Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Provat iOS7. Funktionsmässigt är det säkert en massa bra grejer som lagts till men användarkänslan är försämrad IMO. Det är ju mycket segare att använda. Allting tar lite lite längre tid och det känns allmänt mer som android än något annat.

 

Håller med helt, går det att backa till iOF6 igen? Alternativt stänga av alla jobbiga animeringar som bara gör att det tar tid att göra saker? En till fråga, hur fasen stänger man av appar? Dubbelklickar på hemknappen och drar de uppåt men likförbannat så kommer det Skypemeddelanden som typ sms hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/iphone-5-blev-tva-nya-modeller_8505674.svd

 

Tankar? CIA vet snart allt om oss, vikt, längd, fingeravtryck, blodtyp, politisk tillhörighet, umgängeskrets, intressen mm mm mm. Kan det i framtiden finnas en fördel att vara född i ett U-land eftersom ingen regering då har lagrad data på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/iphone-5-blev-tva-nya-modeller_8505674.svd

 

Tankar? CIA vet snart allt om oss, vikt, längd, fingeravtryck, blodtyp, politisk tillhörighet, umgängeskrets, intressen mm mm mm. Kan det i framtiden finnas en fördel att vara född i ett U-land eftersom ingen regering då har lagrad data på dig.

 

jag vet inte exakt vad du tänker på nu, men det kan finnas en idé med att värna om sin integritet och vidta de små åtgärder man kan göra för att inte dela med sig av all information helt "gratis".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fråga, hur fasen stänger man av appar? Dubbelklickar på hemknappen och drar de uppåt men likförbannat så kommer det Skypemeddelanden som typ sms hela tiden.

 

Inte hundra men skulle gissa att General > Background App Refresh > Off fixar biffen (kan obv stänga av tillågen åt enbart skype med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med helt, går det att backa till iOF6 igen? Alternativt stänga av alla jobbiga animeringar som bara gör att det tar tid att göra saker? En till fråga, hur fasen stänger man av appar? Dubbelklickar på hemknappen och drar de uppåt men likförbannat så kommer det Skypemeddelanden som typ sms hela tiden.

 

inställningar->notiscenter->skype

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du på ett snabbt och smidigt sätt kan stänga/sätta på BT/WIFI.

Att du kan komma åt "kommandocentret" vid låst skärm.

Att du har en ficklampa.

Att apparna uppdateras automatiskt.

 

Finns massa nytt som är bra och smidigt... Sluta hata

 

 

Upplever inte att det är segare? Har iPhone 5

 

Känner igen detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade det helt, ursäkta.

 

Person a,b och c är alla självägande, d.v.s.dom äger sina egna kroppar. Dom har rätten att bestämma över sig själva. Detta är inget dom valt utan en egenskap dom föds med. Person a kan inte äga person b. Person a kan dock hyra person b:s kropp med person b:s frivilliga medgivande.

Detta är en grundprincip som jag tror det flesta kan enas om. Det är denna moraliska princip som förbjuder slavarbete.

 

 

Varför kan inte person A förvärva person B's kropp? Och vart drar vi gränsen för "frivillighet"? Låt säga att vi "hyr" en psykiskt handikappad kropp i syfte att skörda organ; bör detta inrymmas i B's självbestämmande lr bör tredje man träda in för att stoppa denna transaktionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar på att testa biotin men sett recensioner där många fått utslag och acne.

 

vad tror du om biotin och vad är dina erfarenheter?

 

Hur var det med doserna bland de som fick finnar? Har för mig det främst drabbade 10k U folket, inte 5k U som rekommenderas här.

 

Har iaf inte hört någon forumit drabbas av finnar än och mitt eget n=1 experiment gav inga finnar. Däremot mycket tjockare naglar och eventuellt placebo men upplevt bättre hår. Naglarna är inte placebo, jag känner skillnad på enskiljda tår innan/efter.

 

Tror finnar är kopplade till IGF-1 och diverse andra inflammatoriska tillstånd som man kan minska genom att äta artegen föda och undvika upphettat vegetabilitiskt fett.

 

Lite nutida dans:

 

Notera hur hans rörelser nästan aldrig slutar och såfort man börjar se mönstret byts det.

 

 

Hört en del positivt om Fernholms bok:

http://urplay.se/Produkter/177942-UR-Samtiden-Sockerchocken-Sockerchocken

 

Sägs vara bra att ge till föräldrar och liknande om de har problem med inflammationer och övervikt.

 

Btw, han där 5000kcal snubben är klar med LCHF-experimentet, nu kör han samma med kolhydrater. Resultaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matlab-hjälp tack.

 

Jag har en icke-standard matrix

a={'a1','a','b1';'b1',b','b2'} osv

 

Jag vill söka igenom den och ta bort alla rader som inte börjar med b1. Måsvingarna gör att det hela lite blir lurigare än removerows eller unique, eller?

 

Du fattar att alla dessa "experiment" är scams va? Det finns väldigt mycket forskning som alla konsekvent visar att det inte finns någon metabol fördel.

 

Tvivlar på att de är scams, däremot eventuellt fejk. Att det finns forskning som visar något säger sällan mycket om påståendet. Om det finns en metabol fördel eller ej anser iaf jag är helt utrett än, vår förståelse om kroppen är dålig och det finns massa paradoxer med befintliga förklaringsmodellen. De experiment jag har sett på metabol fördel har alla mätt energiomsättning och inte mätt t ex energiinnehåll i bajset eller organvolym vilket jag gissar är han i experimentets hypotes om han ens drar någon.

 

Ta det för vad det är n=1 på internet. Kan vara fejk, roar, men ger eventuellt insikt, om det blir många Tommy Runesson kan man nog misstänka att det är en bra metod oavsett vad SLV:s 100 forskningsrapporter säger.

 

Just-dice springer kasst:

https://just-dice.com/

 

Spoiler!

qrg1nSL.png

tCYkaXf.png

 

 

Mer dans, nu en nybörjarförklaring om mimeande i balett:

 

Här kan ni se hela:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till sån här grej jag måste få ur mig eftersom jag vägrar vara tråkig och prata om det IRL. Marknadsföring, trender och GTA V:

De som väljer att tänka till vet redan på förhand att GTA V antagligen inte är det minsta revolutionerande. Det finns två olika lager av marknadsföringen, ett lager - det de flesta stannar vid - som inger hopp om någon slags enormt steg i spelutvecklingen; det ultimata spelet. Ett annat lager som hela tiden har varit tydlig med att det inte ens är något nytt.

 

Senast jag noterade den här fantastiska marknadsföringen i spelvärlden var faktiskt passande nog GTA IV. Samma sak hände den gången: när spelet lanseras flyttas fokus till "wow, vilka betyg - det var så grymt som vi trodde - bästa spelet någonsin".

2cr2hqx.jpg

Det intressanta med detta är alltså att GTA IV generellt betraktas som ett ganska dåligt tillägg till serien. Inte nödvändigtvis ett dåligt spel, men inte riktigt värdig uppföljare. Om jag inte minns fel tog det månader efter lansering innan den där luft-hypen la sig och besvikelsen tog över.

 

Vad som generellt betraktas som den bästa delen hittills? San Andreas.

 

Jag noterar vidare att GTA V-trailer till och med har dykt upp i tokboken, som väl inte är allt för spel-fokuserad. Sedan säljer spelet massvis vid lansering, helt oberoende av om det uppfyller förväntningarna. I verkligheten får vi alltså ett spel som kan vara väldigt bra, men som inte är det minsta nytt eller revolutionerande (anledningen att det hypas).

 

Men det viktiga är inte huruvida GTA V är grymt för vad det är eller inte, utan att även om det senare skulle visa sig vara en besvikelse, så är det bara att dra igång samma marknadsmaskin till nästa lansering, vilket situationen med GTA IV -> GTA V visar.

