Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

yep, terrordådet var ju bara en PR-kampanj för hans manifest och han lyckades uppenbarligen får rejält med PR. frågan är hur många bomber som tillverkas just nu av folk som läst manifestet. :shock:

 

Rätt sjukt egentligen, här sitter AB och rapporterar kring det ord för ord och indirekt leder det kanske till det du säger. Men vi är alla helt överens om att det inte heller vore bra att ha rättegången helt bakom stängda dörrar utan press.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-vad-ar-det-egentligen-som-skrammer-med-transparensen

 

 

En annan grej, har börjat med LCHF som ett test att gå ner i vikt. Tanken är att jag kör en månad eller två och kollar om jag kan märka något. I fredags började jag i alla fall helt utesluta kolhydrater. Ett problem som dyker upp är att jag är konstant hungrig, vet att förespråkarna säger att man då äter för lite fett men jag har verkligen vräkt i mig fett och har mått illa och blivit äcklad av allt det feta som krävs för att hålla mig mätt. Min fråga är, kan det stämma att jag ska trycka i mig mängder med fett eller är det naturligt att vara hungrig i en övergångsfas? Normal middag har varit typ kycklingfile, bea, bacon, sallad, men nu utan potatis till det blir jag hungrig igen på ett par timmar.

 

I övrigt har jag bara upplevt mindre huvudvärk en dag och på det positiva har jag ett mycket bättre och jämnare humör då man slipper upsen och dipsen som man haft med blodsockret. Vikten har jag inte orkat kolla och är ju för kort tid än också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt sjukt egentligen, här sitter AB och rapporterar kring det ord för ord och indirekt leder det kanske till det du säger. Men vi är alla helt överens om att det inte heller vore bra att ha rättegången helt bakom stängda dörrar utan press.

 

 

En annan grej, har börjat med LCHF som ett test att gå ner i vikt. Tanken är att jag kör en månad eller två och kollar om jag kan märka något. I fredags började jag i alla fall helt utesluta kolhydrater. Ett problem som dyker upp är att jag är konstant hungrig, vet att förespråkarna säger att man då äter för lite fett men jag har verkligen vräkt i mig fett och har mått illa och blivit äcklad av allt det feta som krävs för att hålla mig mätt. Min fråga är, kan det stämma att jag ska trycka i mig mängder med fett eller är det naturligt att vara hungrig i en övergångsfas? Normal middag har varit typ kycklingfile, bea, bacon, sallad, men nu utan potatis till det blir jag hungrig igen på ett par timmar.

 

I övrigt har jag bara upplevt mindre huvudvärk en dag och på det positiva har jag ett mycket bättre och jämnare humör då man slipper upsen och dipsen som man haft med blodsockret. Vikten har jag inte orkat kolla och är ju för kort tid än också.

 

han skrev tydligt i manifestet att det terrordådet var pr-kampanj

 

är du hungrig? känner du aptit? saknar du energi? eller är du bara uttråkad och känner sötsug? tar ett tag innan man slutar associera mättnad med sockerrus, ge det en vecka så ska det nog gå över. är lite ovant i början att särskilja hunger, aptit, mättnad och sögsug.

 

är du inte sugen på att äta så ät inte bara för att din kropp skriker efter socker. när du äter så ät tills du inte vill äta mer, fortsätt inte pressa i dig mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att raila ABB nu. intressant hur rapporteringen skiljer sig:

http://nrk.no/227/

http://publish.tt.se/TTDirekt/output/index/d8b7dd3e-7668-4ddc-9595-1d397d92efee

 

Domaren sitter tillbakalutad och ser missnöjd ut.

11:19:51

Han tar en kort paus. -Jag närmar mig slutet, säger han kort mot rättens ledamöter.

11:18:04

Han menar att folk "lever med skygglappar".

11:17:51

Det känns som om han nu har upprepat alla sina teser minst tre gånger vardera.

11:17:05

Åklagaren Inga Bejer Engh skriver i sina papper och tittar inte åt hans håll. Hennes kollega Svein Holden håller blicken stadigt fäst på Breivik.

11:16:00

Han stannar upp och påpekar, kort, att han censurerar sig själv i uppläsningen.

