Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad

419076_366540526701367_365283756827044_1141540_1138097173_n.jpg

 

skatteverket.se :-D

gött, seb inlog har jag, så går fint

 

AAS är ju inte ens en drog.

http://www.namndemansgarden.se/droger

Drog är en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykogen effekt och inte primärt intas för näringens skull. Att endast vissa droger skulle vara kemiska är en faktoid, då även naturligt förekommande ämnen är kemiska föreningar. Droger brukar vanligen förädlas utanför kroppen, för att vid intagande avge önskad verkan på olika kroppsfunktioner (bekämpa sjukdomar eller symtom och så vidare, för den användningen av ordet se vidare läkemedel). I dagligt tal avses med droger olika rusmedel med psykoaktiv verkan, dvs något som ändrar sinnestillståndet utan att ta omvägen via sinnena. Till dessa hör narkotika, liksom kaffe, olika tobaksprodukter och alkohol.
Postad
ok, ingen hemsida man kan göra det? bor förvisso knappt 5min från där man lämnar i dem fysiskt om jag minns rätt så skulle ju teoretiskt sätt kunna göra det under en löprunda framöver...

 

---

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/knarkexpert-tillsatt-ny-drogutredning_6953625.svd

 

Kai Knudsen, som anlitas som expert i knarkrättegångar. När poliser, åklagare och domstolar arbetar med narkotikamål utgår de från rankinglistor på hur farliga olika typer av narkotika är.

 

Kai Knudsen, som är expert i klinisk toxikologi på Göteborgs universitet.

 

KNUDSENS NYA LISTA ÖVER FARLIGA DROGER

1. Heroin

2. Amfetamin

3. GHB

4. Metamfetamin

5. PCP (narkosmedel för djur)

6. LSD

7. Alkohol

8. Flunitrazepam (lugnande, ångestdämpande tabletter)

9. Cannabis

10. Kokain

11. Rökopium

12. AAS (anabola steroider)

13. Ketamin

14. Hallucinogena svampar

15. Ecstasy

16. Nikotin

17. Marijuana

18. Kodein

19. Khat

 

Hur definierar man "farlighet"?

Postad
ok, ingen hemsida man kan göra det? bor förvisso knappt 5min från där man lämnar i dem fysiskt om jag minns rätt så skulle ju teoretiskt sätt kunna göra det under en löprunda framöver...

 

---

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/knarkexpert-tillsatt-ny-drogutredning_6953625.svd

 

Kai Knudsen, som anlitas som expert i knarkrättegångar. När poliser, åklagare och domstolar arbetar med narkotikamål utgår de från rankinglistor på hur farliga olika typer av narkotika är.

 

Kai Knudsen, som är expert i klinisk toxikologi på Göteborgs universitet.

 

KNUDSENS NYA LISTA ÖVER FARLIGA DROGER

1. Heroin

2. Amfetamin

3. GHB

4. Metamfetamin

5. PCP (narkosmedel för djur)

6. LSD

7. Alkohol

8. Flunitrazepam (lugnande, ångestdämpande tabletter)

9. Cannabis

10. Kokain

11. Rökopium

12. AAS (anabola steroider)

13. Ketamin

14. Hallucinogena svampar

15. Ecstasy

16. Nikotin

17. Marijuana

18. Kodein

19. Khat

 

Cannabis farligare än kokain :lol:

Han helgarderar ju dock genom att sätta marijuana på en 17:e plats.

Postad

 

Kai Knudsen, som är expert i klinisk toxikologi på Göteborgs universitet.

 

Lär mao bedömma just hur toxisk drogen är

 

KNUDSENS NYA LISTA ÖVER FARLIGA DROGER

1. Heroin - Trodde inte skadade fysiskt

2. Amfetamin Fair men meth är väl definitivt styggare?

3. GHB

4. Metamfetamin

5. PCP (narkosmedel för djur)

6. LSD - Är väl helt jättelugnt, går inte ODa fysiskt osv?

7. Alkohol - Dödsknark

8. Flunitrazepam (lugnande, ångestdämpande tabletter)

9. Cannabis - 9=17? och hehehe

10. Kokain - Bör väl ligga mellan meth och vanlig affe?

11. Rökopium

12. AAS (anabola steroider)

13. Ketamin

14. Hallucinogena svampar - Skillnad mot LCD om samma aktiva dos?

15. Ecstasy - :h: inte ens farligt jö!

16. Nikotin - huh?

17. Marijuana

18. Kodein

19. Khat

 

finns vettig motivering bakom?

kanske om man hittar domarna?

