Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fortfarande får du fina till din formulering lite. Om jag säljer min iPhone till dig för 1miljard kronor och sedan köper tillbaka den för 1miljard kronor har Sverige blivit rikare? Att varor ofta byter ägare ökar inte välståndet. Det som påverkar välståndet är snarare en kryssprodukt av hur mycket resurser samhället har x hur mycket invider uppskattar resurserna x vilka individer som har resurserna.

 

 

Jag skulle inte köpa din iPhone för 1 miljard, men jag skulle gärna låta dig köpa min S3 mot en miljard. Och jo, då hade Sverige blivit rikare. För jag hade tagit den miljarden och köpt en massa aktier i olika företag, företag som i sin tur på ett eller annat sätt hade ökat välståndet (kanske hade min investering lett till ett nytt läkemedel som räddar massvis av liv osv.). Du däremot, du lät din miljard bara sitta där utan att komma till någon nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående fördelningsdiskussionen tänker jag ibland att det vore väl lika bra om allt sket sig och skiten startade om istället. Som att starta om datorn, rätt tråkigt med vips är det igång igen. Nu med lite mer utvecklade intellekt (nåja), ofantligt mycket bättre förutsättningar för fria marknader och en digital valuta skonad från både transaktionsavgifter och problematisk styrning.

 

Sen kommer jag på att det blir ju bara samma grej igen. Det är ju Taleb-poängen: om alla människor presterade exakt lika bra skulle det ändå sluta med att 1% fick hela kakan, nämligen den procent som helt slumpmässigt fick den första biten. Om alla skrev lika bra akademiska avhandlingar skulle någon på samma vis få alla citeringar, om alla skrev lika roliga saker på facebook skulle någon få alla likes.

 

Min enda själsliga räddning är att tänka att det här med tid och kausala händelser bara är den mänskliga hjärnans påhitt. Och då blev ju plötsligt allt annat meningslöst istället. :o

 

Är det då inte lika märkligt att alkohol serveras på Nobelprismiddagar, på FN-möten etc? Är det inte ungefär som att det hade delats ut meth eller kokain på Nobelprismiddagen?

 

Alltså om vi är emot droger, varför denna glorifiering av drogen alkohol?

posten ovan var baserad på denna flashbackposten:

Spoiler!
H2mz50A.png

Alkohol är för en icke missbrukare väldigt simpel och förutsägbar. Du tappar en gnutta omdöme och blir en gnutta långsammare i huvudet, i rätt sammanhang gör det inte det minsta. Kan ifrågasättas under ett FN-möte eftersom det sänder en lite konstig signal att inte undvika det av princip i sådana sammanhang, desto lämpligare för en nobelprismiddag.

 

I små mängder helt enkelt en ganska bra drog. Samma skulle kunna gälla lämpligt producerad och serverad cannabis, men där är den stora skillnaden (i vår del av världen) att vi känner till alkohol, både som brukare och som observatör. Dessutom är ett glas vin inte malplacerat, det förstärker middagen.

 

Angående Flashback-inlägget verkar det ju vara sprunget lite ur att Sveriges uteliv är helt skevt (jag tycker ibland att det blir direkt skämmigt att vara ute i Stockholm, det är ju mitt land/min nationalitet i högform). Något man självklart vet som svensk, men vidden blir väl helt uppenbar först när man bor i någon annan kultur (minus övriga nord-europa och Ryssland såklart). Saker som att man "måste bli tillräckligt full" innan man kan gå ut på krogen är ju helt bisarra.

 

Vad som enligt mig visar att det rör sig om ett folk-missbruk är inte konsumtionen i sig, det är att svenskar har en svart-vit relation till alkohol. Antingen super man sig askalas på helgerna, eller så har man en "vit månad". Oförmågan att naturligt konsumera en drog med måtta är klassiskt för missbrukare, och det är precis så oerhört många fungerar här. Det är liksom kört, det är vid punkten att det inte går att bruka ansvarsfullt längre. Men eftersom det är så många runt omkting som ligger på samma point of no return i missbruket kanske man sällan tänker på det på det sättet.

 

Att, som så många gör, helt plötsligt kapa alkohol och istället identifiera sig med "jag dricker inte alkohol"-gruppen har jag självklart inget problem med, men det är ofta sprunget ur ett missbruk av drogen. Det blir inte alltid helt tydligt här.

 

Sen är det som sagt inte bara just Sverige det blivit såhär i. Vi är ju i gott dekadens-sällskap med Holland, Tyskland, Ryssland med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa din iPhone för 1 miljard, men jag skulle gärna låta dig köpa min S3 mot en miljard. Och jo, då hade Sverige blivit rikare. För jag hade tagit den miljarden och köpt en massa aktier i olika företag, företag som i sin tur på ett eller annat sätt hade ökat välståndet (kanske hade min investering lett till ett nytt läkemedel som räddar massvis av liv osv.). Du däremot, du lät din miljard bara sitta där utan att komma till någon nytta.

 

Hur hade Sverige blivit rikare förutom att mer pengar hade funnits? Givet att alternativet är att jag har med mig min miljard i graven? För att du köper aktier som redan finns? Enda du gör är att driva upp priset på samma aktier och en viss omfördelning av välstånd från alla andra till dig. Sverige blir inte rikare för det.

 

Att jag sitter på min miljard innebär att jag inte använder de resurser min köpkraft motsvarar utan låter dem stå till förfogande för andra som kan använda den till att öka vårt välstånd.

 

Angående fördelningsdiskussionen tänker jag ibland att det vore väl lika bra om allt sket sig och skiten startade om istället.

Hoppas du inte menar med resurser? För vi har det förjävla bra idag jämfört med resten av historian. Däremot om fiatvaluta gulade hade det kanske varit bra. Sure nördar och knarkare skulle sitta på resurserna och de kanske inte är bättre på att skapa väldstånd än aristokrater, men rent moraliskt tycker jag de är välförtjänta. Folk som köpte fiat trots våldet som står bakom fiat får skylla sig själva. De borde vetat att fiat var värdelöst. Några få har tagit avstånd från fiat och hamnar ändå i kläm, trist, men de visst väl innerst inne att det skulle sluta så ändå.

 

Sen kommer jag på att det blir ju bara samma grej igen. Det är ju Taleb-poängen: om alla människor presterade exakt lika bra skulle det ändå sluta med att 1% fick hela kakan, nämligen den procent som helt slumpmässigt fick den första biten.

Varför skulle någon få hela kakan? Snarare växer kakan hela tiden och nästan alla får mycket mer kaka över tiden, iaf där få ingrepp i ekonomin sker.

 

Klart de rika blir rikare snabbare, de har möjligheterna att göra investeringarna som skapar ökningen av välstånd och ska belönas för detta. Men de driver upp det absoluta värdet i det som andra kan producera, idag har bärplockare i Sverige råd med elektronik som räcker för att styra en månlandare.

 

Angående Flashback-inlägget verkar det ju vara sprunget lite ur att Sveriges uteliv är helt skevt

Nej, det hade inget med Sveriges uteliv att göra, det handlade om svenskarnas syn på alkohol som oproblematiskt.

 

I små mängder helt enkelt en ganska bra drog. Samma skulle kunna gälla lämpligt producerad och serverad cannabis, men där är den stora skillnaden (i vår del av världen) att vi känner till alkohol, både som brukare och som observatör. Dessutom är ett glas vin inte malplacerat, det förstärker middagen.

Och cannabis förstärker inte maten? Cannabis används ju för att ge aptit till folk som får cellgift och ska man tro folk på flashback etc blir mat något jävulskt gott av just cannabis. Du som vart i CA borde veta ;)

 

Och vi har väldigt bra insikter om cannabis tack vare den forskning som sker där det är legaliserat.

 

Ett glas vin är faktiskt väldigt malplacerat(i sammanhanget), förutom att vi är så vana vid det att det blir onaturligt utan, vilket visar hur osund relation vi har till alkohol. Nu är jag själv inte absolutist, men jag är självmedveten nog att inse vad jag och andra gör.

 

---

 

Kineserna börjar handla bitcoins:

jgwRMJo.jpg

wvAZAlZ.png

Och btcchina är inte enda kinesiska handeln: http://btckan.com/price

DUYwJv3.png

 

Bitcoin har återhämtat sig efter silkroad nu:

KN5Nrhx.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle någon få hela kakan? Snarare växer kakan hela tiden och nästan alla får mycket mer kaka över tiden, iaf där få ingrepp i ekonomin sker.

Inte "snarare", båda gäller. Kakan blir mer och mer skevt fördelad, men också större och större.

 

Taleb drog i Black Swan upp problemet med att citerade akademiska verk blir citerade för att de har blivit citerade. Det fastnade rätt bra hos mig för jag hade precis haft en handledare som var så sjukt tydlig med att alltid selektera efter antal citeringar, vara noga med att alla källor fått många citat osv.

 

Och sådär är det ju med allt, och bara mer och mer. På youtube får du visningar för att du har fått visningar. Det är alltid en lika rolig påminnelse när något helt random, på alla vis värdelöst och intetsägande, har flera miljoner visningar. Det intressanta är ju att man själv klickat på samma länk, för det hade så många visningar.

 

Klart de rika blir rikare snabbare, de har möjligheterna att göra investeringarna som skapar ökningen av välstånd och ska belönas för detta.

Däri ligger då frågorna som alla är oense om. När fördelningen av kakan är så extrem som den är, och om denna fördelning uppstår oerhört godtyckligt, vilken typ av belöning ska lotterivinnaren ha?

 

Vänsterpartister brukar så vitt jag förstå ta en slags rättvise-perspektiv. Jag håller då med dem i att nej, det är antagligen inte "rättvist", men jag är å andra sidan lite allmänt osäker på vad rättvisa är och hur det ska hanteras som parameter för en ideologi.

 

En approach jag tycker är lite lättare att greppa är vad nuvarande fördelning samt "löften" om framtida utfall har för konsekvenser på hur människor agerar. Personligen är jag övertygad om att fördelning av makt och pengar är helt på tok för godtycklig för att det skulle finnas någon vits i att se dem med pengar som mest lämpade att bära pengarna. Vidare gillar jag inte alls argument som att de rika är snälla som investerar. Det är naturligt, och det finns självklart oerhört många duktiga människor som inte hade samma flyt och hemskt gärna hade suttit där på toppen och investerat pengar. Själva tanken på att det skulle vara dem på toppen som för samhället framåt är för mig fullständigt främmande. Samhället för samhället framåt.

 

Däremot, givet att vi bara helt enkelt kan förbättra våra chanser att vinna makt-lotteriet genom att göra bra grejer, så tror jag det kan vara tillräckligt incitament. Och så är det ju i allra högsta grad fortfarande. Den som går upp på morgonen, den som sliter i skolan och den som kompromissar med sin vardag för att bidra till näringslivet har oerhört mycket större chanser (om än fortfarande små) att få den där stora biten av kakan.

 

Jag har med andra ord inte så stora problem med att fördelningen är lite skev. Men jag anser att det finns någon punkt där den är för skev, där för stor andel fantastiskt duktiga människor försvinner av slumpen och för stor stor del av jordens resurser är dåligt kopplade till saker som prestation. Även som "känslokall" metod köper jag inte upplägget alls.

 

 

 

Nej, det hade inget med Sveriges uteliv att göra, det handlade om svenskarnas syn på alkohol som oproblematiskt.

Vilket har allt med Sveriges uteliv att göra. Det är å ena sidan en konsekvens av konstig syn på alkohol, å andra sidan även precis det som gör det till någon slags normaltillstånd. Folk vet precis hur konstig relation vi har till alkohol när de tänker efter, men när det är så normalt att folk runt omkring lever så 1-2 dagar i veckan hjälper inte det.

 

Och cannabis förstärker inte maten? Cannabis används ju för att ge aptit till folk som får cellgift och ska man tro folk på flashback etc blir mat något jävulskt gott av just cannabis. Du som vart i CA borde veta ;)

Stämmer såklart, men poängen här var att du tar ett glas vin som ett komplement till din kost. Genom lång tradition har det ju vuxit fram optimerade alternativ för olika rätter. Det är lite svårare att ordna med cannabis. När jag skrev "lämpligt serverad" cannabis tänkte jag att det skulle ju fungera med tex bakelser, antingen efterrätt eller aperitif. Men det blir lite malplacerat och då blir det ju plötsligt uppenbart en drog för rusets skull, det tror jag varken cannabis eller alkohol skulle komma undan med i högtidligare sammanhang.

 

Och vi har väldigt bra insikter om cannabis tack vare den forskning som sker där det är legaliserat.

