Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

typ så. Tror du underskattar hur mycket pengar det kostar samhället per barn från födsel till färdigutbildad. Därefter kostar du naturligtvis även då samhället massa pengar. Knappast så att alla dina skattepengar går till att betala din "skuld".

 

Fundera på en sak, skatteinkomster för staten samt utgifter ska balasera, inte varje år men över ett längre perspektiv. För att detta ska bli ett nollsummespel måste några kosta mindre då några uppenbarligen kostar mer, vare sig det är folk som pluggar halva livet, är arbetslösa resten, är sjuka väldigt ofta och kostsamt, tar alla bidrag de kan få mm mm. Jag har haft förmånen att jobba nästan hela mitt liv, ofta med en god inkomst, även då jag pluggade, jag gick inte högskola, jag har inte kostat något mer än nån annan i vård, inte heller tandvård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spelar det roll om vad andra gjort? Som regel är man en belastning de första 18 åren och de sista. Om du inte har "utnyttjat en bråkdel av de resurser du pumpat in" så får du nog antagligen vara 50+ eller ha skattat som en galning för att redan hunnit betala av dina första 18 år.

 

Ok, omformulering, jag har kostat betydligt mindre än de flesta andra i min ålder. Släpp och gå vidare. Och om du inte vill ordmärka så förbannat så fattar du nog mitt resonemang kring att jag gärna ser ett samhälle där folk som har det bra/haft tur, kan hjälpa andra som inte har det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh?

 

 

1) Det finns fler än fyra relevanta faktorer. Att snedvrida mot vissa faktorer blir typiskt ineffektivt.

 

2) Vem tror du tog fram reglerna? Enkla regler för superkomplexa system blir typiskt rejält fel. Särskilt när reglerna motiveras av att bli omvald snarare än att få rätt resultat.

 

3) Vem tror du utvärderar vilka droger som uppfyller kritererierna?

 

 

Först säger du att det är jätteviktigt att vi gör läkemedel tillräckligt lönsamma för att de ska utvecklas i tillräcklig utsträckning. Sen säger du att allmänintresset av att inte översvämmas av skitpreparat*. Bestäm dig för vad som är viktigt.

 

* Det är inte särskilt stor del av alla tillåtna, eller subventionerade mediciner, som visats ha en kraftig positiv effekt. De studier som görs på området är typiskt väldigt opålitliga.

Det finns ingen motsägelsefullhet i det, det ska göras bra medicin som fyller funktioner.

Och att medicinerna inte har effekt? Vart har du fått det ifrån? I princip alla mediciner ingår i högkostnadskyddet vilket innebär att om du får cancer kan det vara cellgiftbehandlingar, har du aids är det bromsmediciner, nu får du ge dig! Vi pratar inte om alvedon eller ipren här...

 

1. Samma sak kan man säga om allt, alla regler och stadgar tolkas, finns inte mycket som är exakt och definitivt i samhället.

 

2. Staten i form av politiker såklart, men att politiker sätter ramar som sen den privata sektorn får jobba inom utgör inget större problem när det gäller detta.

 

3. Byråkrater som säkerligen är mutade, korrupta mm enligt ditt sätt att se det. Men sån är ordningen och alternativet är bra mycket sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera på en sak, skatteinkomster för staten samt utgifter ska balasera, inte varje år men över ett längre perspektiv. För att detta ska bli ett nollsummespel måste några kosta mindre då några uppenbarligen kostar mer, vare sig det är folk som pluggar halva livet, är arbetslösa resten, är sjuka väldigt ofta och kostsamt, tar alla bidrag de kan få mm mm. Jag har haft förmånen att jobba nästan hela mitt liv, ofta med en god inkomst, även då jag pluggade, jag gick inte högskola, jag har inte kostat något mer än nån annan i vård, inte heller tandvård.

 

1. Skatteinkomster från arbetstagare är knappast den enda och utan att öht veta så skulle jag gissa på knappast den största inokmsten för staten.

 

2. Om 1 är rätt så ger det att även om du har rätt att vissa kostar mer och andra mindre (vilket stämmer naturligtvis) så innebär det inte automatiskt att de som kostar midre (som du) betalar så mycket i skatt och kostar så lite att de snabbt eller ens alls blir "skuldfria" mot staten. Finns förvisso indirekta inkomster för staten från arbetstagare också. Min enda poäng var att du troligtvis inte har kostat staten endast en bråkdel av de pengar du pumpat in.

