Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fick just reda på att min mamma gått på en rådgivning med Cerberus, blivit övertygad, sålt alla sina fonder och investerat allt enligt rådgivarens råd som hon själv inte kan beskriva exakt vad de var. När jag försöker fråga ungefär vad hon investerat i "Asien, Sverige, IT?" får jag inga bra svar. Iaf, hur hårt ska man pusha sådana här ärenden? Vill ju inte förstöra julfriden eller dissa henne, men det hela verkar väldigt "maxa avgifterna" och säljare och nu har hon ju lagt alla sina pengar i det.

 

Cerberus ska man nog undvika. En bekant från studietiden jobbar där. Han köpte en ny 911 och en lägenhet på Östermalm inom nåt år efter påbörjad anställning. Gissningsvis är inte låga avgifter prio vid rådgivning" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en laptop, inte en stationär dator

Alltså nej. Bara nej.

En laptop är en bärbar stationär dator. För att den ska kunna vara bärbar måste man kompromissa med vissa saker. Desto bättre vi kan återskapa kraften, robustheten och användbarheten hos en stationär desto bättre. Att ta bort ethernet är utan tvekan en kompromiss, testa att googla saken. Huruvida det är rätt eller inte att ta bort ethernet beror på hur robust arbetsstation du vill ha. Att köra USB är oerhört otymplig lösning, det vill säga om du nu har användning för ethernet så vill du inte ta bort det. Det är som att säga att det är lugnt att ha 30gb hårddisk eftersom du kan köra en extern.

 

Vad som passar dig bättre är som sagt ultrabook - större fokus på mobilitet och design, inte lika robust. På PC-sidan finns det alltså valmöjligheter snarare än one size fits all, möjligtvis det som är förvirrande. Ställer du upp en asus ultrabook mot macbooks varianter har du alltså en rimligare jämförelse, eftersom båda dessa försöker tillfredsställa en slumpmässigt utvald hobbyanvändare.

 

Jag kan förövrigt spoila jämförelsens slutsats; om du inte specifikt gillar osx är det för många tusenlappar i sjön. Om du specifikt gillar osx har du inte mycket till val.

 

Borde kanske investera i banker
Ptjah, Sverige agerar på alla plan för att ge bankerna fullständig makt över befolkningen. Det är också den enda sektorn i Sverige som går riktigt bra.

 

Var jag inte en människa driven av principer snarare än sukt efter pengar skulle jag utan tvekan jobba på bank så länge jag är i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på. Oklart hur många andra från PF som är kvar i Malmö dock.

 

Ok, då är vi 3 iaf, misstänker nr 3 lurar med en till. Tips på ställe? Tänker mig typ låg-medel-klass pratvänlig restaurang på eftermiddagen och se vad som händer.

 

---

 

Klarade att rädda familjefriden, la ner diskussionen helt. Headspace ftw, hjälper i sådana här situationer. Köpte på mig en prenumeration av den, lätt värt :)

 

3Dz1MjD.jpg

 

Jag kan se en tredje väg, att Sverige inte tillhör någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är åtminstone fyra stycken. En forumlegend kommer att dyka upp.

 

:-D

 

Förslag på ställe att ses? Känn er fria att boka in valfritt ställe. Jag kan komma loss närsomhelst efter 17ish. Föreslår vi ses 18-19ish.

 

En av mina favoritintervjuer:

It's funny watching a truly intelligent, informed human tear apart 3 geeks with no clue about how anything actually works in this world.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska säljare kunna hantera en PC/Mac? Ska de förstå excel?

Vore så länge intressant att höra vart du drar din godtyckliga(?) gräns för saker du inte satt dig in i, så jag bättre kan förstå hur du resonerar (jag är lost).

 

Om du på allvar tror att jag med programmering menar "hantera en PC/Mac" eller "förstå excel" så förstår jag att du är lost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just reda på att min mamma gått på en rådgivning med Cerberus, blivit övertygad, sålt alla sina fonder och investerat allt enligt rådgivarens råd som hon själv inte kan beskriva exakt vad de var. När jag försöker fråga ungefär vad hon investerat i "Asien, Sverige, IT?" får jag inga bra svar. Iaf, hur hårt ska man pusha sådana här ärenden? Vill ju inte förstöra julfriden eller dissa henne, men det hela verkar väldigt "maxa avgifterna" och säljare och nu har hon ju lagt alla sina pengar i det.

 

 

Jag skulle pusha hårt. Jag har varit på en av deras presentationer och de är mkt skickliga men jobbar verkligen enbart på att maxa intäkter dvs avgifter. Bla hade de ngt löjligt upplägg där man skulle gå in och ut ur marknaden för att tjäna på svängningarna där de använde derivat för hävstång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle pusha hårt. Jag har varit på en av deras presentationer och de är mkt skickliga men jobbar verkligen enbart på att maxa intäkter dvs avgifter. Bla hade de ngt löjligt upplägg där man skulle gå in och ut ur marknaden för att tjäna på svängningarna där de använde derivat för hävstång.

 

Yes, hörde den strategin. De kunde inte riktigt förklara, men även om börsen går ner skulle det gå upp. De sa också att bankmannen inte alls var pushig och tyckte de skulle ha pengar i hoistspar etc, några sådana pengar hittade jag dock inte. Av det jag hittade var ju 85% i hedgefonder, så lät det inte alls när hon själv försökte beskriva det hela.

 

Kollade upp något mer företag i smyg, hedgefond som investerar i bonds. Kändes verkligen som den där southpark "anditsgone" över det hela.

 

Många märkliga rationaliseringar "du sparar på lång sikt, men jag behöver pengarna om 5år", som om detta vore relevant för om man ska betala massa avgifter till skojare som lurar en att köpa hedgefonder med höga avgifter som investerar i grekiska bonds.

 

Lite läskigt hur lätt det hela verkat gått. De får ett telefonsamtal om gratis rådgivning, går på någon kvart presentation, en timme snack enskilt och vips har de flytta hela livets sparpengar till hedgefoner. Man kan ju tycka att senaste tiden subprimekriser och faktumet att hon är ärkesosse och är obekväm med att ekonomer blir rika på andras bekostnad borde reagerat.

 

Problemet är att de har bestämt sig för att de äntligen fått bra råd och ska jag övertyga dem måste jag först ta igenom det hela att de har blivit lurade vilket verkar väldigt svårt. Misstänker också att om jag säger mina farhågor kommer hon säga detta till deras goda vän försäljaren på banken och han kommer säkert väldigt effektivt vända henne emot mig. Aja, min gissning är att investeringarna inte kommer gå jättebra och de lessnar om något år, förhoppningsvis utan att det kostar för många hundra tusentals kronor.

 

:-(

 

 

Iaf, min nuvarandra plan är att jag beställer denna boken till henne:

https://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-9789172321625

Gissar hon inte läser den ändå, men kanske hennes man skummar den lite. Råden som ges:

Nyligen publicerades en bok med titeln "Så här blir alla svenskar miljonärer", av Per H Börjesson. Bokens författare är själv framgångsrik placerare. Han började som aktieamatör, men lyckades förvandla aktiesparklubben till ett investmentbolag som även äger ett fondförvaltningsbolag.

 

Investmentbolaget Spiltan placerar utifrån Warren Buffets filosofi, och på framsidan av Spiltans informationshemsida kan bevingade Buffetcitat som "Pris är vad du betalar. Värde är vad du får." förekomma.

 

I boken tar Börjesson tillfället att utmana och kritisera allt från mäklarnas makt till bankernas höga avgifter.

 

Exempel på hur finansiella rådgivare påverkar placerare att bli kortsiktiga, när de egentligen borde vara långsiktiga finns det gott om.

 

Ett exempel är när brittiska Marks & Spencer vinstvarnade i januari 2008. Genast började Stockholmsmäklarna, på Stureplan att tala om för sina kunder att Hennes & Mauritz kunde påverkas, vilket gjorde att de kanske borde sälja.

 

Familjen Persson som är huvudägare i Hennes & Mauritz sålde inga aktier efter vinstvarningen. Skall man bli framgångsrik aktieplacerare så ska man förutom att köpa rätt aktie, behålla den, och inte lyssna på mäklare som hela tiden försöker skapa transaktioner.

 

Just transaktionerna är finansvärldens "modersmjölk". Per H Börjesson säger att vi ska komma ihåg att analytikernas huvuduppgift är att skapa courtageintäkter för sina arbetsgivare.

 

Titeln på boken. "Så här blir alla svenskar miljonärer", är svåremotståndlig.

