Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Men... haha?

 

Skit i texten om du tror att det är en hidden bragpost för att jag fått ligga, vilket jag inte ens fick, eller för den delen ville (och hur jävla svårt är det egentligen? Prova att vara trevlig så ska du se att det inte är så svårt. Om det inte funkar, prova alkohol).

 

Kan du snälla ge din syn på dricks-systemet istället?

 

Ska försöka respektera din åsikt trots att du tycks leta anledningar att hata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger nästan alltid dricks men kan inte säga att att jag gillar det speciellt mycket. Stör mig på att det förväntas att man ska dricksa om man inte är väldigt missnöjd med maten/servicen. Jag skulle vilja att standard var att dricksa om man fått över medel-service. Svarta pengar är det också, usch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du försöker påverka hur andra människor ser dig med hjälp av pengar. Det är lätt osmakligt, kontraproduktivt och ganska rejält dyrt.

 

Jag känner då att jag vill ge dem rikligt med dricks för att "öpnna deras ögon", kanske minska deras förutfattade meningar och dessutom öka chansen att jag blir bättre bemött om jag mot förmodan kommer tillbaks.
Nope, stereotyper finns av en anledning; de är sanna i snitt. Om det handlar om erfaren servicepersonal kan det dessutom vara så att de läst sönder dig och exploitat att unga män ofta gillar att hävda sig via plånboken.

 

Det här går ju dock väldigt mycket emot min tanke att bra jobb ska belönas.
Det borde gå emot din tanke att dåligt jobb inte ska belönas. Det orsakar ju ingen konflikt med att belöna folk som gör ett bra jobb om du också belönar folk som gör ett dåligt jobb.

 

Ska det inte vara lika uppenbart att servitrisen ska bemöta dig så trevligt som möjligt som det bör vara uppenbart för läkaren att göra sitt bästa för att rädda ditt liv?
Eftersom dricksen kommer i efterhand så blir du ju trevligt bemött oberoende av dricks, förutom möjligen på vägen ut. Så länge du inte är stammis då.

 

Jag vill egentligen helt bojkotta hela systemet, men hatar att lämna tex en restaurang med känslan av att deras förutfattade meningar om att jag är en snål slyngel som inte ger dricks besannas.
Din imageförändring blir ju från snål ungjävel till svag sucker, så det är inte direkt så att du förbättrar personalens bild av dig om du fetdricksar när du blir skabbigt behandlad.

 

Bodde i Åre i 6 månader för några år sedan. Det finns ett litet utbud krogar och man hittar snart sina favoriter där man blir stamkund. Jag lämnade rikligt med dricks, ca 30% och var mycket trevlig mot personalen. Det dröjde inte många veckor innan jag fick en nota på 50kr när jag beställde 10 öl.
1) Du har gett pengar till personalen och i gengäld har de stulit 9 öl från barägaren, tveksam moral där.

 

2) 30% på notan á en öl om dan i fyra veckor är fortfarande betydligt mer än gratisölen du fick i exemplet. Bara för att ta ett illustrativt exempel.

 

 

2. När jag nyligen köpte VFF blev jag fruktansvärt väl bemött av personalen. (...) och när jag skulle gå kunde jag inte med att gå utan att faktiskt köpa något.
Det är standard säljteknik att göra så mycket för kunden att han känner att han behöver göra något i gengäld. Eftersom det finns få möjligheter för någon i en kundsituation att gengälda en tjänst på annat sätt än att faktiskt köpa något är det en teknik som fungerar väl.

 

Börjar nog bli långt. Frågan är ju egentligen helt enkelt, hur ställer ni er till dricks? Hur mycket dricksar ni? Vilka yrkesgrupper dricksar ni? Etc...
0 dricks om det alls kan sägas vara dåligt, snåldricks (1 kr till någon tjuga max) om det är normalt, stor dricks (100-500) om det är bra på riktigt.

 

Dricksar i stort sett aldrig bartenders på en meningsfull nivå eftersom de så sällan ger bra service från start, eller kommer ihåg annat än monsterdricks till nästa beställning ändå.

 

Taxichaffisar känns bara förnedrande för båda parter att dricksa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... haha?

 

Skit i texten om du tror att det är en hidden bragpost för att jag fått ligga, vilket jag inte ens fick, eller för den delen ville (och hur jävla svårt är det egentligen? Prova att vara trevlig så ska du se att det inte är så svårt. Om det inte funkar, prova alkohol).

 

Kan du snälla ge din syn på dricks-systemet istället?

 

Ska försöka respektera din åsikt trots att du tycks leta anledningar att hata.

 

Ironi kanske (hans replik asså)?

 

Hatar att ge dricks. De gör sitt jobb, jag betalar. Finns ingen mer relation som behöver underhållas i merparten av fallen. Sen att man "ska ta sitt ansvar för de har så dålig lön" och man förväntas betala gör mig bara än mer avigt inställd till skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa vettiga motsatta synsätt

 

Tacksam för dina svar. Jag ser att du har en ganska cynisk bild till människor, precis som jag.

 

Du påpekar att det är en säljteknik att göra allt för kunden, för att denne ska känna sig tvungen att köpa något. Visst är det säkerligen så, men det är väl också något jag som kund önskar från säljaren? Jag kan inte riktigt hitta argument mot att inte gynna den här typen av säljare, som jag dessutom tycker är väldigt ovanlig.

 

De flesta av är typen som säger "Shit vad byxorna sitter snyggt på dig. Älskar verkligen de där byxorna, har dem själv faktiskt, och det är en av våra absolut populäraste modeller..." sen är byxan 3 storlekar för stor. Jag spyr på alla dessa standardlines och även om byxan är jävligt snygg kommer jag aldrig köpa den.

 

Men om perspnalen istället är professionell och håller sig på avstånd om jag inte ber om hjälp eller råd och sedan hjälper mig på ett objektivt sätt när jag ber om hjälp, har jag svårt att inte vilja handla.

 

Jag tycker som sagt att bra arbete skall belönas betydligt mer än det gör idag så alla dessa människor som går och drar benen efter sig kanske skulle sätta lite fart.

 

Ang mitt 30% på notan så är jag säker på att det i slutändan var ekonomiskt väldigt profitabelt. Jag dricksade rikligt hela säsongen och fick extremt nedsatta priser och blev betjänad direkt jag hamnade i baren, istället för att behöva vänta ca 10minuter som nog var standard för de flesta.

Moralen vet jag inte hur mycket jag bryr mig om. De flesta krögare fifflar fruktansvärt mycket med pengar ändå. Jag har träffat väldigt mycket krögare via pokern och upplever verkligen att det absoluta majoriteten fifflar så mycket de bara kan, dessutom behandlar de ofta sin personal som slavar, speciellt på säsongställen eftersom efterfrågan är hög att få jobb där så ställs inga krav på krögaren.

Vidare kan jag säga att krögaren själv flera gånger gjorde precis samma sak själv, och det var ofta ägaren som var den som gav billigast. Bla var det han som serverade och bjöd på mat och vin.

 

Var skönt att hitta argument för att inte dricksa. Jag har ju som sagt velat bojkotta systemet en längre tid men inte riktigt kunnat pga tankegångarna jag beskrev ovan. Kommer framöver ge dålig service 1kr i dricks, som en hint. Normal service 10% upp till 20kr och sedan fortsätta dricksa alla som gör ett bra jobb och försöka dricksa yrkesgrupper som inte förväntar sig det, snarare än dem som förväntar sig.

 

Ska tänka att de bara är trevliga för att jag ger dem pengar. Kan de inte vara trevliga utan att jag ger dem extra pengar så förtjänar de inte heller några pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar nog bli långt. Frågan är ju egentligen helt enkelt, hur ställer ni er till dricks? Hur mycket dricksar ni? Vilka yrkesgrupper dricksar ni? Etc...

 

vackra serveringsflickor (om de inte förväntar sig det), droskförare väskbärare städpersonal och annan servicepersonal. enbart om servicen faktiskt varit bra och gärna att man planerar att komma tillbaka någong gång.

jag uppskattar nog lika mkt att ge dricks för god service som mottagaren uppskattar att ta emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag dricksar betydligt mer när jag är full :(

 

brukar avrunda uppåt när man suttit på ställen länge utan att ha någon egentlig tanke bakom det hela. så lite man kommer undan med.

 

är man stammis kan det säkert vara ev+ att dricksa serveringspersonalen då deras EV är skiljt från restaurangen, tycker din anekdot tydligt visar hur. spelteorin är ju tydlig, win-win-lose collusion är man ju bara dum om man inte utnyttjar.

 

men rent allmänt känns det som ett dåligt system, är ju ren välgörenhet och det finns folk som behöver den mer om man ska ge den, är ju främst när man tror man gynnas av det själv man bör ge. t ex om det riskerar bli jobbigt med ett sänkt livs-EV mer än man dricksar, t ex om en snygg tjej är med i sällskapet men är man på Noma och käkar enda gången i livet kanske man ska snåla med hur många hundralappar i dricks man ger.

