Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad ska ni göra för projekt?

 

 

Vad håller han på med egentligen? Verkar ju gå bra om inte annat :-)

 

Inte helt insatt i projektet än, massa datavetenskapliga termer jag knappt förstår och vet inte riktigt hur mycket jag får avslöja än. Men typ intentional programming möter reglerteknik. Ni får gärna posta era tankar om:

*Erlang

*Elixir

*Raspberry Pi

*Metaprogramming

*Intentional Programming

 

 

 

Han riskerar mycket för att vinna lite :)

 

 

Verkar som FBI lyckats fixa en del nytt intresse för bitcoin:

http://stats.grok.se/en/latest90/Bitcoin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om Rasperry Pi och blev inte överdrivet imponerad. GPUn är fin för storleken, men vad missar jag?

 

Du kan få köpa en FPGA-board av mig om du vill träna lite på logic design :D

________________________

 

 

http://www.extremetech.com/extreme/167844-3d-printed-toothbrush-perfectly-cleans-your-teeth-in-just-six-seconds

 

Lovande. Tandborstarna vi har är väl en av alla de där sakerna de barn som föds om om 5-10 år kommer garva åt om de ser dem på film.

 

Man får nog helt enkelt se till att sköta sig så de inte även garvar åt våra tänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CBS:

bU4BBLk.png

:roll:

 

bloomberg:

http://www.bloomberg.com/video/is-bitcoin-nearing-the-end-of-its-silk-road-dYUrnVS1TxaVL9k9g1Mm3g.html#comment-1069973359

:roll:

 

Vad håller han på med egentligen? Verkar ju gå bra om inte annat :-)

https://just-dice.com/roll/152097271

:roll:

 

Läste lite om Rasperry Pi och blev inte överdrivet imponerad. GPUn är fin för storleken, men vad missar jag?

 

Du kan få köpa en FPGA-board av mig om du vill träna lite på logic design :D

________________________

 

 

http://www.extremetech.com/extreme/167844-3d-printed-toothbrush-perfectly-cleans-your-teeth-in-just-six-seconds

 

Du missar priset.

 

Coolt med tänderna :)

 

 

Mm såg det, lite läskigt. Nu hade jag förvisso ett lågsäkerhetslösenord där, men får se över allt som jag reggat med den mailen... Dåliga dagar för bitcoin, men kursen rusar, antifragile :)

 

Antal besök på howtobuybitcoins.info

D0I5hsW.png

 

Här är bitcoinsen som FBI la beslag på:

https://blockchain.info/address/1F1tAaz5x1HUXrCNLbtMDqcw6o5GNn4xqX

notera alla meddelanden som folk skriver med donationer till USA :)

 

FBIs plan för alla konfiskerade bitcoins:

http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2013/10/04/fbi-silk-road-bitcoin-seizure/?utm_campaign=forbestwittersf&utm_source=twitter&utm_medium=social

The FBI initially seized over 26,000 Bitcoins. I asked the FBI spokesperson what the plan is for those cryptocoins. “We will download the Bitcoin and store them,” she said. “We will hold them until the judicial process is over.”

 

Then what?

 

“This is kind of new to us,” she said. “We will probably just liquidate them.”

I asked the spokesperson if users of Silk Road could try to recover the Bitcoins in their now-seized accounts.

 

She laughed.

 

“There is not likely to be retribution in this case,” she said. “If they’re knowingly buying something illegal, they can’t get their money back.”

aka

"Vi är staten, vi gör vad vi vill, acceptera läget, vi skiter i om vi tog folks från andra länder som inte gjorde något olagligts pengar, vi tar dem för att vi kan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erlang för mig känns väldigt gammalt men är säkert väldigt bra prestandamässigt. Har man erfarenheter i erlang idag kan man ta ett jäkla pris som konsult i dagens läge. Utan att ha skrivit en rad erlang är min uppfattning att prestanda > readability, produktivitet, inlärning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för master du går?