 

Några råd för att lyckas är: Sätt av tio procent av din månadslön i aktier eller aktiefonder. Var långsiktig och strunta i kortsiktiga kurssvängningar. Behåll dina aktier om du tror på bolaget. Undvik komplexa produkter. De gynnar ofta säljaren. Köp istället varje finansiell produkt separat. Köp endast sådant som du förstår. Samt: Lita inte på finansiella rådgivare och mäklare. Alla så kallade rådgivare är egentligen säljare och tjänar pengar på sina rekommendationer.

 

Som exempel på rådgivarmakten nämner Per H Börjesson bankernas intresse att hellre sälja fonder med fokus på Kina, än Sverige. Rådgivarna har intresse av att sälja dyrare produkter som ger dem mer pengar. Rådet kan vara bra, men bara för att företag i Kina växer mera än bolag i Sverige så är det inte säkert att företag i Kina är mer värda än svenska bolag.

 

Ett syfte med boken är att läsaren själv ska lära sig vilka produkter som är bra och dåliga. Som placerare måste man ha så pass kunskap att man själv kan välja sin riskprofil och sina produkter. Citat från Per H Börjesson: "Jag hävdar att rörmockare och läkare gör ett bättre jobb än vad du själv kan. Men i finansbranschen går det att med ganska enkla kunskaper göra jobbet på egen hand.

 

En annan tes som Per H Börjesson driver är att det lönar sig att sätta av tio procent av lönen varje månad, och placera dem i aktier och värdepapper. Den här idén kom man på redan i det gamla Babylon.

 

Per H Börjesson föredrar stabila och säkra bolag. Filosofin har han hämtat från Warren Buffet. Alla kan bli rika på aktier, bara de inte har för bråttom. Många luras att köpa nya aktier som spås en sagolik framtid, istället för att köpa lite tråkigare aktier, som lönar sig på sikt. Ett tips är att placera i investmentbolag. Samtidigt som man sprider risken, så får man ett sparande som påminner om en aktivt förvaltad aktiefond, fast till ett lägre pris.

 

Själv har jag alltid gillat investmentbolaget Spiltan, och aktien hade nog funnits i min depå, om den inte varit aningen svårhandlad. Den ligger på en mindre lista, där avslut bara görs några gånger per år.

 

Spiltan har skapat ett koncept utifrån Per H Börjessons kritik av finansbranchen. Spiltan arbetar långsiktigt, de köper aktier för att behålla dem. Dessutom så säljer de inte produkter som de själva inte tror på. Det ger trovärdighet.

 

Spiltan säljer tex. inte aktieindexobligationer. Per H. Börjesson påpekar att det i nästan samtliga fall är bättre att köpa en räntefond och en aktiefond som separata produkter. Det ger samma riskspridning. Fördelen är att man då hela tiden kan lösa in värdet i likviditet.

 

Per H Börjesson om finansiella rådgivare:

 

* Var kritisk mot alla finansiella rådgivare.

 

* Lita inte på finansiella rådgivare om du vill bli rik.

 

* Varning: Alla så kallade "rådgivare" är egentligen försäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satte 36k en gång på en yolo-hävstång, "pokerkompis"(väldigt löst bekanta) som blivit ekonom och säljer såna där, 18k/st och 16k är till själva hävstångsfonden och 2k cortege eller vad för fint ord som används. Var väl två möten, och han sökte på att det var +ev och att vi pokerspelare inte har något emot lite gamble, det kommer gå i stöpet ofta men jag får tillbaka 5x vid klonk.

 

Det låter alltid jävligt fint och man/jag blev blind på att edgen är nog större än vad den är, några pokerkompisar till han som klonka massa på förra hävstångspaketet de sålde. Som tur var så satte jag bara av en mindre del av vad jag hade tillgängligt då och tänkte att jag får "skotta" vidare på förtjänsten om det går hem. gamla goda tiden osv.

