Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

ber om ursäkt att jag är lite arrogant men orkar inte läsa allt ni har skrivit men fick uppfattningen att ni diskuterade om hemskolning var bra eller dåligt. klart att det är bättre att vara hemskolad än att sitta i ett klassrum. det spelar ju ingen roll vem det gäller, alla gynnas av det. hur dum eller smart man än är. finns nog ingen individ som inte skulle gynnas av det om man ser till kunskapsnivå, betyg o.s.v. smarta gynnas antagligen mer (om privatläraren anpassar sig) än en dum men klart att både dumma och smarta kommer öka sin smartness och kunskap om man sitter ensam med en privatlärare. det är ju sinnesjuk stor skillnad. det är inte ens intressant att diskutera för det är så uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om helheten. Dom flesta som är emot menar att man tappar det sociala.

 

vilket mest låter som nåt folk säger än som dom faktiskt tänkt igenom.

 

jag menar, det räcker med att vistas utomhus nån dag så inser man en sak: det finns jävligt gott om småglin.

 

en egenskap hos småglin är att dom ofta gillar andra småglin. det finns också en jävla massa aktiviteter där småglin träffar andra småglin.

 

problem solved.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men frågan är ju om man gör det, kanske man får chans att lära sig det sociala i lugn och ro också.

 

 

vilket mest låter som nåt folk säger än som dom faktiskt tänkt igenom.

 

jag menar, det räcker med att vistas utomhus nån dag så inser man en sak: det finns jävligt gott om småglin.

 

en egenskap hos småglin är att dom ofta gillar andra småglin. det finns också en jävla massa aktiviteter där småglin träffar andra småglin.

 

problem solved.

 

Dagis är jag för, skolan är lite överdrivet tycket jag. Jag har inga kompisar kvar från skoltiden (har 2 st, men det är mina närmaste grannar och mina bästa vänner, så vi var kompisar långt innan skolan). Dom jag umgås med är folk från träningen, högskolan och mina vanliga vänner (barndomsvänner/folk som jag träffat genom div. gemensamma intressen).

 

Man blir inte social genom att gå i skolan, man blir det innan. Vissa är tillbakadragna, det är inget fel på det. Jag ser mkt mer nackdelar än fördelar med att gå i skolan.

 

 

Men hemskolning kostar ganska mkt pengar, så det måste man lösa på nåt sätt. Kanske ge en skatteavdrag. Och mycket ansvar kommer vila på föräldrarna, så dom föräldrar som inte har ett bra jobb kommer ge sina barn sämre förutsätningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det finns alldeles för stor risk att man bara umgås med människor av samma typ vilket är väldigt skadligt för ens förståelse för andra människor. Jag tolkade det först som att man skulle vara ensam med hemskolning mest för att jag är okunnig och inte så insatt och visst jag kanske inte tänkt igenom det hela. MEN jag tror att även om du (mfl som är för) inte har några kompisar kvar från skoltiden så lär man iaf känna olika typer av människor och lär sig att förstå att sådana finns. Vilket är sjukt viktigt inom arbete (nu är jag bara 21 och inte jobbat så jätte mycket i mitt liv men jag tror att min förståelse för andras situation kommer mycket från bla jobb men mycket från skoltiden) för att kunna föra sig och inte hamna i för mycket oförståelse för varandra.

 

Och ifall texten är sjukt osammanhängande så kan jag väl skylla på jag börjar bli lite full :oops: .

 

Ps. Jag tycker att väldigt (väldigt) många människor är idioter, men jag har förståelse för att dom är det Ds.

 

Edit: kom och tänka på paulo roberto angående feminism (han pratar om att man bara umgås med samma människor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det finns alldeles för stor risk att man bara umgås med människor av samma typ vilket är väldigt skadligt för ens förståelse för andra människor.

 

och den risken finns inte med kommunal skola? ärligt talat hur homogena är inte svenskar i allmänhet? hur många utsätts för någon form av oliktänkande överhuvudtaget? se senaste valet med SD, folk är ju tydligen helt chockade över att någon granne har samma åsikter som medeldansken.

 

personligen tror jag att de flesta hemskolade barnen får betydligt mer mycket utbyte med olika typer av personer, vanliga svenssons möter man ju konstant men hemskolade får nog mycket oftare träffa folk som skiljer sig från mängden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst jag själv har inte direkt jätte olika människor i min umgänges krets utan de flesta är väl svenska medelklass människor men det jag menar är att jag träffat många människor. Säg att mina föräldrar istället satt mig på hemundervisning med 7 andra ungar så hade väl jag haft sanslöst lite förståelse för andra människor som t.ex. röstar SD eller självmordsbombaren. Jag förstår varför 5% röstar SD. Det är för att de inte träffar människor som inte är som dom, och de få de träffar är av extremen.

 

Gah, jag tror inte jag är kapabel att ta den här diskussionen just nu, och jag är absolut inte säker på att jag har rätt. Bara för att klargöra jag är helt säker på som sagt att kunskapsnivån (rent informationsmässigt) på någon som är hemskolad är högre än någon som inte är hemskolad, förutsatt att de avsätter lika mycket tid i sin skolgång, det säger sig självt. Men jag ser inte alls vilken typ av "olika" människor man träffar när man är hemskolad, man träffar de ungar som också sätts på fotbollsträning eller den typen av lärare som riktar sig mot privat hemskolning.

 

Som sagt, jag tror det här är mitt sista inlägg för kvällen jag tittar som vanligt in imorgon igen.

 

Edit: För att förtydliga, var har en livetsordare (eller ännu mer extremreligiös) störst möjlighet att komma till insikt? en hemskolning där föräldrarna till 100% väljer lärare eller där skolan måste följa det staten sagt att de ska lära ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst jag själv har inte direkt jätte olika människor i min umgänges krets utan de flesta är väl svenska medelklass människor men det jag menar är att jag träffat många människor. Säg att mina föräldrar istället satt mig på hemundervisning med 7 andra ungar så hade väl jag haft sanslöst lite förståelse för andra människor som t.ex. röstar SD eller självmordsbombaren. Jag förstår varför 5% röstar SD. Det är för att de inte träffar människor som inte är som dom, och de få de träffar är av extremen.

 

Gah, jag tror inte jag är kapabel att ta den här diskussionen just nu, och jag är absolut inte säker på att jag har rätt. Bara för att klargöra jag är helt säker på som sagt att kunskapsnivån (rent informationsmässigt) på någon som är hemskolad är högre än någon som inte är hemskolad, förutsatt att de avsätter lika mycket tid i sin skolgång, det säger sig självt. Men jag ser inte alls vilken typ av "olika" människor man träffar när man är hemskolad, man träffar de ungar som också sätts på fotbollsträning eller den typen av lärare som riktar sig mot privat hemskolning.

 

Som sagt, jag tror det här är mitt sista inlägg för kvällen jag tittar som vanligt in imorgon igen.

 

Edit: För att förtydliga, var har en livetsordare (eller ännu mer extremreligiös) störst möjlighet att komma till insikt? en hemskolning där föräldrarna till 100% väljer lärare eller där skolan måste följa det staten sagt att de ska lära ut?

 

många självmordsbombare i din klass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har hakat upp mig på en sån sak som att att sätta barn i dagis i andra länder är något skamligt, här i Sverige eller åtminstone i mina regioner av vårat land så är det nästan tvärtom. Barnet skall in på dagis och det är en jäkla hets om de få platser som finns.

 

Personligen så ser jag nästan bara fördelar med dagis(rätt dagis). Är väl kanske främst en social status i USA att maken har ett fint jobb nog att kunna dra in nog med deg för att morsan skall kunna stanna hemma, samt att standarden är lite lägre där...

 

Det är faktiskt så att i USA är det status att ha barnen på dagis då det kostar $2k+/månad. Subventionen är noll. Många mammor väljer då att vara hemma hellre än att hon skall gå till jobbet för att sen skeppa pengarna till dagiset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst jag själv har inte direkt jätte olika människor i min umgänges krets utan de flesta är väl svenska medelklass människor men det jag menar är att jag träffat många människor. Säg att mina föräldrar istället satt mig på hemundervisning med 7 andra ungar så hade väl jag haft sanslöst lite förståelse för andra människor som t.ex. röstar SD eller självmordsbombaren. Jag förstår varför 5% röstar SD. Det är för att de inte träffar människor som inte är som dom, och de få de träffar är av extremen.

 

Kan vara för att man vill tillhöra en grupp eller för att dom är lättmanipulerade också.

Gah, jag tror inte jag är kapabel att ta den här diskussionen just nu, och jag är absolut inte säker på att jag har rätt. Bara för att klargöra jag är helt säker på som sagt att kunskapsnivån (rent informationsmässigt) på någon som är hemskolad är högre än någon som inte är hemskolad, förutsatt att de avsätter lika mycket tid i sin skolgång, det säger sig självt.

 

Jag tror att den blir högre även om man avsätter 50% av den tiden som man spenderar i skolan.

 

Men jag ser inte alls vilken typ av "olika" människor man träffar när man är hemskolad, man träffar de ungar som också sätts på fotbollsträning eller den typen av lärare som riktar sig mot privat hemskolning.

 

Som sagt, jag tror det här är mitt sista inlägg för kvällen jag tittar som vanligt in imorgon igen.

 

Ju, men nu pratar vi bara om skolan. Klart att barnen ska vara ute och leka hela dagarna också, och där kommer dom träffa alla dom olika människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Edit: För att förtydliga, var har en livetsordare (eller ännu mer extremreligiös) störst möjlighet att komma till insikt? en hemskolning där föräldrarna till 100% väljer lärare eller där skolan måste följa det staten sagt att de ska lära ut?

 

Sorry missa din edit. Svarar skolan så klart. Som jag skrev förut, hemskolning berör mycket på föräldrarna också.

 

Fast du har ju föräldrar i Sverige som skickar sina barn till kuranskolor i mellanöster helt lagligt, så jag ser inte skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den blir högre även om man avsätter 50% av den tiden som man spenderar i skolan

 

Ju, men nu pratar vi bara om skolan. Klart att barnen ska vara ute och leka hela dagarna också, och där kommer dom träffa alla dom olika människor.

 

Jag är den första att signa upp mina framtida barn på någon sånt här. Där mitt barn får 100% av en halvtidsjobbandes lärares lektionstid, absolut, idiotiskt att säga någonting annat.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla min tankar mer än det jag skrivit

 

Sorry missa din edit. Svarar skolan så klart. Som jag skrev förut, hemskolning berör mycket på föräldrarna också.

 

Fast du har ju föräldrar i Sverige som skickar sina barn till kuranskolor i mellanöster helt lagligt, så jag ser inte skillnaden?

 

Ser faktist inte hur styckte två skiljer sig från (för att ta det till extremen) dig som väljer att stoppa sina barn hos den läraren du tycker är bäst.

 

 

 

Jag finner mig i ett moraliskt dilemma där jag i stor utsträckning tror som 90% här inne att människan är bäst på att bestämma över sig själv. Men samtidigt kommer man ju inte ifrån att idioter kommer att föda idioter om vi inte får dom att ändra sig genom våran påverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser faktist inte hur styckte två skiljer sig från (för att ta det till extremen) dig som väljer att stoppa sina barn hos den läraren du tycker är bäst.

 

 

Hmm vet inte hur jag ska förklara, jag antar att både jag och den förälder som skickar sina barn till mellanöster vill sitt barn det bästa, men mina åsikter stöds av mer människor, eller i alla fall mer bildade människor.

 

Jag kommer gå efter forskningar som finns där ute för att ge mitt barn dom bästa förutsättningar i livet. Hur som helst, så tycker jag att det är bättre att jag får bestämma över mitt barns utveckling fram tills barnet blir myndig än staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskolning:

 

 

Negativt: Tar enorma resurser och verkar förmodligen isolerande och hämmande på barnens sociala utveckling. Skolan fyller fler syften än att lära barnen att använda huvudet, de lär sig även att bli människor. Man blir inte en människa genom att lyssna till en lärare, det gör man genom att umgås med andra människor.

 

Positivt: Mer intellektuellt stimulerande. Kan skräddarsys efter varje elev. Effektivare. Roligare i viss mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskolning:

 

 

Negativt: Tar enorma resurser och verkar förmodligen isolerande och hämmande på barnens sociala utveckling. Skolan fyller fler syften än att lära barnen att använda huvudet, de lär sig även att bli människor. Man blir inte en människa genom att lyssna till en lärare, det gör man genom att umgås med andra människor.

 

Positivt: Mer intellektuellt stimulerande. Kan skräddarsys efter varje elev. Effektivare. Roligare i viss mån.

 

har du något resonemang eller källa på varför barn skulle bli isolerade med hemskolning? jag känner förvisso till rätt få hemskolade men tycker alla jag har träffat och sett på nätet verkar rätt sociala(evan må vara rätt obekväm i sin första intervju, men han verkar skön och trevlig ändå och frågan är om han hade varit så mycket bättre i kommunal skola). vad innebär att vara människa förresten? tycker det är lite läskigt när man börjar klassificera folk som avviker från mängden som ickemänniskor, t ex tycker jag man lika gärna som att säga att folk som har aspergers är sjuka kan säga att folk som inte har aspergers är sjuka. beror ju bara på vilka som är i majoritet vad man tycker är normalt och onormalt när det finns för och nackdelar med olika egenskaper. vem säger att osociala inte kan vara lika produktiva och lyckliga t ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undercover economist - varför starbucks kostar pengar

 

Låter snarare som cliffs för första kapitlet. Skulle snarare sammanfatta: "Varför marknaden är en fantastisk uppfinning och vad den har för begränsningar". Se till exempel kapitlet om sjukvård, Singapores variant med blandning stat/marknad låter mycket intressant.

 

jag känner förvisso till rätt få hemskolade men tycker alla jag har träffat och sett på nätet verkar rätt sociala(evan må vara rätt obekväm i sin första intervju, men han verkar skön och trevlig ändå och frågan är om han hade varit så mycket bättre i kommunal skola).

 

Tyvärr är jag rädd att du inte får se ett representativt urval på nätet. Iden med homeschooling låter bra, tror säkert att den kan vara betydligt bättre för många men jag tror att tillåta homeschooling skulle ge föräldrar mycket större möjligheter att skapa fanatiker av olika slag. Skolan idag har förstås många nackdelar (tycker ändå den är på många sätt bättre än den skola jag gick i) men den medför ändå att vad föräldrarna än tycker måste barnen regelbundet träffa andra barn och vuxna och därigenom möta andra uppfattningar än föräldrarnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är jag rädd att du inte får se ett representativt urval på nätet. Iden med homeschooling låter bra, tror säkert att den kan vara betydligt bättre för många men jag tror att tillåta homeschooling skulle ge föräldrar mycket större möjligheter att skapa fanatiker av olika slag. Skolan idag har förstås många nackdelar (tycker ändå den är på många sätt bättre än den skola jag gick i) men den medför ändå att vad föräldrarna än tycker måste barnen regelbundet träffa andra barn och vuxna och därigenom möta andra uppfattningar än föräldrarnas.

 

jag diskuterade ur perspektivet att man är rik nog att ha råd med det och är smart och akademiskt bevandrad nog att kunna bedömma om man själv skulle göra det bättre än vanlig skola vilket jag hävdar en hel del är. visst frihet är dåligt för barn med idioter till föräldrar, men det betyder inte att ofrihet är att föredra som ickeidiot.

 

frågan vad föräldrar ska få och inte få göra med sina barn är väldigt lurig. ska man straffa föräldrar för att misslyckas lära normalbegåvade barn lösa andragradare innan de är 15år? var ska man dra gränsen? enligt framtidens standarder ger ju dagens föräldrar sina barn väldigt dåliga möjligheter att lyckas i livet. ska vi tillåta föräldrar uppfostra sina barn till kommunister? till kristna? till analfabeter? var ska man dra gränsen? jag har svårt att se hur man ska kunna motivera positiva rättigheter till barn även om jag personligen skulle vilja ha någon form av det. hur ställer ni er till rättigheter för barn? (ställer frågan främst till er som normalt bara anser att folk har negativa rättigheter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ställer ni er till rättigheter för barn? (ställer frågan främst till er som normalt bara anser att folk har negativa rättigheter)

 

När du säger barn, vilken ålder syftar du på då? Är ju ganska stor skillnad.

 

 

Sen så kan man bl.a. välja kön och se vilka sjukdomar barnet kommer ha när den blir stor redan innan fostret utvecklas (runt vecka 10 tror jag det var). Kön väljer man vid befruktning. Vad tycker ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger barn, vilken ålder syftar du på då? Är ju ganska stor skillnad.

 

 

Sen så kan man bl.a. välja kön och se vilka sjukdomar barnet kommer ha när den blir stor redan innan fostret utvecklas (runt vecka 10 tror jag det var). Kön väljer man vid befruktning. Vad tycker ni om det?

 

säg 0-1år för att diskutera ett tydligt exempel men 0-10år i princip.

 

tycker kvinnor ska få göra abort på vilka grunder de vill om det så är för att barnet ska födas rätt månad, ha rätt kön, ha rätt ögonfärg etc.

 

tycker man ska få välja vilket befruktat ägg man ska stoppa i sig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...