 

Ok, omformulering, jag har kostat betydligt mindre än de flesta andra i min ålder. Släpp och gå vidare. Och om du inte vill ordmärka så förbannat så fattar du nog mitt resonemang kring att jag gärna ser ett samhälle där folk som har det bra/haft tur, kan hjälpa andra som inte har det bra.

 

Tror att folk reagerade på din felformulering och ditt feltänk. De har inte anklagat din syn att de som har det bra ska betala för de som har det sämre. Än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigaste frågan kring minlön är att i samma andetag som vi tar bort den tar vi också bort det ekonomiska skyddsnät i form av a-kassa, soc bidrag mm som skapar en trygg tillvaro för personen i en osäker arbetsmarknad.

 

Och hur tänker du nu? :)

 

Alternativen inkluderar bland annat medborgarlön, socialbidragsnorm, skatteåterbäring, tillfälligt bidrag som dras från framtida skatt, statlig lånegaranti, kollektivavtal om minimilön per branschsegment istället för hela arbetsmarknaden (det svenska systemet) osv.

 

Enligt kritikerna av minilön är några av dessa lösningar att föredra som ett sätt hantera de värdelösa (dvs de som inte kan försörja sig) då det ger mindre skadliga effekter på ekonomin i stort.

 

Förövrigt tycker jag att vi borde slopa all form av tandvårdsstöd. Orsaken är enkel

 

Förr i tiden kunde man på ett enkelt och snabbt sätt se vilka människor som var av god kvalitet och vilka som var värdelösa enbart genom att studera deras tandhälsa.

 

Nuförtiden får vi riktiga människor istället signalera till andra riktiga människor att vi är riktiga genom t.ex. god klädsmak (fattiga människor har inte råd med lite dyrare kläder). Detta system är dock en smula ineffektivt, särskilt då en del riktiga människor envisas med att förklä sig till fattiga genom att handla på brothers eller h&m.

 

En bättre lösning torde vara att tvångsmärka fattiga människor med gula stjärnor så att man snabbt kan avgöra om man har en riktig människa framför sig eller inte.

 

I nuläget kan ju av misstag råka prata med en fattig människa och först efter en stund inse att man pratar med en av parasiterna.

 

Undersökningar visar att intelligensnivån bland fattiga människor är lägre än bland rika människor. Vidare är brottsstatistiken högre och utbildningsnivån lägre. Könssjukdomar och de flesta andra hälsoproblem är mycket vanligare bland fattiga människor. Det är uppenbart att fattiga människor är äckliga. Mitt förslag är därför att vi samlar ihop dem och sätter dem i något sorts arbetsläger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur tänker du nu? :)

 

Alternativen inkluderar bland annat medborgarlön, socialbidragsnorm, skatteåterbäring, tillfälligt bidrag som dras från framtida skatt, statlig lånegaranti, kollektivavtal om minimilön per branschsegment istället för hela arbetsmarknaden (det svenska systemet) osv.

 

Enligt kritikerna av minilön är några av dessa lösningar att föredra som ett sätt hantera de värdelösa (dvs de som inte kan försörja sig) då det ger mindre skadliga effekter på ekonomin i stort.

 

Förövrigt tycker jag att vi borde slopa all form av tandvårdsstöd. Orsaken är enkel

 

Förr i tiden kunde man på ett enkelt och snabbt sätt se vilka människor som var av god kvalitet och vilka som var värdelösa enbart genom att studera deras tandhälsa.

 

Nuförtiden får vi riktiga människor istället signalera till andra riktiga människor att vi är riktiga genom t.ex. god klädsmak (fattiga människor har inte råd med lite dyrare kläder). Detta system är dock en smula ineffektivt, särskilt då en del riktiga människor envisas med att förklä sig till fattiga genom att handla på brothers eller h&m.

 

En bättre lösning torde vara att tvångsmärka fattiga människor med gula stjärnor så att man snabbt kan avgöra om man har en riktig människa framför sig eller inte.

 

I nuläget kan ju av misstag råka prata med en fattig människa och först efter en stund inse att man pratar med en av parasiterna.

 

Undersökningar visar att intelligensnivån bland fattiga människor är lägre än bland rika människor. Vidare är brottsstatistiken högre och utbildningsnivån lägre. Könssjukdomar och de flesta andra hälsoproblem är mycket vanligare bland fattiga människor. Det är uppenbart att fattiga människor är äckliga. Mitt förslag är därför att vi samlar ihop dem och sätter dem i något sorts arbetsläger.

 

:-)

 

Lika bra att citera innan du tar bort det. Vill påpeka att jag citerar det för humornivån, inte för att jag är politiskt korrekt upprörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var visas den. ?

