Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Bästa, lättaste och tråkigaste tipset är iaf att slänga ut så många som möjligt. Det är väldigt mycket "extremistan".

 

Annars håller jag med i det avväpnande, tex att skratta åt sig själv i något vardagligt fail. Jag har en liten historia som inte är speciellt märkvärdig alls, men som jag har märkt trots sin enkelhet brukar gå hem hos nästan alla. Lång version (förvänta er dock inga stordåd - det är som sagt ett vardagligt fail):

 

 

När jag hade fyllt 26 skulle jag pendla mellan Norrköping och Linköping, i rusningstrafik. Det var en jävla skillnad på biljettpriset vid gränsen 26 år så självklart var planen att ljuga mig ungdomlig.

 

Jag kommer på tåget tidigt och det hinner bildas en klunga bakom mig till biljettkassan redan innan jag sagt hej till kassörskan. Men "hej" sa jag alltså, och "jag vill köpa en biljett till Norrköping". Hon frågade om jag var ungdom och jag svarade "jag tror det", varvid hon frågar när jag är född och jag svarar "87xxxx". Och ja, då var jag minsann ungdom. Hon berättar vad det kostar och jag sträcker slentrianmässigt fram visa-kortet.

 

Varvid hon kontrar med att hon behöver legitimation för köp med visa-kort. Jag sträcker mig efter min plånbok och inser i rörelsen att hoppsan, nu blev det här konstigt. klungan bakom mig blir bara större och den har inte så mycket annat för sig än att rastlöst titta på när jag betalar. Jag är redan här ganska förvirrad av hela situationen, men tar upp plånboken och säger att "du, jag kom precis på att jag inte har någon legitimation med mig". Öppnar plånboken, stirrar i hemlighet på mitt körkort och instämmer högt med mig själv: "nej, tyvärr är det så."

 

Huvudet arbetar på högvarv. Jag kan ju inte hoppa av tåget heller, jag har ju en tid att passa. Hur slingrar man sig ur detta? Klungan bakom mig börjar tröttna, tåget börjar åka.

 

Som en skänk från ovan säger hon att det gör inget, det löser sig ändå. Mitt huvud slutar arbeta. I förtid, visar det sig, för nu säger hon istället "vad har du för personnummer?". Från att våndas över att visa min vuxna legitimation ska jag nu alltså högt och tydligt säga mitt personnummer, i kontrast till det jag nyss ljög ihop, inför allihopa.

 

Så jag bara står där och stirrar. Tillräckligt länge för att hon ska bli lite stressad av kön och av alla papper hon har omkring sig och säger istället "eller du kan slå in det här på dosan". Bra, tänker jag, det här blir ju lite mindre konstigt.

 

Det är bara det att när hon försöker dra fram dosan räcker inte sladden. Nu står jag där och sträcker mig över kassan och hon försöker slita fram dosan. Jag sträcker mig fram ännu längre, välter något på bordet - en för åskådare utomordentligt konstig iver att nå den här dosan - men vi konstaterar att nej det går inte.

 

Hela det här scenariot har förstås väckt publikens intresse och nu är det ingen bakom mig som är frånvarande längre. Återigen säger hon stressat "säg det till mig istället så knappar jag in det". Vid det här laget har jag varit förvirrad så länge att det inte spelar någon roll längre. Så på ett helt overkligt vardagligt, lugnt och glatt vis hör jag mig själv plötsligt svara (ordagrant): "det blir förfärligt genant, jag ljög ju om min ålder".

 

De bakom mig i kön är direkt med på noterna, de har ju inte haft så mycket annat för sig. Ljudliga fniss hörs ifrån massan som älskar att gotta sig i andras pinsamheter. Det märkliga är bara att kassörskan inte registrerar att jag sagt ett ord. Alltså inte att jag talade lågt - det var bara uppenbart att det inte registrerades som information. I efterhand har jag insett att det är för att väldigt märkliga saker tenderar att försvinna som irrelevanta om man har tillräckligt mycket att tänka på, och jag sa det verkligen på ett märkligt sätt.