11:15:35

Breivik fortsätter på samma spår som tidigare, om norsk kultur och "islamiseringen".

11:14:39

Dämpade skratt hörs då i salen.

11:14:26

-Nej, det är en sida till, svarar han.

11:14:15

Domaren frågar om han är färdig.

11:14:09

Han tar en paus.

11:13:59

Breivik nämner lasermannen John Ausonius och den så kallade serieskytten i Malmö. Han menar att deras handlingar är ett tecken på att det pågår ett krig.

11:10:37

Han talar plötsligt något långsammare.

11:10:34

Breivik citerar Mark Twain.

11:10:08

Han förstår att den "information" han kommer med är "svår att förstå" eftersom de flesta har blivit indoktrinerade med annat.

11:09:33

-Varför behandlas europeiska urfolk sämre än dem? frågar han sig.

11:08:37

Han pratar om urfolken i Bolivia, att de ska få självstyre.

11:08:30

Han upprepar sig oftare, pratar nu om att norrmän är Norges urfolk.

11:08:24

Det börjar bli svårt att koncentrera sig på hans mässande.

11:08:20

Återigen börjar många skruva på sig.

11:06:14

Breivik fortsätter att tala om hur den muslimska befolkningen ökat i många länder.

11:05:37

Domaren iakttar honom intensivt och snörper på munnen.

11:04:33

Nämndemannen Thomas Indrebös plats gapar tom.

11:03:55

Breivik fortsätter att läsa igen.

11:03:53

Breivik har nu talat långt över den avtalade tiden.

 

vs

kl. 11.20

Talen har nå vart i over én time. Han snakker fortsatt rolig og tydelig.

kl. 11.20

Breivik: - Jeg nærmer meg slutten.

kl. 11.19

Breivik: - Først når man kjenner det på sin egen kropp, vil man stå opp for meningene sine. Dette vil skje innen noen tiår. I mellomtiden er det viktig at andre patrioter i Europa tar ansvar, slik jeg har gjort.

kl. 11.19

Breivik har en teori om at «sann lidelse» vil føre til at folket tør å stå opp for sine meninger.

kl. 11.18

Breivik mener det kommer en «rensende storm» i form av en borgerkrig. Han hevder at alt som kan gå galt, kommer til å gå galt for EU og Europa.

kl. 11.18

Breivik spår en lammende økonomisk krise som får dagens krise til å "minne om en piknik".

kl. 11.18

Breivik: - Vi vil seire til slutt, noe som vil markere slutten på et venstreekstremt styre.

kl. 11.18

Breivik: - Multikulturalistene blir tvunget til å kjempe en tofrontskrig mot oss og militante islamister.

kl. 11.17

Breivik: - Vi er de første vanndråpene som indikerer en ventende storm.

kl. 11.17

Breivik siterer Thomas Jefferson. Han mener også at det er "100 prosent sikkert" at det blir en borgerkrig mellom nasjonalister og internasjonalister i Europa.

kl. 11.16

Breivik hevder at statslederne Cameron, Sarkozy og Merkel har innrømmet at flerkultur ikke fungerer. I Norge skjer det motsatte: Vi går for mer masseinnvandring, hevder han.

kl. 11.16

Breivik: - Nå driver jeg selvsensur, bare så dere vet det.

kl. 11.16

Hver gang dommeren har avbrutt Breivik, sier at han at han kun har noen få sider igjen.

kl. 11.16

Salen ler når Breivik sier at det er én side igjen.

kl. 11.15

Breivik: - Det er én side igjen.

kl. 11.15

Dommer Arntzen: - Er du da ferdig, Breivik?

kl. 11.15

Også statsadvokat Svein Holden har festet blikket sitt på Breivik. Inga Bejer Engh tar notater.

kl. 11.14

Juåskås fortsetter: - Dette er gjenkjennelig, også blant andre grupper som også er kritisk til innvandring, som for eksempel Fremskrittspartiet.

kl. 11.14

Statsviter Anders Jupskås sier til NRK: - Det er mye gjenkjennelig i det Breivik sier. Det er jo en kortversjon av manifestet hans. Det er de samme landene han trekker fram gang på gang. Han bruker Libanon som et eksempel på land som har gårtt i oppløsning, mens andre gjerne har brukt det som eksempel på et land som har greid å leve sammen med flere folkegrupper.

kl. 11.13

Breivik: - Vi har ønsket fredssamtaler siden andre verdenskrig

kl. 11.13

Breivik: - Europeiske multikulturalister er så arrogante at de ikke vil gå i dialog med oss, selv om dette kunne ha hindret fremtidige angrep.

kl. 11.13

Meddommerne ser rett på Breivik når han snakker. Breivik ser ned i notatene sine.

kl. 11.13

Nå siterer Breivik det britiske parlamentsmedlemmet Enoch Powell, som advarte mot innvandring til Storbritannia.

kl. 11.12

Breivik kaller 22. juli og angrepene i Malmø "preventive angrep".

kl. 11.12

Breivik siterer Thomas Hylland Eriksen og tolker sitatet dithen at den norske etniske gruppe skal dekonstrueres og gjøres til en minoritet.

kl. 11.12

En av tilhørerne forlater nå salen.

kl. 11.12

Breivik mener rettssaken bør dreie seg om det han sier stemmer.

kl. 11.11

Breivik: - Hvordan kan det da være ulovlig å drive væpnet motstand?

kl. 11.11

Ifølge Breivik jobber "multikulturelle journalister og akademikere" sammen for å "dekonstruere den norske identitet".

kl. 11.11

Ikke en eneste gang i løpet av monologen har Breivik sett opp fra manuset.

kl. 11.10

Breivik siterer forfatteren Mark Twain om patriotisme.

kl. 11.10

Breivik: - De fleste nordmenn vil skjønne at det jeg sier her er riktig, og at multikulturalismen er feilet.

kl. 11.10

Breivik: - Det er urettferdig og uakseptabelt. Vi aksepterer ikke at landet vårt blir kolonisert mot vår vilje. Dette er noe vi kommer til å kjempe for.

kl. 11.10

Breivik viser til urfolket i Bolivia, og mener den nordiske urbefolkningen behandles dårligere og stemples som rasister og nazister.

kl. 11.09

Breivik: - Det er ingen forskjell på kampen til urfolket i Tibet og oss, som kjemper for selvstyre og kulturell beskyttelse.

kl. 11.09

Breivik mener "etniske nordmenn" er Norges urfolk.

kl. 11.08

Breivik: - Vi kjemper for de samme idealene. Er ikke det hyklersk?

kl. 11.08

Breivik forteller om indianerhøvdingene Sitting Bull og Crazy Horse, og spør om de var terrorister fordi de kjempet for sin kultur.

kl. 11.08

De etterlatte har nå hørt på Breivik snakke i nesten en time. Flere av dem himler med øynene.

kl. 11.08

Breivik hevder at det ikke finnes ikke et land i verden der muslimer har levd i harmoni med vertslandet.

kl. 11.07

Noen av de etterlatte ler lavt når Breivik sier at «livmorene til våre kvinner» vil føre til seier

kl. 11.07

Holden ser rett på Breivik, mens aktor Engh tar notater.

kl. 11.06

Breivik sier at muslimer ønsker selvstyre flere steder.

kl. 11.06

Han viser til en rekke andre byer i verden.

kl. 11.06

Breivik: - Jeg er født og oppvokst i en konfliktsone. Oslo er en ødelagt by.

kl. 11.05

Breivik mener det at etniske nordmenn flytter fra "de muslimske enklavene" for "lavintensiv jihad". Han Viser til Groruddalen.

kl. 11.04

Det virker ikke som om Breivik har hoppet til oppsummeringen.

kl. 11.04

Etter ordvekslingen, som kunne minne om en krangel, fortsetter Breivik igjen.

kl. 11.03

Breivik er sta. Han var høflig, men bestemt, da dommeren ba han avslutte talen tidligere enn det han hadde planlagt.

kl. 11.03

Holden: - Vi synes det er viktig og riktig at Breivik får anledning til å avslutte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han skrev tydligt i manifestet att det terrordådet var pr-kampanj

 

är du hungrig? känner du aptit? saknar du energi? eller är du bara uttråkad och känner sötsug? tar ett tag innan man slutar associera mättnad med sockerrus, ge det en vecka så ska det nog gå över. är lite ovant i början att särskilja hunger, aptit, mättnad och sögsug.