 

Precis hur många produktcyklar man kan gå igenom på det sättet vet jag inte, men så länge den faktiska produkten är godtagbar antar jag att det är ganska många. iD software har lyckats med liknande hype som "startas om" inför varje lansering, dock inte på lika extrem skala eftersom spelvärlden är så mycket större nu.

 

Jag har en icke-standard matrix

a={'a1','a','b1';'b1',b','b2'} osv

 

Jag vill söka igenom den och ta bort alla rader som inte börjar med b1. Måsvingarna gör att det hela lite blir lurigare än removerows eller unique, eller?

Om jag kan matlab, vilket är ytterst tveksamt, är det där cell-matris. Du bör fortfarande kunna nå rader med a{x,:}. Exakt hur du sedan tar bort en rad från strukturen är lite mer oklart men förhoppningsvis finns några trevliga operationer för celler också.

 

Går det i värsta fall kanske att fula med att bygga en ny? Typ if(a{i, 1}) == b1, c{j,:} = a{i,:}, j++;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till sån här grej jag måste få ur mig eftersom jag vägrar vara tråkig och prata om det IRL. Marknadsföring, trender och GTA V:

De som väljer att tänka till vet redan på förhand att GTA V antagligen inte är det minsta revolutionerande. Det finns två olika lager av marknadsföringen, ett lager - det de flesta stannar vid - som inger hopp om någon slags enormt steg i spelutvecklingen; det ultimata spelet. Ett annat lager som hela tiden har varit tydlig med att det inte ens är något nytt.

 

Senast jag noterade den här fantastiska marknadsföringen i spelvärlden var faktiskt passande nog GTA IV. Samma sak hände den gången: när spelet lanseras flyttas fokus till "wow, vilka betyg - det var så grymt som vi trodde - bästa spelet någonsin".

2cr2hqx.jpg

Det intressanta med detta är alltså att GTA IV generellt betraktas som ett ganska dåligt tillägg till serien. Inte nödvändigtvis ett dåligt spel, men inte riktigt värdig uppföljare. Om jag inte minns fel tog det månader efter lansering innan den där luft-hypen la sig och besvikelsen tog över.

 

Vad som generellt betraktas som den bästa delen hittills? San Andreas.

 

Jag noterar vidare att GTA V-trailer till och med har dykt upp i tokboken, som väl inte är allt för spel-fokuserad. Sedan säljer spelet massvis vid lansering, helt oberoende av om det uppfyller förväntningarna. I verkligheten får vi alltså ett spel som kan vara väldigt bra, men som inte är det minsta nytt eller revolutionerande (anledningen att det hypas).

 

Men det viktiga är inte huruvida GTA V är grymt för vad det är eller inte, utan att även om det senare skulle visa sig vara en besvikelse, så är det bara att dra igång samma marknadsmaskin till nästa lansering, vilket situationen med GTA IV -> GTA V visar.

 

Precis hur många produktcyklar man kan gå igenom på det sättet vet jag inte, men så länge den faktiska produkten är godtagbar antar jag att det är ganska många. iD software har lyckats med liknande hype som "startas om" inför varje lansering, dock inte på lika extrem skala eftersom spelvärlden är så mycket större nu.

 

Hej Trillske, nu kommer jag och är ett asshole igen.

 

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ranten ovan. Om det är att man kan sälja många kopior på kort tid bara man köttar marknadsföring så var det ganska många ord för att få fram det.

 

Personligen har jag spelat ett gta-spel tidigare och tyckte meh. V har jag nu spelat tio timmar med kompisar och det har varit riktigt roliga timmar, så jag tycker att detta är det bästa i serien hittills. Men som du säger är det knappast revolutionerande eller bästa spelet ever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ranten ovan. Om det är att man kan sälja många kopior på kort tid bara man köttar marknadsföring så var det ganska många ord för att få fram det.

