Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Äsch, vill bara elda på brasan. Finner en viss njutning i pajkastningen. Men läser man långsamt så innehåller faktiskt trillskes inlägg ofta något. Testa.

 

Tror problemet är att du skriver annorlunda, inte fel, men att du vrider meningar annorlunda än de flesta andra. Sen kanske några % narcissist på det men det är vi ju alla, bara graden man döljer det typ. I Sverige ska man dölja det ;)

 

Nu hoppar jag upp på läktaren igen.

 

Önskemål: bitcoinpoker? Jag testade club with seals när BTC var 70 eller nåt och det var för kass klient, för liten pool samt för låga stakes för att det skulle vara meningsfullt. Hur ser det ut nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och där forkade valutan:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=546338.0;all

 

 

Framtida boktips:

http://shop.oreilly.com/product/0636920032281.do

 

 

---

 

Var och käkade på KOKA idag. Rätt trevlig restaurang, prisvärt och alla rätterna var intressanta och några av dem riktigt bra. Rätt likt det gamla, enda skillnaden var lite mer trä, lite lägre priser och lite sämre service.

 

ROjCDob.gif

 

http://tvnz.co.nz/national-news/school-ditches-rules-and-loses-bullies-5807957

Ripping up the playground rulebook is having incredible effects on children at an Auckland school.

 

Chaos may reign at Swanson Primary School with children climbing trees, riding skateboards and playing bullrush during playtime, but surprisingly the students don't cause bedlam, the principal says.

 

The school is actually seeing a drop in bullying, serious injuries and vandalism, while concentration levels in class are increasing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanke slog mig och det är att det kanske börjar bli dags att få in ett krypto-tipping-system här? Det är ju egentligen en administrativ fråga men jag tycker den passar bra här då det i högkonjunktur är både en och annan som lägger tid på väldigt konkreta tips. Det hade förstås passat ypperligt på tiden folk gav pokertips i övriga forumet, men det är ju inte så mycket av den varan i dagens klimat. Det behöver ju inte vara speciellt avancerat att få in.

 

Nu är det ju ingen bra fart här, långvarig bitcoinstagnation lockar mest till sig repetitiva onliners av drägg som smilegubbe-leverantören ovan. Och jag är som vanligt en magnet som bara suger åt mig den här typen av klientel och av någon anledning får dem att öppna truten. Detta gillar jag inte alls att vara ansvarig för.

 

Men oavsett om jag skriver här och oavsett vad som händer är jag ganska övertygad om att snart har subject ändrats i den här tråden och vi har på kort tid gått Deflation -> Taleb -> Primal -> Huemer -> Bitcoin -> X, där även X kommer att bjuda på mycket.

 

Att vara redo med en tipping-funktion vore bra imo. Även om summorna i regel bör bli symboliska tycker jag det är en riktigt bra grej.

 

För en jättenkel lösning räcker det ju med att införa en liten tippingknapp (alltså bara en räknare där du visar vad du skickar) samt hitta ett finurligt och icke störande utrymme för adresser. Att folk "fuskar" och låtsas tippa utan att tippa är ju... något av ett icke-problem.

 

Bra!

 

Let's brainwash them with naivettes like "Do you want NSA Coin, Fed Coin, fiat/goverment money?" No here, suck on my bitcoin tit and buy it for a grand.
:D

 

Förövrigt väldigt intressant tråd. Om BCX har rätt är det verkligen livesimulering av katastrofscenario. Det är detta altcoins ska vara till för.

 

The current hash rate is four times the AUR all time peak

 

they should have airdropped some video cards

 

EDIT: Han verkar haft fel, kul tråd ändå. Den där dåren ska följas.

_______________

 

Har vid seriegulning kollat på degenererade walking dead. Det har tagit sig upp en bit igen. Yikes:

 

 

sooe81.jpg

" Dont worry! She will come back :) "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som att det var en hard fork?

 

Yes, var visst lite fud som spred sig där. No biggie.