Kan inte hålla med riktigt, tror att om vi rycker en genomsnittlig människa på gatan är den nog ofta lite otrygg med folk som röker cannabis. Samt med att göra det själv. Det där är ju som alkohol, innan man har erfarenhet av hur kroppen reagerar är det ju möjligtvis spännande, men knappast "behagligt". Inte minst obehagligt i något sammanhang där du förväntas föra dig ordentligt. Tänk stackarn som sitter på en nobelmiddag och får sin första erfarenhet av cannabis i en sådan omgivning..

 

Ett glas vin är faktiskt väldigt malplacerat(i sammanhanget), förutom att vi är så vana vid det att det blir onaturligt utan, vilket visar hur osund relation vi har till alkohol. Nu är jag själv inte absolutist, men jag är självmedveten nog att inse vad jag och andra gör.

Ja men vi har ju förädlat produkten tills den passar in. Ett glas rött är ju utmärkt till en köttbit. Sen har du rätt i att vi även tar ett glas vatten som för att tydliggöra att vinet inte fyller någon törstsläckande funktion, men ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hade Sverige blivit rikare förutom att mer pengar hade funnits? Givet att alternativet är att jag har med mig min miljard i graven? För att du köper aktier som redan finns? Enda du gör är att driva upp priset på samma aktier och en viss omfördelning av välstånd från alla andra till dig. Sverige blir inte rikare för det.

 

Nä, alltså, med aktier kommer en rätt att bestämma över företaget också (förutsatt att du köper tillräckligt många). Om du köper en massa aktier i några företag, och sedan anställer fler personer (du expanderar företaget) som i sin tur skapar en helt ny produkt (låt säga ett nytt botemedel mot cancer). Då har du gjort Sverige rikare.

 

Familj och vänner till folk som har cancer kommer nämligen att jobba arslet av sig (dom börjar odla och sälja potatisar - innan tillkomsten av botemedlet hade dom bara bott i skogen och levt ett movnat liv) för att ha råd till botemedlet. Medan hela denna process pågår hoppar naturligtvis staten in och tar en slant från allt och alla, med dessa pengar byggs sedan säkrare vägar, bättre sjukvård, rättsväsende osv. osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, alltså, med aktier kommer en rätt att bestämma över företaget också (förutsatt att du köper tillräckligt många). Om du köper en massa aktier i några företag, och sedan anställer fler personer (du expanderar företaget) som i sin tur skapar en helt ny produkt (låt säga ett nytt botemedel mot cancer). Då har du gjort Sverige rikare.

 

Familj och vänner till folk som har cancer kommer nämligen att jobba arslet av sig (dom börjar odla och sälja potatisar - innan tillkomsten av botemedlet hade dom bara bott i skogen och levt ett movnat liv) för att ha råd till botemedlet. Medan hela denna process pågår hoppar naturligtvis staten in och tar en slant från allt och alla, med dessa pengar byggs sedan säkrare vägar, bättre sjukvård, rättsväsende osv. osv.

 

Om jag köper aktier i företaget så företaget får mer resurser kan det både innebära att Sverige blir rikare eller fattigare. Hade jag köpt dåligt produktiva SAAB-aktier hade Sverige blivit fattigare då de är sämre än övriga på att använda resurser. Eftersom jag inte vet bättre än de aggregerade prisbilden på marknaden tvivlar jag på att jag hade tagit ett bättre beslut, snarare ett sämre.

 

Att folk jobbar arslet av sig innebär inte att de skapar välstånd. Hårt arbete är något dåligt, det är hög produktivitet som är att eftersträva. Ofta går detta hand i hand, men hårt arbete för hårt arbetes skull är en vanlig missuppfattning i landet.

 

Att staten tar en allt mer resurser är ingen garanti för bättre vägar eller tunnlar genom åsar och resurserna de tagit är från t ex cancerforskning. Tvivlar på att ett botemedel skulle vara överdrivet dyrt, tills dess får vi nöja oss med att ketogen kost funkar väldigt bra mot de flesta former av cancer. Enda problemet är att den lösningen går emot allt vad staten har sagt senaste 50åren så detta måste tystas ned, om så massvis ska dö på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper aktier i företaget så företaget får mer resurser kan det både innebära att Sverige blir rikare eller fattigare. Hade jag köpt dåligt produktiva SAAB-aktier hade Sverige blivit fattigare då de är sämre än övriga på att använda resurser. Eftersom jag inte vet bättre än de aggregerade prisbilden på marknaden tvivlar jag på att jag hade tagit ett bättre beslut, snarare ett sämre.

 

Min poäng var att, din miljard, utifrån samhällets intressen, kommer till bättre användning på andra håll än att samla damm under din madrass.

 

Att folk jobbar arslet av sig innebär inte att de skapar välstånd. Hårt arbete är något dåligt, det är hög produktivitet som är att eftersträva. Ofta går detta hand i hand, men hårt arbete för hårt arbetes skull är en vanlig missuppfattning i landet.

 

Hmz, får en känsla av att du blandar ihop begreppen produktivitet och effektivitet. Som uppfinnare av botemedlet till cancer så skiter jag i om bönderna plockar potatisarna för hand eller andra tekniska redskap, vill dom ha mitt botemedel så vill jag ha min potatis.

 

Jaja, jag ger mig där, huvudvärk, gg osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det innebär att säljaren av aktierna får resurser, vilket oftast inte är företaget. Företaget är redan kapitaliserat sedan tidigare. (det kan givetvis vara företaget i samband med nyemission osv etc).

 

Onödigt att förvirra token över teknikaliteter, det han sa står sig. Som en stor aktieägare (som en mindre också iofs.) och mycket pengar i fickan kan du finansiera och expandera ett AB själv. Vad avser bokföringen tror jag att det smidigaste är att ta upp det som ett lån istället för nyemission.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att, din miljard, utifrån samhällets intressen, kommer till bättre användning på andra håll än att samla damm under din madrass.

Du påstod detta, jag argumenterade emot det. Blir inte övertygad av att du upprepar det igen.

 

Nä, det innebär att säljaren av aktierna får resurser, vilket oftast inte är företaget. Företaget är redan kapitaliserat sedan tidigare. (det kan givetvis vara företaget i samband med nyemission osv etc).

 

Precis, de flesta monetära ingrepp i ekonomin innebär bara att befintliga resurser blir mer värda.

 

Och nej, jag är inte förvirrad när det gäller aktier, jag bara fortsatte på sidospåret istället för att nita definitioner.

 

 

Bitcoin rusar på fint nu, tog $152 nyss medan jänkarna hade helg och europperna sov. Kan bli en spännande dag.

 

Bitcoins försvarsbudget har också återhämtat sig från låga 2%/dag till 4.7%/dag, nu passerat cypern:

https://www.resallex.com/bitcoin/brix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lite kring imfromswedens pluggwhine. Jag förstår exakt hur han känner, jag kände likadant ungefär och tror de flesta känner så i 1an på teknisk högskola. Men nu i 4an är vi helt lugna trots mycket svårare ämnen och högre arbetsbörda. Så vad har hänt? Är det något andra kan lära sig av eller måste man ta sig igenom det?

 

Märkte iaf förändringen redan dag 1 på masterprogrammet. Jag var inställd på att det skulle bli tufft och med alla asiater i klassen fick man känslan av att alla var hyperseriösa. Och mycket riktigt var nästan alla faktiskt seriösa och de få som inte var det hetsades att bli det. Medelstudenten på MPSYS sägs lägga ner 50h/vecka och innehållsmässigt sägs det vara det svåraste programmet efter fysik och matteprogrammen. Jag lägger knappt ner 40h/vecka men känner att jag ligger före med det mesta och några veckor innan tentorna hade jag testskrivit en tenta och kände att jag redan då hade chans att klara den. Vad är hemligheten?

 

Tror det mesta beror på att turade jag och hittade en bra grupp. Vi är 4st som pluggar ihop för det mesta, ingen är egentligen jättebra på något, men vi kompletterar varandra bra och vi har fått en gemensam attityd att vi är seriösa och kan ta oss igenom problemen som uppstår. Vi sitter i grupprum, räknar nonstop och betar igenom uppgifterna relativt snabbt, när det är inlämningar gör vi dem tills de är klara innan vi gör något annat men framförallt så planerar vi. Ska läraren gå igenom saker som hjälper oss för nästa uppgift väntar vi med att göra dem till läraren har gått igenom det. Ska TA gå igenom tal gör vi alla talen runt det, men inte det talet.