Men det är ju inget vidare att utgå ifrån att alla ser det du ser. Precis som någon annan ser något du kanske inte ser. Har du samma syn på marknadsföring som jag har så är det klart det ser ut som många ord för något trivialt, men marknadsföring vs produktkvalitet är ganska splittrade läger inte minst här inne.

 

Det intressanta med det här scenariot tycker jag är att marknadsföringen blir så stark att du skulle kunna sälja ett smått upphottat GTA IV till någon som var bedrövligt besviken på just GTA IV. Och eventuellt upprepa samma process igen till nästa lansering. Det gör ju inte att produktkvalitet blir oviktigt, men däremot att det tar en ganska sekundär roll som anledning för det stora genomslaget.

 

Försöker dock inte dissa GTA V, kan mycket väl bli så att jag köper det själv.

 

_____

 

GTA V och feminism, för den som missade den något underhållande (framförallt publikens ramaskri) Gamespot-recensionen av GTA V.

http://www.mweb.co.za/games/ViewNewsArticle/tabid/2549/Article/9150/Gamers-attack-feminist-Gamespot-GTA-V-review.aspx

 

Finns mycket roligt i dessa diskussioner. En aspekt är att GTA V marknadsförs och lanseras som ett oerhört manligt spel, det är liksom en del av visionen, det ska ha ett manligt perspektiv. Att då som feminist köpa spelet och bli besviken över avsaknaden av kvinnor är lite speciellt.

 

Men det kommer inte i närheten av responsen: en kvinna recenserar alltså spelet i gamespot, slänger in en del kommentarer om kvinnosynen och ger spelet 9/10. Detta leder till ett fullkomligt ramaskri på nätet med bland annat en petition för att få det där svinet sparkat. Hon gav ju nämligen spelet en poäng för lite. Allt detta sker alltså innan de ens har spelat spelet själva.

 

 

Kan passa på att slänga in mina 2 cent om detta.

Jag gillar att spela den typen av manliga spel. Jag triggas oerhört mycket mer av att spela som Max Payne än att styra en kvinnlig huvudroll, även inkluderat tex Lara Croft. Att göra detta politiskt och säga att spelföretagen ska sluta leverera sådant till mig är helt mongolid syn på underhållnings-marknader.

 

Vad som är uppenbart är att det fortfarande finns vissa "gaps" i både spel och film-världen eftersom det finns ganska många kunder (exempelvis den där recensenten) som är intresserade av kvinnliga perspektiv. Den där nya Sandra Bullock-filmen verkar ju visa att det finns många som till och med vill se en kvinna grisa runt könsdiskriminerande och få saker att explodera enl. klassisk mansgris-manér. Det är inte min kopp te, men någon annans kopp te.

 

Detta är ju självklart inte GTA:s problem. De levererar det manliga gris-perspektiv jag och många med mig vill ha, någon annan utvecklare får leverera något annat som någon annan vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till sån här grej jag måste få ur mig eftersom jag vägrar vara tråkig och prata om det IRL. Marknadsföring, trender och Iphone:

De som väljer att tänka till vet redan på förhand att Iphone antagligen inte är det minsta revolutionerande. Det finns två olika lager av marknadsföringen, ett lager - det de flesta stannar vid - som inger hopp om någon slags enormt steg i mobiltelefonutvecklingen; det ultimata spelet. Ett annat lager som hela tiden har varit tydlig med att det inte ens är något nytt.

 

Senast jag noterade den här fantastiska marknadsföringen i mobilvärlden var faktiskt passande nog Iphone 3. Samma sak hände den gången: när spelet lanseras flyttas fokus till "wow, vilka betyg - det var så grymt som vi trodde - bästa mobilen någonsin".

 

Det intressanta med detta är alltså att Iphone 3 generellt betraktas som ett ganska dåligt tillägg till serien. Inte nödvändigtvis en dålig mobil, men inte riktigt värdig uppföljare. Om jag inte minns fel tog det månader efter lansering innan den där luft-hypen la sig och besvikelsen tog över.

