Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad händer? SVT köper dödsknark?

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-221?autostart=true

direkt och 12.30 in

 

Pendling, ståndsmässig bil

Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)

Trängselskatt: 13+18=31:- SEK

Parkering: 50:- SEK

Bränsle (Volvo V60 D2 DRIVe snåldiesel 0.45l/mil, 36.7 km enkel resa, 14:22 för diesel på Statoil): 3.67*2*0.45* 14.22=47:- SEK

Värdeminskning bilen (snälla 20:- SEK per mil): 3.67*2*20=147:- SEK

Övriga kostnader bil (1500:- i månaden för däck, service, skatt, försäkring mm, 21 arbetsdagar): 1500/21=71:- SEK

 

Notera att det tar en timme, en minut att åka kollektivt enligt Google Maps och 31 minuter med bil. Man sparar alltså inte tillräckligt med tid på att ta bilen för att få dra av detta. Man måste som bekant tjäna två timmar om dagen på att ta bilen för att få dra av den kostnaden. Onsalabon tjänar bara en timme.

Summa: 411:- SEK per dag

 

Pendling, grannarna-stirrar-bil

Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)

Trängselskatt: 13+18=31:- SEK

Parkering: 50:- SEK

Bränsle (Volvo 740, 0.95 l/mil, 36.7 km enkel resa, 14:22 för diesel på Statoil): 0.95*2*0.45* 14.22=99:- SEK

Värdeminskning bilen (inget): 0:- SEK

Övriga kostnader bil (1500:- i månaden för däck, service, skatt, försäkring mm, 21 arbetsdagar, reparation 1000:- i månaden): 2500/21=119:- SEK

Summa: 364:- SEK per dag

 

Pendling, kollektivtrafik

Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)

Pendlingskostnad (Periodkort Göteborg++, 21 arbetsdagar): 1230/21=58:- SEK

Summa: 123:- SEK per dag

 

Nu kan man förstås åka kollektivt och även skippa lunchen och i så fall pressa ner kostnaden för att jobba till 58:- SEK per dag.

 

Med 45 000:- kronor i lön är nettolönen 31 428:- SEK för onsalabon, eller 1496:- SEK om dagen. I fallet ny bil så går 411/1496=27% av lönen till kostnader för att jobba.

 

Här blir det genast intressant. Undantaget karensdagen så tjänar personen i exemplet på att tidvis vara sjuk från jobbet och få 80% i sjuklön. Bruttolönen per arbetsdag är 45/21=2140:- SEK och på marginalen går 58% av detta i skatt. På marginalen är nettolönen per arbetsdag alltså 899:- SEK om dagen. 80% av detta är 719:- SEK eller 180:- SEK mindre.

 

Kostar det 411:- SEK per dag att jobba blir det lönsamt att vara sjuk i fyra dagar på raken eller fler för höginkomsttagaren i exemplet.

Tappad inkomst i fem dagar är 899+180*4=1619:- SEK. Tappade utgifter är 411*8=1644:- SEK. Ju fler dagar vederbörande är sjuk fram till de fjorton dagarna med 80% av full lön uppnåtts, desto mer tjänar vederbörande på att vara sjuk.

:-/

 

---

 

The 100 verkar sevärd änsålänge. Som revolution fast sevärd och mer scifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på ett gammalt Howard Stern klipp där dom hade en 30 min lång diskussion om det här klippet:

 

 

 

 

Killen landade med ansiktet före och slog ut flertalet tänder.

 

Fråga: Bör han kompenseras ekonomiskt eller ej?

 

snubbe 1 hoppar upp i famnen på snubbe 2. snubbe 2 gillar det inte och gör sig kvitt snubbe 1 utan något övervåld imo. snubbe 1 har ingen annan att skylla än sig själv, sitt angrepp på snubbe 2 och sin dåliga förmåga att dämpa ett fall.

 

fråga: bör man känna till något mer om klippet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbe 1 hoppar upp i famnen på snubbe 2. snubbe 2 gillar det inte och gör sig kvitt snubbe 1 utan något övervåld imo. snubbe 1 har ingen annan att skylla än sig själv, sitt angrepp på snubbe 2 och sin dåliga förmåga att dämpa ett fall.

 

fråga: bör man känna till något mer om klippet?

 

Vad konstituerar ett angrepp enligt dig? Ingår oönskade kramar också i den kategorin? Får man i sådana fall armbåga den andra parten i ansiktet för att göra sig kvitt den? Eller var det för att han hade benen i luften som det hela utgjorde ett angrepp?

 

Jag får nämligen inte alls den känslan att Danny Bonaduce överhuvudtaget kände sig hotad eller angripen, istället ville han imponera på publiken och skickar därmed den andra killen i helt motsatt riktning från gravitationskraften.

