i städer är ett annat problem. Även om vi är en miljon som vill ha rålambshovsparken i stockholm så tror jag att få av oss är beredda att betala vad det skulle vara värt för ett alternativt nyttjande.

Men detta skulle kunna lösas genom att staten gå in som parkägare.

 

Så ja, du har övertygat mig. Så länge skatten baseras på marknadsvärdet så yes, låt det gälla alla fastigheter.

 

Varför basera på marknadsvärdet istället för att ha en ren avgift per kvm utan massa krångel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väntar? "raset" har redan påbörjats...

 

köpte du på topp eller?

 

Orkar inte penismätningen, men ett ras kan man såvitt jag vet bara konstatera när det har skett. Annars hade det rasat konstant i tio års tid nu och priserna hade varit negativa om alla baissare haft rätt.

 

Men om du vill bevisa att raset redan startat får du gärna länka till några toppobjekt i Sthlm som gått för 35'/m2 eller vad du nu skulle klassa som ras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra ett litet tankeexempel :)

 

En svenssonfamilj med två vuxna och två barn bor i en villa som i dagsläget är värd ungefär 2 miljoner

 

Hur mycket tycker du att de ska betala i skatt per år på sin bostad och hur mycket tror du att bostaden kommer vara värd efter din skattereform?

[/QUoTE]

De betalar idag ungefär 400 tusen i skatt per år. Skulle de betala lika mycket så får vi en skattesats på 20%. Hur mycket jag tycker att de ska betala, alltså vilken skattesats vi ska ha är en annan (om än även den intressant) fråga.

 

Jag tror att deras bostad skulle vara värd ungefär lika mycket som nu.

 

När det är besvarat kan vi börja diskutera husvagnar, hotellrum, husrum i företagets lagerlokal som löneförmån et.c.

 

Blir husvagnar ett problem så får man väl hantera det med att markägaren tar ut en parkeringsavgift som täcker markägarens kostnader.

 

Ja det kommer att bli dyrare att bo på hotell.

 

Jag ser inga problem med att Svenssons ovan får boendet betalt av någon arbetsgivare istället för 400k i lön.

 

samt hyresrätter, kollektiv, utlandsboende, bostadsrätter/hus skrivna på minderåriga, tilldelade flyktinglägenheter. jag ser berget av målvakter samt svartuthyrningar framför mig :-)

[/QUoTE]

Hyresrätter: fri hyressättning är något jag tycker att man ska införa i vilket fall som helst men visst skattereformen kräver en avreglerad hyresmarknad.

 

Kollektiv/hus skrivna på minderåriga: vad är problemet?

 

utlandsboende: äger man fastighet i sverige så beskattas den av svenska staten, om man bor i den eller förvarar frimärkssamlingen eller bedriver bank spelar ingen roll. Eller menar du något annat?

 

Bostadsrätter: en smula problematiskt tycker jag. Lösningarna som jag ser är tredimensionell fastighetsbildning alternativt att man hyr sin lägenhet av bostadsrättsföreningen som äger fastigheten. Jag föredrar tredimensionell fastighetsbildning.

 

flyktinglägenheter: vad är problemet?

 

och jag förstår inte vad du menar med svartuthyrning, enklären bitte.

 

 

 

jag tror hubbabubba saknar förståelse för varför skattesystemet är uppbyggt som det är, fördelat på många institutioner i samhället

 

"saknar" är att ta i men jag ser gärna ett system som är enklare, erbjuder individen större möjlighet att påverka sin ekonomi, genererar mindre administration och ger mindre utrymme till konstruktioner som går ut på att minska skattebördan.

 

Varför basera på marknadsvärdet istället för att ha en ren avgift per kvm utan massa krångel?

För att förutsättningarna att få avkastning varierar extremt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svartuthyrning: du måste ha tillstånd av brf eller hrf för att få hyra ut i andra hand. Krävs beaktansvärda skäl och begränsad period, tjafsiga regler som inte många orkar följa. (inkl jag)

 

 

F.ö lär sverige förbli restriktiva till tredimentionell fastighetsbildning, minns inte deras argument men hade en ledande jurist på området som föreläste om det. Han fejsbooklikade de inte alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De betalar idag ungefär 400 tusen i skatt per år.

 

Min fråga gällde inte hur mycket de betalar i "inkomstskatt" just nu utan hur mycket de ska betala enligt dig efter din skattereform (dvs när andra skatter är borttagna)

 

Jag fick det till minst 1 miljon och förmodligen mer per år. Innan vi går vidare och diskuterar husvagnar och turistnäring måste vi enas om ungefär hur mycket vi ska ta ut i skatt av medelsvensson i villa.

 

Jag tror att deras bostad skulle vara värd ungefär lika mycket som nu.

 

Det är inte sannolikt att bostäder behåller sitt värde om det kostar 1-2 miljoner per år att bo i dem.

 

Min upfattning är att efter din skattereform kommer priserna på villor falla och du kommer alltså få betala 1.2 miljoner per år för att få bo i en villa värd 500k. Alla teorier om skatteuttag visar att det är i princip omöjligt att beskatta något med så litet värde så hårt om skattebetalarna samtidigt kan ersätta med ensidigt skattefria eller kraftigt skattereducerade alterantiv.