 

Vad som generellt betraktas som den bästa delen hittills? Iphone 1.

 

Jag noterar vidare att Iphone-trailer till och med har dykt upp i tokboken, som väl inte är allt för mobil-fokuserad. Sedan säljer mobilen massvis vid lansering, helt oberoende av om det uppfyller förväntningarna. I verkligheten får vi alltså en mobil som kan vara väldigt bra, men som inte är det minsta nytt eller revolutionerande (anledningen att det hypas).

 

Men det viktiga är inte huruvida iphone är grymt för vad det är eller inte, utan att även om det senare skulle visa sig vara en besvikelse, så är det bara att dra igång samma marknadsmaskin till nästa lansering, vilket situationen med iphone 3-> iphone 4 visar.

 

Precis hur många produktcyklar man kan gå igenom på det sättet vet jag inte, men så länge den faktiska produkten är godtagbar antar jag att det är ganska många. apple har lyckats med liknande hype som "startas om" inför varje lansering, dock inte på lika extrem skala eftersom mobilvärlden är så mycket större nu.

 

;

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matlab-hjälp tack.

Tvivlar på att de är scams, däremot eventuellt fejk. Att det finns forskning som visar något säger sällan mycket om påståendet. Om det finns en metabol fördel eller ej anser iaf jag är helt utrett än, vår förståelse om kroppen är dålig och det finns massa paradoxer med befintliga förklaringsmodellen. De experiment jag har sett på metabol fördel har alla mätt energiomsättning och inte mätt t ex energiinnehåll i bajset eller organvolym vilket jag gissar är han i experimentets hypotes om han ens drar någon.

 

Vänta, va? Det enda dom behöver veta är kroppsammansättning (Helst med DEXA men kaliprar funkar skapligt nog) och energiintag, och ungefär (Eller i vissa studier, helt) energiförbrukning. När samtliga kontrollerade studier som någonsin gjorts utan undantag visar att vid samma kcalintag, efter justering av TEF, så är viktnedgången konstant oavsett makronutrientfördelning, hur kan detta inte direkt motbevisa någon random på nätets påståenden? Det är inte relevant hur mycket energi det är i bajset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt, nu räcker det att vi enas om att spädbarn inte äger rätten att bestämma över sina egna kroppar. Det gör deras föräldrar eller samhället (om föräldrarna anses oförmögna).

 

Det kan vi enas om.

 

Alltså vill jag återigen att du drar en gräns. Vid vilken medvetandenivå / utvecklingsnivå äger individen rätten till sina beslut, sin kropp och sin situation?

 

Varför då?

 

 

 

Jag tolkade det som att du menade att man måste tillåta frihandel, annars fråntas individen rätten att förverkliga sitt självbestämmande. Detta är i din värld likvärdigt med slaveri.

 

Om vi med alla får det sämre inkluderar katastrofscenarion så tycker jag vi kan inkludera slaveri i arbetsmarknadsregleringar. D.v.s. en arbetsmarknad som är så pass reglerad så att du blir en slav och måste jobba med det du blir tillsagt att jobba med - annars blir du fysiskt bestraffad.

 

Förbud mot fri handel är inte exakt samma sak som fullskaligt slaveri i den klassiska bemärkelsen. Däremot så inkräktar den på precis samma moraliska princip som jag åberopade tidigare. Det är nämligen en kränkning på själväganderätten eftersom person c äger delvis person a:s kropp i den bemärkelsen att hen har rätt att ta till fysiskt våld för att förhindra ett agerande som inte bryter mot någon moralisk regel (se mitt förra inlägg).

 

 

 

Varför kan inte person A förvärva person B's kropp?

Person A kan förvärva persons B:s kropp med person B:s tillåtelse.