 

________________________

 

Efter några dagars användning av Note 3 konstaterar jag att det är den första teknikprylen jag äger värdig vår generation.

 

All heder till Apple som satte igång Smartphone-trenden, men i övrigt är jag glad att en pinsam teknikutveckling är förbi.

 

________________

 

Läste lite om hur piloter hade det på 70-talet. Man kan tycka lite synd om piloterna idag (om de är unga kan de ju dock få jobb på mcd, snåla lite så är de av med skulderna vid 50-sträcket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PBS gör iaf bra inslag om bitcoin:

 

Erlang för mig känns väldigt gammalt men är säkert väldigt bra prestandamässigt. Har man erfarenheter i erlang idag kan man ta ett jäkla pris som konsult i dagens läge. Utan att ha skrivit en rad erlang är min uppfattning att prestanda > readability, produktivitet, inlärning

 

Det är den uppfattningen jag har fått också, men Elixir verkar liknande fast bättre?

 

http://elixir-lang.org/

 

Vad är det för master du går?

 

________________________

 

Efter några dagars användning av Note 3 konstaterar jag att det är den första teknikprylen jag äger värdig vår generation.

 

All heder till Apple som satte igång Smartphone-trenden, men i övrigt är jag glad att en pinsam teknikutveckling är förbi.

 

________________

 

Läste lite om hur piloter hade det på 70-talet. Man kan tycka lite synd om piloterna idag (om de är unga kan de ju dock få jobb på mcd, snåla lite så är de av med skulderna vid 50-sträcket).

 

MPSYS.

 

Har sett Note och visst den är sexig. Men samtidigt får jag en lite 90tals-känsla över den, 90-tal som i att jag satt i Linux och spenderade hela dagarna på att tweaka fluxbox, gnome, KDE och gjorde massa häftiga saker bara för att visa att jag kunde snarare än för att faktiskt göra riktiga saker. Visst den är säkert bra att använda som phablet, men vill jag verkligen att tekniken ska ta över mitt liv så snarare än vara en förlängning av mitt liv? Säger inte att apple är mycket bättre, men får uppfattningen att mycket av det som är positivt med Note 3 är på det temat och att mina klasskamrater ofta fastnar i de fällorna.

 

Tycker det är mycket trevligt att Apple får lite seriös konkurrens och känns som microsoft borde vara rätt rädda för konkurrens, kan de göra så bra telefoner så varför inte göra lika bra datorer?

 

Skulle gärna se lite mindre telefoner, minns tiden när spekulationerna såg ut såhär:

iphone-nano-price.jpg

Tycker det är trist att alla smartphone-tillverkare ska göra större och större mobiler, snart är vi väl här:

Make-Phone-Calls-On-Your-iPad.png

 

tumblr_mrp6egJlyG1s4nycbo1_1280.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett Note och visst den är sexig. Men samtidigt får jag en lite 90tals-känsla över den, 90-tal som i att jag satt i Linux och spenderade hela dagarna på att tweaka fluxbox, gnome, KDE och gjorde massa häftiga saker bara för att visa att jag kunde snarare än för att faktiskt göra riktiga saker.

Känner helt tvärt om, min förra smartphone var en Xperia Arc som jag haft i 2.5 år. På tiden den var ny var den lite "flashig", däremot något av en skräpprodukt när det kommer till faktiskt arbete. Apples telefoner var bättre för email (bättre att skriva på), men även de känns grymt oseriösa.

 

Summa summarum sitter folk och spelar angry birds och knappar på facebook. Leksaker.

 

Visst den är säkert bra att använda som phablet, men vill jag verkligen att tekniken ska ta över mitt liv så snarare än vara en förlängning av mitt liv? Säger inte att apple är mycket bättre, men får uppfattningen att mycket av det som är positivt med Note 3 är på det temat och att mina klasskamrater ofta fastnar i de fällorna.