 

gillade hur det var i japan att ingen gav dricks någonsin och något som gör en mindre sugen på att åka till USA där det sägs vara riktigt illa.

 

(ignorera det som står ovan om det låter knäppt, 3 karaffer sangria på Mañana ikväll :D)

 

PPS, min houdi var jävligt nice när det var minus, slapp frysa öronen av mig när jag cyklade hemåt styrfull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vackra serveringsflickor [...]

 

Jag tror du är väldigt blåögd om du tror att vackra serveringsflickor inte alltid förväntar sig dricks.

 

Om du vill ha uppmärksamhet av en sådan tjej ska du INTE ge dricks. Hon får alltid dricks och tar det snarare som att du försöker köpa henne än något annat. Ger du inte dricks blir hon istället intresserad av dig, för du ger henne inte samma uppmärksamhet som de andra. Hon kommer då börja vara extra snäll och göra allt för att få dricks.

 

Det här har jag provat väldigt mycket, inte bara på krogen utan också när man raggar. Att säga till en snygg flicka att hon är snygg är det sämsta du kan göra, bättre att säga att du vill ligga i sådana fall, för det är vad hon hör. Säger du att du vill ligga med henne förvånar du henne åtminstone och kanske kan överraskningsmomentet vara till din fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

gillade hur det var i japan att ingen gav dricks någonsin och något som gör en mindre sugen på att åka till USA där det sägs vara riktigt illa.

 

+1

 

Bodde i NYC i ca 1 månad, tror jag typ aldrig kom undan med mindre än $40 dricks/dag berodde dock säkert på min okunskap och att hotellet fixade taxi nästan varje morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är väldigt blåögd om du tror att vackra serveringsflickor inte alltid förväntar sig dricks.

 

Om du vill ha uppmärksamhet av en sådan tjej ska du INTE ge dricks. Hon får alltid dricks och tar det snarare som att du försöker köpa henne än något annat. Ger du inte dricks blir hon istället intresserad av dig, för du ger henne inte samma uppmärksamhet som de andra. Hon kommer då börja vara extra snäll och göra allt för att få dricks.

 

Det här har jag provat väldigt mycket, inte bara på krogen utan också när man raggar. Att säga till en snygg flicka att hon är snygg är det sämsta du kan göra, bättre att säga att du vill ligga i sådana fall, för det är vad hon hör. Säger du att du vill ligga med henne förvånar du henne åtminstone och kanske kan överraskningsmomentet vara till din fördel.

 

men jag gillar ju att ge pengar till vackra flickor :(

(knepet är precis som du säger att inte belöna dåligt beteende och falla i stereotyper, bra principer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar avrunda uppåt när man suttit på ställen länge utan att ha någon egentlig tanke bakom det hela. så lite man kommer undan med.

 

Gör med detta, men kommer på mig själv att snabbräkna på det redan när man beställer så man hamnar lagom mkt under närmsta hundring. Vilket betyder att dricksen stör mig och inte låter mig njuta fullt ut av maten, tar hellre mitt andraval om jag slipper fundera mer på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör med detta, men kommer på mig själv att snabbräkna på det redan när man beställer så man hamnar lagom mkt under närmsta hundring. Vilket betyder att dricksen stör mig och inte låter mig njuta fullt ut av maten, tar hellre mitt andraval om jag slipper fundera mer på det.

 

wp, så långt har jag aldrig tänkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör med detta, men kommer på mig själv att snabbräkna på det redan när man beställer så man hamnar lagom mkt under närmsta hundring. Vilket betyder att dricksen stör mig och inte låter mig njuta fullt ut av maten, tar hellre mitt andraval om jag slipper fundera mer på det.

 

Den här principen använder jag alltid när jag ska köpa tex öl på alla dessa ställen där de sätter priser, vilket alla gör, så att det blir en eller ett par kronor över. Jag köper då tillräckligt många för att jag ska få jämna pengar tillbaks :)

 

Ett vanligt exempel är öl som kostar 48kr. Då köper jag 5öl direkt. Det blir 240kr och jag slipper enkronor och "överlistar" systemet. Sedan ger jag bort ölen och mina vänner är tillräckligt vettiga för att bjuda igen resten av kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så har man ett urval av sedlar i plånboken. jag har iofs alltid kort typ, vilket gör att dricksandet känns som en rätt underlig process.

 

Då skriver man bara till en summa på kvittot när man får skriva under. :)

 

Själv ser jag ingen mening med att ge dricks. Sjuksköterskor får ingen dricks, de är jävligt mycket mer underbetalda än en idiot som ska bära ut tallrikar med mat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...