Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
I säkerhetssammanhang brukar risk definieras som sannolikhet * konsekvens. Då låter det inte helt orimligt tycker jag. Sen att båda storheterna bedöms genom att titta i kaffesump eller liknande är en annan femma. Det Taleb kallar fragilitet är väl kopplat till sannolikhetsbiten i större utsträckning än konsekvensdelen.

sannolikhet*konsekvens låter mer som väntevärde än som risk. antar att vi filterar bort alla icke-negativa utfall.

om vi jämför två scenarier, antingen investerar vi i 10 olika projekt som vardera har 10% chans att öka pengarna med en faktor 20x alternativt så investerar vi i ett projekt som har 50% att öka pengarna med en faktor 4x, vilket har "mest" risk?

kollar wikipedia:

Inom national- och företagsekonomi är risk sannolikheten för skadliga händelser multiplicerat med den genomsnittliga skadan av dem. Sannolikheten för en skadlig händelse multiplicerat med någon värdering av skadan är också den gängse betydelsen av risk inom tekniska tillämpningar. Begreppet "risk" används ofta i investeringssammanhang och betecknar då sannolikheten för förlust av kapital. En hög volatilitet anses bidra till ökad risk. Se även riskkapital.

hmm, när jag tänker på detta så låter detta rimligare, men det säger ju väldigt lite om storleken på förlusten. 99% att aktien faller 1% 1% att den ökar 1000%, högriskaktie?

Postad

hmm, när jag tänker på detta så låter detta rimligare, men det säger ju väldigt lite om storleken på förlusten. 99% att aktien faller 1% 1% att den ökar 1000%, högriskaktie?

Ja, hög volatilitet = stor risk

volatilitet kan mätas som standardavvikelse i ökning / minskning av aktiens avkastning/värde för de olika utfallen (jmfr varians i poker)

also, skilj mellan risk och systematisk risk (ibland marknadsrisk).

Talebs prat om fragilitet gäller främst systematisk risk

Edit: det är alltså inte det asymmetriska i utfallet utan att dess holistiska effekter eventuellt når apokalyptiska proportioner Taleb gnäller om.

Postad
Ja, volatilitet = stor risk

volatilitet kan mätas som standardavvikelse i ökning / minskning av aktiens avkastning/värde för de olika utfallen (jmfr varians i poker)

är detta en defintion?

isåfall om vi investerar 1kr och har 50% att vinna 2kr och 50% att vinna 10kr, är detta en högriskinvestering?

någon annat jag stör mig på är att ofta är det ju inte värdet som varierar utan enheten värdet som mäts i som varierar. är zimbabwe-börsen fylld med lågriskaktier? klart beta blir "stort" när vi mäter i valutor. faller kronan 10% mot euro, usd etc bör vl både volvo och omxs30 stiga? är CAPM helt motbevisat och slöseri med tid?

"Betas may have fallen into disrepute, but since there is nothing better, business schools still teach this theory". känns stabilt...

Postad
är detta en defintion?

isåfall om vi investerar 1kr och har 50% att vinna 2kr och 50% att vinna 10kr, är detta en högriskinvestering?

någon annat jag stör mig på är att ofta är det ju inte värdet som varierar utan enheten värdet som mäts i som varierar. är zimbabwe-börsen fylld med lågriskaktier? klart beta blir "stort" när vi mäter i valutor. faller kronan 10% mot euro, usd etc bör vl både volvo och omxs30 stiga? är CAPM helt motbevisat och slöseri med tid?

"Betas may have fallen into disrepute, but since there is nothing better, business schools still teach this theory". känns stabilt...

Problemet med CAPM är att det är omöjligt att finna och approximera den sanna “marknadsportföjen” (som givetvis icke existerar). Ett aktieindex brukar ju användas som approximation, men det är ju mycket som inte faller in där under…

CAPM utgår ifrån Mean-Variance portfolio theory som bara håller under en multivariat normalfördelning (eller under en exponentiell nyttofunktion), vilket är helt orealistiskt att anta.

Postad

slaskar niche-parfymer. svårt att hitta någon som säljer den jag ville ha men hittar en site i nederländerna som iaf skickar till tyskland och belgien. skriver in sweden som postort och väljer inget land(de antar väl nederländerna) men valde internationell frakt(7.5eur). borde funka va?

Problemet med CAPM är att det är omöjligt att finna och approximera den sanna “marknadsportföjen” (som givetvis icke existerar). Ett aktieindex brukar ju användas som approximation, men det är ju mycket som inte faller in där under…

CAPM utgår ifrån Mean-Variance portfolio theory som bara håller under en multivariat normalfördelning (eller under en exponentiell nyttofunktion), vilket är helt orealistiskt att anta.

tack för svaret! hur många % av alla MBA håller med om detta?

+1 på shameless, näst bästa nya serien sen 2011.

Postad

tack för svaret! hur många % av alla MBA håller med om detta?

Oklart, men Modern Portfolio Theory lärs ju ut helt okritiskt på alla grundkurser och på MBA program. Om de sen även läser en kurs i exempelvis finansiell ekonometri/empirisk finans så är det inte säkert att de fokuserar på att testa modellernas validitet utan istället på estimering.

Postad
Oklart, men Modern Portfolio Theory lärs ju ut helt okritiskt på alla grundkurser och på MBA program. Om de sen även läser en kurs i exempelvis finansiell ekonometri/empirisk finans så är det inte säkert att de fokuserar på att testa modellernas validitet utan istället på estimering.

guesstimera din klass? guesstimera en avgångsklass för 10år sedan vad de tror idag?

hur skiljer det sig bland de som fördjupat sig på ämnet, alla är eniga?

Postad

Det beror på vad du uppfattar som "hög risk" rent personligt.

Utanför ekonomi betraktar man risk som ett mått på vad som kan gå fel och vilka konsekvenser det får. Inom ekonomi är risk ett mått på spridningen i förväntade utfall (och den genomsnittliga skadan till följd av detta). Man blandar oftast inte in den systematiska osäkerheten.

Problemet med ett sådant mått är det i medelvärdesbildningen ingår ett stort inslag av "det kommer ändå inte inträffa".

Vid uppskattningen av saker "som ändå inte kommer inträffa" finns en stor osäkerhet inbyggd som hänger ihop med att det är svårt att få fram statistiska data för osannolika händelser, jmfr samplesize inom poker.

Eftersom de flesta riskmått baseras på historiska data blir osäkerheten större, särskilt i en föränderlig värld där marknaden utvecklas snabbt och historiken säger mycket litet eller ingenting alls om nuvarande situation.

Låt oss anta att det är 99.99% chans att marknaden inte går under och 0.01% att den gör det. Det baserar vi på ett vi "tror" att det är sannolikt att marknaden inte går under, historiskt sett har den ju faktiskt inte gått under.

Problemet är att vi inte riktigt vet om det verkligen är 0.01% eller 0.05% och vilka faktorer som egentligen reglerar det. Det här ger oss ett stort mått av instabilitet. Om vi nu använder vårt beslutsunderlag (som alltså kan vara 500% off) kommer det fungera i en majoritet av fallen, men konsekvenserna av ett fel blir katastrofala, och sannolikheten för att det ska gå fel kanske i själva verket är 500% högre än vi tror. Skadan blir mycket större än så eftersom felet multipliceras (fortplantas) genom det dynamiskt instabila systemet.

Ett instabilt system kännetecknas av att väldigt små variationer i indata får extrema konsekvenser för utdata (kaotiska system). Jämför med en usel dusch på ett hotellrum i Albanien där mycket små förändringar av blandaren (vridknappen för varmt / kallt) får katastrofala följder för vattentemperaturen.

Taleb påpekar att många av våra riskbedömningar faktiskt utgör beslutsunderlag för instabila (kaotiska) system och att de riskbedömningar av små sannolikheter som görs är behäftade med stor osäkerhet. Han menar att vi bör eftersträva system med högre stabilitet (lägre fragilitet) för att minska risken för systemkollaps. Osäkerheten är alltså inte ett mått på spridningen utan ett grundläggande systematiskt fel i metoden för bedömning av kaos i dynamiska system.

Postad

Jag tror inte MBAs är så blåsta som Taleb vill få det till att låta som. Tror de flesta känner till nersidorna med de vanliga modellerna (e.g., Black-Scholes-Merton, Mean-Variance och VaR) men däremot används de väldigt mycket i praktiken, iaf VaR och BSM. BSM kan fungera bra som ett approximativt optionspris, men däremot är dynamisk deltahedging som riskmetod farlig (värre att ha en felaktig karta en ingen alls som NNT skulle ha sagt). NNT menar ju på att det är bättre att inte använda några kvantitativa mått alls vid riskhantering, men det är väl det många som känner sig trygga med att ha kvantifierat “risken” med stor precision trots att den underliggande riskmodellen bygger på många helt orealistiska antaganden.

Jag tror det var NNT som sa att VaR är som en krockkudde som fungerar hela tiden förutom när man krockar.

Postad
Det beror på vad du uppfattar som "hög risk" rent personligt.

rent personligt uppfattar jag det inte som någon risk alls. men enligt din definition skulle det vara en risk. det är lite det jag vänder mig mot i det jag läser, jag saknar en definition. och trots bristen på tydlig definition tar de beslut med olika väntevärden baserat på detta odefinierade begrepp.

Utanför ekonomi betraktar man risk som ett mått på vad som kan gå fel och vilka konsekvenser det får. Inom ekonomi är risk ett mått på spridningen i förväntade utfall (och den genomsnittliga skadan till följd av detta).

gillar inte denna definitionen heller. om vinsten är liten blir alltså spridningen i utfallen mindre och därmed risken mindre. men kan köpa det om det är den allmänna definitionen men jag har hört massa andra definitioner :-/

Problemet med ett sådant mått är det i medelvärdesbildningen ingår ett stort inslag av "det kommer ändå inte inträffa".

Vid uppskattningen av saker "som ändå inte kommer inträffa" finns en stor osäkerhet inbyggd som hänger ihop med att det är svårt att få fram statistiska data för osannolika händelser, jmfr samplesize inom poker.

Eftersom de flesta riskmått baseras på historiska data blir osäkerheten större, särskilt i en föränderlig värld där marknaden utvecklas snabbt och historiken säger mycket litet eller ingenting alls om nuvarande situation.

Låt oss anta att det är 99.99% chans att marknaden inte går under och 0.01% att den gör det. Det baserar vi på ett vi "tror" att det är sannolikt att marknaden inte går under, historiskt sett har den ju faktiskt inte gått under.

Problemet är att vi inte riktigt vet om det verkligen är 0.01% eller 0.05% och vilka faktorer som egentligen reglerar det. Det här ger oss ett stort mått av instabilitet. Om vi nu använder vårt beslutsunderlag (som alltså kan vara 500% off) kommer det fungera i en majoritet av fallen, men konsekvenserna för ett fel blir katastrofala, och sannolikheten för att det ska gå fel kanske i själva verket är 500% högre än vi tror. Skadan blir mycket större än så eftersom felet multipliceras (fortplantas) genom det dynamiskt instabila systemet.

Ett instabilt system kännetecknas av att väldigt små variationer i indata får extrema konsekvenser för utdata (kaotiska system). Jämför med en usel dusch på ett hotellrum i Albanien där mycket små förändringar av blandaren (vridknappen för varmt / kallt) får katastrofala följder för vattentemperaturen.

Taleb påpekar att många av våra riskbedömningar faktiskt utgör beslutsunderlag för instabila (kaotiska) system och att de riskbedömningar av små sannolikheter som görs är behäftade med stor osäkerhet. Han menar att vi bör eftersträva system med högre stabilitet (lägre fragilitet) för att minska risken för systemkollaps. Osäkerheten är alltså inte ett mått på spridningen utan ett grundläggande systematiskt fel i metoden för bedömning av kaos i dynamiska system.

fin sammanfattning, trist att våra politiker inte förstår detta :(

Postad
rent personligt uppfattar jag det inte som någon risk alls. men enligt din definition skulle det vara en risk. (

Ja, förväntasvärdet är ju 6kr. Om du istället får 2 kr har du förlorat 4 kr. Skadan är alltså 4kr. Jag förstår att du ser det som att du ändå vunnit 1 kr :)

Det är bättre att jämföra med en säker investering utan risk

a) Du får antingen 2kr eller 10 kr (50/50)

b) Du får alltid 5 kr

a) är behäftad med risk, b är en investering utan risk (men med lägre avkastning). När du ska besluta om du ska ta alternativ a eller b måste du göra en beräkning av förväntad avkastning och risk för att kunna jämföra alternativen och avgöra vilket alternativ som passar dig bäst.

Postad
Ja, förväntasvärdet är ju 6kr. Om du istället får 2 kr har du förlorat 4 kr. Skadan är alltså 4kr. Jag förstår att du ser det som att du ändå vunnit 1 kr :)

Det är bättre att jämföra med en säker investering utan risk

a) Du får antingen 2kr eller 10 kr (50/50)

b) Du får alltid 5 kr

a) är behäftad med risk, b är en investering utan risk (men med lägre avkastning).

ok då är jag med. men tycker även denna definitionen gör vissa av resonemangen(i min MBA-bok) problematiska. skulle vilja ha någon formel där variation i förluster väger tyngre än variation i vinster, iaf när man ska beslut på vilken investering man ska göra. men kanske inte är så stort problem ändå då utilityvärde tas med oavsett.

jycken nu:

http://www.facebook.com/UFC?sk=app_247211121995467#_=_

Postad
ok då är jag med. men tycker även denna definitionen gör vissa av resonemangen(i min MBA-bok) problematiska. skulle vilja ha någon formel där variation i förluster väger tyngre än variation i vinster, iaf när man ska beslut på vilken investering man ska göra. men kanske inte är så stort problem ändå då utilityvärde tas med oavsett.

jycken nu:

http://www.facebook.com/UFC?sk=app_247211121995467#_=_

Ett inte alltför använt riskmått är semivarians:

http://www.investopedia.com/terms/s/semivariance.asp#axzz1s2Q6qfdi

Postad

fick "defeat a player who has a 15 game win streak" award i marine arena(sc2) nu. låg under typ 2k kills vs 3k kills, min ally drog, motståndarna körde firebat och voids, raven, infestor och 1k+ kills templars mot mina stackars lings men kämpade på, tog 90min att vinna gamet. 30+ armor och 250hp lings ägde var bara att gå in och rensa deras mycket större armeer:)

allt handlade om att jag hade bättre strategi för uppgraderingar :)

Postad

http://www.fotbollskanalen.se/1.2610269/2012/04/14/ekstrand_om_morosini_och_hjarttester_ofattbart_tragiskt_vi_undersoks_ofta

Någon annan som är förundrad över detta fenomen? Är inte läkare själv och har heller inte tagit del av diverse undersökningar och statistik, men hur vanligt förekommande kan det egentligen vara att man som vältränad indrottsman/kvinna i sina bästa år råkar ut för något liknande? Känns som att det hänt lite väl ofta de senaste åren, och dessutom verkar det som att just fotbollen är extra hårt drabbad av detta. Inte ofta man hör om en hockeyspelare, marathonlöpare eller annan idrottare som faller ner död helt random? Inte utan att man blir lite nojjig...

Postad
http://www.fotbollskanalen.se/1.2610269/2012/04/14/ekstrand_om_morosini_och_hjarttester_ofattbart_tragiskt_vi_undersoks_ofta

Någon annan som är förundrad över detta fenomen? Är inte läkare själv och har heller inte tagit del av diverse undersökningar och statistik, men hur vanligt förekommande kan det egentligen vara att man som vältränad indrottsman/kvinna i sina bästa år råkar ut för något liknande? Känns som att det hänt lite väl ofta de senaste åren, och dessutom verkar det som att just fotbollen är extra hårt drabbad av detta. Inte ofta man hör om en hockeyspelare, marathonlöpare eller annan idrottare som faller ner död helt random? Inte utan att man blir lite nojjig...

marathonlöpare och triathleter dör ju rätt ofta.

http://www.pponline.co.uk/encyc/heart-attack-risks-are-greater-for-athletes-who-compete-in-endurance-sports-263

den första marathonlöparen dog ju ;)

finns en del teorier om varför, t ex att det påfrestar hjärtat alternativt för att de kolhydratladdar något helt bisarrt. hade en kusin som dog under ett triathlon, han brukade äta en burk sylt om dagen etc.

---

ni ser väl ufc(svenske alexander the mauler gustafsson strax)? om inte här finns guider hur man ser den lagligt:

https://www.flashback.org/p36817928#p36817928

~00:00 Jakten inleds, polisbilen passeras.

~03:00 Polisbilen får kontakt med MCn.

~05:20 Polisen beklagar sig över "tjejer som ska ligga i vänsterfilen och tugga tuggummi".

~08:30 Polisen vågar inte kliva ur bilen vid McDonals, då det är "ett hundratal" motorcyklister där.

~09:20 Ett par motarder råkar dra på mitt framför civilbilen ("race", konstaterar polisen)

~14:00 MCn försöker dra polisbilen, hastigheter upp mot 245 km/h.

~19:00 Polisbilen tappar kontakt med MCn och återuppfår den i princip aldrig.

~47:30 MCn kraschar in i bommarna vid Årstalänken.

Postad

min första tanke är väl att dom verkar mer intresserade över vad dom eventuellt kan sätta dit honom för än hur farlig deras jalkt är, hur farligt mc-förarens fortkärning är etc. ungefär vad jag förväntade mig alltså.

Postad

trafikpolis har jag fan inte mycket för alltså. blev själv för ett antal år sedan förföljd av en civilare när jag låg på motorvägen i runt 135-145. de följde mig i i alla fall minst 10 minuter innan de stoppade mig, då de antagligen "äntligen" hade fått in en snitt hastighet som översteg gränsen för indraget körkort.

Postad
billigaste och bästa stället att köpa vibrams online?

fake är ju billigast, men vibram-fivefingers.de typ.

Mr Obama told a gathering of leading executives in Colombia ahead of the Summit of the Americas that legalisation could worsen the problem.

But he said that he was open to a debate about the issue.

"I personally and my administration's position is that legalisation is not the answer, that in fact if you think about how it would end up operating, the capacity of a large-scale drug trade to dominate certain countries, if they were allowed to operate legally without any constraint could be just as corrupting, if not more corrupting than the status quo," he said.

som med alkohol alltså...