Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Det har just postats ett gäng artiklar som vill hävda liknande, med förklaringsmodellerna ovan (tror att det går snabbare än det gör, konsumerar mindre alkohol). Har du däremot något relevantare underlag till vår diskussion ska jag läsa det, tex snabbare reaktioner eller annat trevligt.

 

när min kommentar skrevs ville jag påpeka för dig att det kanske inte ser ut så här när det gäller trafiken

alkohol <<< weed < nykter (som jag upplevde som din syn)

utan det kanske är

alkohol <<<< nykter/weed (som var en nyhet för mig)

 

Ja det var sarkasm, du mådde rimligen illa för att vissa funktioner du är van med fungerade sämre, inte för att de fungerade bättre.

 

din gissning var bra, men tyvärr fel. jag vet varför jag mådde illa, men mer om det en annan gång.

 

Alla som testat att köra bil redan kring 0.5 promille förstår antagligen Sveriges nolltolerans, alkohol+bil=vansinne.

nu handlar ju iofs inte sveriges nolltolerans om promillegränsen, så varför du tar upp den vet jag inte. du kanske blandade ihop sverige med ett annat land?

För att det gör det. Gränsen är satt för att tolerera exakt 0 öl. Vid 0.8 kan du dricka en starköl i timmen.

nej, du har fel. nolltolerans är inte 0,2‰ oavsett hur många gånger du än säger det. vi har inte nolltolerans mot alkohol i sverige.

 

vad menar du med att jag kan dricka en starköl i timmen vid 0,8? min tolkning är att jag som normalstor man kan dricka en stor stark (40 cl och 5,0%) i timmen och då bibehålla en promillehalt på 0,8. är det en riktig tolkning?

Aha, det var en sån där intressant definitionsgrej. Nej, okej, vi har en gräns som (för det mesta) inte ger utslag när du inte druckit alkoholhaltiga drycker. Vi tolererar inte att folk dricker en öl och sedan kör bil.

 

Googlade och noterade att det fanns ett fåtal länder som har 0.0. Skulle vara intressant hur de praktiskt hanterar 0.1. :shock:

Om du tänkt räkna på det får du välja vilka värden du vill. Man kan dock notera att tillsätta mig en kvantitativ åsikt för att motbevisa den åsikten är kontraproduktivt till allt annat än att försöka vinna en internet-diskussion.

 

fwiw gissar jag att vi snarare räknade på 4.0-4.2 eller liknande då det är rätt standard.

 

det fetstilade var min fråga. spekulationerna i styrkor och storlekar var ett försök att tolka dig, inget annat. vad betyder det fetstilade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare till nästa tenta.

 

 

102kzn9.jpg

 

Känner mig som ett barn igen. Ett förvuxet barn.

Detta var av oförklarlig anledning inte med i mitt första ingenjörs-program. Inte klassisk mekanik heller. Har kommit på att det är rätt konstigt.

alkohol <<<< nykter/weed (som var en nyhet för mig)
Hade ju då tex varit intressant att veta vart du kom fram till den nyheten. Från de länkar som postats här är det ett fullständigt orimligt hopp (eventuella Aftonbladet-rubriker till trots).

 

vad betyder det [fetstilta]?
Det står i inlägget du citerar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare till nästa tenta.

 

 

102kzn9.jpg

 

Känner mig som ett barn igen. Ett förvuxet barn.

Detta var av oförklarlig anledning inte med i mitt första ingenjörs-program. Inte klassisk mekanik heller. Har kommit på att det är rätt konstigt.

Hade ju då tex varit intressant att veta vart du kom fram till den nyheten. Från de länkar som postats här är det ett fullständigt orimligt hopp (eventuella Aftonbladet-rubriker till trots).

 

Det står i inlägget du citerar.

 

Uppfattade inte om du behövde hjälp med uppgiften eller ej. Jag antar iallafall att du ska använda dig av dessa omvandlingar:

 

http://www.iit.edu/arc/workshops/pdfs/Thevenins_Nortons_Theorems.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppfattade inte om du behövde hjälp med uppgiften eller ej. Jag antar iallafall att du ska använda dig av dessa omvandlingar:

 

http://www.iit.edu/arc/workshops/pdfs/Thevenins_Nortons_Theorems.pdf

Nejdå, man får till och med en rätt fet formelsamling med sig. :-) Nu har jag dock missuppfattats två gånger så ber om ursäkt och ska vara tydligare nästa gång.