 

Tycker personligen att den "semi-nya" som togs fram i England är mkt mkt vettigare.

Postad

Skulle tro att dom kollat på siffror angående skadan det gör i samhället. GHB så högt upp tyder på att dessa sffror är hämtade just från Göteborg, gobbens högborg. Även tjack är löjligt stort i gbg, men mycket snällare mot hjärtat än koks och meta.

 

Man hinner göra mycket efterblivnare saker på LSD än svampar, då rustiden är ungefär dubbelt så lång. Men båda ska självklart ligga bland dom 5 sista på den där listan.

 

Humor att dom bara nämner rohypnol istället för benzo som familj. Om jag minns rätt så straffskalan 10 gånger så elak mot fluna än övrig benzo pga dess efterblivna våldtäksdrogsrykte när en påläst (don't go there) vet att det finns andra ämnen som är effektivare.

Postad

kul att se att så många favoriter läser wellboken, krävs lite knarkdiskussion för att folk ska våga posta ser jag :)

 

 

gratis pr för ikea, väldigt smart strategi.

 

köra dit folk och betala för dem, lol. och de vinner säkert massa sympati med att använda hemlösa för att de tror att hemlösa ska göra ikea mindre attraktivt.

 

tur vi har staten som skyddar folk från företag som tar marknadsandelar genom att erbjuda låga priser.

Postad

Fast den svenska marknadslagstiftningen är väl rätt tandlös ändå?

 

- Onaj har du verkligen gjort en så sjuk reklam och ljugit massa?

"Kej då"

- Betala en miljon kronor!

 

Loreal Sverige AB omsätter 1.3 miljarder....

 

Känns lite mer som vi säger det är ajabaja och badwill om de kmr fram mer än att det faktiskt ska hindra någon.

 

För att inte tala om bevissvårigheterna för påvisa colludande, gryningsräd FTW!

Postad

Flirtade med sjuksköterskeelever, de var helt uppslukade av sommarens stundande facebookattack mot kommuner och landsting (de kräver minst 24k i ingångslön, annars tänker de leva på akassa / bidrag eller jobba som undersköterskor).

 

Jag ansåg naturligtvis att det borde vara marknaden (dvs utbud och efterfrågan) som sätter priset. Men eftersom marknaden är satt ur spel på grund av statligt monopol (och därmed saknas effektiva jämviktsförutsättningar) borde man kanske ändå chilla med samarbete över facebook och istället följa spelreglerna för avtalshantering eftersom man annars riskerar flytta märket och ytterligare höja ingångslönerna enligt följande retorik:

 

 

 

Blev självfallet lynchad.

 

Mycket lyckad kväll mao.

Postad

Farsan vill köpa ny bil och kollar dagligen på blocket. Idag så kom det upp en annons på en bil där bilens värde är minst dubbelt så mycket av vad säljaren vill ha. Så jag maila honom och fråga om det verkligen stämmer. Detta är hans svar:

 

 

 

Hej,

Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.

Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:

Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset.

Nedan följer information om bilens aktuella skick.

Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: XXX XXX. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.

Bilens försäljningspris är 155.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:

- Ägarbytet och överlämnandet av bilen i Sverige bör utföras av ett internationellt transportbolag (ett av de huvudsakliga internationella transportbolagen som erbjuder sådana tjänster) med kontor i Manchester, England (jag bor i Manchester och bilen befinner sig i staden). Tjänsterna som dessa bolag erbjuder är mycket säkra för båda parterna, både för säljaren och för köparen. Genom att du använder dig av denna typ av företag, har du möjlighet att kontrollera bilen innan jag får betalningen för den. Företaget överlämnar bilen direkt till din adress på bara 7 dagar. Bilen åtföljs av ett dokument som kallas ”återlämningsförsäkring” (ett dokument som påminner om ett garanticertifikat). Detta dokument ger dig rätt att prova bilen i 10 dagar och om du inte är nöjd med dess skick, har du rätt att lämna tillbaks den utan att behöva betala något. Tack vare detta dokument, kan du vara säker på att bilen du köper exakt motsvarar den beskrivning du får av mig. Detta transportbolag erbjuder ett antal tjänster som skyddar både köparen och säljaren. