Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Grymt bra well! Klart bästa tråden på pf just nu. Har helt ändrat uppfattning om dig efter att ha läst från bumpen till slutet. Du har gått från att vara någon som jag bara sett skriva korta halvdryga onliners (säkert motvierad dryghet dock) till någon som verkar väldigt ödmjuk. Har också backpackat i Thailand och det var förmodligen de bästa 3 månaderna i mitt liv :D

 

Hoppas att jag inte ställer frågor som redan besvarats.

 

Hur mycket matte har du läst?

 

Hur länge har du spelat piano (wp btw :))?

 

Hur mycket hjälpte det dig med ditt spel de perioder då du hade dagbok?

 

Hur många spelare har du som du diskuterar poker med som du anser är bättre än dig själv?

 

Använder du pokerazor?

 

Jag spelar för tillfället 1/2 kr på SvS och slår nivån och funderar på att göra en seriös satsning på poker där jag verkligen gör en matematiska analyser av spelet istället för att som nu bara spela på känsla och lite lösa antaganden samt sånt jag läst på diverse forum. Har väldigt lätt för matte jobbar deltid och pluggar samtidigt heltid teknisk fysik på KTH utan några problem. Om jag verkligen vill någonting så kan jag lägga mer än 8 h/dag. Har även läst en del spelteori men då inte inriktat på just poker. Hur lång tid tror du jag skulle behöva för att slå 10/20 kr, 25/50 kr, samt högre nivå? Hinner jag komma ikapp innan alla är för bra för att slå raken?

 

Är jättesugen på att fråga om vad jag borde börja med att läsa för att komma igång med matteaproachen av poker men jag kan förstå om du inte har lust att tipsa om det.

 

Återigen tack för en grym well, mycket inspirerande! Ska göra aspergertestet nu :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur många händer har du i din HM-databas?

2. Hur många händer har du spelat 2009?

3. Varför är alla pokerspelare så lata både gällande att spela och studera poker?

4. Hur bra är Hjort?

5. Årsresultat hittills?

6. Tror du att GTO för 6max NLT 100bb djupt någonsin kommer att hittas? När händer detta isåfall? Vad händer då med pokern?

7. Om du fick vara en person, död eller levande för en dag (du får själv välja dag i historien) vem skulle du välja och vilken dag?

8. Tycker du poker är roligt? Om inte, när tröttnade du ungefär?

9. bb/100 lifetime (eller så många händer du har)?

10. Vad tycker dina föräldrar om ditt yrke?

11. Vad är tråkigast av att diska/städa/tvätta?

12. Kan du berätta en rolig historia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt bra well! Klart bästa tråden på pf just nu. Har helt ändrat uppfattning om dig efter att ha läst från bumpen till slutet. Du har gått från att vara någon som jag bara sett skriva korta halvdryga onliners (säkert motvierad dryghet dock) till någon som verkar väldigt ödmjuk. Har också backpackat i Thailand och det var förmodligen de bästa 3 månaderna i mitt liv :D

 

kul. mina månader backpacking var kanske de bästa i mitt liv också. första gången i mitt liv jag var riktigt lycklig, rätt annorlunda känsla.

 

Hur mycket matte har du läst?

gymnasie A-E. envariabelanalys, lineär algebra med vektorgeometri, flervariablanalys, serier och transformer, signaler och system, reglerteknik, statistik data analys. har väl fått lite matematik på köpet i diverse andra kurser också.

 

Hur länge har du spelat piano (wp btw :))?

köpte en keyboard i åk9 för jag ville ha MVG i musik. lånade en bok på biblioteket med en bild över alla tangenter och korresponderande not och började försöka lära mig spela für elise. lol. sedan hade keyboarden en funktion att den visade hur man kunde ta ackord så jag lånade diverse hits-böcker och började spela. köpte ett piano något år senare och spelade rätt mycket fram till jag flyttade hemifrån. nästan helt självlärd. sedan hade jag typ 6år utan piano. köpte mitt nya piano för 2-3veckor sedan.

 

 

Hur mycket hjälpte det dig med ditt spel de perioder då du hade dagbok?

vet inte riktigt om dagböcker är det mest givande. visst man får avreagera sin tilt, men avreagera sig funkar så bra. fick väl kontakt med lite folk som vi började diskutera varandras filmer vilket man lärde sig av. mina filmer lärde jag mig mycket av, mycket av inspelandet i sig(var pinsamt att spela dåligt så jag var så illa tvungen att spela så bra kunde) men fick även mycket bra feedback.

 

Hur många spelare har du som du diskuterar poker med som du anser är bättre än dig själv?

om jag bortser från folk som någon enstaka gång kommenterar en hand på irc eller liknande har jag väl 5-10st på msn som är bättre än mig som jag diskuterar poker med.

 

 

Använder du pokerazor?

inte längre, men jag borde nog göra det.