 

Nu i efterhand känns det som nGTO bara dunka allt man hade tillgängligt 2009-2010 osv i avanza zero. Dom här grejerna har varit på diskussion på 2+2 också på senaste tiden i HS-regs tråden, någon skyltade upp tre viktiga frågor man skall ställa alla sådana där "försäljare". Skall se om jag hittar det sen när jag har tid, skall iväg nu. Men nu skjuter jag från höften men han menade på(åtminstone in the us of a) så skall man fråga dem något, så blir dem legalt skyldiga att agera i ditt främsta intresse och således kan dom inte skoja på dig vad som helst för att du kan trycka på just den punkten senare i misstanke om "scam", de blir legalt sårbara typ men detta är highly -> /spekulation då jag inte minns kontentan så bra !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du på allvar tror att jag med programmering menar "hantera en PC/Mac" eller "förstå excel" så förstår jag att du är lost.
Du missförstår poängen. Idag accepterar du att det är rimligt att kräva att exempelvis en säljare kan hantera en PC eller förstå Excel. För 15 år sedan hade argumentet varit att detta är tekniskt/datanördigt och tillhör en annan avdelning (vad ska en vanlig arbetare med excel till liksom?).

 

Såhär 2014 har du istället bestämt dig för att VBA inte är relevant för en säljare, utan att du vet vad VBA är för typ av verktyg. Det vore därför intressant att höra hur du drar den gränsen?

 

FYI: Grundstommen i Excel (hela office) är VBA. Det finns i princip en enda (men fundamental) skillnad mellan VB6 och VBA: för VBA är det program du använder hela din utvecklingsmiljö. Vad detta innebär är att hela upplägget med VBA kretsar kring en enda tanke: det är inte ett språk för att utveckla programvara, det vill säga inte ett språk designat för IT-avdelningen, utan det är till för att du ska kunna skräddarsy ett verktyg anpassat för din specifika miljö. Nu är visserligen just VB6 passé, men språk för IT-avdelningen är istället exempelvis C#.

 

Jag håller helt med om att inte alla ska utveckla programvara. Script-språk handlar snarare om att använda programvara effektivt. Binär logik och loopar/satser kommer inte kliva in i genomsnittsvardagen, det har redan gjort det. Sen ska marknaden komma ikapp också innan det blir ett kompetensproblem för arbetssökare, precis som att det inte var ett problem att vara datorinkompetent för 15-20 år sedan (trots att datorkompetens gjorde dig oerhört mycket effektivare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, hörde den strategin. De kunde inte riktigt förklara, men även om börsen går ner skulle det gå upp. De sa också att bankmannen inte alls var pushig och tyckte de skulle ha pengar i hoistspar etc, några sådana pengar hittade jag dock inte. Av det jag hittade var ju 85% i hedgefonder, så lät det inte alls när hon själv försökte beskriva det hela.

 

Kollade upp något mer företag i smyg, hedgefond som investerar i bonds. Kändes verkligen som den där southpark "anditsgone" över det hela.

 

Många märkliga rationaliseringar "du sparar på lång sikt, men jag behöver pengarna om 5år", som om detta vore relevant för om man ska betala massa avgifter till skojare som lurar en att köpa hedgefonder med höga avgifter som investerar i grekiska bonds.

 

Lite läskigt hur lätt det hela verkat gått. De får ett telefonsamtal om gratis rådgivning, går på någon kvart presentation, en timme snack enskilt och vips har de flytta hela livets sparpengar till hedgefoner. Man kan ju tycka att senaste tiden subprimekriser och faktumet att hon är ärkesosse och är obekväm med att ekonomer blir rika på andras bekostnad borde reagerat.

 

Problemet är att de har bestämt sig för att de äntligen fått bra råd och ska jag övertyga dem måste jag först ta igenom det hela att de har blivit lurade vilket verkar väldigt svårt. Misstänker också att om jag säger mina farhågor kommer hon säga detta till deras goda vän försäljaren på banken och han kommer säkert väldigt effektivt vända henne emot mig. Aja, min gissning är att investeringarna inte kommer gå jättebra och de lessnar om något år, förhoppningsvis utan att det kostar för många hundra tusentals kronor.

 

:-(

 

 

Iaf, min nuvarandra plan är att jag beställer denna boken till henne:

https://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-9789172321625

Gissar hon inte läser den ändå, men kanske hennes man skummar den lite. Råden som ges:

 

Har ett ex hemma som jag inte har någon användning för, kan skicka iväg den för fraktkostnaden om det nu blir billigare. Bra bok för den som är helt grön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle börja månadsspara i fonder, vilka hade ni valt?

Avanza Zero & ?

 

Avanza Zero för 50-100% och resten i något av toppen av de med garanti här:

https://www.compricer.se/sparande/#savingsresult&amount=500000&time=0&timetype=exact&sig=true&withdrawal=true

 

Vill man gå fancy kan man överväga utländska aktier. Välja 3-5 företag man tror på, investera 0-50% i dem.