 

är du inte sugen på att äta så ät inte bara för att din kropp skriker efter socker. när du äter så ät tills du inte vill äta mer, fortsätt inte pressa i dig mat.

 

Jag har aptit, är hungrig, har energi, är aningen utråkad då jag inte lyckas hitta tillräckligt varierad kost samt att allt känns som det måste tillagas. Jag har inget sötsug alls. Du har nog rätt att jag ska ge det lite mer tid och se vad som sker.

 

Tycker bara att det är lite jobbigt, mättnadskänslan efter en kolhydratrik måltid sitter i bra många mer timmar än den gör nu trots att jag äter typ femdubbla mängden fett. Har liksom ätit typ 4-5 ggr/dag från att tidigare äta 2 ggr med kolhydratrik kost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aptit, är hungrig, har energi, är aningen utråkad då jag inte lyckas hitta tillräckligt varierad kost samt att allt känns som det måste tillagas. Jag har inget sötsug alls. Du har nog rätt att jag ska ge det lite mer tid och se vad som sker.

 

Tycker bara att det är lite jobbigt, mättnadskänslan efter en kolhydratrik måltid sitter i bra många mer timmar än den gör nu trots att jag äter typ femdubbla mängden fett. Har liksom ätit typ 4-5 ggr/dag från att tidigare äta 2 ggr med kolhydratrik kost.

 

hur mycket äter du när du äter? snackar vi 300gram köttfärs+ per måltid eller småäter du mest? jag tycker det funkar bra att äta sällan men riktigt rejält när jag äter. jag skulle iaf ha väldigt svårt att äta rejält 4ggr per dag, 3ggr möjligt, men normalt räcker 2 stora måltider per dag eller tre halvstora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket äter du när du äter? snackar vi 300gram köttfärs+ per måltid eller småäter du mest? jag tycker det funkar bra att äta sällan men riktigt rejält när jag äter. jag skulle iaf ha väldigt svårt att äta rejält 4ggr per dag, 3ggr möjligt, men normalt räcker 2 stora måltider per dag eller tre halvstora.

 

Vet inte vad kycklingfilen väger men brukar ta en sån eller ca 200g biff. Med köttfärsen vet jag inte, men skulle nog hamna runt 250-300g skulle jag tro, när vi tidigare gjort köttfärsås har vi gjort 450-500g för 2 pers men då är det ju mycket andra grejer i där med.

 

Men som häromdagen gjorde jag en file kyckling, ett paket bacon, tryckte i mig en halv av dessa nedan och en stor portion sallad. Efter 2-3 timmar var jag sugen på mat igen.chilibearnaise.jpg

 

En annan sak jag noterat är att jag inte går på toa ens häften så ofta nu, märkligt, förstoppning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du äter ju helt enkelt för lite (1 kycklingbröst är något i stil med 1/10 till 1/20 av ditt totala energibehov), och dessutom får du ju ingen särskild bukfylla om du bara äter energität mat som kött o fett.

 

Dubbla köttmängden och/eller fyll på med några hundra gram grönsaker, beroende på hur hysterisk du känner dig med att minimera kolhydraterna*. En bukett broccoli innehåller runt 10 g kolhydrater, så det är inte direkt något som kommer ta dig ur ketos. Dessutom så slipper du oroa dig över förstoppning.

 

* Jag gissar att du får i dig en skaplig mängd via chilibean, så i den mån du vill hålla nere kolisarna skulle jag ju börja kapa där snarare än plocka bort grönsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du äter ju helt enkelt för lite (1 kycklingbröst är något i stil med 1/10 till 1/20 av ditt totala energibehov), och dessutom får du ju ingen särskild bukfylla om du bara äter energität mat som kött o fett.

