Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vi får lära oss implementera Smoothers nu. Unscented Rauch–Tung–Striebel Smoother för att vara exakt. Jäkligt koola saker. Kalman är GTO på att estimera recursivt, men om man är mer intresserad av det förflutna är det smoothers som gäller:

 

UsOqy4Ds.png

 

På bilden ska ett fordon lokaliseras, i det nedre högra hörnet kör det in i tunnel så mätdata försvinner och de olika modellerna börjar gissa fel, men när man kommer ut ur tunneln kan man smootha sin data och förbättra sin gissning för vad som hände i tunneln lite iaf, desto enklare modell, desto mer :)

 

Unscented är som Monte Carlo, fast man är väldigt selektiv med sina sample så de hamnar "rätt". Så istället för att slumpa 1000 partiklar, så "slumpar" man 5st i ett specifikt mönster runt mitten, viktar dem lite smart och får i princip lika bra resultat som om man använt 1000. Jämförelse mellan ett Extended Kalman Filter (EKF) , dvs ett linearisera Kalman i varje punkt, och ett Unscented Kalman Filter (UKF):

AWjwnTKs.png

(Vi ska gissa var en bil befinner sig utifrån två noisiga vinklar till två olika landmarks, tänk arctan2, sqrt och massa ickelinjära saker)

 

Kalman ska vara nGTO i detta fallet och kräver massa jobbiga lineariseringar. Bara räkna ut 5 andra värden och vikta dessa är bra mycket enklare, men tydligen nästan lika bra.

 

 

Grymt häftigt imo 8-)

 

---

 

Ni som har Electrum, tänk hur många timmar alla utvecklare suttit och kodat och funderat.

3.30 för mest action

Koolt att datan finns tillgänglig så öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Det tar mig alltså drygt (tog inte tid) 5 sekunder att förstå att det saknades resonemang kring beroende variabler. Studien mäter kort sagt försent i processen för vara relevant för annat än...... jag vet inte. Typ betting på redan gifta par.

 

Sen menar jag inte att man ska förstå det om man är helt dum i huvudet, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Det tar mig alltså drygt (tog inte tid) 5 sekunder att förstå att det saknades resonemang kring beroende variabler. Studien mäter kort sagt försent i processen för vara relevant för annat än...... jag vet inte. Typ betting på redan gifta par.

 

Sen menar jag inte att man ska förstå det om man är helt dum i huvudet, men ändå.

 

Former-PM-of-Sweden-Goran-006.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Det tar mig alltså drygt (tog inte tid) 5 sekunder att förstå att det saknades resonemang kring beroende variabler. Studien mäter kort sagt försent i processen för vara relevant för annat än...... jag vet inte. Typ betting på redan gifta par.

 

Sen menar jag inte att man ska förstå det om man är helt dum i huvudet, men ändå.

 

Yes. Verkar som att ha en attraktiv partner är viktigt för äktenskapet. Roligt när blaskmedia ska börja tolka det som "otrohet är bra för förhållandet".

 

 

Att regeringen och Vänsterpartiet oväntat enats om att höja pensionärernas löneskatt beror på statsfinansernas allvarliga läge, enligt Magdalena Andersson.

Skälet till att regeringen och Vänsterpartiet oväntat kommit överens om att höja löneskatten för pensionärer handlar "i grund och botten om att få in resurser".

 

 

Det sade finansminister Magdalena Andersson till journalister på fredagen.

 

"Givet det mycket allvarliga läget vi har i statsfinanserna och stora behov av att genomföra reformer så har vi gjort bedömningen att man kan göra en mindre justering just på den särskilda löneskatten för äldre", sade hon.

 

Enligt finansministern är beskattningen av personer över 65 år som arbetar fortsatt mycket gynnsam" även efter justeringen av den särskilda löneskatten.

Regeringen och Vänsterpartiet kommer i budgeten att föreslå att den särskilda löneskatten delvis återinförs på lön och andra ersättningar för arbete samt på inkomst av aktiv näringsverksamhet för personer som har fyllt 65 år.

 

Löneskatten föreslås uppgå till 8,5 procent och är en form av social avgift, som för anställda betalas av arbetsgivaren.

 

Förslaget beräknas öka skatteintäkterna med cirka 2,34 miljarder kronor 2015, enligt regeringens beräkningar.

 

Ja skatta sönder de som jobbar efter 65år, det är en mycket gynnsam grupp att beskatta. Den mest attraktiva gruppen på arbetsmarknaden och de saknar alternativ som att istället ta ut pension i några extra år. Vad kommer näst, skatta sönder arbetslösa ungdomar eller läx-rut?

 

Får känslan att S avser lägga oss en bra bit till höger på lafferkurvan.

