Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vore intressant veta vad tokboksläsarna äter för tillskott och varför etc!

 

Jaaag äter dagligen:

5k IU vitamin D3 dagligen då jag aldrig ser solen.

1-7g vitamin C beroende på hur kry jag känner mig (100% placebo eventuellt, kbry funkar).

1 dos Alive! Max 3 daily multivitamin.

1000mg krill för omega-3, EPA och DHA.

BioSil (5mg silicon, 100mg choline) för hår naglar etc.

Organic Raw cacao WPI typ 180g/dag (proteinpulver)

Och slutligen numera Creatine Monohydrate (3x5g/dag första veckan sen 5g/dag...resten av mitt liv kanske)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant veta vad tokboksläsarna äter för tillskott och varför etc!

 

Omega3 från arcticmed

D-vitamin 5000E/dag på vinterhalvåret, på ~mindre resten av året

Biotin 5000E/dag

Magnesium kelaterad minns inte mängden, men var någon bestseller på amazon

Probiotika typ 1gång/månad eller något

 

---

 

Additionally, given the demand for Model 3, we have decided to advance our 500,000 total unit build plan (combined for Model S, Model X, and Model 3) to 2018, two years earlier than previously planned. Increasing production five fold over the next two years will be challenging and will likely require some additional capital, but this is our goal and we will be working hard to achieve it.

 

Volume production by 2017 :mrgreen: Deadline för suppliers juli 2017. Nästan så jag är orolig över att inte få bonus malus bidraget 2018 :twisted:

 

Svårtolkad graf, men detta är alltså y=extra årskatt från år 2018 och x= inköpsår för bilen:

bonus-malus.png

 

Cliffs: Köp endast snålbilar eller Tesla efter år 2015.

 

---

 

Vår extremism-samordnare avgår, undrar hur myckte fuffens hon har gjort denna gången.

http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/

 

Fint hus han köpte, 18kkr/månad är kanske lite saftigt och 10M lite risky med 43kkr/månad i lön och Audi R8 är ju ingen Tesla, men snällt av Sahlin att hjälpa honom få köpa huset iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://samuraimannen.wordpress.com/2016/05/04/analys-av-paradox-interactive-ipo/?utm_content=buffer9925a&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

 

IPO, notering av Paradox, gjort city skylines och magica typ.

 

Fullkomligt galen värdering tycker jag baserat på ett lyckokast, vad tycker ni star människor?

Redigerad av Lolle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Denna teorin om Satoshi är den jag tror på mest just nu. Wright+Kleinman = satoshi. Här var en bra dialog:

https://bitcoinmagazine.com/articles/satoshi-saga-continues-tulip-trust-trustee-expected-to-appear-by-september-says-joseph-vaughnperling-1462467803

 

Joseph VaughnPerling: You had some questions?

 

Aaron van Wirdum: The main question I have right now is: If Wright is Satoshi ... why would he publish fake proof? Any idea?

 

JVP: I have some very good ideas. If I were in Dr. Wright's position, I would do exactly as he has done.

 

I also have a message for Dr. Wright from the trustee of the Tulip trust that is controlling the coins that he wants to move. Not yet announced:

 

“The Tulip Trading Trust trustee, appointed by Dave Kleiman as of Oct 12nd 2012. It has been rumored that Craig Wright will need to access Tulip Trading Trust assets. Trustee acts in the interest of the beneficiary alone and must defend against undue influence by others. In order to authorize movements of trust assets the beneficiary must come forward and make a direct request of the trustee our way–NOT via 3rd party nor any intermediaries. Any coin movement affecting the trust asset without prior authorization will be considered a trust violation and invalid irrespective of any claim of constructive bailment. The Trust alone has control over its assets. Tampering or manipulating with trust assets by anyone (including the beneficiary) might have material legal and tax implications. Beneficiaries are invited to a conference call 12:00 UTC Friday to discuss interests. Principals only.”

AVW: Can you help me out here? Who's who in this message? Is Wright a beneficiary?

 

JVP: It is not my place to speculate on the transactions and assets of others.

 

AVW: So you don't know?

 

JVP: What I know and when I know it is not something I am interested in sharing. At least as regards the matter of the finances of others. It would show me to be a nosy one. And that much is already apparent to anyone looking at me. My nose is hard to miss.

 

AVW: As I interpret that message, Dave Kleiman locked up Satoshi's holdings with Tulip Trust. In order to move Satoshi’s coins, like Wright said he would, he needs access. Which he may or may not get ...