 

 

Premiere+of+NBC+s+Knight+Rider+yf-w_bOkJPml.jpg

gal-villain-johnny-fairplay.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min tolkning är snarlik JesperPV.

hoppar man på någon och våldskramar på det där sättet så då får man räkna med att kunna bli avslängd bryskt.

mycket osannolikt att han skulle känna sig det minsta hotad. däremot kanske han kände sig smått besvärad?

ekonomiskt så bör han absolut inte bli kompenserad.

det där med att ge sig in i leken och leken tåla..

paralleler kan möjligen dras till muppen som började mucka med poliskvinnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på ett gammalt Howard Stern klipp där dom hade en 30 min lång diskussion om det här klippet:

 

 

 

 

Killen landade med ansiktet före och slog ut flertalet tänder.

 

Fråga: Bör han kompenseras ekonomiskt eller ej?

 

uppenbart oproportionerligt agerande mtp angreppet/kontexten och han bort inse att hans "wrestlings-fasoner" kan leda till allvarliga personskador ... solklar grund för kompensation imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte sett, verkar rimlig av trailern jag såg.

 

500 största omsättarna på mtgox köp och säljorders grafade:

http://bitcoin.stamen.com/

Spoiler!

gE8hDnY.jpg

---

 

Ryktas om negativa nyheter från Kina, mycket action på Kinesiska siter och rykten påstår att kinesiska bitcoins är påväg mot bitstamp också...

Spoiler!
x8xHvG9.png

 

Boktips:

The Rise of Superman

https://www.adlibris.com/se/bok/the-rise-of-superman-decoding-the-science-of-ultimate-human-performance-9781477800836

the-rise-of-superman-decoding-the-science-of-ultimate-human-performance.jpg

 

Handlar om hur extremsportare använder sig av flow för att klara av extrema situationer, hur flow fungerar på hjärnan och hur man själv kan använda sig av de insikterna för att förbättra sitt inte lika extrema liv. Efter att ha läst lite i boken upplever jag att jag oftare hamnar i flow och min träning går bättre. Ska se om det hjälper mig i studierna också.

 

TLDR; Pusha dig själv nära ditt max och misstag kostar lite så du tvingas anstränga dig och våga gå helt in i flow.

 

Skippa första 5-10min ish

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppenbart oproportionerligt agerande mtp angreppet/kontexten och han bort inse att hans "wrestlings-fasoner" kan leda till allvarliga personskador ... solklar grund för kompensation imo.

 

Från Wikipedia.

 

"On October 2, 2007, Bonaduce was involved in an altercation with infamous Survivor show participant Jon "Jonny Fairplay" Dalton during the Fox Reality Awards.[12] Toward the end of the awards show, Dalton appeared onstage and was booed by the audience. Bonaduce walked on stage and explained that the audience reaction was "because they hate you." Bonaduce was walking off the stage as Dalton called him back. Dalton then jumped on Bonaduce to hug him and Bonaduce stated later that he was uncomfortable with Dalton's hands near his throat. Bonaduce, a black belt in Tang Soo Do, adjusted his balance and grip, and threw Dalton over Bonaduce's head. Dalton fell to the floor, face first. Dalton stood up after a few moments and staggered before slowly walking off stage, his back to the audience. Bonaduce then smiled and proceeded to make faces and exaggerated shrugging motions at the audience before walking off stage.

Bonaduce later said the two had never previously had any negative altercations or words, but that they had met occasionally in the past. He said he had never liked Dalton, mostly because Dalton, in true "Jonny Fairplay" form, had lied about his grandmother's death during his first run on Survivor. While Bonaduce did not believe Dalton was significantly hurt at the time, TMZ.com confirmed that Fairplay bled significantly, lost some teeth and suffered a broken toe.

 

Dalton chose to press charges, and a felony battery investigation was opened by the police. On October 5, 2007, the L.A. District Attorney's office concluded that there was insufficient evidence to prove Bonaduce had committed a battery, because the contact had been initiated by Dalton and Bonaduce had acted in self-defense."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Wikipedia.

 

"On October 2, 2007, Bonaduce was involved in an altercation with infamous Survivor show participant Jon "Jonny Fairplay" Dalton during the Fox Reality Awards.[12] Toward the end of the awards show, Dalton appeared onstage and was booed by the audience. Bonaduce walked on stage and explained that the audience reaction was "because they hate you." Bonaduce was walking off the stage as Dalton called him back. Dalton then jumped on Bonaduce to hug him and Bonaduce stated later that he was uncomfortable with Dalton's hands near his throat. Bonaduce, a black belt in Tang Soo Do, adjusted his balance and grip, and threw Dalton over Bonaduce's head. Dalton fell to the floor, face first. Dalton stood up after a few moments and staggered before slowly walking off stage, his back to the audience. Bonaduce then smiled and proceeded to make faces and exaggerated shrugging motions at the audience before walking off stage.

Bonaduce later said the two had never previously had any negative altercations or words, but that they had met occasionally in the past. He said he had never liked Dalton, mostly because Dalton, in true "Jonny Fairplay" form, had lied about his grandmother's death during his first run on Survivor. While Bonaduce did not believe Dalton was significantly hurt at the time, TMZ.com confirmed that Fairplay bled significantly, lost some teeth and suffered a broken toe.