 

Att inte köra fast handlar mycket om attityd. När man ser ett nytt svårt tal, klockan är 3 på eftermiddagen och man har redan pluggat 6h under dagen och är seg i skallen så får man snabbt panik och tänker "jobbigt" "det här går inte" "vet inte hur jag ska göra". Exempelvis:

RnXZ5gH.png

Men så har man lärt sig att snabbt tänka "äh, det går visst, bara börja skriva och se vad som händer". Skissa en lösning, inse att man får platsbrist och sedan börja om göra rätt. Men att inte bara stanna upp och tycka det är en wall of text man inte förstår utan bara räkna. Sedan förstår man uppgiften handlar om allt eftersom man tar reda vad som behövs för att fortsätta räkna.

 

Kör man fast, gå vidare och fråga lärare/TA så fort tillfälle ges. Går alltid att störa Phd som är TA i kursen, ingen skam...

 

Och något väldigt viktigt, eliminera skitsnacket. När det räknas så räknas det, inte diskutera helgen eller dra roliga vitsar som inte är pluggrelaterade(vitsar som behandlar ämnet är ok. Varje timma kan man ta 5-10min paus och diskutera helgen, men när man räknar så räknar man.

 

En annan viktig färdighet är att snabbt se vad som är viktigt. Är det bara härledning av ett bevis, skit i att anteckna det om det inte kommer på tentan. Slappa av och nöj sig med att man kan se att det verkar rimligt. Är det en metodik för hur man löser en typ av uppgifter, lös uppgiften och efteråt gör en kort punktlista som sammanfattade metodiken typ

1. rita figur

2. ställ upp jämvikter

3. teckna konstitutiva samband

4. välj tillståndsvektor med allt som vi har derivatan till

5. teckna matris x'=Ax+Bu y=Cx+D

6. lös eigenvärden det(A-lamdaI)=0

7. välj det minsta ta positiva inversen av det, gångra med 2 för att få omegaB, välj omegaS 20x

 

Så man förstår vad man har gjort, vad som gick bra och vad som gick fel.

 

Och allra viktigast: Sov väl! Var du trött på måndag morgon och det påverkade prestationen, anteckna det och ändra på dina vanor nästa helg. Inget blått ljus(datorer) 1h innan sömn, mindre alkohol och inga skippade träningspass så sover man bättre. Skippa frukost eller ät iaf en mättande frukost så man inte sitter som ett vrak vid 11tiden, ta bensträckare vid rasterna och framförallt lyssna på din egen kropp och gör det som funkar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, låter ju precis som några som är duktiga på sitt jobb.

 

Det absolut bästa beslutet jag tog på en tidigare arbetsplats var att förbjuda support/säljare - vem som helst egentligen. Att gå direkt till en programmerare och requesta en feature lr buggfix. Dvs. mycket av störningsmomentet försvann. Sedan planera vi väldigt bra. De fick se en beskrivning på alla programmeringsuppgifter. Vi kolla på vilka som behövdes prioriteras och planera två veckor framåt. Trodde vi att vi skulle klara uppgift A på 4h. Ja, då fick vi också bara lägga 4h på uppgift A. Vi avsluta varje dag med att gå igenom vad man gjort. Vad som gått bra, vad som gått dåligt. Och vad man skall göra imorgon.

 

Sedan så klart är det de där smågrejerna. Sätt dig som upptagen på skype, ta bort bokmärkesfältet, kolla mailen på fasta tider. Vill du kolla facebook, reddit, aftonbladet w/e så gör det först när du blir klar med en uppgift innan utsatt tid.

 

Tror de aldrig har jobbat så effektivt som under ledning av CTO qzectbumo!

 

Edit:

Vad jag försökte säga var. +1 på hela texten trotts att jag aldrig pluggat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående asiater är det ju åtminstone trevligt att din generalisering agerar motpol till min (och mina vänners). Master-asiater är ju höjden av lathet, inklusive på tekniska utbildningar. Tvärt om får de ju panik när de kommer hit och förväntas plugga hela dagarna.

 

Här har du två andra viktiga saker som har hänt:

1) Du har blivit äldre/du har levt längre.

Nu blir jag sådär Sverige-dissig igen men jag har noterat att synen på ålder här är så fenomenalt konstig. Folk tror att 20-åringar har mer energi än 40-åringar trots att forskning visar raka motsatsen, folk tror att 20-åringar har lättare att lösa problem än 30-åringar trots att varje uns sunt förnuft utan omsvep borde tala om motsatsen.

 

Men framförallt, teknologens riktigt stora behållning av en civilingenjörsutbildning:

2) Du har utvecklat din förmåga att lära.

Jag skrev något inlägg om det här tror jag. Det är som att gå till gymmet: om du är ovan att träna är det direkt obehagligt på ett väldigt otrevligt sätt. Om du är van att träna är det direkt obehagligt på ett väldigt trevligt sätt.

 

Likt allt annat utvecklas hjärnan av stress, men det betyder inte att det är intuitivt att gilla stressen, tvärt om. Status quo är att vi vill inte springa om det är ofarligt att sitta stilla, och vi vill inte belasta huvudet om vi slipper göra det.

 

Någonting händer med vår relation till fysisk rörelse när vi börjar träna ordentligt, och på samma sätt händer något med vårat huvud när vi börjar utsätta det för rejäl stress. Några år av att flytta ribban framåt och plötsligt mår vi inte längre dåligt av att presenteras med saker vi inte ännu begriper.

 

Hur mycket lägger ni på er kurslitteratur på era ingenjörsutbildningar? Jag räknade lite på fakturorna från adlibris idag nämligen och kom fram till att 12600:- har gått åt till kurslitteraturen för 2 och en halv termin, är det mycket eller lite (om man bara köper nytt)?

För 1.5 år lät det rätt mycket.

 

Dyraste litteraturen jag köpt har förövrigt varit den litteratur jag använt minst. Tex amerikansk litteratur i beslutsteori (bra kurser, men litteraturen var ren dynga) samt lika efterbliven amerikansk litteratur i mekanik (antagligen en anledning att jag först nu äntligen tänkt tenta av mekaniken).

 

Generellt är väl den mesta litteraturen rätt onödig, men svårt att veta sådant på förhand. Undantaget för mig har varit några pedagogiska varianter med väldigt bra koppling till studieplanen, samt enstaka (väldigt få) böcker intressanta för området. Exempelvis Modellbygge och Simulering av Lennart Ljung. Såklart avancerad men väldigt tydlig och ändå komprimerad. Kanske den enda bok jag inte tänker sälja.

 

http://www.bokus.com/bok/9789144024431/modellbygge-och-simulering/

 

Men redan idag springer tex youtube ärevarv runt merparten litteratur. Att det dessutom gör det gratis säger väl ett och annat om att saker och ting kommer att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där med lunch är seriöst ett problem för mig med.

Vi går ofta 10-12 sen 14-16 och jag äter frukost ihop med min respektive någon gång mellan 05-08.

Hatar ha med mig mat till skolan som behöver värmas (vidrigt med mikrovågsungsköer).

Hatar lägga pengar på att äta ute när all mat är helt värdelös/onyttig.

 

Försökte köra fasta/bara smörkaffe men lyckas inte hålla fokus under hela dagen tyvärr.

 

Tips på vad man kan hitta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni inga vettiga ställen på universitetet?!

Alla universitetet med självrespekt ska ha minst en bra och billig lunch-buffé.

 

Att betala under 60:- för lunchen bör inte ens ses som en kostnad, om man inte värderar sin tid till några kronor i timmen och sin hälsa som typ ekonomiskt betydelselös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nästan alltid ett vrak innan lunch, skulle det kunna bli bättre av att skippa frukosten?

 

Skippar lunch då och då. Så länge vi har övningar/lab går det bra, men är det en föreläsning (bekvämt) så somnar jag.

 

Experimentera och se vad som händer. Exempelvis:

1. Fasta helt

2. Ät enbart stekta ägg och bacon

3. Ät SLV-kost

 

För mig funkar 1,2 mycket bättre än 3. Tror också 24h fasta en gång är bra för att lära sig hantera hunger.

 

Hatar lägga pengar på att äta ute när all mat är helt värdelös/onyttig.

Tyvärr svårt att hitta bra alternativ, imo får man kompromissa. Käka buffen som säljs, gå dit lärare, phd och masterstudenter käkar(på Chalmers är det Einstein, inte Kårrestaurangen), ta lite extra av det nyttiga(bregott, sallad, sås etc) och lämna lite av det onyttiga(glassbuffe, kakor etc).

 

Sure det kostar en del, men i det långa loppet är det rätt lite skillnad mellan att svulla buffe för 60kr och äta frukost för 10kr samt lunch för 30kr. Det som kostar i livet är inte mat, det är iPhones, bilar och fruar. Och man ska ju bli ingenjör så lite ska man väl förhoppningsvis tjäna efteråt...