 

JVP: Close, but it shows that you are not entirely familiar with how a trust works.

 

AVW: That is correct.

 

JVP: Did you have other questions?

 

AVW: Why do you have this message?

 

JVP: He will know why.

 

AVW: Why are you sharing it with me?

 

JVP: It will also be shared with some selected cryptographers.

 

AVW: But I can publish it?

 

JVP: Kind of you to ask. Yes.

 

AVW: So you're really sharing it with the world then. Which brings us back to "why"...

 

JVP: I would like for Craig Wright to have his privacy. He has already done more for us than we can repay, but it is not just this. I would like him to be able to do what he wants to do, without interference. We would all be better off when that occurs.

 

AVW: How does sharing that message help?

 

JVP: He is following a wrong path, because he must. He is doing it the least-wrong way possible. He is on Meifumando. It is as it has to be.

 

AVW: What is the wrong path? And what is the right path?

 

JVP: The world can learn much from what he has done and how. He is showing what cryptography does and does not do. It is a lesson that the world needs to learn before mass adoption can occur.

 

AVW: Mass adoption of Bitcoin?

 

JVP: The world was not ready for Bitcoin when it appeared. When the world learns these simple lessons, it will be more ready.

 

AVW: Why is Bitcoin not ready for mass adoption?

 

JVP: People do not understand what cryptography does and does not do. People do not understand pseudonymous. Having a key means you have a key. It does not mean you had it previously, or that you will have it in the future.

 

AVW: Right ... So?

 

JVP: He is forced on a stage, so he provides a masterful lesson that many who call themselves cryptographers seem to have forgotten.

 

AVW: In what way is he forced?

 

JVP: He said it himself, the decision to appear was made by others. Did you not even watch his video on BBC?

 

AVW: Of course I did.

 

JVP: Watch it again. You missed a lot.

 

AVW: But he didn't say in what way he was forced, did he? Or how, or why ...

 

JVP: I will say this much. If I were in his situation, I would have done as he did, though probably not even as well as he did.

 

AVW: Wright's Twitter account bio says Ian Grigg and yourself maintain it. Is that true?

 

JVP: Dr. Wright deleted his Twitter account for his own protection. A friend of his picked up the account as it came available to preserve it for him.

 

AVW: So Ian and yourself are currently controlling that Twitter account?

 

JVP: There may be others involved as well, but we are the ones that are taking the bullets.

 

AVW: How well do you actually know Wright? You speak like you know him very well, but you just met him at a conference once, didn't you?

 

JVP: I met him at a conference in 2005, he wore the moniker. We discussed what became Bitcoin at great length. He knew all there was to know about Bitcoin in 2005, and he shared it with me. I did not learn his government-registered name until much later.

 

AVW: So you did get to know him later on?

 

JVP: That's a story for another time.

 

AVW: Did you know Dave Kleiman as well?

 

JVP: Dave Kleiman was an exceptional man. If you want to know more about Dave, you should talk to the SANS folks.

 

One of the top SANS people is also having a conference in Las Vegas in September, where the Trustee of the Tulip Trust is expected to appear.

 

AVW: Expected to appear?

 

JVP: Very high probability.

 

Not all details are decided, but I have heard that they may be even auctioning consultations with her.

 

AVW: You realize all of this is a really weird story, right?

 

JVP: Yes, and you have seen only the snowdrift on the tip of the iceberg. The level of weird is off the scale.

 

AVW: Do you know the full story?

 

JVP: I doubt even Craig knows the full story, but I could fill about 20 books.

 

AVW: No offense, but: Why should I trust any of this? Why should I trust anything you say?

 

JVP: Do your own research. Keep on your quest for knowledge. When you find someone who can teach you, listen carefully. When you find someone that can learn from you, be kind.

 

AVW: You're skilled at avoiding questions through what sounds like ancient wisdoms.

 

JVP: You are a reporter, the ancient wisdom is multiple sources, so ... do your own research …

 

---

 

 

---

 

Någon som fortfarande äger IMINT.ST? Går bra idag:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13177470_10154214993130452_8212788410567151154_n.jpg?oh=4f3c62bd61fed50f3c6e2c694b164465&oe=57AD1353

 

---

 

Ni missar väl inte pokerhuset?

https://www.facebook.com/svenskaspelspoker/videos/1020961264650735/

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesla

 

Tankar om denna extrema glädjekalkyl av mig om teslas framtida vinster om allt och mer går perfekt framöver (Kan nog ta ett tag att tyda)?

 

Slängde ihop den extremt snabbt och många antaganden är åt helvete jag vet, men ska iväg och kan inte räkna mer för stunden =). Är mest intresserad av just kostnadsstrukturen, vad är de egentliga kostnaderna för en bil när all r&d faktiskt är gjord? Vad för andra kostnader hänger samman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesla

 

Tankar om denna extrema glädjekalkyl av mig om teslas framtida vinster om allt och mer går perfekt framöver (Kan nog ta ett tag att tyda)?

 

Slängde ihop den extremt snabbt och många antaganden är åt helvete jag vet, men ska iväg och kan inte räkna mer för stunden =). Är mest intresserad av just kostnadsstrukturen, vad är de egentliga kostnaderna för en bil när all r&d faktiskt är gjord? Vad för andra kostnader hänger samman?

 

Lite tankar:

Model A som du kallar den kommer kallas Model Y enligt Elon.

 

Kan se att Model S kommer förnyas om säg 2-3år och då antagligen öka lite i försäljning temporärt.

 

Model 3 ser jag ett försälningspris runt $42k. Tror de kommer gå ~BE 2017, först säg 2018 de kommer nå positivt cash flow på Model 3.

 

Model X behöver nog justeras ner en hel del. Den är svår att tillverka, verkar inte jättepoppis och är inte alls succén Model S var. Kanske Tesla löser det, jag är tveksam.

 

Sedan bör vi också räkna in försäljning av powerpack och powerwall.

 

Kan även se Tesla rätt bra positionerade för diverse annan försäljning av eldrivna fordon av andra typer än personbilar.

 

Men framförallt ser jag en minskning av mängden personbilar i världen 2020 och framåt, vilket även lär drabba Tesla.

 

Men fin kalkyl i övrigt. Blev sugen på att köpa tillbaka mina TSLA jag sålde vid 250, kanske tar och gör det snart :)

 

---

 

Antalet sökningar på Bitcoin påväg uppåt igen:

Ch1nIUzUgAAZqbQ.jpg

 

Roade mig med att läsa första posterna om Bitcoin på 2+2. Tycker de hade många sansade och korrekta poster:

http://forumserver.twoplustwo.com/30/business-finance-investing/bitcoins-digital-currency-1011408/

 

Och mycket av den tidiga debatten känner man igen från 2013, 2014, 2015 och även 2016 :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en mer reviderad kalkyl baserat på korrigering av ett ganska stort misstag förutom att det var Y istället för A (min gissning om inte model Y är en helt annan modell är att A kommer att vara helt självkörande, möjligvis utan ratt och möjligtvis något som inte ens kan köpas av folk generellt).

 

Ökade också others cost ganska mycket till en kanske mer rimlig kostnad, jag vet ej alls. Resten är fortfarande baserat på stora glädjekalkyler om hur mycket de kan sälja/producera och helt utan tanke att som du säger färre kommer att köpa bil framöver och att mycket av deras investeringar blir "sunk costs" år 2030 tex...

 

De har iaf mer kunskap om att flyga än resterande biltillverkare framöver =)

 

 

Om än helt fel är det ändå intressant som sagt att bilda sig en egen uppfattning av möjlig värdering av bolaget från någon riktig möjligen mer substantiell kalkyl än gissningar och deras nuvarande förlust. Som sagt BMW var en väldigt intressant jämförelse.

 

Återkommer nog imorgon med en lite mer uppdaterad modell över specifikt kostnadsstruktur och finansiella generella kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående självkörande Tesla så tror jag samtliga Tesla kommer vara självkörande om säg 5-7år. De har anställt ett gäng från AMD etc som antagligen utvecklar egna chip och de har redan tidigare gjort sin egen mjukvara i mycket högre grad än konkurrenterna. Det som krävs för en självkörande bil är, förutom eventuellt en bättre och mer praktisk lidar, främst redundans och mjukvara. Dvs de behöver antagligen 2x det mesta och eventuellt lite mer kraftfull chips. Grafikkort är nice, men inte jättepraktiska för bilar, svårt att få upp ASIL-nivå dem, de drar mycket ström och kostar pengar. Ett gäng ARM-processorer känns mer rimligt som en lösning.

 

Gissar på att de låser plattformen om säg 3-5år och sedan behöver 2-3år till där de introducerar mer och mer funktionalitet. Detta kommer då gälla alla bilar, antagligen tillåts människor köra men eventuellt tillåts inte människor att krascha. Finns redan mycket teknik inom detta, Stanford har kommit rätt långt när det gäller att låta människan köra utan att kunna krascha.