 

Dubbla köttmängden och/eller fyll på med några hundra gram grönsaker, beroende på hur hysterisk du känner dig med att minimera kolhydraterna*. En bukett broccoli innehåller runt 10 g kolhydrater, så det är inte direkt något som kommer ta dig ur ketos. Dessutom så slipper du oroa dig över förstoppning.

 

* Jag gissar att du får i dig en skaplig mängd via chilibean, så i den mån du vill hålla nere kolisarna skulle jag ju börja kapa där snarare än plocka bort grönsaker.

 

Äter ju redan en hel del grönt, som jag skrev tog jag en stor portion sallad, typ en hel separat tallrik där jag lassade tomat gurka o ruccola, kanske är fel val av grönt iofs? Är broccoli, blomkål och brysselkål bättre?

Bean vet jag inte hur mycket kollisar den innehåller, ska kolla när jag kommer hem. Men läste nånstans att om man håller sig till livsmedel under 5% kollisar så är det lchf och det är den garanterat för annars hade jag inte köpt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 % kolhydrater är en korkad men ofta förekommande siffra som är välspridd för att folk inte klarar av att räkna själva.

 

Det du ska bry dig om är hur många gram kolhydrater du får i dig om dagen. Det spelar ingen roll hur många procent det är i om du käkar tre portioner så att du ändå kommer upp i dubbel dagsdos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du börjar gå in i ketos (vilket är syftet med LCHF) så kommer du gå igenom en fas där kroppen inte riktigt funkar som den ska. För vissa jag känner tog det 2 veckor av helvete att komma igenom med illamående, yrsel och hungerkänslor, för andra så tog det 3 dar. Dom som det tog kortast tid för har gjort det förut och hoppat av och på LCHF igen.

 

Anledningen att jag reagerade på Kostdoktorn är helt enkelt för att det är lite som att hänvisa till en välkänd bedragare för information. Visst, ibland har han säkert rätt, men han är inte en bra källa för det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 % kolhydrater är en korkad men ofta förekommande siffra som är välspridd för att folk inte klarar av att räkna själva.

 

Det du ska bry dig om är hur många gram kolhydrater du får i dig om dagen. Det spelar ingen roll hur många procent det är i om du käkar tre portioner så att du ändå kommer upp i dubbel dagsdos.

 

Ok, vad är rekad dagsdos i gram? Hittade 20gram nånstans, gäller det oavsett om man är kvinna på 50 kg eller som jag man en bit över hundra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som sagt kört sen fredags och inte märkt några besvär alls än förutom lite huvudvärk som inte den heller var så värst tung. Kanske är jag inte inne i ketos än... Jag tror verkligen inte efter att ha räknat på nätet att jag ätit mer än 20g/dag under dessa dagar.

 

Just nu känns det som att jag vill "gå in i väggen" för att veta att jag verkligen ätit rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 g är standardsiffran och den är nog ett bra riktvärde om du vill köra strikt LCHF och väger över hundra pannor.

 

Du måste inte in i ketos för att gå ned i vikt, men det kommer att gå snabbare än om du käkar 75 g kolisar om dagen. Missa inte SunTzus inlägg ovan. :)

 

20 låter väldigt lågt för mig som lekman i ämnet. Är det inte reko sålänge man håller sig strax under 100 för att uppbåda ketos?

 

 

Fått total dille på vispgrädde vilket är katastrofalt såhär i defftider.

Synd att jag inte riktigt köper "ät mer fett för att bränna fett!!" annars hade jag tveklöst hoppat på en ketodiet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge det några veckor i stället. Gå ned från 100+ är ju inget som görs i en handvändning direkt - jag vet av erfarenhet. Fast då gjorde jag det på högkolhydratskost.

 

Jag har också en gång gått från 95 till 80, det byggde på löpning 4 dagar i veckan, inga snacks el godis förutom på söndag då jag öste max med donken o chips. Skippade en del mål med vill jag minnas. Enda lasten jag behöll då var alkohol, men då var jag yngre och hade lättare att gå ner skulle jag tro.

 

Jag fattar att detta blir ett långt projekt, vill bara inte att jag efter 4 veckor fattar att jag gjort fel med resultatet att jag knappt loosat nåt i vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...