Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Om du skall ändra på variablerna så fundera på vad som händer om du kör en renault clio och bränner in i en lastbil i en frontalkrock (50kmh/ -> <- 50km/h).

Till och med jag fattar att det är värre än att bränna in i en vägg (100 km/h)

..

..

..

 

Ingen har pratat om att ena bilen skall väga mindre, för det borde väl vara ett självklart scenario att föredra såvida man sitter i den tyngre bilen.

 

Om du nu ska välja och vill ha så lite ont som möjligt så välj att krasha din Clio i tradaren (den iallafall små har deformationszoner, till skillnad mot den teoretiska bergväggen)

 

Men om du ändå väljer att bränna in i bergväggen så är det bättre att sitta i din Clio än en fet jänke-pickis....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska välja och vill ha så lite ont som möjligt så välj att krasha din Clio i tradaren (den iallafall små har deformationszoner, till skillnad mot den teoretiska bergväggen)

 

Men om du ändå väljer att bränna in i bergväggen så är det bättre att sitta i din Clio än en fet jänke-pickis....

 

frågan är vilken bil man helst vill sitta i. tänker mig någon bil med extra lång nos typ

 

vilken bil tror ni är säkrast? högst fart in i bergvägg innan 50% av förarna är döda är kriteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är vilken bil man helst vill sitta i. tänker mig någon bil med extra lång nos typ

 

vilken bil tror ni är säkrast? högst fart in i bergvägg innan 50% av förarna är döda är kriteriet.

 

Behöver nog inte vara så lång nos, tänk F1... Ordentlig bur och race-bälten brukar ju göra bilar betydligt säkrare också. Människokroppen klarar ganska snabba inbromsningar om den är fastsatt ordentligt.

 

Den här vill man nog iallafall inte välja: http://www.kossan.se/roliga-filmer/fordon_fraan_kina__60kmh__krocktest.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver nog inte vara så lång nos, tänk F1... Ordentlig bur och race-bälten brukar ju göra bilar betydligt säkrare också. Människokroppen klarar ganska snabba inbromsningar om den är fastsatt ordentligt.

 

Den här vill man nog iallafall inte välja: http://www.kossan.se/roliga-filmer/fordon_fraan_kina__60kmh__krocktest.htm

 

fast den filmen var ju inget krocktest av bilar utan ett test att visa att deras testutrustning klarar en riktigt tungt lastad bil. släng in lika mycket extra vikt i en xc60 så blir resultatet typ detsamma...

 

 

Edit: Hur gör man så youtube klippet kommer i inlägget och inte bara en länk?

 

hint, citera någon annan och se hur de gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sund barfotatanke tycker jag är att skor ska ha precis så mycket funktioner som krävs för de specifika användingsområdet, men inte mer (minimalism). Dvs om foten i sig har en funktion, till exempel stötdämpning, ska man inte bygga in det i skorna. Men foten har ju inte dubbar som greppar på blöta jordsluttningar och tycker inte om att gå på krossat glas eller kall snö.

 

När man brukar prata om vad som är "fel" med traditionella skor brukar följande komma upp rätt ofta:

 

- klack, dvs hälen placeras högre än framfoten. Gör att hållningen blir onaturlig och vikten placeras mer på hälarna istället för jämnt mellan häl och framfot. Påverkar också gångteknik (och löpteknik om löparskor). Foten själv är inte designad för kraftfulla hälisättningar, det är bara skorna som är det. Höga klackar vet alla att det är rena döden, men även måttliga klackar anses av barfotalägret vara skadligt.

 

- för smal tåbox. Det innebär att (fram)foten inte kan jäsa ut i sidled som är en del av stötdämpningsförmågan. Bredden mellan stortå och lilltå ökar ca 15% från obelastad till full last.

