Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

EDIT: När jag tänker efter är det oerhört få av de män jag känner som utsätter sig för den situationen utan att vilja, de flesta resonerar nog som mig, varför sova med nån jag inte vill ligga med?
För att undvika den uppenbara och otäcka freud-vinkeln; nog har du väl iaf sovit hos någon kompis någon gång?

 

I det specifika fallet jag beskrev var det långt hem och kallt ute. Då kan det väl vara trevligt att sova med en trevlig tjej utan att för den sakens skull utbyta könssjukdomar, bli buksbroder med någon polare och/eller andra anledningar.

 

Ptja även om vi bortser från att trillske förmodligen är lika vacker som ett rådjur i skogen så är det efter den modus operandi han beskriver ganska självklart varför hon försöker våldta honom.
Man kan underhålla sig med att mäta hur lång tid det tar från opersonlig diskussion om sex tills att någon går personligt jante, beroende på i vilket socialt klientel saken diskuteras.

 

Förövrigt kan det mycket väl tänkas att jag råkat ut för snäppet mer våldtäkt än de flesta då tjejer överlag får uppfattningen om att jag är väldigt ofarlig, väldigt förstående och väldigt snäll. Att det antagligen inte alltid stämmer är irrelevant; då blir det ofarligt att testa (eftersom inga sociala normer säger ifrån heller) och de kan dessutom säkert få för sig att man egentligen vill innerst inne (notera gärna hur resonemangen fortsätter spegla debatten "män våldtar kvinnor", minus det emotionella traumat för offret).

 

Klart det inte händer om man festar med ingenjörer, men hänger man med degens i främmande länder är det inget orimligt.
Och det behöver inte vara främmande länder och inte riktigt degens heller. För att både supa och strula så mycket är ingenjörer sexuellt väldigt Sheldon-torra.

 

Anektdoten om sömnvåldstäkten exempelvis, det är/var en både fin och snäll och även seriös tjej, hennes huvud kopplade bara kort och gott inte felet med att forcera sig mellan vänskap/närhet och sex. Man är vänner och singlar och sex är ju kul liksom. Det jag menar på är att en man som inte är psykopat kommer fatta att det är fel ändå. Sen att det finns ett gäng semi-psykopater som fattar att det är fel men gör det ändå (antar det Sulla menar) är ju dock sant.

 

Röv-tafsande på krogen är en till rolig sån här grej. Jag var ute med en kompis som blev lite för full för några veckor sedan. Han blev rätt jävla oförskämd och började tafsa på tjejer - dra åt helvete vilket liv det blev. Var det inte en insta-flata så var det en drink. Senare på kvällen sa han kort och gott till en tjej att han ville knulla. Då samlade sig ett tjejgäng på 5 pers runt honom och drog en lång lektion i att "så säger man inte!".

 

Kan även lägga till att han ser bra ut osv. Jag menar - vänd på detta. Tjejer smyg-tafsar hela tiden på krogen, speciellt när de druckit en del. Det är inte speciellt attraktivt och lite allmänt skevt beteende, men det är ju inte så att man ser någon vända sig om i panik och dra en flata i ansiktet på den söta men socialt osmidiga tjejen.

 

Återigen har jag inget som helst problem med asymmetrin. Jag har dock (bland annat) ett problem med att man försöker beskriva detta som manliga tendenser när de är fullkomligt könsöverskridande/mänskliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt osympatisk i slutet.

 

Känner ni till vad "vanliga" Volvos klarar nuförtiden? Bilen jag köpte i somras hade redan nu klarat 90% autonomous om den hade fått. Adaptiv farthållare och lane assist som håller en inom filen. Dock är den programmerad mest för att rädda en och inte för att styra åt en. Dessutom stänger den av sig själv efter att "räddat" en ca fem gånger. (Hade känts sådär att somna i bilen och till slut köra av vägen för att bilen inte vill styra mer. Antar det har något med juridik att göra men vet inte, vill gärna veta).

 

Automatiskt helljus är rätt fint med. Har t.ex. på höger lykta och vinklar ut den lite vid möte.

 

Angående slutet säger mest upvoteade kommentaren på reddit:

I like that last quote: "If we're not the leader, then shame on us."