 

kommer nog skriva någon länk i dagboken runt 10tiden imon, eller så gör någon annan det...

 

http://www.owen.org/blog/4105

 

Ska vi, för att minska växthuseffekten, satsa på att få folk att få färre barn och att utbilda flickor (för att de ska få färre barn)?

 

The logic, of course, is that if there are fewer people on the planet, then we will generate fewer greenhouse gas emissions.

 

vet inte om det riktigt stämmer, kollar vi var det släpps ut mest per m^2 så är det ofta i områden med låga födslotal t ex. men helt klart, pengarna läggs på fel saker, att flyga massa yrkespolitiker till köpenhamn kanske inte är bästa sättet att spendera de stulna pengarna om man nu vill väl.

 

själv är jag som kanske bekant av tron att mer CO2 i luften är bra för oss människor, iaf den ökning vi har haft tror jag snarare har positiva effekter än negativa sett för mänskligheten som helhet.

 

vill vi kyla ner jorden tror jag billigaste sättet är geoengineering. tror iaf kyoto etc är ett extremt dyrt sätt att minska utsläppen, pengar som går till att sänka jordens medeltemperatur 0.1 grader på 100år kanske hade räddat miljoner liv, sedan när vi väl är där om 100år kommer folk säkert vara jävligt mycket bättre på teknik och ha bättre lösningar än vi har idag. därmed inte sagt att vi ska sluta förstöra miljön, men tror att fokusera på CO2 är fel, fokusera på försurning, vattenbrist, tungmetaller, fettlösliga gifter, skräp etc istället imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigaste frågan kring minlön är att i samma andetag som vi tar bort den tar vi också bort det ekonomiska skyddsnät i form av a-kassa, soc bidrag mm som skapar en trygg tillvaro för personen i en osäker arbetsmarknad.

 

ok, vi kanske inte kan enas om vad som är bästa systemet. men vi kanske kan enas om att det finns ett system som garanterat är bättre än det system vi har idag. jag ber dig läsa på om negativ inkomstskatt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_income_tax

 

 

dvs vi har dagens bidragssystem fast istället för bidrag ser vi det som att folk betalar negativ skatt med progressiv skatteskala utifrån det. på så vis uppmuntras även bidragstagare att ta enklare arbeten utan att något negativt sker utöver dagens system. dessutom förenklar det administrationen av det hela så statens kostnader kan skäras ner. dvs massa fördelar men inga nackdelar över dagens system, dagens system är en dominerad strategi.

 

är vi överens om att detta iaf är en bättre ide än det vi har idag och oavsett om vi ska sluta på nattväktarstat eller planekonomi så är en övergång till detta att föredra idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur tänker du nu? :)

 

Alternativen inkluderar bland annat medborgarlön, socialbidragsnorm, skatteåterbäring, tillfälligt bidrag som dras från framtida skatt, statlig lånegaranti, kollektivavtal om minimilön per branschsegment istället för hela arbetsmarknaden (det svenska systemet) osv.

 

Enligt kritikerna av minilön är några av dessa lösningar att föredra som ett sätt hantera de värdelösa (dvs de som inte kan försörja sig) då det ger mindre skadliga effekter på ekonomin i stort.

 

Förövrigt tycker jag att vi borde slopa all form av tandvårdsstöd. Orsaken är enkel

 

Förr i tiden kunde man på ett enkelt och snabbt sätt se vilka människor som var av god kvalitet och vilka som var värdelösa enbart genom att studera deras tandhälsa.

 

Nuförtiden får vi riktiga människor istället signalera till andra riktiga människor att vi är riktiga genom t.ex. god klädsmak (fattiga människor har inte råd med lite dyrare kläder). Detta system är dock en smula ineffektivt, särskilt då en del riktiga människor envisas med att förklä sig till fattiga genom att handla på brothers eller h&m.

 

En bättre lösning torde vara att tvångsmärka fattiga människor med gula stjärnor så att man snabbt kan avgöra om man har en riktig människa framför sig eller inte.

 

I nuläget kan ju av misstag råka prata med en fattig människa och först efter en stund inse att man pratar med en av parasiterna.

 

Undersökningar visar att intelligensnivån bland fattiga människor är lägre än bland rika människor. Vidare är brottsstatistiken högre och utbildningsnivån lägre. Könssjukdomar och de flesta andra hälsoproblem är mycket vanligare bland fattiga människor. Det är uppenbart att fattiga människor är äckliga. Mitt förslag är därför att vi samlar ihop dem och sätter dem i något sorts arbetsläger.