 

Däremot ryktas det om en självkörande mittemellan bus och personbil som är något koncept de har utvecklat. Gissar typ minivan fast lite mer slimmat och mer praktiskt än dagens lösning.

 

Passar på att tipsa om en bra tråd om Tesla som investering:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/articles-megaposts-by-davet.23473/

 

 

Ja, men det kräver lite djupare analys än "Tesla skattar mindre". T ex är resten av bilindustrin och oljeindustrin rätt jäkla subventionerade de också. Läste du kommentarerna? T ex:

Jag ser att du och andra här refererar till den så kallade ”kartläggning” från 2013, där IMF plötsligt hittade 700 miljarder USD i tidigare okända subventioner till fossilbränslen. Dessa miljarder trollas fram genom en minst sagt kreativ bokföring – IMF sätter nämligen ett hypotetiskt pris på de förväntade miljöskador som kan tänkas uppstå genom fossilanvändningen, och räknar detta som subvention.

Junk science, brukar det kallas. Lomborg har debunkat den också:

http://www.wsj.com/articles/SB...

 

2010 subventionerade USA fossilindustrin (mestadels kolbranschen) med 4 miljarder dollar. Under samma period fick landets förnybara energisektor 14 miljarder.

 

Fast det är klart, litar man mer på Greenpeace, WWF eller jultomten så hamnar man ju tyvärr i den här typen av felaktiga slutsatser. Gång på gång.

 

 

Vilket också är rätt rimligt, staten gör bra mycket mer pengar på Volvo än vad Geely gör t ex och de tar ju bra mycket mindre risker, så inte konstigt att staten är där och "subventionerar".

 

Sedan tycker jag själv att man inte behöver vara jätterik för att köpa en Model 3 för 350kkr med 60kkr i skattelättnader(jag gillar det ordet bättre än subvention) och lägre driftskostnader. Och köper man en Tesla för 1M SEK lär man skatta så det räcker även med 60kkr i skattelättnad, ska vi gissa att man måste skatta 5Mkr innan man får bilen?

 

Skulle vilja påstå att fossilbilar antagligen har bra mycket värre geopolitik-moral-problem också.

 

Helt enkelt, inte så att jag sover dåligt över att ha reserverat en Tesla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det kräver lite djupare analys än "Tesla skattar mindre". T ex är resten av bilindustrin och oljeindustrin rätt jäkla subventionerade de också. Läste du kommentarerna? T ex:
Jag tänkte inte så mycket på skatten, som att det stod att totala miljöpåverkan för en elbil och en fosilbil var ungefär densamma, och snart lär vi importera brunkolsel när miljövänstern ser till att kärnkraften blir olönsam, solenergin beskattas osv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Jag tänkte inte så mycket på skatten, som att det stod att totala miljöpåverkan för en elbil och en fosilbil var ungefär densamma, och snart lär vi importera brunkolsel när miljövänstern ser till att kärnkraften blir olönsam, solenergin beskattas osv.

 

Vill påstå att miljöpåverkan är rejält olika för de två typerna av bilarna. Både när det gäller hur mycket som släpps ut, var det släpps ut(storstad vs landet), vad som går åt för att tillverka dem, var de tillverkas, energikälla där de tillverkas etc.

 

Sedan kan man ju vikta lite olika på vad som är bra och dåligt, vissa kanske tycker mer av livets gas är bra, andra dåligt. Men verkar iaf som Tesla i genomsnitt har mindre utsläpp av livets gas än motsvarande bil i Sverige och USA:

https://www.quora.com/How-good-is-an-electric-car-like-Tesla-Motors-Model-S-for-the-environment

 

På lång sikt har jag svårt att se ett scenario där fossila bränslen skulle vara bättre än eldrivna för miljön idag. Sure vi har miljöförstarpartiet vid makten, men vi har också en ökad andel solenergi som växer och snart kommer iaf resten av världen gå över till Gen-IV så oavsett hur dåliga våra politiker är lär el snart bli renare.

 

Also, kan inte denna diskussionen få stanna kvar vid år 2013 där den hör hemma.

 

---

 

Democracy = the mafia model

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldrivet är miljövänligt för att det har potential att bli det, till skillnad från fossilt som inte har någon potential alls att bli det. I verkligheten står inte tiden stilla, så det blir märkligt att låtsas att den gör det i sina kalkyler. Att köpa eldrivet har extremt mycket högre miljö-EV.