 

Angående uppgiften:

 

De seriekopplade kapacitanserna och parallellkopplade resistanserna kan du slå ihop med C2 = C/2 och R2 = R/2 så har du ett enkelt system. Vad du gör (kan göra, finns säkert fler sätt) är att lägga till ström-variabler för kapacitans och resistans samt en variabel som beskriver spänning över kapacitansen. Då har du (tillsammans med kirchhoffs spänningslag) tillräckligt för att ställa upp den systembeskrivande differentialekvation som eftefrågas (u = v0, y = iL).

 

Resten överlämnar jag självfallet till studenten, och nej det är inte det minsta enkelt (imo) om man inte sitter och tentapluggar just det. :-)

 

Hint:

 

 

Ställ upp alla ekvationer du hittar och utgå ifrån någon som innehåller utsignalen. Försök sedan med hjälp av ekvationerna få bort allt utom in- och utsignal.

 

 

Facit:

 

 

RC * (d v0(t) / dt) = 2RCL*(d^2 iL(t) / dt^2) + 8L*(d iL(t)/ dt)+ 2R*iL(t)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara Macroman som inte förstått att slaktis skapade det här kontot för att han var uttråkad.

 

_________________________

 

Om ni bara får välja en av dessa som universell regel (alltså förslagsvis den som är korrekt i flest scenarion, alternativt den regel som ger bäst totalt utslag om ni vill krångla till det):

a) Du lär dig mest när du gör något rätt

b) Du lär dig mest när du gör något fel

 

Vilken väljer ni och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket konto? Här på PF? Hur ska ngn kunna veta hans syfte? Har han gått ut med att det var så eller?
Menade mitt konto, trodde det var uppenbart när vi båda är så fanatiska över korrekta definitioner samt precis lika duktiga på naturvetenskap båda två.

 

Tredje gången jag blir helt missförstod på två dagar, bör vara mitt fel m.a.o. :roll: Beskyller tentaperiod och ska bli skönt att bli av med den delen av livet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade mitt konto, trodde det var uppenbart när vi båda är så fanatiska överkorrekta med definitioner samt precis lika duktiga på naturvetenskap båda två.

 

Tredje gången jag blir helt missförstod på två dagar, bör vara mitt fel m.a.o. :roll: Beskyller tentaperiod och ska bli skönt att bli av med den delen av livet.

 

Tror nog det är bara dom som missuppfattar dig, jag tycker din ironi är uppenbar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller missuppfattade jag?

Jag anser mig klar som ingenjör för flera år sedan, enda anledningarna att jag slutför utbildningen är att få det på papper och att lura CSN på pengar. Egentligen borde jag lära lärarna om algebra.

 

 

Nej, så nu missuppfattar ni till och med missuppfattningarna. :oops: Dags för mig att sova ett tag tror jag.

 

 

Om ni inte tittar på Parks and Recreation ska ni förresten plocka upp den vanan, hade missat det helt, hittat en ny vardagshjälte i Ron Swanson.

 

Dexter:

 

Har jag missuppfattat eller är det bara 4 avsnitt kvar av hela den här serien (har inte sett 9an)? Det har ju inte hänt något alls nästan?

 

 

Breaking Bad:

 

Däremot.. WTF! Jag blev tvungen att pausa i mitten av avsnittet och reflektera över hur briljant den här serien är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexter:

 

Har jag missuppfattat eller är det bara 4 avsnitt kvar av hela den här serien (har inte sett 9an)? Det har ju inte hänt något alls nästan?

 

 

 

Japp. Händer väl lite i dagens avsnitt (9an) men Dexter har tyvärr annars tappat det sedan några säsonger tillbaka. Scrollmaterial sas. Följer serien mest för att få se hur det slutar.

 

 

Breaking Bad:

 

Däremot.. WTF! Jag blev tvungen att pausa i mitten av avsnittet och reflektera över hur briljant den här serien är.

 

 

+1 - hans confession var beyond well played. intressant att se vad som händer med jesse. huset, som jag minns det, hade väl inte brunnit i "början" på säsongen när man fick se walt återvända hem.

 

 

Newsroom, ni som inter ser den. Se den! Lite The West Wing över den. Och om jag inte minns fel så är det väl Aaron Sorkin bakom båda dom två serierna. Så kanske inte så märkligt.

 

----

Lite Tesla:

 

Tesla outsells Porsche, Jaguar, others in Calif.

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2013/08/26/tesla-models-s-porsche-jaguar-california/2700289/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breaking Bad:

 

Däremot.. WTF! Jag blev tvungen att pausa i mitten av avsnittet och reflektera över hur briljant den här serien är.

 

Inser du det nu? Serien har ju varit GOAT och blivit bättre för varje avsnitt till den grad att folk inte skulle bli förvånade om Emmy Awards fick läggas ner för alla priser skulle gå till BB.

 

Newsroom, ni som inter ser den. Se den! Lite The West Wing över den. Och om jag inte minns fel så är det väl Aaron Sorkin bakom båda dom två serierna. Så kanske inte så märkligt.

Tycker senaste storyn varit lite seg i den och börjar bli lite överdrivet faktakunskapbriljerande. Var roligare när det var mer drama över den...

 

 

http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s10e02-smug-alert

 

Jag är inte förvånad. Fwiw så har den ju utsålt Mercedes, Audi, BMW etc i segmentet också, om än inte över alla. Bilen är brutalt överlägsen på så många plan och framförallt verkar den lyckas med det som Apple lyckades med att få folk emotionella. Läser Sharma - Greatness Guide nu och har varit ett gäng kapitel som träffat väldigt väl på vad Tesla gör. Enda problemet är att de har svårt att tilkverka tillräckligt många och sedan riskerar få problem att få batterierna att räcka till när de släpper sin $30k bil.

 

Andra biltillverkarna borde vara oroliga för är att de riskerar tvingas tävla om lägst pris vilket inte är så bra för vinsterna i en rätt hårt mättad marknad.

 

Fin story:

http://www.cnbc.com/id/100984355

 

 

---

 

Så angående wellbokträffen på lördag:

Vill ha besked på restaurangen innan onsdag då jag bokar ett bord. Sedan kan vi säkert uppdatera bokningen, men bra om vi kan göra det ungefärligt. Om vädret ser ut att bi bra blir det nog Familjen, är vädret inte lika bra blir det något alternativ, kom gärna med fler förslag.

 

Barfotastenåldersträningenwhatever blir antagligen av, ses 12.00 utanför Botaniska, räkna med lugnt tempo i ~2h. Ni får gärna meddela om ni kommer, men ingen deadline på det och man får dyka upp oannonserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser du det nu? Serien har ju varit GOAT och blivit bättre för varje avsnitt till den grad att folk inte skulle bli förvånade om Emmy Awards fick läggas ner för alla priser skulle gå till BB.

 

 

Tycker senaste storyn varit lite seg i den och börjar bli lite överdrivet faktakunskapbriljerande. Var roligare när det var mer drama över den...

 

 

 

http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s10e02-smug-alert

 

serien börjar bli bajs rent ut sagt; den enda anledningen folk orkar följa skiten måste vara hank-linjen. om den där djefla rosamannen har ett utbrott till så får han ha det ifred ... så jävla tiltad ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt om jag lånar er dagbok nu men ni verkar ha bra kunskap på vad man behöver träna på osv för att nå höga resultat på högskoleprovet. Behöver komma in på Ekonomieprogrammet och behöver höja mitt hp till 1,5 från 1,3. Jag failar rätt mycket på orden och svenskan, några tips som jag behöver träna på för att bli bättre dom delarna? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt om jag lånar er dagbok nu men ni verkar ha bra kunskap på vad man behöver träna på osv för att nå höga resultat på högskoleprovet. Behöver komma in på Ekonomieprogrammet och behöver höja mitt hp till 1,5 från 1,3. Jag failar rätt mycket på orden och svenskan, några tips som jag behöver träna på för att bli bättre dom delarna? :)

 

läs böcker som inte har svenska som originalspråk, översättningarna brukar oftast ha massa "avancerade" ord, när du stöter på ett som du inte känner igen kollar du upp det. läs 2 riktigt knepiga parallellt, typ James Joyce, Foucault och Proust. Läs långsamt, glöm storylinen och fokusera på att lära dig. Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt om jag lånar er dagbok nu men ni verkar ha bra kunskap på vad man behöver träna på osv för att nå höga resultat på högskoleprovet. Behöver komma in på Ekonomieprogrammet och behöver höja mitt hp till 1,5 från 1,3. Jag failar rätt mycket på orden och svenskan, några tips som jag behöver träna på för att bli bättre dom delarna? :)

 

För orden så kan ett tips vara att lära sig grunderna i latin. Iaf lite prefix och suffix.