 

- alldeles för smal/spetsig tåbox - dvs så smal så det trycker ihop tårna, om än milt (förhoppningsvis) gör det att foten omformas till slut så tårna även i vila inte är lika brett isär, det leder till försvagat fotvalv.

 

- för låg tåbox. Det innebär att stortån inte kan lyftas ordentligt vilket krävs för att foten ska kunna förspänna fotvalvet ordentligt.

 

- konkav fotbädd, även under framfoten. Den innebär att mitten av framfoten sjunker ned. Syftet är att foten inte ska ta lika mycket plats på bredden (anses vackert med smala fötter). Oklart för mig hur många skor som tillverkas på det sättet idag, men bland traditionella herrskor är det inte helt ovanligt i alla fall.

 

- uppåtböjd sula framtill så tårna hålls i ett ständigt upplyft läge istället för att ligga plant. Försämrar fotens stötupptagningsförmågan och koncentrerar viktdistributionen. Att sulan är uppböjd är för att sulorna är så tjocka att de inte är tillräckligt flexibla att göra en sko som är helt plan.

 

- stöd för fotvalvet - hindrar fotens naturligt stötdämpande funktion.

 

- för tjocka sulor - sämre markkontakt, hindrar fotens återkoppling, ökar risken för stukningar.

 

- vridstyva sulor - hindrar fotens naturliga rörelser.

 

Vissa av grejerna är ju uppenbart dåliga, som det där med konkav fotbädd och höga klackar, men då det gäller de rena stödfunktionerna så är det ju en skillnad i synsätt. I barfotavärlden tänker man att foten ska tränas för att tåla "barfotabelastningar", och sen hållas i trim livet ut, och man tror att i stort sett alla har de fysiska förutsättningarna att klara det, bara man inte låser in fötterna i skor som försoffar eller skadar dem.

 

Vår skokultur och gällande medicin går däremot ut på att foten för stort sett alla faktiskt behöver stöd för att klara belastningarna i det moderna samhället och hålla livet ut.

 

Vem har rätt? Jag vet inte. Överväger dock att bli en sån barfotatomte, testa se om det går och samtidigt behålla löpglädjen, inte så sugen på att gå tillbaka till 350-grams joggingskor med 80-grams ortopediska sulor i... men jag kanske skippar det där med att odla skägg och flytta ut i skogen till ett hus utan elektricitet. Så det är kanske minimalist det blir av mig... eller ännu mer underbensskador så jag får gå med svansen mellan benen till sjukgymnasten och tjacka ännu ett par ortopediska sulor för 1800 pix.

 

väl rutat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte nya gillette proglide rakblad. riktigt nöjd med dem, kändes som en stor förbättring från fusion power. skulle ranka smärtnivån från helt orakad

engångshyvel: 10/10

mach3: 7/10

fusion: 5/10

proglide: 2/10

 

rekommenderas!

 

---

 

sprang 35min barfota genom slottskogen idag. alla kollar, flera som hejade "heja heja" etc etc. också en hel del som ser bittra ut och man får lite känslan att de känner sig ifrågasatta när man tvärtom vad de gör. riktigt kul iaf och känns bra att veta att ens kropp fungerar som den ska =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1km och sedan öka 5min per pass är jättebra råd. brukar föreslå 10-20% av normala träningsmängden första passet, det räcker gott och väl för att få träningsvärk i vaderna som inte är av denna världen.

 

tror mer på att träna funktionell styrka än att lyfta vikter i gym etc.

:)

 

drog ut och joggade 2km innan jag fick kramp :mrgreen:

 

fyfan vad underbart det var att springa med vff. var helt annorlunda ifrån att springa med skor. sprang snabbare och om jag inte hade fått kramp efter 2km så hade jag utan tvekan sprungit vidare. ska dock inte pusha det. är iaf helt såld och den osanna träningsvärken har släppt lite nu. ser fram emot att jogga nu till skillnad ifrån förut.