 

Bra artikel:

http://www.paleofx.com/blog/paleo-good-bad-ugly-and-misinformed

Mainstream writing about Paleo often falls prey to an all-too familiar misconception: that Paleo is yet another “diet plan”, with a specific set of rigid rules, and a vague promise of a flatter belly. Nothing could be farther from the truth. Paleo is a hell of a lot more than an Oz-like, paint-by-numbers diet plan. It is an ever-expanding, grassroots movement.

 

Over the years I've come to realize just how common this misunderstanding is. What people outside of (or new to) the Paleo movement often don't realize is that Paleo doesn't operate the way that every other "diet" in the marketplace does. Probably because this “diet” wasn’t created; rather, it was discovered—or, in actuality, rediscovered. In other words, there was no initial marketing agenda. No celebrity endorsements or Facebook ad crawlers. And if you're going to market something—and make a few dimes in the process—you’d better make it palatable to the masses. Paleo didn't follow that path because, at it’s core, this is a movement rooted in the free flow exchange of credible, science-based information.

 

Det är något som jag tror den stora massan missar. Paleo, anarkister, bitcoinanvändare etc har inte alltid alla svaren. Men de menar att det beror på att vi behöver en iterativ process för att få reda på svaren, inte ta dem från början.

 

Ser så många som debatter där narrativet är typ

1. Du har en åsikt

2. Jag har en åsikt

3. Våra åsikter är olika

1-3: Alltså är min åsikt rätt, samhället borde göra det jag tycker istället

 

Det läggs väldigt lite energi på att analysera likheterna mellan 1 och 2.

 

Kanske är det bättre att erkänna att man inte alltid vet och även om man har sina teorier föredrar man småskaliga experiment för att ta reda på hur det ligger till.

 

Exempelvis:

Hur ska barn uppfostras? Skydda dem eller släppa loss allt? Klart föräldrar kan debattera hela och åsikter går isär. Men vad händer om man testar?

 

http://tvnz.co.nz/national-news/school-ditches-rules-and-loses-bullies-5807957

However, the school took the experiment a step further by abandoning the rules completely, much to the horror of some teachers at the time, he said.

 

When the university study wrapped up at the end of last year the school and researchers were amazed by the results.

 

Mudslides, skateboarding, bullrush and tree climbing kept the children so occupied the school no longer needed a timeout area or as many teachers on patrol.

 

Instead of a playground, children used their imagination to play in a "loose parts pit" which contained junk such as wood, tyres and an old fire hose.

 

"The kids were motivated, busy and engaged. In my experience, the time children get into trouble is when they are not busy, motivated and engaged. It's during that time they bully other kids, graffiti or wreck things around the school."

 

Parents were happy too because their children were happy, he said.

 

But this wasn't a playtime revolution, it was just a return to the days before health and safety policies came to rule.

 

AUT professor of public health Grant Schofield, who worked on the research project, said there are too many rules in modern playgrounds.

 

"The great paradox of cotton-woolling children is it's more dangerous in the long-run."

 

Hade man kunnat ana att sätta massa regler på barn och tråka ut dem hade gett barnen ADHD och gjort dem till mobbare? Sure det passar mitt narrative med paleo, men framförallt så visste jag inte. Därför vi behöver folk som testar småskaligt och sedan berättar för andra så de kan välja att haka på eller ej och sedan bidra till kunskapen. Vi behöver ett bottom up perspektiv där vi anpassar oss från resultaten, inte ett top down där vi säger hur det ska vara och sedan slösar energi på att försöka visa att det vi valde från början var rätt hela tiden.

 

Flow kanske är en förklaring till barnens utveckling. Tycker mig se flow som förklaring på allt mer saker. Ta poker som exempel. Hur kan man förvänta sig att flow-spelare ser ut?