 

Läsförståelsen görs nog bäst genom att man övar på högskoleprov. Köp en bok och se vad den säger, typ denna:

http://www.adlibris.com/se/bok/sa-far-du-full-pott-pa-hogskoleprovet-9789163726606

 

För mer utförliga exempel finns boken High-Q som förvisso är rätt gammal men var grymt bra när jag orkade öva inför HP, sägs finnas kvar på bibliotek. ISBN: 9163034786

 

För gratis: Börja här:

http://www.hpguiden.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående HP skrev jag 1.4 och hade under medel på orden* (vilket är kul och sjukt på ganska många olika sätt, inte minst att medel är retard-nivå, men även att jag varit bra på att skriva sedan barnsben - uppenbarligen har jag dock inte använt speciellt många ord).

 

Sedan dess har de minskat betydelsen av ord-delen vad jag förstår, så du ska inte ha några problem att höja ändå. Personligen skulle jag gissa på att det funkar hyfsat att helt enkelt leta upp en massa ord-test och göra dem, stanna upp varje gång du inte riktigt begriper ett ord och försöka lista ut logiken i det. Ordförståelse ger ordförståelse. Läser du en bok är det lätt att du fattar sammanhanget tillräckligt ändå och på så vis hoppar över att du missförstår ett ord. Jag har läst ganska mycket böcker, visserligen ofta på engelska, men ändå, jag var uppenbart värdelös på ord-delen i HP.

 

*

 

Jag var även fortfarande full sedan en mycket bra fest dagen innan. Detta är något som inte är smart och som inte hade hänt om det varit senare i livet. Oerhört onödigt om man tänkt skriva HP en enda gång. Men jag var typ 18-19 år, hade G i allt från gymnasiet, och likt Patrik Sjöberg tog jag så en cigg, gäspade, och seglade förbi en del som gullat för lärarna i tre år.

 

Så då blir det kul (och väldigt orättvist, men mest kul), så länge man kan se sina tonår som lite frånskilda från sitt vuxna liv.

 

Inser du det nu?

Verkligen inte, men det är helt sjukt att den fortfarande höjer sin egen ribba vad gäller perfektion. Manus+skådespeleri i senaste avsnittet fick mig (nästan ordagrant) att tappa hakan. Serien är smockad av bra skådespeleri, men jag börjar fundera på om inte just Bryan Cranston står för en av de bästa insatser jag någonsin sett.

 

Breaking bad för mig:

Första säsongen - slås direkt av hur fantastiskt serien är filmad. Lite långsam och trevande, men den konstnärliga aspekten lyfter det över "sevärd".

Resterande säsonger: konstant acceleration, utan att någonsin stanna upp, får enormt mycket betalt för att den vågade bygga ett rejält fundament. Precis i den ordningen varje serie borde utformas, men nästan ingen vågar producera.

 

Nu är det liksom på nivån att alla skådespelarinsatser är fenomenala, alla säsonger och avsnitt har precis rätt timing, alla scener hela serien igenom är fantastiskt filmade, och inte minst allt hänger ihop i en perfekt röd tråd. Det ska knappt vara möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem seglar man förbi med 1.4 på hp egentligen?
Folk som sitter och fiser på för många VGn och inte förbättrar med HP. 1.4 på HP motsvarar ett rätt högt betygssnitt när det kommer till antagningen (om inget förändrats).

 

Det var då ungefär vid gränsen för Ind-ek, medan betygsvägen krävde väldigt mycket MVG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du (killer) pluggat btw, om du gjorde det?

_____________

 

Eftersom HP är normerat är rimligen förklaringen till lägre poängkrav så enkel att vi har fler platser på Ind-ek nu än då (man kan dock notera att det börjar närma sig 1.7+ igen, det låg kring 1.4 för 5-6 år sedan då den där världen var aktuell för mig, för någon skola har det eventuellt till och med nåt dit redan eftersom det verkar öka lite typ varje år).

 

Gymnasiebetyg och HP söker in via olika urvalsgrupper. Att 1.4 slår VG-snitt borde alltså bero på betygsinflation - får halva klassen merparten MVG har man inte råd med många VG.