 

Edit: och eftersom det verkar vara summan vi är oense om, jag höftade sveriges bnp till 3303 miljarder, 47% totalt skattetryck enligt SCB/OECD (med "osynliga skatter" som t.ex. moms, sociala avgifter osv) 9.5 miljoner invånare (som alltså bärs upp av betydligt färre skattebetalare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga gällde inte hur mycket de betalar i "inkomstskatt" just nu utan hur mycket de ska betala enligt dig efter din skattereform (dvs när andra skatter är borttagna)

Jag tycker att det verkar rimilgt att förändra så lite som möjligt för medelsvensson så säg 400k

 

 

Jag fick det till minst 1 miljon och förmodligen mer per år. Innan vi går vidare och diskuterar husvagnar och turistnäring måste vi enas om ungefär hur mycket vi ska ta ut i skatt av medelsvensson i villa.

Hur fick du fram 1 miljon? Ok såg din edit.

 

 

 

Det är inte sannolikt att bostäder behåller sitt värde om det kostar 1-2 miljoner per år att bo i dem.

 

Min upfattning är att efter din skattereform kommer priserna på villor falla och du kommer alltså få betala 1.2 miljoner per år för att få bo i en villa värd 500k. Alla teorier om skatteuttag visar att det är i princip omöjligt att beskatta något med så litet värde så hårt om skattebetalarna samtidigt kan ersätta med ensidigt skattefria eller kraftigt skattereducerade alterantiv.

Eftersom skatten baseras på marknadsvärdet så kommer ett sänkt värde leda till lägre skatt.

 

Edit: och eftersom det verkar vara summan vi är oense om, jag höftade sveriges bnp till 3303 miljarder, 47% totalt skattetryck enligt SCB/OECD (med "osynliga skatter" som t.ex. moms, sociala avgifter osv) 9.5 miljoner invånare (som alltså bärs upp av betydligt färre skattebetalare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svartuthyrning: du måste ha tillstånd av brf eller hrf för att få hyra ut i andra hand. Krävs beaktansvärda skäl och begränsad period, tjafsiga regler som inte många orkar följa. (inkl jag)

Ok, det kommer inte att påverka mitt förslag det minsta. Någon äger fastigheten, denne betalar skatt oavsett hur den används.

 

F.ö lär sverige förbli restriktiva till tredimentionell fastighetsbildning, minns inte deras argument men hade en ledande jurist på området som föreläste om det. Han fejsbooklikade de inte alls

Jag räknar inte med att de gör vågen i riksdagen över mitt förslag. Det betyder inte att jag tycker att det är dåligt. Det betyder heller inte att din föreläsare hade fel heller men föreläsaren utgick väl från gällande premisser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar rimilgt att förändra så lite som möjligt för medelsvensson så säg 400k

 

Om du inte planerar omfattande reformer av välfärdssystemet MÅSTE staten få in cirka 1550 miljarder i skatter och avgifter. Om du avskaffar alla andra skatter måste vi alltså få medelsvensson att betala i snitt en halv miljon per person för sin bostad.

 

Det betyder att två vuxna som bor i villa måste betala ungefär 1 miljon i skatt. Problemet är naturligtvis att villaägarna hör till de starkare på marknaden och bör betala betydligt mer än de som väljer att bo i husvagn. Alltså ska villaägarna förmodligen betala mer än 2 miljoner.

 

Eftersom skatten baseras på marknadsvärdet så kommer ett sänkt värde leda till lägre skatt.

 

Vilket betyder ett behov av en ÄNNU högre skattesats. Dimensionerande för skattesatsen är behovet att plocka in 1550 miljarder av våra 9.5 miljoner invånare genom att beskatta deras bostäder.

 

btw, medelsvensson betalar idag mycket mer än 200k per person i skatter och avgifter, det är bara det att du inte ser det eftersom det inte står på lönebeskedet att din arbetsgivare får betala sociala avgifter / skatt på sitt företag osv samt att du får betala skatter och avgifter på i princip allt du använder dina skattade pengar till, inklusive sparande / investeringar.

 

Edit: Om du nu mot förmodan missat det är mitt anspråk alltså följande:

 

Den svenska staten MÅSTE få in 1550 miljarder i skatter och avgifter. Om man ersätter alla skatter / avgifter med en skatt på bostäder måste skattesatsen sättas ORIMLIGT högt i förhållande till värdet / nyttan av bostaden då skattefria / skattereducerade alternativ föreligger. Det är därför inte teoretiskt möjligt att ersätta alla skatter / avgifter med en beskattning av bostäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.eatwild.com/environment.html

 

men det kan förstås vara fel. Jag lyssnar gärna på motargument.

 

Ska vi börja med att etablera vad du menar? Jag tolkade det som att du trodde att "gröna gårdar" skulle vara mer miljövänliga.

 

Men den där länken handlar ju mer om huruvida gräsätande kor är miljövänliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte penismätningen, men ett ras kan man såvitt jag vet bara konstatera när det har skett. Annars hade det rasat konstant i tio års tid nu och priserna hade varit negativa om alla baissare haft rätt.

 

Men om du vill bevisa att raset redan startat får du gärna länka till några toppobjekt i Sthlm som gått för 35'/m2 eller vad du nu skulle klassa som ras.

 

priserna gick ned 4 % i sommar.

 

http://di.se/Artiklar/2011/8/30/243766/Sverige-SEB-sanker-BNP-prognos-for-2011-till-43/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi börja med att etablera vad du menar? Jag tolkade det som att du trodde att "gröna gårdar" skulle vara mer miljövänliga.

 

Men den där länken handlar ju mer om huruvida gräsätande kor är miljövänliga

 

Ja, och "gröna gårdar"="Kött från djur uppfödda på gräs och örter", åtminstone enligt hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...