 

Har ett ex hemma som jag inte har någon användning för, kan skicka iväg den för fraktkostnaden om det nu blir billigare. Bra bok för den som är helt grön.

Taget, återkommer med info! Btc funkar som betalning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att senaste tiden subprimekriser och faktumet att hon är ärkesosse och är obekväm med att ekonomer blir rika på andras bekostnad borde reagerat.

 

Problemet är att de har bestämt sig för att de äntligen fått bra råd och ska jag övertyga dem måste jag först ta igenom det hela att de har blivit lurade vilket verkar väldigt svårt. Misstänker också att om jag säger mina farhågor kommer hon säga detta till deras goda vän försäljaren på banken och han kommer säkert väldigt effektivt vända henne emot mig. Aja, min gissning är att investeringarna inte kommer gå jättebra och de lessnar om något år, förhoppningsvis utan att det kostar för många hundra tusentals kronor.

 

Många är inte helt rationella när det kommer till sånt här. Om man är sosse eller inte, är för/mot stora vinster för den här typ av bolag/bank osv. tror ärligt inte det finns något samband, dvs många blir lurade oavsett vilken samhällsgrupp de tillhör. (eller sambandet gäller att "alla" kan/blir lurade)

 

Bankmannen vänder alltså din mamma mot dig? Skicklig bankman I must say. ;)

 

Hur som helst, du skall säg vad du tycker sen har du i viss mån gjort ditt. Du behöver inte gå in i detalj och ta det som något föredrag, tillrättavisande eller näsknäppning. Utan dra det kort o konsist: - Det ni har investerat i är tyvärr inte bra produkter för er utan bra för banken/säljaren, och vill ni veta varför kan jag förklara/berätta varför. (antagligen kommer de säg nej tack och då får man leva med det, du har iaf erbjudit dig att hjälpa till)

 

De kan i sann liberal anda göra vad de vill med sina pengar. När det går skit så kanske de lyssnar nästa gång (om det blir någon nästa gång), skulle det mot förmodan gå bra well...desto bättre. (well, sry, men det gör det inte i längden pga upplägget).

 

Köp boken, kanske inte gör någon nytta o hamnar i en bokhylla men har du tur kanske de tar till sig något, börjar läsa på, intressera sig osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tid för wellbokträff bestämd nu. Vi ses vid Ölcafeet på Möllan 18.05 (Södra Skolgatan 43), därifrån letar vi upp något trevligt ställe. Om ni inte kan joina i tid kan ni skriva så hör vi av oss om vart vi har tagit vägen. Verkar som vi blir 4st iaf.

 

 

---

 

Massa förfalskade euromynt hittade:

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/discovery-of-largest-ever-stash-of-fake-euro-coins-sparks-fears-2-coin-could-be-next-9944591.html

Investigators believe that the coins are of such a close match to real euros, that they could cost businesses thousands in lost revenue, as they are likely to be accepted in vending machines.

Antagligen större mörkertal och lär fortsätta.

"Counterfeit Euro" is a redundancy. Every single one is created from nothing and there is no official validation for any of them.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza Zero för 50-100% och resten i något av toppen av de med garanti här:

https://www.compricer.se/sparande/#savingsresult&amount=500000&time=0&timetype=exact&sig=true&withdrawal=true

 

Vill man gå fancy kan man överväga utländska aktier. Välja 3-5 företag man tror på, investera 0-50% i dem.

 

 

Taget, återkommer med info! Btc funkar som betalning?

 

Ok, PMa info så skickar jag asap. Absolut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza Zero för 50-100% och resten i något av toppen av de med garanti här:

https://www.compricer.se/sparande/#savingsresult&amount=500000&time=0&timetype=exact&sig=true&withdrawal=true

 

Vill man gå fancy kan man överväga utländska aktier. Välja 3-5 företag man tror på, investera 0-50% i dem.

 

låt oss säga att man idag har varenda krona på ett bankkonto och vill flytta det mesta till avanza zero. hur resonerar ni om att gå in med allt direkt, månadsspara eller något däremellan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur varians-sugen du är. Har väl historiskt sett alltid lönat sig EV mässigt att slänga in allt direkt, dock blir variansen mycket högre. Speciellt idag känns det som att vi har hög fallhöjd (dock är jag övertygad om att det finns orosfaktorer för varje given investerings-tidpunkt så ta det med salt osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...