 

Återigen förvirrad av avsaknaden av respons frågar jag "vill du ha mitt personnummer?" och ja det ville hon. Så efter lite tvekan sa jag mitt personnummer - kvinnan bakom mig kunde inte längre hålla sig ifrån att garva - och kassörskan genomförde betalningen. Vid det här laget kopplade hon självklart inte att personnumret var fel för att betala en ungdomsbiljett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med diskussioner här...

 

Förslag på topics

 

* Var GTA V lika underbart som man trodde, jag menar att det är det även om det inte revolutionerar blir man helt tagen av det.

 

* Skotten i GBG (kanske något gammal topic)

 

* IOS7, hur kasst är det? Jag har ingen åsikt men är såklart överrumplad av att tidningarna nu visat att det går att skriva något negativt om någon produkt inom applefamiljen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med diskussioner här...

 

Förslag på topics

 

* Var GTA V lika underbart som man trodde, jag menar att det är det även om det inte revolutionerar blir man helt tagen av det.

 

GTA V: sjukt bra de två timmar jag spelat hittills. Som du säger, de har knappast gjort någonting nytt, bara allting så mycket bättre. Framförallt uppskattar jag hittills att bilarna är skönare att styra samt att världen känns mer levande, det händer mycket mer än det rätt tråkiga NY från fyran.

 

Sen verkar det kunna bli väldigt roligt att få styra olika karaktärer under samma uppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* IOS7, hur kasst är det? Jag har ingen åsikt men är såklart överrumplad av att tidningarna nu visat att det går att skriva något negativt om någon produkt inom applefamiljen

 

Hmm, vad är det tidningarna har skrivit? Har inte läst så mycket om det själv och hade väl inga gigantiska förväntningar men jag har själv inte märkt något negativt. Vet inte riktig vad skillnaden är mer än rent visuellt och lättare access till inställningar och menyer dock. Men har ju bara testat det i <en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni minns den där tesen om att bara folk med trasigt psyke blir bereoende? Dvs var normal och du kan i princip ta heroin utan att bli beroende. Iaf experiment med råttor har ju visat att råttor blir beroende av opiater, fast om man kör samma experiment i en normal miljö för råttor och inte i laboratorium blir råttorna inte beroende:

http://sub.garrytan.com/its-not-the-morphine-its-the-size-of-the-cage-rat-park-experiment-upturns-conventional-wisdom-about-addiction

 

Dvs miljön som ursprungsexperimentet skedde på gjorde att råttorna blev råttor som kan bli beroende, utanför experimentet blev råttorna inte beroende:

 

Vilket bör omkullkasta rätt mycket av argumenten som förbudförespråkarna använder i Sverige.

 

Angående iOS7 tycker jag det är mycket snack om lite. Tyckte det mesta fungerande ungefär som innan, lite annat färgtema men whatever, det gamla har ju hängt med rätt länge. Hört många whinea men änsålänge kan jag inte riktigt se att det är motiverat.

 

Rätt coolt hur så många uppdaterar samtidigt, jämför processen med att gå från win7 till win8 eller liknande...

 

Skotten i Göteborg: http://www.metro.se/kolumner/johan-norberg-stoppa-gangkrigen-med-lagligt-hasch/EVHmir!ViTHzgZOGXqlM/

 

Peter Thiel om paypal, läs bitcoin istället för paypal:

We're definitely onto something big. The need PayPal answers is monumental. Everyone in the world needs money - to get paid, to trade, to live. Paper money is an ancient technology and an inconvenient means of payment. You can run out of it. It wears out. It can get lost or stolen. In the twenty-first century, people need a form of money that's more convenient and secure, something that can be accessed from anywhere with a PDA or an Internet connection. Of course, what we're calling 'convenient' for American users will be revolutionary for the developing world. Many of these countries' governments play fast and loose with their currencies. They use inflation and sometimes wholesale currency devaluations, like we saw in Russia and several Southeast Asian countries last year [referring to the 1998 Russian financial crisis and 1997 Asian financial crisis], to take wealth away from their citizens. [nonsense about USD stability] Eventually PayPal will be able to change this. In the future, when we make our service available outside the U.S. and as Internet penetration continues to expand to all economic tiers of people, PayPal will give citizens worldwide more direct control over their currencies than they ever had before. It will be nearly impossible for corrupt governments to steal wealth from their people through their old means because if they try the people will switch to dollars or Pounds or Yen, in effect dumping the worthless local currency for something more secure.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vad är det tidningarna har skrivit? Har inte läst så mycket om det själv och hade väl inga gigantiska förväntningar men jag har själv inte märkt något negativt. Vet inte riktig vad skillnaden är mer än rent visuellt och lättare access till inställningar och menyer dock. Men har ju bara testat det i <en dag.

 

 

Har inte sett mycket mer an att diverse tidningar har "tänk på det här innan du uppdaterar"-listor. Och att ett par har skrivit att det är en besvikelse. Men det stora ramaskriet som jag sett har varit på FB där folk rasar, en del menar att det är pga Jobs bortgång, en del att de efterapar windows och tappat tråden. Och rätt många är bara arga för att en uppdatering i deras värld ska bli bättre än föregångaren, något de inte tycker hänt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna utveckla vilka argument de har som det omkullkastar?

 

 

Se typ 1.45 och framåt:

 

Argument som att vi ska kriminalisera för att det ska vara svårt att knarka för om folk knarkar blir det beroende och enligt gatewayteorin kommer gå från en joint till hasch och sen dör man. Eller lite snyggare uttryck att folk prövat cannabis, sedan går de över till amfetamin och blir beroende av heroin och vi måste hindra från att ta knark så de inte blir beroende. Om den nya tesen här stämmer så är det felaktigt, istället borde vi lägga energin på att göra så att folk som har tendenser att missbrukare inte börjar med droger eller ännu bättre göra så att de inte har tendenser att missbruka.

 

Dvs vi slösar resurser på att försämra för utsatta vilket gör dem ännu mer utsatta och har större risk att utveckla beroende vilket har medför att vi har högst dödlighet i Europa när vi istället borde lägga resurserna på vård och sociala insatser som faktiskt gör skillnad. För missbrukarna hittar droger ändå, även om vi slösar resurser på att jaga folk utan missbruksproblematik eller om vi försöker göra missbrukarna ännu mer utsatta.

 

Sorry för ostrukturerat inlägg, hinner inte korrläsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, att det trashas rent generellt är väl mest trend som vanligt. Apple levde extra mycket på att vara inne, då är det inte så kul att vara ute. Om något är det väl imponerande att de klamrat sig i toppen så sjukt länge trots oerhört fragile produktutveckling. Steve Jobs var en unik man, kanske unikt briljant, kanske unikt tursam men mer troligt en härlig mängd av båda delarna.

 

Men det till trots: att antifragile konkurrens på lång sikt ska springa förbi iOS kan väl vi väl åtminstone kalla pseudo-naturlag.

 

För mig är det iaf sånär på bestämt att det blir en Note 3. Måste såklart ta en fysisk titt när den landar först bara. När jag frågar om lanseringsdatum får jag höra att jag är den tusende kunden att tjata om det senaste timmen, så med en gäspning inser jag att det är väl hos samsung trenden ligger nu. Men de kan de väl få förtjäna, de har lanserat ett gäng stiliga produkter senaste åren.

 

Senast vi hade en mobildiskussion här inne sa jag att smartphones var relativt jävla värdelösa produkter sett till potential. Det marknadsomvälvande genidrag jag satt och hoppades på har jag inte sätt fläcken av, men framgången för större lurar har åtminstone itererat i en rimlig riktning. De flesta smartphones är kassa för en så vardaglig och vital sak som email, vilket är rejält underbetyg för en dyr och ömtålig dator i fickan.

 

Medan det inte är så snyggt att ha en surfplatta i fickan. Jag fortsätter hoppas på nästa Steve Jobs. Ska vi säga 2 år till, lagom till nästa uppgradering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den moraliska principen är inte alltid överordnad.