 

 

Intervju med DPR:

http://www.modernluxury.com/san-francisco/story/jail-visit-the-alleged-dread-pirate-roberts

Verkar som han pratar så antar fler intervjuer kommer komma framöver...

 

Damn:

growth-10k.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som när man är vuxen och har ett jobb, det är precis det jag försöker undvika genom att plugga maximalt antal terminer som CSN tillåter.

 

 

Fin text ändå

 

Fast juridik är nog aningen mindre jobbigt än ingenjör skulle jag tro. på Heltok låter det som att man som ingenjörstudent måste lägga ca 40h/vecka för att klara utbildningen. Lägg 40h seriöst plugg/vecka på juridik och du är topp 5 i klassen.

 

Ja det där med lunch är seriöst ett problem för mig med.

Vi går ofta 10-12 sen 14-16 och jag äter frukost ihop med min respektive någon gång mellan 05-08.

Hatar ha med mig mat till skolan som behöver värmas (vidrigt med mikrovågsungsköer).

Hatar lägga pengar på att äta ute när all mat är helt värdelös/onyttig.

 

Försökte köra fasta/bara smörkaffe men lyckas inte hålla fokus under hela dagen tyvärr.

 

Tips på vad man kan hitta på?

 

Ta med nötter eller annat snacks som du kan ha enkelt i din väska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det knepigaste med ingenjör är (imo) inte tiden det tar, det är att det helt enkelt är ansträngande/svårt. Det är knivigare att göra något svårt 4 timmar om dagen än att göra något behagligt 8 timmar om dagen.

 

Det jag sett postas här är väldigt systemtekniskt, vilket jag har all respekt för. Baserat både på egna erfarenheter och att lyssna på andras erfarenheter är el/system-teknik ganska långt upp i toppen över det tyngsta att lägga sin studietid på. Det finns rätt roliga memes med "before" bilder på klassiskt risiga eltekniska ingenjörer, där de ser ut som fotomodeller före utbildningen. Roliga för igenkänningsfaktorn såklart.

 

Tex fordonssystem på LiTH, uppdelade i två kurser där en av dem bara är fullständigt orättvis och bisarr. Jag gissar att MPSYS på Chalmers kommer leverera något liknande och Heltok kommer sitta där och fundera på vad som händer med livet egentligen. :)

Det som kostar i livet är inte mat, det är iPhones, bilar och fruar.
Samt snus och barn.

 

Vad gäller fruar har jag helt undvikit det där med fru senaste 4-5 åren, men att döma av mina vänner är det så att det är oerhört billigt med mindre attraktiva fruar. Kan rent av vara +EMV. Inte minst i ingenjörsvärlden där de har oerhört lätt att få jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kinas version av Google (Baidu) har börjat acceptera bitcoins.

 

Samtidigt:

http://www.businessweek.com/articles/2013-10-14/chinas-state-press-calls-for-building-a-de-americanized-world

It’s not a new refrain: Back in March 2009, China’s central bank governor, Zhou Xiaochuan, also called for the creation of a new reserve currency, albeit in less heated language. The world needs a new “super-sovereign reserve currency” to replace the current reliance on the dollar, Zhou wrote in a paper published on the People’s Bank of China’s website (Zhou still heads the bank). The goal, he wrote, is to “create an international reserve currency that is disconnected from individual nations and is able to remain stable in the long run.”

 

Hmm, väldigt bullish för bitcoin (eller en eventuell kinesisk klon?!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kostar i livet är inte mat, det är iPhones, bilar och fruar. Och man ska ju bli ingenjör så lite ska man väl förhoppningsvis tjäna efteråt...

 

På tal om detta. Det verkar ju finnas några ingenjörsstudenter här i tokboken och jag tycker det skulle vara intressant med en liten diskussion kring era ekonomiska framtidsutsikter. Är själv civ.ing från KTH och har jobbat i ca 1,5 år och spelade också poker innan (inte lika framgångsrikt som andra här). Min erfarenhet är att uppfattningen kring vad som är en bra lön förändras radikalt i princip omgående man börjar jobba.

 

1. Vad skulle ni gissa att er ingångslön är när ni går ut, och för relevant jobb?

2. Vad har ni för lön om 3,5,10 år?

3. Vilken typ av livsstil kan tror du dig kunna leva med den lön du förväntar dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...