 

 

---

 

Om att inte säga hejdå utan bara smyga iväg från fester:

http://www.slate.com/articles/life/a_fine_whine/2013/07/ghosting_the_irish_goodbye_the_french_leave_stop_saying_goodbye_at_parties.html?wpsrc=sh_all_dt_tw_top

 

We all agree it’s fun to say hello. A hello has the bright promise of a beginning. It’s the perfect occasion to express your genuine pleasure at a friend’s arrival. But who among us enjoys saying goodbye? None among us! Not those leaving, and not those left behind.

 

Goodbyes are, by their very nature, at least a mild bummer. They represent the waning of an evening or event. By the time we get to them, we’re often tired, drunk, or both. The short-timer just wants to go home to bed, while the night owl would prefer not to acknowledge the growing lateness of the hour. These sorts of goodbyes inevitably devolve into awkward small talk that lasts too long and then peters out. We vow vaguely to meet again, then linger for a moment, thinking of something else we might say before the whole exchange fizzles and we shuffle apart. Repeat this several times, at a social outing delightfully filled with your acquaintances, and it starts to sap a not inconsiderable portion of that delight.

Let’s free ourselves from this meaningless, uncomfortable, good time–dampening kabuki. People are thrilled that you showed up, but no one really cares that you’re leaving. Granted, it might be aggressive to ghost a gathering of fewer than 10. And ghosting a group of two or three is not so much ghosting as ditching. But if the party includes more than 15 or 20 attendees, there’s a decent chance none will notice that you’re gone, at least not right away. (It may be too late for them to cancel that pickleback shot they ordered for you, but, hey, that’s on them.) If there’s a guest of honor, as at a birthday party, I promise you that person is long ago air-kissed out. Just ghost.

 

Still think it’s an etiquette breach? Simply replace your awkward goodbye with a heartfelt email sent the following morning. This note can double as a formal thank you to the host—a rare gesture these days, and one that actually does have value.

 

Raggningstips:

 

---

 

Nörderi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skatta sönder de som jobbar efter 65år, det är en mycket gynnsam grupp att beskatta.

Framförallt tolkar jag dem redan som utsatta på så vis att de jobbat igenom en livstid där de blivit lovade att de får en motprestation i form av rimlig inkomst - det är väl lite sisådär med prognoserna av vad folk faktiskt kommer få ut i pension kontra vad som "lovats".

 

Nu tillhör jag själv dem som tycker systemet är helt vansinnigt konstigt och önskar jag kunde ligga helt och hållet utanför pensionssystemet (går inte att luta sig mot staten men höjer samtidigt individuell flexibilitet att klara sig själv). Men vi talar nu om en generation som generellt köpt premisserna och verkligen jobbat utefter de regler som satts upp, i allmänhet utan att gnälla. Nu har de gjort sitt redan, en prestation de inte kan ta tillbaka, så då är det skit samma om man pissar lite på dem istället?

 

Att jobba efter 65 är annars ett väldigt respektabelt svar på att man får mindre pengar än man blivit "lovad" och sitter där med en kalkyl som inte går ihop.

 

För att lägga de där pensionsprognoserna i ett sammanhang så var det så att när jag hade mitt senaste pensionssnack visade hon upp vad jag skulle få av staten i pension (givet nuvarande månadslön) men garvade sedan och sa "alltså det är rent bullshit, men jag måste visa de här siffrorna ändå".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Det tar mig alltså drygt (tog inte tid) 5 sekunder att förstå att det saknades resonemang kring beroende variabler. Studien mäter kort sagt försent i processen för vara relevant för annat än...... jag vet inte. Typ betting på redan gifta par.

 

Sen menar jag inte att man ska förstå det om man är helt dum i huvudet, men ändå.

 

den viktigaste faktorn som inte tas upp är nog hur många partners kvinnan haft innan giftermålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra om dom käkar svamp på expressen

 

 

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hogern-maste-sluta-att-spela-dum-i-vinstfragan/

 

Ett av alliansregeringens största misstag var att odla en svensk form av anarkokapitalism: en övertro på att marknaden kan frälsa alla verksamheter. Fri företagsamhet och konkurrens skulle släppas in på så många områden som möjligt för att garantera effektivitet och kvalitet.

 

...

 

En annan aspekt av anarkokapitalismen är att den över tid bygger upp ett industriellt komplex av övervakning. Den fina omskrivningen för detta är att ställa hårda kvalitetskrav. Men när behovet av att kontrollera att allting går rätt till växer, slukar det alltmer resurser och kväver professionernas autonomi.

:roll:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mm såg den. Blev lite tiltad så försöker övertala mig att försöka undvika artiklar man inte kan kommentera, vilket borde vara standard i blaskmedia.

 

Men det är en alldeles för grund syn på marknadsekonomi. Om man exempelvis lägger ut myndighetsutövning på en marknad kommer vi att se hur företag säljer den likt en vara till sina kunder. Det är precis vad som har hänt när det gäller betygen, som stiger lika snabbt som kunskapsresultaten sjunker.