 

 

Jag har så svårt att skriva om sånt här utan att garva uppgivet, jag har ju en del invändningar mot akademiska examinationer överlag, men just gymnasiet är på en helt annan nivå. Nästan total avsaknad av koppling mellan prestation och toppbetyg och betygsinflation som gör att näst högsta betyg är värdelöst.. Fenomenalt.

 

 

Sen kan man ju alltid fråga sig vart alla som skriver kring 0.9-1.0 på HP (d.v.s. majoriteten) egentligen befinner sig eftersom ingen någonsin har gjort det. Men det kanske är som det där att alla människor har 115+ IQ (möjligen 110 om de "inte orkade skriva klart testet").

 

________________________

 

Detta är anledningen att jag inte kan sluta älska googles tillväxt trots makt-asymmetrin.

21j0ewy.jpg

Med några klick känner jag direkt en gemenskap men världens övriga invånare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att andelen som får runt 0.8-1.1 (tagit ur luften) är lite viktad åt folk som bara testar att skriva det, de flesta höjer ju sig efter första gången.

Vet ni om det tas med i normeringen? Dvs att folk kanske bara skriver för att testa, så om man lär sig bara lite grann om hur upplägget är ger det en stor (icke-linjär tror jag att jag menar) höjning av resultatet som egentligen inte visar på mer än engagemang (vilket så klart inte behöer vara dåligt men hoppas att poängen går fram).

 

 

 

Angående The Problem of political authority har jag inte hunnit/orka läsa så mycket men får känslan att jag håller med om principerna men det känns ändå fel.

 

Det jag irriterat mig mest på hitills (~kap. 2) är att han skippar att utveckla på analogin om huruvida värden av en fest har något ansvar för gästerna om han slänger ut dem.

Däremot ska landet/regeringen tydligen ansvara för folket om de inte vill lämna landet bara för att det är svårt/det inte finns så mycket till alternativ på andra ställen.

 

Det är ju till viss del ett "barnsligt" argument att jämföra på det viset men tycker att då boken utgår från grundläggande värderingar etc. så känns det helt enkelt lite motsägande.

 

Utöver det så hade jag verkligen velat att den i början motiverade äganderätten, ska man vara kontroversiell och anarkist tycker jag att det hör till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Tittade på Chalmers och tog ett exempel HP kontra betyg. För att komma in på maskinteknik behövde du antingen 1.4 på HP eller [bI BII] = [19,90 19,20].

 

Jag vet inte vad BI och BII står för men jag gissar att >19 är en hel del MVG? Nästan alla?

 

 

_____________________________

 

Av någon anledning brukar snittresultatet (på HP) vara kring 0.8-0.9 snarare än kring 1.0 så skulle jag gissa är <=1.0 är en hyfsat uppskattning av snittet helt oavsett om vissa dräller, då jag antar att det går väldigt många som försöker på varje som av outgrundlig anledning inte försöker.

 

Här har jag plockat fram ett relativt nytt nationellt prov i matematik C:

http://www.matteakuten.se/kurser-matematik/matte-c/nationella-prov-formelblad.htm?file=48

Detta bör alltså innefatta hela kursens moment.

 

Givet att studenten inte på något vis tex kom förbi även högstadiet utan att beröra matematik (då blir det förstås även trubbel med problemformulering och notation och liknande) är detta sisådär 2 dagars jobb för en student fokuserad på att lära sig lösa problem. 2 dagars studier för att klara hela kursen (G är där satt till 12 poäng, alltså några få enkla regler och en övergripande icke-matematisk förståelse för hur derivata beskriver förändringstakt och varför detta kan utnyttjas för att hitta max/min-punkter).

 

Ändå är det vanligt att försöka slippa göra matte c i gymnasiet med motivering att det innebär för mycket friktion jämfört med andra kurser. Eftersom 2 dagars studier (även om de kanske blir långa) knappast är för mycket för en hel kurs består alltså friktionen av momentet problemlösning; att det inte går att memorera ett svar från facit, utan att eleven förväntas lösa ett problem.

 

Tex, en biologitenta ber dig beskriva fotosyntesen. Det blir alltid samma svar. En matte-c tenta ber dig derivera ax^3+ bx^2+c. Det blir (nästan) alltid olika svar.