1. De tar risker för att vara helt in the zone

2. Flow är autoteliskt, dvs beroendeframkallande så de spelar mycket och tar mycket och allt större risker

3. Snabba beslut, väldigt snabbtänkta där de ibland kan känna saker de inte riktigt kan förklara

 

Låter detta bekant?

http://www.philgalfond.com/viktor-blom-the-man-the-myth-the-legend/

 

Sure nu kanske många failar där han lyckades. Men å andra sidan kanske inte så många har bra koll på konceptet flow heller och farorna med flow. Är det avgjort att flow är viktigt? Nej, men det är ett intressant område man borde utforska. Jag tycker som sagt att jag ser det på många aspekter i livet, som den där artikeln om barnen innan, när det gäller företag, när det gäller dans, när det gäller löpning. Och jag ser många av problemen i samhället i områden där vi försökt ta bort flow från vardagen. För top down idag är väldigt anti flow. Fundera på vad som går bra i Sverige och vad som går dåligt i Sverige. Och se hur mycket flow ni ser på de områdena ni kommer på.

 

 

Att vara redo med en tipping-funktion vore bra imo. Även om summorna i regel bör bli symboliska tycker jag det är en riktigt bra grej.

 

Yikes:

 

 

sooe81.jpg

" Dont worry! She will come back :) "

 

 

Jag hade ju min tip-adress i signaturen ett tag, fick totalt 1tip på några månader. Kanske var innan november kom och gjorde bitcoin halvlegitimt förvisso, men känns inte som att metagamet här är att vi slänger pengar över varandra som på /r/Dogecoin.

 

Var ett oväntat avsnitt av TWD det där. En annan serie som levererar är Hannibal. Varit Breaking Bad-klass på flera av avsnitten på sistone. De är inte direkt blyga för att visa lite gore heller :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin saknas verkligen i spelvärlden. Undrar hur mycket pengar man degat åt Skrill, Paypal, Neteller och VISA.

 

Tog ut pengar från xxxxxsports via en av ovanstående nyss. Det kostade 1000 kronor varav bara 7.5 euro var en ren avgift. 34k blev 33. Coaching för $800 kostade närmare 6000 kronor bara för att mitt Skrillkonto råkar vara i SEK.

 

Jag tror jag har betalat säkert 2-30000 på 2-3 år och då är det mesta jag sysslar med ganska småskalig business som sportbetting och poker då och då på europeiska sidor. Det är svindyrt och det kommer bli perfekt när bitcoin inkorporeras och gör allt pengaflyttande ögonblicklig, nästan njutbar efter att man blivit så brutalt pippad under så lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser så många som debatter där narrativet är typ

1. Du har en åsikt

2. Jag har en åsikt

3. Våra åsikter är olika

1-3: Alltså är min åsikt rätt, samhället borde göra det jag tycker istället

 

Det läggs väldigt lite energi på att analysera likheterna mellan 1 och 2.

 

För att inte tala om alla debatter där folk inte ens förstår att de diskuterar något som egentligen är helt irrelevant för deras åsikter. Typexempel: "skatt är stöld!", "nej, det är det inte alls!", "jo, det är det visst!", "blädihadibla!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi behöver ett bottom up perspektiv där vi anpassar oss från resultaten, inte ett top down där vi säger hur det ska vara och sedan slösar energi på att försöka visa att det vi valde från början var rätt hela tiden.

 

Det är ju märkligt hur man rent reflexmässigt, går på defence så fort ens resonemang ifrågasätts korrekt. Jag kommer (tyvärr) på mig själv att göra detta inte allt för sällan.

Istället för att inse att man haft fel så letar man (smått desperat) efter nya förklaringar så fort ens gamla visar sig vara fel. Är detta genetiskt betingat eller är det resultatet av vår sociala konstruktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några veckor sen snackades det startupideer här. Jag tror det finns många människor där ute som vill köpa bitcoins men tycker det är svårt/komplicerat/obehagligt att köpa via en exchange. En business ide är att sälja bitcoins till dessa människor där även personlig rådgivning och utbildning ingår. Man berättar hur det funkar och hur man håller sina bitcoins säkra. Priset är bitstamp+5% eller något i den stilen.