 

Och vart drar vi gränsen för "frivillighet"? Låt säga att vi "hyr" en psykiskt handikappad kropp i syfte att skörda organ;

 

Har inte grubblat speciellt mycket över detta så reserverar mig för jag kanske ändrar åsikt väldigt snart om någon kommer med en bra invändning men here it goes:

 

Jag tror nog att vi alla kan vara överens om att ett spädbarn inte kan hållas ansvarig för sina handlingar och bör inte heller få ansvar över sin egen kropp. Hjärnan är helt enkel inte nog utvecklad för att kunna ta beslut medveten om konsekvensen.

 

Vidare är vi nog överens om att en mentalt frisk person i 30-års åldern är fullt ansvarig för sina handlingar och bör även ha ansvar över sin egen kropp. Denna person bör därmed kunna avgöra vilka konsekvenser ens handlingar får samt vad som är frivilligt och inte. Detta till skillnad från spädbarnet som inte kan avgöra detta.

 

Vidare betyder detta att det finns någon gräns mellan spädbarnsålder och 30 års-sträcket där en person plötsligt själv blir ansvarig för sina handlingar och därmed tar över ägandet av sin kropp från sin "ägare" (vanligtvis föräldrar).

 

I Sverige sker detta i 2 steg. Vid 15 års ålder blir man straffmyndig, eller straffbar som det nu heter. Det innebär att en person anses borde vara kapabel att skilja på rätt och fel och därför kan ställas till ansvar för brott. Nästa steg är vid 18 års ålder där en blir s.k. myndig. Vid denna ålder anses en person vara nog utvecklad för att avgöra hurvida man bör bruka tobak/alkohol.

 

Sverige har alltså valt ett åldersbaserat system där man schablonmässigt valt två åldrar där de flesta anses vara nog utvecklade för att kunna fatta vissa medvetna beslut.

 

När denna mentala nivå uppnås är såklart extremt individuellt och vissa når den inte alls, psykiskt handikappade t.ex.

 

bör detta inrymmas i B's självbestämmande lr bör tredje man träda in för att stoppa denna transaktionen?

 

Detta är intressant. Har en person c rätt att förbjuda en organhandel mellan person A och B utan att inkräkta på de moraliska principer jag åberopade tidigare?

Imo: Eftersom person B i detta fall ej är myndigförklarad så äger därmed person B inte rätten till sin kropp och kan därmed inte sälja den heller. Därmed så är det ingen frivillig handel utan övergår till ett brott mot äganderätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekant kommer från en "yrkeskriminell" familj, far, bröder och kusiner är alla med i organiserad kriminalitet. Varför jag tar upp detta är diskussionen ni föe kring åldrarna man blir straffbar i olika grader, skulle man bara gå efter personlig mognad/individen så skulle det väl vara en ful men mycket smart manöver som aspirerande yrkeskriminell att spela teater hela livet/svara fel/etc för att omöjliggöra sig till att bli straffbar? :)

 

Kan tänka det skulle vara en schysst livlina första gången isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vindkraft är ett stort bu
Är ju bra att presentera varför och relativt vad, eftersom det är en lagom komplicerad fråga.

 

Själv är jag något biased i den här frågan så om jag skriver något rätt ut blir det mer reklampelare än något annat.

 

____________________

 

https://www.simonsfoundation.org/quanta/20130917-a-jewel-at-the-heart-of-quantum-physics/

 

Physicists have discovered a jewel-like geometric object that dramatically simplifies calculations of particle interactions and challenges the notion that space and time are fundamental components of reality.

 

I like where this is going... ärligt talat är jag väldigt mycket mer bekväm med deras tankar kring vart detta skulle kunna leda, tex

The amplituhedron, or a similar geometric object, could help by removing two deeply rooted principles of physics: locality and unitarity.

 

 

Locality is the notion that particles can interact only from adjoining positions in space and time. And unitarity holds that the probabilities of all possible outcomes of a quantum mechanical interaction must add up to one. The concepts are the central pillars of quantum field theory in its original form, but in certain situations involving gravity, both break down, suggesting neither is a fundamental aspect of nature.

 

.. än jag är med många mer "mänskligt intuitiva" förklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...