 

Är väl precis den typen av citat Tesla köpare älskar och alla andra stör sig på. Fast tror amerikaner känner stolthet och vi svenskar känner jante. Tycker iaf det är helt rätt att vara kaxig, iaf sålänge man faktiskt brukar leverera.

 

Vanliga Volvo klarar väl knappt mer än lane hold assist och ACC. Finns ca 100 självkörande Volvo som kör runt i Göteborg som kanske klarar lite mer, men långt ifrån 90%. Ett stort projekt är driveme och astazero med mål att ta sig längre. Inte jätteklart hur långt de har kommit, men de är inte lika kaxiga som Tesla iaf.

 

Gissar att rankingen i världen idag ser ut

google >>> mercedes > alla andra

och att det 2015 ser ut

google >> Tesla > alla andra

 

Tesla verkar sammarbeta rätt nära med mobileye vilket säkert fler biltillverkare kommer göra. Men Tesla satsar aggressivare och har antagligen bättre organisation. Ungefärlig timeline:

Elon Musk sa åt dem att fixa självkörande bilar:

sedan börjar de värva:

http://uautoinsurance.com/b/tesla-autopilot-cm487/

något år senare börjar Musk hetsa "om 5år helt självkörande" "om 1år 90% självkörande". Så vi ska nog ta det han säger på allvar...

 

---

 

Bitcoin users not affected:

http://reason.com/blog/2014/10/01/iowa-troopers-steal-100000-in-poker-winn

 

---

 

Vi sover fel:

http://www.collective-evolution.com/2014/10/02/your-ancestors-didnt-sleep-like-you-are-were-doing-it-wrong/

 

---

 

Ebola botat?

http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7520/full/nature13777.html?WT.ec_id=NATURE-20141002

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^ ca 16 timmar alltså, över förväntan.

 

Vi sover fel
Fan! Jag har länge tänkt öppna en diskussion om vad ni tror om sömn, och själv helt kallt dra tesen att vi är långt ifrån lämpade till den klassiska forcerade 23-6. Sen skulle vi kommit på att jag hade rätt och ni skulle hylla mig som hjälte.

 

På riktigt dock, min kropp är åtminstone inte alls lämpad för det. Å ena sidan kan det vara mig det är fel på, å andra sidan anpassar jag mig till verkligheten i större utsträckning än de allra flesta d.v.s. många andra skulle inte märka om status quo var dåligt. Vad tycker ni? Är 23-6 bra biologiskt eller råkar det bara passa med chefens/kunders/leverantörers schema?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självupplevt så är 5 timmar bäst för mig i kortare perioder på nån vecka, sen behöver jag sova ut och repeat.

 

Rent spekulativt Tror vi är anpassade efter när de är effektivast för oss att röra på oss, varmare klimat typ 05 till 10 på morgonen sen hålla oss undan solen(siesta?) till efter 2-3 sen köra lite igen då det är resursslöseri röra sig då solen är som högst/varmast/mest påfrestande, och lugna ner oss då mörkret faller då våra ögon är rätt kassa för mörkerseende samt i vissa regioner kanske risken för rovdjursattacker ökar markant osv. Hur mycket man tar ut sig fysiskt över en hel dag har ganska stor inverkan på hur gott man sover, är man riktigt jävla slut efter en hel flyttdag t.ex. så däckar man ju bara rakt av.

 

Utgår ifrån att vi är inställda efter ett liv i varmare klimat då hela grejen att leva på tundran i norr och beyond är en relativt "ny" företeelse på människans livslinje, eskimåer, inuiter i all ära men en snabb googling visar på att det är inte är en supergammal kultur då inviternas förfäder thule-folket tog sig över berings sund till alaska and beyond 500 år e.kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Taleb håller inte med här (angående resultat för policyn)

 

https://docs.google.com/file/d/0B8nhAlfIk3QIUUthSzJqUnRPbDg/edit

 

Something people don't get: more skepticism about climate models should lead to more "green" ecological conservationist policies not more lax pro-pollution ones. Why? Simply, uncertainty about the models increases fragility (and thickens the left tail), no matter what the benefits can be in the right tail.