 

Potentiella problem:

- Skatter etc.?

- Behövs någon "money transmitter licens" eller liknande?

- Om någon får sina bitcoins stulna, kommer dom skylla på mig?

 

Vad tror ni, är det en bra ide?

 

EDIT: jag vet att det inte är så stort köptryck just nu, men om några månader så... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på upplägg är en sådan affärsidé anmälningspliktig till FI samt undantagen från moms. Någon annan verkar redan ha tänkt i liknande banor.

 

Om det är vad jag tror du tänker på så är det rätt höga krav på eget kapital etc. för att starta dylik verksamhet. Plus att det är rätt omständigt (läs många blanketter och mycket rappotering) att stå under FIs uppsyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potentiella problem:

- Skatter etc.?

- Behövs någon "money transmitter licens" eller liknande?

- Om någon får sina bitcoins stulna, kommer dom skylla på mig?

 

FI kommer betrakta din verksamhet som "växlingstjänst mot ersättning" . Du ska följa 2009:62 vilket är svårare än det verkar. Du kommer mycket snart upptäcka att de fyra stora bankerna i Sverige blir extremt tveksamma så fort du nämner "bitcoin".

 

Detta till trots är mitt tips är att du har en fungerande automatiserad banklösning på plats (där bankerna har förstått att det handlar om bitcoin och att de förmodligen är ansvariga för dina handlingar i 3:e penningtvättsdirektivets anda om guilt by association) INNAN du börjar din verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin saknas verkligen i spelvärlden. Undrar hur mycket pengar man degat åt Skrill, Paypal, Neteller och VISA.

 

Tog ut pengar från xxxxxsports via en av ovanstående nyss. Det kostade 1000 kronor varav bara 7.5 euro var en ren avgift. 34k blev 33. Coaching för $800 kostade närmare 6000 kronor bara för att mitt Skrillkonto råkar vara i SEK.

 

Jag tror jag har betalat säkert 2-30000 på 2-3 år och då är det mesta jag sysslar med ganska småskalig business som sportbetting och poker då och då på europeiska sidor. Det är svindyrt och det kommer bli perfekt när bitcoin inkorporeras och gör allt pengaflyttande ögonblicklig, nästan njutbar efter att man blivit så brutalt pippad under så lång tid.

 

Mm, bitcoin hade verkligen behövts. Jag har betalat många månadslöner i växlingsavgifter jag med. Men framförallt hur jäkla svårt det är att ta ut och sätta in pengar som amerikan etc. Jämför hur brutalt enkelt det är att deposita, gambla, investera och casha ut från http://www.just-dice.com . Något väldigt revolutionerande med bitcoin är vad det gör med resten av världen. Det blir helt mycket svårare att blockera transaktioner för folk som upptäckt bitcoin och stater och bolag kommer tvinga anpassa sig efter det. I början smått, men i längden stort.

 

För att inte tala om alla debatter där folk inte ens förstår att de diskuterar något som egentligen är helt irrelevant för deras åsikter. Typexempel: "skatt är stöld!", "nej, det är det inte alls!", "jo, det är det visst!", "blädihadibla!"

 

Svåraste är ofta att få folk att erkänna att de tycker som de tycker. De vägrar ofta följa resoneamngen som följer deras påståenden och kan bli helt rabiata om man pushar dem att faktiskt inse vad de tycker och gör. För ska man ha en HU-debatt är det bra om man iaf följer samma regler, annars är det en tattigt lek.

 

Det är ju märkligt hur man rent reflexmässigt, går på defence så fort ens resonemang ifrågasätts korrekt. Jag kommer (tyvärr) på mig själv att göra detta inte allt för sällan.

Istället för att inse att man haft fel så letar man (smått desperat) efter nya förklaringar så fort ens gamla visar sig vara fel. Är detta genetiskt betingat eller är det resultatet av vår sociala konstruktion?