 

angående funktionell styrka. har du provat på crossfit? tror att du hade tyckt om det. funktionella röresler med hög intensitet. efter att ha tränat crossfit kan jag aldrig mer tänka mig kliva in i ett gym och lyfta vikter vilket är läskigt tråkigt.

 

har du btw hört talas om power plate?

vilken stad bor du i?

 

enjooy :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drog ut och joggade 2km innan jag fick kramp :mrgreen:

 

fyfan vad underbart det var att springa med vff. var helt annorlunda ifrån att springa med skor. sprang snabbare och om jag inte hade fått kramp efter 2km så hade jag utan tvekan sprungit vidare. ska dock inte pusha det. är iaf helt såld och den osanna träningsvärken har släppt lite nu. ser fram emot att jogga nu till skillnad ifrån förut.

 

angående funktionell styrka. har du provat på crossfit? tror att du hade tyckt om det. funktionella röresler med hög intensitet. efter att ha tränat crossfit kan jag aldrig mer tänka mig kliva in i ett gym och lyfta vikter vilket är läskigt tråkigt.

 

har du btw hört talas om power plate?

vilken stad bor du i?

 

enjooy :mrgreen:

 

härligt! första träningsvärken är som sagt underbar. såhär skrev en pokerspelare idag:

Jag testade vfferna förra veckan. Sprang 1.5km med dem, sen 3.5km vanligt... Shiiiiit vad döda mina vader va, igår va första dagen jag kunde gå som vanligt... =P

Typ 5 dagar galen träningsvärk.

 

kul att du gillade skorna, är verkligen skillnad mot vanliga skor. inte bara att de väger mindre, är platta och man kan vicka på tårna utan att man känner marken och det känns rätt. vanliga skor känns fel blir ju en helt annan grej.

 

inte provat crossfit men verkar helt klart vara en träningsform för mig. kanske inte nu på sommaren när naturen är så fin och trevlig men till hösten. såg det fanns ett gym( http://www.crossfitgothenburg.se/ ) i sisjön, är väl typ 15min cykelväg dit från mig.

 

aldrig hört talas om power plate innan. snabb google säger att det är en vibrationsplatta man kan göra lite olika övningar på. prövat sådan, gillade det inte. balansen försvann när man gick av vilket kändes olustigt. känns som helt fel sätt att träna på. tror för övrigt inte på någon form av bälte, band, viktmaskin-allt-i-1-lösning. kroppen är gjord för att röra på sig över stora ojämna ytor. sålänge man inte tränar för något specifikt mål bör man nog fokusera på naturlig träning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aldrig hört talas om power plate innan. snabb google säger att det är en vibrationsplatta man kan göra lite olika övningar på. prövat sådan, gillade det inte. balansen försvann när man gick av vilket kändes olustigt. känns som helt fel sätt att träna på. tror för övrigt inte på någon form av bälte, band, viktmaskin-allt-i-1-lösning. kroppen är gjord för att röra på sig över stora ojämna ytor. sålänge man inte tränar för något specifikt mål bör man nog fokusera på naturlig träning:

 

tror du kommer älska crossiften! det du skriver om naturlig träning är vad våra instruktörer jämt talar om. jävligt roliga träningar.

 

kul att du har det nära också. kommer nog ta tid innan jag vill börja jogga utan vff. men videon var sjukt nuts och visst vore det gto. kanske man ska börja med le parkour och bergsklättring innan man vågar sig på sånt.

 

jag hade iaf brytit ett ben eller två om jag försökt mig på det han gör :)

 

fakedit: kan inte heller simma så brytna ben vore det sista jag hade oroat mig över

 

kan man inte göra det där crossfit på egen hand? måste det stå 500 andra idioter och göra exakt samma sak? det är väl inte för någon sorts gruppkänsla man tränar det?

 

klart det går att träna själv. men jag ville ha en instruktör så att jag lärde mig alla övningar ordentligt utan att behöva skada kroppen.