 

Jag spelar för tillfället 1/2 kr på SvS och slår nivån och funderar på att göra en seriös satsning på poker där jag verkligen gör en matematiska analyser av spelet istället för att som nu bara spela på känsla och lite lösa antaganden samt sånt jag läst på diverse forum. Har väldigt lätt för matte jobbar deltid och pluggar samtidigt heltid teknisk fysik på KTH utan några problem. Om jag verkligen vill någonting så kan jag lägga mer än 8 h/dag. Har även läst en del spelteori men då inte inriktat på just poker. Hur lång tid tror du jag skulle behöva för att slå 10/20 kr, 25/50 kr, samt högre nivå? Hinner jag komma ikapp innan alla är för bra för att slå raken?

 

spelar inte på svs så vet inte exakt hur nivåerna motsvarar. tror också att det är svårt att pumpa in 8h/dag på poker, när man börjat plussa blir man väldigt snabbt bekväm och poker blir rätt kräkframkallande. men tror helt klart det är möjligt iaf. får nog dock räkna med något år, finns undantag som varit smarta och vandrat snabbare men de flesta gör inte det...

 

Är jättesugen på att fråga om vad jag borde börja med att läsa för att komma igång med matteaproachen av poker men jag kan förstå om du inte har lust att tipsa om det.

mathematics of poker.

 

Återigen tack för en grym well, mycket inspirerande! Ska göra aspergertestet nu :roll:

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur många händer har du i din HM-databas?

2. Hur många händer har du spelat 2009?

3. Varför är alla pokerspelare så lata både gällande att spela och studera poker?

4. Hur bra är Hjort?

5. Årsresultat hittills?

6. Tror du att GTO för 6max NLT 100bb djupt någonsin kommer att hittas? När händer detta isåfall? Vad händer då med pokern?

7. Om du fick vara en person, död eller levande för en dag (du får själv välja dag i historien) vem skulle du välja och vilken dag?

8. Tycker du poker är roligt? Om inte, när tröttnade du ungefär?

9. bb/100 lifetime (eller så många händer du har)?

10. Vad tycker dina föräldrar om ditt yrke?

11. Vad är tråkigast av att diska/städa/tvätta?

12. Kan du berätta en rolig historia?

 

1. inkl dubletter(varje spelare får en hand varje hand så ta bort en faktor 6) har jag just nu(purgear regelbundet): 100M (tog ett tag att få fram siffran)

2. 129k missar nog några pga laptopen. haft en månad break och övriga månader spelat runt 30k händer.

3. poker är psykiskt påfrestande. man mår inte bra av det. kroppen gillar inte det och försöker säga ifrån.

4. väldigt duktig på teori och hur man ska spela poker. inte lika bra på att praktiskt omsätta det till intäkter.

5. HM säger $90k. lite i euro och lite på laptopen. men ungefär däromkring.

6. jag är optimist så jag tror det kommer hittas. vissa hävdar att det kan vara omöjligt att hitta det, men tekniken går framåt snabbt. jag gissar att om ca 50år kommer vi ha en lösning som diffar från bästa lösningen om 100år med knappt 1bb/100händer. får väl se om jag får äta upp mina ord vid dödsbädden.

7. alizees pojkvän 9 månader innan hon blev mamma.

8. njä, har nästan aldrig tyckt det varit roligt. någon rush kanske varit halvkul. vissa insikter har känts inspirerande. men rent allmänt har jag aldrig gillat poker. spelar för pengarnas skull.

9. i min databas har jag 370k händer på mig själv 6.75bb/100händer på dem. räknar vi med flips på NL2 så blir siffran bättre dock :P

10. i början var de väldigt negativa. ringde varje dag och sa att jag skulle sluta om jag backade. när jag började plussa mer än de tjänade började de dock tjata att jag skulle spela mer.

11. städa

12. som ren aspie svarar man "ja" på en sådan fråga. men riktigt så illa är det inte för mig. här från du ett skämt som gör sig bäst på engelska men jag försöker översätta det bäst jag kan:

 

stålmannen var lite ensam en kväll så han ringde batman och frågade om han ville dra med ut. men batman var upptagen med att ta hand om robin som var förkyld. så stålmannen ringer spindelmannen och frågan om han vill med ut men spindelmannen var på date med catwoman. så stålmannen flyger till wonderwoman och döm till hans förvåning när han ser henne ligga naken med benen isär. han tänker "jag är snabbare än en pistolkula, jag kan flyga dit, göra min sak snabbt som och sedan flyga därifrån innan hon märker något". så han gör det fort som fan. BAM. wonderwoman säger "vad var det där?" invisible man svarar "jag vet men min röv gör ont som fan"*.

 

 

 

 

*gah, blir inte lika kul på svenska *** ass hurts like crazy"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Favoritställe i Thailand?

Favoritställe i Sverige?