 

Här är lite förklaringar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5816626&playaudio=4895608

 

För några veckor sen snackades det startupideer här. Jag tror det finns många människor där ute som vill köpa bitcoins men tycker det är svårt/komplicerat/obehagligt att köpa via en exchange. En business ide är att sälja bitcoins till dessa människor där även personlig rådgivning och utbildning ingår. Man berättar hur det funkar och hur man håller sina bitcoins säkra. Priset är bitstamp+5% eller något i den stilen.

 

Potentiella problem:

- Skatter etc.?

- Behövs någon "money transmitter licens" eller liknande?

- Om någon får sina bitcoins stulna, kommer dom skylla på mig?

 

Vad tror ni, är det en bra ide?

 

EDIT: jag vet att det inte är så stort köptryck just nu, men om några månader så... :)

 

Jag säger pass. Gått dåligt för Sebastian med flera. Verkar vara en tuff bransch. Nog inte mest tacksamma kunderna heller.

 

 

Fint hur antifragile har blivit ett vardagsord:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några veckor sen snackades det startupideer här. Jag tror det finns många människor där ute som vill köpa bitcoins men tycker det är svårt/komplicerat/obehagligt att köpa via en exchange. En business ide är att sälja bitcoins till dessa människor där även personlig rådgivning och utbildning ingår. Man berättar hur det funkar och hur man håller sina bitcoins säkra. Priset är bitstamp+5% eller något i den stilen.

 

Potentiella problem:

- Skatter etc.?

- Behövs någon "money transmitter licens" eller liknande?

- Om någon får sina bitcoins stulna, kommer dom skylla på mig?

 

Vad tror ni, är det en bra ide?

 

EDIT: jag vet att det inte är så stort köptryck just nu, men om några månader så... :)

 

Du får nog allt ge lite mer detaljer för att man ska kunna bedöma om idén är bra eller inte.

 

personlig rådgivning och utbildning ingår

 

Personlig rådgivning öga mot öga på ett kontor, eller via telefon eller bara via e-mail?

 

Utbildning på din sida med information i form av text, bilder, video, etc. eller utbildning live i en lokal eller i form av en utbildningswebcast där man även har möjlighet att ställa frågor?

 

Priset är bitstamp+5% eller något i den stilen.

 

Ska du ha en egen exchange eller har du tänkt dig köpa bitcoin från någon exchange och sen sälja vidare till kunden med ditt påslag?

 

Ska man kunna köpa i realtid via din sida?

Ska man kunna köpa i realtid via telefon eller på kontor?

 

Har du tänkt dig dig att hålla reda på kundens bitcoin och/eller fiat i form av kundkonton hos dig?

 

Ska du bara jobba mot kunder i Sverige eller även i andra länder?

 

Tar du emot alla kunder eller bara dom som investerar minst ett visst belopp?

 

Har du själv mycket tid och pengar att satsa i det här?

Känner du några som är villiga att investera mycket tid och/eller pengar i det här?

 

Vilka kompetenser besitter du och eventuella medgrundare till företaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad sägs angående det om blockchainen?

 

mkt sevärd kanal för övrigt

 

Bah, har fått den länkad av oroliga vänner. Det har tar upp är känt och experterna är inte oroliga. Satoshi tar upp flera av ämnen i sin whitepaper. Det är ickeproblem för vanliga användare, finns lösningar för framtiden och framförallt är många rena faktafel de flesta lär sig efter 1dag och 1forumpost som bitocinanvändare. (kör electrum, inte bitcoin-qt).

 

https://en.bitcoin.it/wiki/Scalability

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ok ty.

vart ligger dina övriga tillgångar om man bortser från din lgh , cryptos och bankpengar?

Avanza Zero och räntebärande. Innan var kvoten typ 50/50, nu snarare 80/20.

 

https://brawker.com/

Företag ger folk som betalar med bitcoin 7% rabatt på allt, ÖVERALLT på internet. Haken? Någon annan betalar ditt köp, du ger den bitcoin. Så de får alltså köpa bitcoins för 7% över marknadspris, du får varor på nätet 7% billigare.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...