Ledsen att säga det (tycker också det är lite bajs), men du har nog inte så mycket val, speciellt inte som ingenjör. Grejerna händer på nätet nu och utvecklingen ser inte ut att stanna.

 

Mitt mål med en pryl som Note 3 är tvärt om att nätverksamheten ska ta mindre energi. Krävs en del itererande innan man har rätt prylar och rätt "nät-liv" så att det just inte ska förstöra livet utanför. För mig var Note 3 ett sådant steg. En produkt som löser ofantligt många av de energislukande problem nät-explosionen ger mig.

 

Som vanligt ville man ju födas på 50-talet istället, men nu gjorde man inte det och då är det ju som det är. Ju äldre man är desto lättare är det att skippa skitsaker som LinkedIn, eftersom det är just en dålig tjänst. Men mitt tips är att släppa sådant tänk och istället så tidigt som möjligt försöka göra så att det tar så lite energi som möjligt att vara med.

 

Som LinkedIn bevisar spelar det nämligen ingen roll att det är en dålig tjänst när den fick dit så mycket människor (via spam tex). Plötsligt har du en portal till internships och arbeten där, och inte minst andra vägen - arbetsgivare verkar bli mer och mer sugna på att "googla" fram kompetens.

 

Huruvida det ska ske på nätet verkar inte vara frågan just nu, snarare verkar det bråkas friskt om att bli portalen. Linköping lanserade nyligen CareerGate, ytterligare ett ställe att knappa in sina meriter. Var så säker på att det kommer flera.

 

Alltså.

Mitt tips, som sagt: istället för att försöka hålla en barriär till den något omänskliga utvecklingen, lägg energin på att göra det så enkelt som möjligt att hänga med utan större ansträngning. Skapa ditt emailsystem som gör att du utan huvudbry kan hantera att få 50 mail om dagen. Knåpa ihop ett antal utförliga CV-dokument som gör varje ny portal-registrering helt smärtfri. Köp en Note 3 (eller motsvarigt :D ).

 

Jag önskar själv att jag förenklade dessa saker för flera år sedan.

 

 

Man kan notera något långsökt: som du säkert har märkt är de som har en bit kvar till att bli vuxna lite snabbare på att anamma skräp, som då tex LinkedIn. Detta inte av så mycket fler anledningar än att connecta med folk och på så vis känna sig bra. Det är förstås lite löjligt, men betänk då att om 3-4 år när de kommer ut i livet med en fin utbildning i ryggen ligger de likt förbaskat i den där databasen. Varför de är där spelar alltså ingen roll, plötsligt är databasen väldigt attraktiv för arbetsgivare. Vilket gör den attraktiv för arbetssökare.

 

 

Skulle gärna se lite mindre telefoner

Jag med!

Men det är ju det som är grejen, smartphones är inte telefoner, det är datorer.

 

Jag kommer utan tvekan hugga när jag hittar en liten, smidig och inte minst tålig telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper väl till den här till din note?

 

SM-V7000ZKANEE?subsubtype=headset&gclid=CNz_gaii_7kCFdR8cAod0CMAHQ

Vet inte, det där är ju en ytterligare självklar utveckling som det tagit 3-4 år för mycket att dyka upp. Kul att Samsung fick tummen ur arslet iaf. Sen vet man ju aldrig hur bra det är i praktiken, med det är så självklart att det ska testas.

 

Så, är den användbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, det där är ju en ytterligare självklar utveckling som det tagit 3-4 år för mycket att dyka upp. Kul att Samsung fick tummen ur arslet iaf. Sen vet man ju aldrig hur bra det är i praktiken, med det är så självklart att det ska testas.

 

Så, är den användbar?

 

Skulle personligen inte köpa den då jag inte tycker den är så vacker, men tanken är ju god.

Behåller nog min iPhone ett tag till i väntan på en liten smidig mobil med möjlighet för projicerande skärm och tangentbord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...