Rekordpott?

Längsta session?

Brukar du hamna i slagsmål? Om ja, är du en skicklig slagskämpe?

 

MVH

 

bangkok. http://www.lamaiwanta.com är rätt nice med.

tyckte smögen var rätt trevligt förra sommaren.

~$8k

7h

nej men har tyvärr hänt dock inga större grejjer. tror jag är hyfsad på att slåss. slåss inte snyggt men effektivt. "ok jag ger mig" följt av en tåpaj i skrevet typ. om folk vill riskera min hälsa har de förlorat sin rätt till rent spel imo. kört kravmaga i 2år så har rörelsemönster och tekniker främst från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt bra bok. Har du läst de efterföljande delarna också? Den klart bästa bokserie jag har läst.

 

många gånger. gissar jag har läst böckerna ca 3ggr vardera i snitt. första gången jag läste assassin's quest var jag i mentalt koma någon dag efteråt.

 

fool's fate så föll tårarna.

 

bild

 

får räcka med filmen jag postade innan.

 

Vet inte om frågan tagits upp redan, men beskriv en vanlig dag i ditt liv.. Från det att du vaknar tills du går och lägger dig

 

vaknar 9tiden. velar om jag ska gå upp för jag vet inte om klockan är 7 eller 10. brer 2st mackor med västkustsallad, tar ett glas juice och ett glas yoghurt och sätter mig på balkongen. surfar lite, ser lite youtube. grindar 1000händer. äter, ser en serie, matkoma. går kanske 1-2h här. grindar 1000händer till. pallar inte mer. slöar en timma, går ut och springer en mil, duschar. går ut och käkar på resturang själv(går rätt ofta ut själv, ser ni någon med en bit kött, ett glas rödvin och 2cl grappa, och en popvetenskapbok i handen, kanske det är jag) eller med någon polare. hem slösurfar, ser film, serie, tar några koppar te, chattar på msn med folk. går och lägger mig kring 0-1.

 

rätt ensamma dagar ofta när jag grindar. försöker aktivera mig med mina vänner mer kring helger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om denna, riktigt grym!

 

skönt att någon annan än jag också har värdelös filmsmak. älskar den typen av filmer. lättsmält, action och skillad huvudperson.

 

förresten, finns en bok Hitman - the enemy within eller något som var lättsmält också. gillade du filmen lär du älska boken

http://www.amazon.com/Hitman-Within-William-C-Dietz/dp/0345471326

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar heltok!

 

Bonusfråga:

 

Låt oss anta att man kunde hitta en optimal strategi för en variant av HU NLHE där endast 50% pot, 100% pot och all in var giltiga betar/höjningar. Om man nu lät en bot spela denna strategi mot någon av dagens bästa spelare (botten tolkar då in motspelarens bet i någon av de 3 olika alternativen, t ex så blir 43% pot approximerat till 50%-potalternativet) tror du då att den skulle ha edge? Om inte, hur många olika diskreta element i approximationen av det kontinuerliga bettingintervallet (t ex, 25%, 50%, 75%, 100%, 200%, all in) tror du skulle krävas för att den skulle ha edge?

 

hittar inte filmen, sida?

 

Inlägg #200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar heltok!

 

Bonusfråga:

 

Låt oss anta att man kunde hitta en optimal strategi för en variant av HU NLHE där endast 50% pot, 100% pot och all in var giltiga betar/höjningar. Om man nu lät en bot spela denna strategi mot någon av dagens bästa spelare (botten tolkar då in motspelarens bet i någon av de 3 olika alternativen, t ex så blir 43% pot approximerat till 50%-potalternativet) tror du då att den skulle ha edge? Om inte, hur många olika diskreta element i approximationen av det kontinuerliga bettingintervallet (t ex, 25%, 50%, 75%, 100%, 200%, all in) tror du skulle krävas för att den skulle ha edge?

 

kanske ni överskattar min intelligens, jag är inte marilyn vos savant...

 

intressant fråga iaf. vi antar att människorna är durrr och nebbis som båda vet vad botten tror deras bet är och hur stor boten tror potten är, de får en vecka på sig att försöka slå botten, sedan körs ett divat-test. isåfall tror jag det krävs 6st betsizingar för att boten ska ha edge minbet, 0.2x pot 0.4x pot, 0.7x pot 1.0x pot 2x pot allin.

 

vid 4-5 betsizingar blir det kanske jämt. vid 3 har boten inte en chans.

 

stor marginal för att jag ändrar åsikt om jag tänker någon timma till eller får höra något argument. gav problemet kanske 5min cputid i min hjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur långa sessioner brukar du spela och hur länge brukar det ta innan trötthet börjar påverka spelet?

 

hur många bord 6max föredrar du att spela och varför?

 

tycker du att videos på deucescracked lär ut felaktigheter eller bara fel saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...