 

Dalton chose to press charges, and a felony battery investigation was opened by the police. On October 5, 2007, the L.A. District Attorney's office concluded that there was insufficient evidence to prove Bonaduce had committed a battery, because the contact had been initiated by Dalton and Bonaduce had acted in self-defense."

 

mm ja självförsvarsrätten går ju något längre (är min känsla i vart fall) i usa än vad den gör i sverige ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm ja självförsvarsrätten går ju något längre (är min känsla i vart fall) i usa än vad den gör i sverige ...

 

Det var min första spontana tanke också, men sen kom jag på att det inte alls nödvändigtvis behöver vara så.

 

Om jag minns rätt så fastslog HD i det berömda Rödeby-målet att det räcker med att någon ska uppfatta ett visst handlande som hotfullt för att man ska ha rätt till nödvärn (i det fallet dödade en man en 15-åring med en hagelbössa samt skadade hans homeboys rätt så jävla allvarligt utan att det fanns ett reellt hot - det förekom dock tidigare trakasserier av samma grabbgäng).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var min första spontana tanke också, men sen kom jag på att det inte alls nödvändigtvis behöver vara så.

 

Om jag minns rätt så fastslog HD i det berömda Rödeby-målet att det räcker med att någon ska uppfatta ett visst handlande som hotfullt för att man ska ha rätt till nödvärn (i det fallet dödade en man en 15-åring med en hagelbössa samt skadade hans homeboys rätt så jävla allvarligt utan att det fanns ett reellt hot - det förekom dock tidigare trakasserier av samma grabbgäng).

 

jovars men agerandet i klippet kan väl knappast uppfattas som hotfullt (mtp på art och kontext) i något fall imo.

 

HD har ju i de flesta fall inte tillgång till videomaterial och då får det som effekt att det blir färre fällande domar mtp beviskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var min första spontana tanke också, men sen kom jag på att det inte alls nödvändigtvis behöver vara så.

 

Om jag minns rätt så fastslog HD i det berömda Rödeby-målet att det räcker med att någon ska uppfatta ett visst handlande som hotfullt för att man ska ha rätt till nödvärn (i det fallet dödade en man en 15-åring med en hagelbössa samt skadade hans homeboys rätt så jävla allvarligt utan att det fanns ett reellt hot - det förekom dock tidigare trakasserier av samma grabbgäng).

 

jag tror att du minns fel. läs domarna. det är verkligen en tragedi, men ett väldigt intressant rättsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

läge att säga några ord om dina boktips, riktat till dig heltok som tack och alla andra som en +1 på alla rekar (ska def köpa den här oxå)

 

Problem of political authority av Michael huemer som fortf nämns då och då ITT är en av de bästa böcker inom libertarianism jag läst,

Primal blueprint given mycket välskriven lifechanger

Art of learning & science of happiness likaså otroligt bra och lärorika

 

Det är alldeles för bra grejer för att klassas som klassisk självhjälp, en kategori med ett dystert skimmer imo. The art of learning är så mycket mer än vad titeln säger, läs den. Josh waitzkin är helt j-a otrolig och det kan du också vara, typ.

 

Enormt mkt insikt väldigt behagligt & ödmjukt formulerat, det kännetecknar alla 4. Har jag missat ngt tips härifrån lmk för den här tråden levererar otroligt på läsningsfronten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst Flow av Csikszentmihalyi, och är det några likheter med Superman-boken? Läste dn för länge sedan.

 

Lär mig själv mindfulness och tycker det mer ofta kan göra att man hamnar i flow.

 

Edit: Nu har jag sett videon, mycket intressant och han är en galet bra talare. Skulle velat hört mer om hur man ska rampa ner efter flow och att söka det för nära på ger motsatt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för bra grejer för att klassas som klassisk självhjälp, en kategori med ett dystert skimmer imo.

Beror ju på om man vill ha denna kategori som "soptunna" så att säga.

 

Talebs Black Swan/Antifragility är ju annars självhjälp om något. Upptäckte själv att Black Swan satte så många pusselbitar på plats att behovet av att läsa mycket annat (exempelvis diverse primal) i princip försvann, bara kvar som lite kuriosa och lösryckta tips. Själva helheten blir bara en logisk slutsats.

 

Samma med det Kahneman skriver, jag snabbspolade långt över halva "thinking fast and slow" för att det var så uppenbart självklart, men jag tror inte nödvändigtvis det är så för alla eller för mig för 5 år sedan.

 

Samma med lärande i allmänhet, det krävs ganska kort kognitiv sträcka från Talebs böcker till att greppa hur det förhåller sig och framförallt på vilka sätt många kanske behandlar lärande fel intuitivt.

 

Om det nu inte gjorts tillräckligt med marknadsföring för Black Swan i tokboken. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...