 

Ja, det kan hända att jag underskattar effekten av tillväxt.

 

 

Utmärkt, nu räcker det att vi enas om att spädbarn inte äger rätten att bestämma över sina egna kroppar. Det gör deras föräldrar eller samhället (om föräldrarna anses oförmögna).

 

Alltså vill jag återigen att du drar en gräns. Vid vilken medvetandenivå / utvecklingsnivå äger individen rätten till sina beslut, sin kropp och sin situation?

 

 

 

Var hittade du denna? Letade på som attan utan resultat.

 

Du kan hitta mycket data i Maddison Projektet.

 

Du får det att låta som att jag tror att slavhandel skulle vara gynnsamt för tillväxten. När har jag sagt det? Det är som sagt inte orsaken till den minskade tillväxten vi diskuterar utan om den går att motivera oavsett orsak.

 

Jag tolkade det som att du menade att man måste tillåta frihandel, annars fråntas individen rätten att förverkliga sitt självbestämmande. Detta är i din värld likvärdigt med slaveri. Vidare antar du att slaveri är moraliskt fel och drar således slutsatsen att även ett förbud mot frihandel borde vara moraliskt fel.

 

Jag invänder då att ett förbud mot frihandel inte är ekvivalent med att tillåta slaveri.

 

Vidare är varje analogi felaktig eftersom ett förbud mot slaveri inte följer ditt antagande (dvs att din princip ska göra det sämre för alla). Att förbjuda slaveri är inte heller samma sak som att förbjuda frihandel med slavar.

 

En rimligare analogi är att jämställa din frihandel med ett påbud om slaveri.

 

Vid slaveri minskar tillväxt och alla får det sämre, särskilt slavarna. Fullt i enlighet med ditt antagande om att alla ska få det sämre.

 

Det enda du behöver göra nu är alltså att visa varför slaveri ändå är moraliskt överlägset.

 

Men jag tror inte det var det du ville göra. Snarare tror jag att du vill definiera "frihet" och förklara varför det är en moraliskt eftersträvansvärd princip. Men gör det helst utan referens till slaveri eller ändra ditt grundantagande om att alla ska få det sämre.

 

 

 

Allmän diskussion om hur något så oerhört viktigt som mekanik kan vara så fenomenalt tråkigt att ta tag i uppskattas också. Jag är inte den första eleven som tentar av mekaniken sist.

 

En av orsakerna till att det kan uppfattas som tråkigt kan vara att man fastnar på den grundläggande matematiken. Man ser inte skogen för alla träd. Istället för att njuta av storheten i Newtons andra lag blir man förvirrad av krångliga ekvationssystem. Mitt råd är att fokusera på det viktiga, dvs vad är det som bevaras och vad är det som förändras? Vad är det egentligen som händer, vilka principer använder vi?

 

Nästan all mekanik kan formuleras som konservationslagar, t.e.x. rörelsemängdens bevarande. Om man utgår från detta uppnås ofta djupare insikt.

 

Exempel:

 

Vi känner alla till Newtons andra lag:

 

qxmz.gif

 

Vi kommer också ihåg att det fanns något som hette rörelsemängd, denna är mv (massan gånger hastigheten). Vi kan skriva:

 

z7xe.gif

 

dvs F är lika med tidsderivatan av rörelsemängden! Med p som rörelsemängd:

 

7iq.gif

 

Detta är mycket intressant! Rörelsemängdens tidsderivata, dvs hur rörelsemängden förändras över tid beror på kraften F!

 

Om vi sätter F till 0 ser vi att

 

4bio.gif

 

Vi har hittat något som kan konserveras om vi låter F (de externa krafterna på ett system) vara noll. Ett mycket vackert och enkelt sätt att förklara under vilka villkor rörelsemängden faktiskt bevaras. Nyckelfrågan är alltså, vilka storheter konserveras, vilka förändras?

 

Den här farbrorn lärde mig mekanik för massa år sedan.

 

 

Första lektionen i mekanik

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...