Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ferrys längsta distans är 20 km vilket tar 50 minuter för honom. OS-guldet tog han på jaktstart 12,5 km. Det bränner han av på en halvtimme. Inga distanser man behöver kolhydratsladda för direkt.

 

Dock så tränar han ju på mkt längre distanser/timmar men då på ganska låg intensitet.

 

Går inte att jämföra med Vasaloppet som tar 4 timmar för honom och 8 för mig...

 

Det viktiga under så långa lopp är intaget under själva loppet dvs olika kolhydratdrycker samt bars etc. Hur gör LCHF-folk där? Dricker de bara vatten eller dricker de grädde också?

 

Desto mer man tränar, desto mer kolhydrater är väl "tillåtet" att ta in? Annars är väl beef jerky populär vid träning. Kanske inte så smidigt under Vasaloppet dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga under så långa lopp är intaget under själva loppet dvs olika kolhydratdrycker samt bars etc. Hur gör LCHF-folk där? Dricker de bara vatten eller dricker de grädde också?

 

tycker ämnet om elitidrottare bör skiljas från debatten om vad som är hälsosamt.

 

rune larsson sprang ultramara på smörgåstårta.

http://urplay.se/157952

är ni ointresserade börja kolla typ 14min in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som länkade till Ferry...

 

japp, för ett citat om att man inte kan prestera bra utan kolhydrater. kanske misstolkade det, frågan kanske var mer hypotetiskt 0g än lite som jag tolkade det. ferry äter 15% energiprocent kolhydrater så inte så hardcore, men helt klart annorlunda än majoriteten av hans kollegor.

 

obs, jag äter inte strikt LCHF och argumenterar inte för det. tror man får de flesta fördelarna av LCHF utan nackdelarna genom en paleokost. får även massa annat bra... men helt klart tror jag LCHF funkar för generisk överviktig forumit, kapa bort 80% av kolhydraterna(och 90% av alla raffinerade) och ersätt med fett så är jag övertygad om att vikten kommer rasa för nästan alla. börja även äta gräskött, ta bort tillsatser etc så kanske inte lika stor skillnad märks men min övertygelse är att hälsan blir bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några som är bra på Juridik/Pappersexercis här?

 

Har en vän som lade till ett mellannamn, han har endast uppehållstillstånd i Sverige alltså inget Pass/Medborgarskap.

 

När han nu tänkte förnya sitt pass i sitt hemland fick han nej pga det nya mellannamnet, då det inte stämde överens med namnet han hade i hemlandet. Hemlandet krävde alltså ut papper från SKV.

 

Han ringde upp SKV och undrade om de kunde ta bort mellannamnet, de sa blankt nej. Plan B var då att även lägga till mellannamnet i sitt hemland, där får han dock nej.

 

Så nu sitter han i en sists utan något som helst pass, han är över 20 och det är över ett års väntetid på ett svenskt pass.

 

Vi har slut på ideér? Var det någon vikarie vi hamna hos på SKV? Finns det något annat ställe än SKV man kan ringa? Eller är det bara vänta ett år och hoppas på det bästa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever inte att ifrågasättandet från LCHF-folk har med just LCHF att göra. Det finns helt enkelt fruktansvärt många människor som gillar att leka besserwisser, och de låter högt och är jävligt irriterande. Det är precis samma sak att äta/inte äta kolhydrater som om man t.ex. är vegetarian, eller inte äter ägg eller skaldjur eller vad fan som helst egentligen.

 

Själv får jag försvara (!) gång på gång på gång att jag inte äter laktos- eller glutenhaltiga produkter även efter att jag förklarat att jag inte tål någotdera. Folk som inte begriper det enkla konceptet fattar verkligen inte heller att vissa upplever sig må bättre av att äta på ett visst sätt.

 

När samma människor sedan fastnar för en diet, säg LCHF eller vegetarianism, blir de plötsligt jävligt jobbiga LCHF-anhängare eller vegetarianer och skriver korkade kommentarer om att det är bevisat att LCHF botar cancer och att alla som inte är vegetarianer är idioter. Och försöker pracka på alla de träffar, från familjemedlemmar till nätforumskribenter via snabbköpskassörskan, den nya himmelska fantastiska jättebevisade überkosten.

 

Vi andra är vettiga. På båda sidor. :)

 

/ äter lchf, mår bättre och tappar vikt, vet att det saknas god vetenskaplig evidens, försöker inte övertyga alla om hur bra lchf är

 

Kan mycket väl vara så. Var inte längesen man inte skulle äta fett alls om man skulle gå ner i vikt :) Men jag har inget minne av att folk var lika högljudda och besserwissriga då.