 

Tokbokens åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taleb håller inte med här (angående resultat för policyn)

 

https://docs.google.com/file/d/0B8nhAlfIk3QIUUthSzJqUnRPbDg/edit

 

 

 

Tokbokens åsikt?

 

Delvis.

 

Tycker du och miljörörelsen lite slarvigt missar att separera mellan system identification, state estimation och control. Detta leder till stora felaktigheter av vilka slutsatser man kan dra.

 

Artikeln säger att vi antagligen har en dålig systemidentification, dvs vår dx(t)/dt=f(x(t),u(t)) antagligen är en dålig modell. Vilket inte ska övertolkas som att alla u(t) är likvärdiga, vilket du lite felaktigt verkar göra.

 

För att analysera vidare frågan, för den är imo rätt intressant...

 

Vår state estimation har en brister också, men i sammanhanget är de antagligen försumbara. Vilket set u tillhör kan vi diskutera, våra politiker tenderar nog att överskatta det. Men framförallt har vi rätt dålig koll på vårt f. Vissa hävdar att geoengineering ger stora utslag, andra menar att ge politiker massa dollar har större inflytande. Väldigt många verkar hävda att ge dem pengar är effektivast.

 

Iaf över till frågan. Tills vi har en bättre model är det antagligen att föredra att ha ett u som inte avviker allt för mycket från tidigare u under historien, iaf om vi kan göra detta utan allt för stor kostnad. Iaf tills vi har en bättre modell. Och nu när vårt x(t) diffar rätt mycket från x(t-100år) kan man nog argumentera för att vi bör försöka hålla u ganska lågt, då vår costfunction vi vill minimera lite förenklat kan påstås vara på formen:

 

min integral[idag till idag+100år] (Q(x(t)) + R(u(t)) dt)+ F(x(idag+100år)

u

s.t x(idag) x_idag , u(t) tillhör U(t) etc.

 

Antagligen är hög då x avviker mycket från dagens läge. Men inte att förakta att vårt U(t) inte verkar vara konstant, snarare utökas väldigt snabbt.

 

Jag är själv rätt skeptiskt att köra u_kandidat som presenteras av miljörörelsen för att jag misstänker att de som föreslår den inte har minsta koll på något av det jag sa ovan, trots att det bör vara grunderna man måste förstå innan man försöker styra något. Helt enkelt, våra styrande har inte minsta förståelse för styrning. Så när de föreslår att flyga massa feta politiker till Qatar i privata jetplan som lösningen på våra problem är jag skeptisk. Däremot kan jag se ett stort värde i att i vårt u inte beskatta sönder kärnkraften så de tvingas lägga och ner vilket med våra constraints på u innebär att kolkraften kommer öka vilket antagligen har en större påverkan på vår klimat.

 

 

Cliffs: reglerteknik är roligt

 

---

 

Stefan Löfven presenterar sin regering och då kom det bland annat fram:

sexköp i utlandet ska kriminaliseras
Åsa Romson vice statsminister!

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sexköp i utlandet ska kriminaliseras
Haha. Icke att förväxla med att skjuta ihjäl folk i utlandet - det är ok.

 

Åsa Romson vice statsminister!
Magiskt. Lider rejält med alla som bestämt sig för att sverige är deras fasta punkt. Så mycket av utvecklingen är verkligen katastrof just nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nummer 2.

 

Är man så svagsint och/eller misslyckad och/eller jantelagskadad att det slår slint skallen när någon annan upplevt något man inte upplevt själv eller någon annan ger sig på att analysera något man inte vågar analysera, så har jag ingen aning om vad man gör i en sån här dagbok.

 

Mina enda ord om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Militärkupp i Nordkorea:

https://news.vice.com/article/former-top-official-says-kim-jong-un-is-no-longer-in-control-of-north-korea

 

Minister för strategi och framtidsfrågor:

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/ministern-berattade-om-sina-tidigare-liv/

"Var man på 1900-talet"

Persson berättade också att hon, via meditativa vakendrömmar, kommit i kontakt med sina "tidigare liv":

– Jag fick väldigt starka minnen av nyföddhetstillståndet. Det var allt från att bli ihjälslagen på 1300-talet som 19-åring, till att vara fattig torparhustru i Finland på 1800-talet. Jag var man på 1900-talet också.