 

Med detta givet skulle jag vidare påstå att högskoleprovet handlar mer om problemlösning än att memorera facit (undantaget då möjligen just ord-delen). Det är alltså inga konstigheter att folk verkar "orimligt dåliga" om du själv inte har några svårigheter med problemlösning.

 

 

Med att "ingen får 0.9-1.0" menade jag mer att ingen människa någonsin berättat det för någon annan. I bästa fall brukar det heta att de inte skrivit HP. :-P

 

Angående normalfördelade betyg är de lite mer inne på det spåret i USA; om inte fördelningen i klassen påminner om normalfördelning kan läraren behöva ha en rätt bra förklaring till varför. Roligast blev detta i en kurs i digitalteknik: många tentor och sammanlagt mycket poäng, skicka in poängen i en databas och en normalfördelning avgör sedan betygen (man sätter alltså betygsgränserna så att det blir en rimlig bell curve med max densitet kring betyg C). Aktuell fördelning visades ibland på föreläsningarna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heja bitcoin, +10% på någon timme där:

TH9XbTn.png

 

+100% på ~två månader om jag inte minns fel.

 

Kan tänka mig att andelen som får runt 0.8-1.1 (tagit ur luften) är lite viktad åt folk som bara testar att skriva det, de flesta höjer ju sig efter första gången.

 

Tänk dig hur dum genomsnittspersonen är, så tänker du att halften av alla är dummare än så. 8-) För lite nöje, läs kommentarer här:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article17357879.ab

 

Oavsett vad man tycker i frågan bör man inse att argumentationen inte är 1.5+ HP-aktig iaf, trots att folk är publika med sina facebookprofiler och alla deras vänner får se vad de skriver.

 

Folk är dåliga på att skriva HP, hade en bekant som skrev för hon ville bli lärare som fick 0.1 på provet. Vi har fötts med talang för att skriva HP-prov så för oss kanske det verkar märkligt att folk bara får 1, jag skrev 1.4(har jag för mig) i högstadiet och då hade jag ändå sämre än att chansa på ELF. Men väldigt många löser inte mattetalen som lika enkelt som de öppnar en dörr och går rakt in i de gillrade fällorna.

 

Angående The Problem of political authority har jag inte hunnit/orka läsa så mycket men får känslan att jag håller med om principerna men det känns ändå fel.

Han har ju en extrem åsikt så höll du inte med honom från början ska det kännas fel.

 

Antingen kommer du hålla med honom tillslut eller så är det någonstans från liten skala(där du håller med honom) till stor skala(där du isåfall inte håller med honom) som något händer som gör att du för dig själv kan motivera politisk auktoritet. Har tar upp ett gäng kandidater, missar givetvis andra. Men jag fick känslan att kan han motivera så många kan han antagligen motivera många andra också. Och för varje försök kändes det mer som att auktoritet-sidan blev mer och mer orimlig. Det är ju inte så att han bara visar att det inte räcker, han sågar ju ofta argumenten vid fotknölarna .

 

 

Det jag irriterat mig mest på hitills (~kap. 2) är att han skippar att utveckla på analogin om huruvida värden av en fest har något ansvar för gästerna om han slänger ut dem.

För mig känns det inte jätterelevant för om man kan motivera politisk auktoritet, själv hatar jag argumentet "you can leave!"

Men kan iaf köpa rimligheten att en båtägare inte har rätt att spontant utvisa folk från sin båt mitt ute i vattnet som argument så någon form av begränsning av äganderätten kan nog vara rimligt. Men ser inte att det räcker för att motivera politisk auktoritet vilket jag har för mig kapitlet handlade om.

 

Utöver det så hade jag verkligen velat att den i början motiverade äganderätten, ska man vara kontroversiell och anarkist tycker jag att det hör till.

Visst, många liberaler kom till sin ståndpunkt via resonerande från äganderätt. Men tycker boken gör rätt som ignorerar det utan nöjer sig med att visa att folk faktiskt inte tror på politisk auktoritet. På så vis slipper folk få känslan att de blivit lurade av abstrakta resonemang de inte köper utan allt är bara straight forward saker de kan de se i huvudet och känna hur de hade agerat. Väldigt intressant sätt att debattera på, lite som Bitcoin. Skita i att ta striden, göra sitt eget system och visa att andra faktiskt också vill använda det. Inte försöka reformera inifrån, bygga helt nytt istället. Nog så liberaler vinner vänner och influerar folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...