 

Hur orkar man sjunka så lågt.Förstår varför du raderar dina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur orkar man sjunka så lågt.Förstår varför du raderar dina inlägg.

 

Jag tror han raderar dem mer pga att folk reagerar såhär än för själva innehållet. Men vad vet jag?

 

Tycker han ofta är rolig och orkar verkligen inte bry mig om hans provokationer. Särskilt inte som de säkert oftast är menade att provocera.

 

Dessutom verkar han enormt skärpt och kunnig, alltså en sådan som jag tycker borde skriva mer, oavsett om (eller till och med till viss del därför att) de då och då får folk upprörda. Likadant med Jello och Hjort med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TUF Trenden fortsätter med att åka fast i uppenbara grejer. Jag gillade Nam vs Mr. Giljotin, synd bara att giljomannen inte kan köra vidare när han inte subbar i första rundan. Hans standup var ju horribel i andra rundan, och jag tror han mer gav upp än blev TKOad. Tapping to strikes etc etc. Nam är hård, tror han kan gå långt om han får chansen, standard vältränad asiat typ. Jonathan är nog top 3 av mina favoriter i huset just nu, han är chill, lite halvflumm men jobbar härt därinne. Glad att se östeuropeén få spö!

 

Nam verkar vara en av få normala människor i huset som bara vill träna och jobba hårt. Jag hade personligen hellre sett att UFC lade mer fokus på att hitta bra fighters och skippa alla "tuffingar" som super och drygar sig.

 

Klart Cody hör hemma i huset med 10-0 i matcher där han avslutat alla men vilken pinsam cardio. Lättviktare ska för fan orka mer än en knapp rond. Det var inte ens något vidare tempo i förstaronden alls.

"I'm from Alaska so I drink more than other people höhöhö"...mmm väx upp? Det stör mig när folk inte fattar vilken fantastisk möjlighet de fått. Kolla bara hur UFC satsat på att bygga upp alla fighters som gått bra i TUF. Och så kastar folk bort det på att supa och vara "häftig".

 

Gillar både Nam och Brookins. Jag kan dock inte se dem göra någon skada i lättviktsdivisionen riktigt. Men nu har ju UFC tagit över fjäder- och bantamvikt. Jag tror de snubbarna kommer gå några matcher i lättvikten innan de inser att de är för små och går ner en viktklass. Brookins har redan varit med i WEC som fjäderviktare. Fast att få Aldo i sin första match och sen inte få fler chanser var kanske lite taskigt :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han raderar dem mer pga att folk reagerar såhär än för själva innehållet. Men vad vet jag?

 

Tycker han ofta är rolig och orkar verkligen inte bry mig om hans provokationer. Särskilt inte som de säkert oftast är menade att provocera.

 

Dessutom verkar han enormt skärpt och kunnig, alltså en sådan som jag tycker borde skriva mer, oavsett om (eller till och med till viss del därför att) de då och då får folk upprörda. Likadant med Jello och Hjort med flera.

 

halva meningen(läs hela) för de flesta är väl att skriva för att uppröra. eller åtminstone skapa känslor, företrädesvis positiva men i brist på det negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nam verkar vara en av få normala människor i huset som bara vill träna och jobba hårt. Jag hade personligen hellre sett att UFC lade mer fokus på att hitta bra fighters och skippa alla "tuffingar" som super och drygar sig.

 

Klart Cody hör hemma i huset med 10-0 i matcher där han avslutat alla men vilken pinsam cardio. Lättviktare ska för fan orka mer än en knapp rond. Det var inte ens något vidare tempo i förstaronden alls.

"I'm from Alaska so I drink more than other people höhöhö"...mmm väx upp? Det stör mig när folk inte fattar vilken fantastisk möjlighet de fått. Kolla bara hur UFC satsat på att bygga upp alla fighters som gått bra i TUF. Och så kastar folk bort det på att supa och vara "häftig".

 

Gillar både Nam och Brookins. Jag kan dock inte se dem göra någon skada i lättviktsdivisionen riktigt. Men nu har ju UFC tagit över fjäder- och bantamvikt. Jag tror de snubbarna kommer gå några matcher i lättvikten innan de inser att de är för små och går ner en viktklass. Brookins har redan varit med i WEC som fjäderviktare. Fast att få Aldo i sin första match och sen inte få fler chanser var kanske lite taskigt :mrgreen:

 

Det är ett kommersiellt tv program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...