Kristina Persson påstod också att hon via meditationer kommit nära Raoul Wallenberg:

– Jag fick väldigt tydliga associationer till Raoul Wallenberg i drömmen - det var naturligtvis inte Raoul Wallenberg. Han dog efter att jag var född. Men jag kan ha varit någon som hade en beröring med honom. Raoul Wallenberg var tydlig i mitt medvetande, sa hon i Striptease.

 

---

 

http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/val2014/margot-wallstrom-om-skattekritiken/

Margot Wallström har lämnat de lukrativa EU-åren bakom sig.

 

När hon nu gör comeback i svensk politik – har hon miljoner säkrade på banken.

 

Enligt Dagens industri har utrikesministern dragit in 23,5 miljoner kronor efter skatt.

 

Nu svarar hon på kritik mot att inte ha skattat i Sverige.

 

Det är Dagens Industri som kartlagt Margot Wallströms ekonomi .

 

Enligt tidningen tjänade Margot Wallström hela 19 miljoner efter skatt, under sina tio år som EU-kommissionär. Dessutom väntar lika många miljoner efter skatt i pensionsutbetalningar, beräknat på att hon lever till 85 års ålder.

 

Hon fick också 4,5 miljoner kronor efter skatt i övergångsersättning, skriver tidningen.

Lite snuskigt höga summor mtp på att det är tvångsfinansierade?

 

---

 

Nu börjar avprivatiseringarna:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/regeringen-avskaffar-vardvalet-1

Den nya regeringen vill avskaffa lagen om vårdval i primärvården. Det framkom när regeringsförklaringen presenterades i dag.

 

---

 

Rätt duktiga bottar på partypoker:

Spoiler!

61ebbecaf565259f53d02aa4a9200259.png

d5ee58d01ce8935c2b61511b7f9c267a.png

d7f3c1123169c78f9ef0ddc5ddb8977b.png

97f8c8946b29b8505b26d2a0d09ddde6.png

26d18b9fc216473691f157ddf71acb48.png

8b3ac3dba7a2bd931761de32d338a5a8.png

http://forumserver.twoplustwo.com/28/internet-poker/bots-party-insiders-view-1474198/

 

---

 

Ryktas att det finns en NLHU-bot som de bästa människorna. Den spelar rätt icke-intuitiv poker baserad på en nGTO-lösning. Såhär spelar den preflop på btn:

https://github.com/thomaxxl/poker

 

---

 

Vår nya kulturminister:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. bottarna på Party, fanns även bottar där som slog midstakes rätt fint för 3 år sen. Dom var lättare att identifiera så det verkar som att man valt att låta dem se lite mer "standard" ut numera. Det som exempelvis stack ut på dem som fanns förut var att de coldcallade sjukt sällan EP-BU, hade mkt hög IP-cbet och mkt hög BB-defend. Sen vill jag även minnas att de hade en sick sizing med progressiv ökning i bet/pot för flop-turn-river.

 

Hursomhelst deprimerande att se hur lätt det är att komma undan med fusk i onlinepoker och hur obrydda sajterna är. Någon som har koll på vad som hänt i med dem som körde bottarna på SvS, har det kommit ngn dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. bottarna på Party, fanns även bottar där som slog midstakes rätt fint för 3 år sen. Dom var lättare att identifiera så det verkar som att man valt att låta dem se lite mer "standard" ut numera. Det som exempelvis stack ut på dem som fanns förut var att de coldcallade sjukt sällan EP-BU, hade mkt hög IP-cbet och mkt hög BB-defend. Sen vill jag även minnas att de hade en sick sizing med progressiv ökning i bet/pot för flop-turn-river.

 

Hursomhelst deprimerande att se hur lätt det är att komma undan med fusk i onlinepoker och hur obrydda sajterna är. Någon som har koll på vad som hänt i med dem som körde bottarna på SvS, har det kommit ngn dom?

Kommer väl ihåg dom, de körde flera nätverk och flattade aldrig 4-bets oavsett size :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...