 

 

Själv har jag för övrigt nu gått ner ca 7 kilo sen min deffstart (ca 14 veckor tror jag) med regelbundet intag av vitt ris, nudlar, vitt bröd, kakor, godis, cola, samt en stor ölfylla i veckan. Träning har varit två gympass i veckan på ca 1½ timme, ingen cardio. Kanske borde skriva en bok om min metod :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desto mer man tränar, desto mer kolhydrater är väl "tillåtet" att ta in? Annars är väl beef jerky populär vid träning. Kanske inte så smidigt under Vasaloppet dock...

 

Beef jerky - kan man låta bli om man är intresserad av vad man stoppar i sig. Det görs vanligen på det absolut sämsta köttet som vanligen går att få tag på och som inte duger till något annat. (generallisering obv men gäller i många fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beef jerky - kan man låta bli om man är intresserad av vad man stoppar i sig. Det görs vanligen på det absolut sämsta köttet som vanligen går att få tag på och som inte duger till något annat. (generallisering obv men gäller i många fall).

 

vad jag undrar är varför du fortsätter uttala dig när du verkligen inte har nån aning om nånting öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag undrar är varför du fortsätter uttala dig när du verkligen inte har nån aning om nånting öht.

 

ok jag får väl försöka låta bli framgent men läs det för vad det är och orkar du inte det så låt bli. Med " som inte duger till något annat" så var det något överdrivet men man är fri att kolla upp hur processen och tillverkningen går till om man vill och orkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beef jerky - kan man låta bli om man är intresserad av vad man stoppar i sig. Det görs vanligen på det absolut sämsta köttet som vanligen går att få tag på och som inte duger till något annat. (generallisering obv men gäller i många fall).

 

jag skulle gärna vilja höra mer om varför det e dåligt ... kan tänka mig att köpt jerky innehåller lite dåliga E's men aldrig hört att det skulle vara helt förkastligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar den här listan av ingredienser från Jack Links sida håller jag helt med dig om att det e skit: gör man det själv så kan man helt klart hålla ner på alla dåligheter ...

 

BEEF, WATER, SUGAR, LESS THAN 2% SALT, CORN SYRUP SOLIDS, DRIED SOY SAUCE (SOYBEANS, SALT, WHEAT), HYDROLYZED CORN AND SOY PROTEIN, MONOSODIUM GLUTAMATE, MALTODEXTRIN, FLAVORINGS, SODIUM ERYTHORBATE, SODIUM NITRITE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man det själv väljer man själv kött och ingredienser och då är det något helt annat.

 

 

EGEN BEEF JERKY!

 

f6a69ef0.jpg

 

ca 1/2 kilo bra kött (ben-, sen- och broskfritt!!)

1 tsk vitlökssalt

1 tsk torkad vitlök (eller två pressade klyftor färsk)

1 tsk salt (gärna s.k Smoked Salt)

2 tsk hela svartpepparkorn (eller 1/2 tsk malen)

1/2 tsk torkad timjan

1/4 tsk cayennepeppar

1.5 dl vinäger

1 dl soya

1 dl mustigt rödvin

1/2 hackad gul lök

 

Använd gärna fryst kött eftersom det är mycket enklare att skiva det väldigt tunt. Skiva det i fiberriktningen efter att du trimmat det (trimma = skär bort alla hinnor, senor o dyl).

Lägg strimlorna i en lagom stor glasskål, häll över alla ingredienser i marinaden. Låt stå i press i skålen i kylskåp 6-15 timmar (mer smak ju längre det står). Rör om efter halva tiden.

 

När det marinerat tillräckligt länge, sätt ugnen på 80 grader. Ta upp strimlorna ur skålen och pressa ur så mycket vätska du kan ur dom. Man kan till exempel använda en brödkavel och en lutande skärbräda för ändamålet.

Lägg strimlorna på ett ugnsgaller och ställ en form under för att fånga upp vätskan och låt ligga i ugnen 8-10 timmar. Ju tunnare du lyckats skiva dom, ju kortare tid behöver de vara inne. Vänd dom efter halva tiden.

 

Låt dom svalna i rumstemperatur. Ska de inte ätas direkt, lägg dom vacuumförpackade i portionspåsar eller frys in i lagom mängder.

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan säga vad detta är för kött? Jag Tror att det är ryggbiff. Men är inte helt hundra. Frös ner köttet för ca 1 år sedan och kom på att det fanns i frysen häromdagen. Kan vara rådjur, ryggbiff eller älg. Förmodligen ryggbiff men vill helst inte "chansa"

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk er hur nördar brukar se ut. blek, finnig, ohälsosam etc etc. ha den bilden i huvudet när ni läser denna tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil/865853-bildtrad-vad-ni-idag/index28.html

 

men dom är ju inte tjocka?

 

 

 

svårt att hålla på nån i finalen, gillar både MC och puma.

avskyr dock sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...