 

sedan förstår jag inte varför du skriver "500 andra idioter". idiotiskt att skriva det imho. vissa kan inte träna stenhårt ensamma. jag personligen älskar att tävla, så det var perfekt för mig mtp att jag och mina instruktörer pressade mig till gränser jag inte trodde jag klarade av. blir tvungen att stanna kvar minst en halvtimma efter träningarna för att inte spy.

 

sedan är det ju upp till dig själv hur hårt du vill träna. jag är helt slut efter varje pass just pga jag tävlar mot andra och har en erfaren instruktör som motiverar mig och pushar mig vid tillfällen då jag tror att jag gett allt men ändå har en hel del kvar att ge. jag hade ALDRIG tränat så hårt ensam. har aldrig gjort det tidigare i mitt liv. trivs med att träna i grupp också.

 

är jag en idiot för att jag tycker det ger max effekt att träna i grupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det känns idiotiskt att deltaga i liknande saker. varför är för att jag bara tycker det ser rätt tramsigt ut. ungefär som när folk samlas och sätter sig på spinningcyklar eller något annat larv. får även rysningar av deras skratt och glada miner. gruppmentaliteten.. du är ingen idiot för att du sysslar med idiotiska saker. bra träning är det säkert dock. om man tycker det är kul är det väl bara fortsätta, skadligt lär det inte vara.

 

jag har btw aldrig tyckt att du verkar vara en idiot som person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drog ut och joggade 2km innan jag fick kramp :mrgreen:

 

fyfan vad underbart det var att springa med vff. var helt annorlunda ifrån att springa med skor. sprang snabbare och om jag inte hade fått kramp efter 2km så hade jag utan tvekan sprungit vidare. ska dock inte pusha det. är iaf helt såld och den osanna träningsvärken har släppt lite nu. ser fram emot att jogga nu till skillnad ifrån förut.

 

angående funktionell styrka. har du provat på crossfit? tror att du hade tyckt om det. funktionella röresler med hög intensitet. efter att ha tränat crossfit kan jag aldrig mer tänka mig kliva in i ett gym och lyfta vikter vilket är läskigt tråkigt.

 

har du btw hört talas om power plate?

vilken stad bor du i?

 

enjooy :mrgreen:

 

Den där träningen förstår jag inte varför folk skulle vilja göra utan större mål än att må bra eller se snygg ut... Ser ungefär ut som sommarträningen när vi spelade hockey från 16 års åldern och uppåt, men vi skulle bli proffs (och få knulla mest) om vi tränade nog hårt trodde vi. Det finns betydligt mysigare sätt att uppnå nästan samma resultat, om man inte ska tävla alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken när det gäller att välja vilken typ av träning man ska hålla på är att det är nåt man tycker är roligt. Annars kommer det inte att bli långlivat.

 

Vissa gillar att springa i naturen, vissa gillar att lyfta skrot, och Shahin gillar att tävla mot andra tills han spyr.

 

Sen att andra tycker det är idiotiskt eller det finns mysigare sätt att uppnå samma resultat spelar faktiskt ingen roll eftersom det handlar om en personlig preferens.

 

Själv gillar jag att se sport på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken när det gäller att välja vilken typ av träning man ska hålla på är att det är nåt man tycker är roligt. Annars kommer det inte att bli långlivat.

 

Vissa gillar att springa i naturen, vissa gillar att lyfta skrot, och Shahin gillar att tävla mot andra tills han spyr.

 

Sen att andra tycker det är idiotiskt eller det finns mysigare sätt att uppnå samma resultat spelar faktiskt ingen roll eftersom det handlar om en personlig preferens.

 

Själv gillar jag att se sport på TV.

 

Exakt, svårare än så är det verkligen inte :)

 

 

 

 

 

 

Sen att vi alla vet att lyfta skrot i en smutsig källare är överlägset bäst egentligen är en helt annan femma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...