Nu tycker jag inte vi kan säga att vi har lagt ut betygen på den fria marknaden. Är rätt övertygad om att den fria marknaden inte hade valt dagens betygssystem, utan istället valt typ SAT eller Khan-badges eller liknande. Om något visar exemplen varför anarkokapitalism kanske är att föredra över dagens blandekonomi med halvt fria aktörer, statlig styrning och statlig finansiering.

 

---

 

Fin introartikel om Bitcoin:

http://rothbardinstitutet.se/2014/09/introduktion-till-bitcoin/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetefan om det är fake eller ej. Snubben har gjort massa liknande:

 

Här är ett nyhetsreportage där sånt kritiseras, så det verkar vara ett riktigt problem:

http://video.pix11.com/Community-leaders-to-Brooklyn-pranksters-Stop-before-someone-gets-hurt-26400087#.VDrQOdSUe2t

 

---

 

Daesh (ISIS) bekräftar att de använder bitcoin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetefan om det är fake eller ej. Snubben har gjort massa liknande:

 

Här är ett nyhetsreportage där sånt kritiseras, så det verkar vara ett riktigt problem:

http://video.pix11.com/Community-leaders-to-Brooklyn-pranksters-Stop-before-someone-gets-hurt-26400087#.VDrQOdSUe2t

 

Halmgubbe. Du hittar tre klipp där han gör andra pranks och ett nyhetsreportage som varnar ett par ANDRA pranksters att pranka för att det kan sluta illa...

 

Ställ dig frågan: Varför stannar tjejen kvar när hon var desperat att lämna precis? Du tycker inte det är märkligt? Du tycker inte hela jävla upplägget skriker uppgjort? Du märker inte att skådespeleriet är världshistoriens sämsta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet fake ja. Delvis pga den tvivelaktiga och teatrala interaktionen och delvis då det redan på förhand är rätt uppenbart just vilken roande vändning man är ute efter att få på film vilket då givetvis blir lättare att göra scriptat än om man skulle förlita sig på verklighetens slump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinating read. If you believe this, Sweden will be a 3rd world country by 2030. http://ww.rrojasdatabank.info/HDRP_2010_40.pdf

Tweet från Daniel Ek

 

"cliff" Sida 45, Skummade igenom tabellen och noterar att Sverige är ett av tre länder som har negativ utveckling bland de drygt åttio som är listade, Sverige har av dessa tre länder den överlägset sämsta utvecklingen.

 

Vet inte vad man ska dra för slutsatser om man väljer att tro på rapporten, men tråkig läsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som min tyska säljarkollega.

 

-Pensionsspara? Nej tack! När jag blir 65 köper jag en hagelbössa och går in på banken. Det finns 3 alternativa utgångar och alla är ok, antingen kommer jag ut med massa pengar eller så åker jag i fängelse och får allt jag behöver, eller så dör jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinating read. If you believe this, Sweden will be a 3rd world country by 2030. http://ww.rrojasdatabank.info/HDRP_2010_40.pdf

Tweet från Daniel Ek

 

"cliff" Sida 45, Skummade igenom tabellen och noterar att Sverige är ett av tre länder som har negativ utveckling bland de drygt åttio som är listade, Sverige har av dessa tre länder den överlägset sämsta utvecklingen.

 

Vet inte vad man ska dra för slutsatser om man väljer att tro på rapporten, men tråkig läsning.

 

Sverige har alltid tillhört tredje världen. 8-)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Third_World

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar S med att höja skatterna, ta bort överskottskraven:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/regeringen-ladan-ar-helt-tom

Statens finanser är i så dåligt skick att överskottsmålet inte kommer att kunna nås under denna mandatperiod. Det hävdar finansminister Magdalena Andersson (S).

 

Magdalena Andersson håller i dag presskonferens om det ekonomiska läget och tongångarna om att klara överskottsmålet under den här mandatperioden är pessimistiska.

 

– Det ser jag som helt orealistiskt, säger hon till Dagens Nyheter.

 

Enligt Andersson kan fler skattehöjningar krävas.

 

– Det har blivit väldigt tydligt att ladan är helt tom. Det är inget dukat bord vi kommer till - det är helt avskrapat.

 

http://www.dn.se/nyheter/skatterna-som-regeringen-vill-hoja/

http://www.di.se/artiklar/2014/10/13/proffsen-darfor-laggs-overskottsmalet-pa-hyllan/

 

Siktar säkert på att göra en Hollande.

 

 

Appropå reddit, de bakom bubb.la har dragit igång denna:

https://www.facebook.com/frihetligt

 

Känns lite overkill med alla liberal-nyhetsspam-siter som poppar upp. Tycker bubbla är skön för den blandar in lite annat och har inga gamla länkar (gränsen är satt till 3dagar).

 

---

 

Rätt många tunga pokernamn bakom pokercryptovalutan breakoutcoin:

http://fundraiser.breakoutgaming.com/

 

---

 

Inget speciellt har hänt med bitcoin, ändå ökar volymerna:

https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=60&show_header=true&scale=0&address=

Kan vi anta att detta därmed sannolikt är riktigt tillväxt och inte bara något random?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...