 

(hatar dock subventionerna, som ska kallas just subventioner eftersom det handlar om toppstyrd förflyttning av pengar från någon grupp med något gemensamt behov till någon annan grupp med något annat gemensamt behov)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha försökte teckna paradox 10k aktier idag... det tog inte många millisekunder innan de var helt slut. Någon annan som försökte?

 

Lol, nej försökte inte tack och lov (dessvärre?), fortfarande sinnessjuk värdering på galna antaganden och resultetet av ett enda spel som haft stor framgång. Har svårt för ett företag som måste prestera 10st lika bra spel inom en 5 års period för att motivera aktiepriset. Kanske kan vara en ok affär efter mycket om och men, däremot att få en extrem avkastning baserad på allmän tillväxt är att glömma. Enda anledningen jag skulle teckna är för att sälja till överpris dagen efter som många tydligen gör nuförtiden.

 

Tesla is the way to go, kan bli lite tufft om de ska investera ännu mer men ingenting är ens i närheten av gigafactorykostnaden iaf, 2år+ får man iaf ha som horisont =) Om de bara lyckas producera alla bilar folk vill ha är det ett guldkorn, eller ens bara 500k varje år är det en riktigt bra affär EXKLUSIVE gigafactoryförtjänster till andra kunder.

 

Personligen köper jag inte tesla för att det är en elbil direkt av miljöskäl, ser bara det som att mindre saker kan gå sönder. Det är också atm antagligen den enda bilen som kan köra mig till jobbet där jag istället kan surfa på webben under resan och få 1h mervärdestid varje dag och sist också kunna resa vartjagvill inom 30 mil utan att betala i princip någonting alls. Bilen ger en oslagbar frihet för mig helt enkelt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch då, är inte superexpert (edit, på just paradox dvs) men tycker inte Paradox teckningsvärdering ser särskilt orlimlig ut. Företaget har bra ekonomi, vettig ledning, effektiv och rak förläggning, någorlunda divergerad portfölj. Räntan är ju ca 0% numera så nånstans måste ju folks pengar hamna också ;)

 

Har inte tecknat själv för tror inte uppsidan på sikt eller i snitt är jättestor då värderingen är "vettig" men övervärderat är nog att ta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och om jag säger att jag vill vara en katt..?"

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6429299

 

– Jag tycker att budskapet som når mig är att kön och nationalitet är något biologiskt eller något som handlar om utseende. Det tycker jag är väldigt förlegat och ganska obehagligt, faktiskt.

 

Tanken är säkert god, men hur skulle "samhället" fungera tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock:

 

Siri 1.0 inte jätteanvändbar

Viv 2.0 lite bättre, mycket smartare, kanske användbar

* 3.0 lite bättre, ännu smartare, antagligen rätt jäkla användbar

 

---

 

Random produkttips. Rezuel grooming tonic. Hårvatten som luktar gott och gör håret lättare att stylea. Appliceras snabbt och enkelt efter att man tvättat håret t ex. Känslan sägs vara "saltvatten". Luktar så gott att man vill ta i sitt hår för att kunna lukta på händerna, enkelt att tvätta ur också. Finns t ex här:

http://www.sliqhaq.se/grooming-tonic-p-2369.html

 

---

 

GoT:

Spoiler!

A girl has become a pretty damned good assassin. Also Bran är antagligen den med mest makt i Västerås? Vad tror ni Jon tänker hitta på? Ta tillbaka Winterfel, bli King of The North? Gifta sig med Daenarys?

 

---

 

Starbreeze: Går fint nu :) Vilken börs siktar de på?

 

---

 

Anledningarna att jag köper elbil:

Gillar tekniken

Säker

Tyst

Förhoppningvis relativt problemfri

Billig i drift

Karma

Fancy skärm och display

Snygg design

OTA uppdatering

Rymlig och liten

Bra prestanda 0-100, ärligt talat gillar jag inte att köra över 130 ändå, så bryr mig inte så mycket om toppfart

Alla alternativen suger imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts problem på mobilmarknaden:

Jag har ju varit rätt tydlig med att jag anser att Apple är ett utvecklingshämmande företag, att jag ogillar deras produkter i allmänhet och inte minst tycker att iOS är otrevligt. Lägg därtill att de på ett mer objektivt plan nu hamnat X antal år efter i utvecklingen på mobilmaknaden.

 

Fick företagstelefon och kunde välja mellan MS och Apple, inte Android. Blev en iPhone 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...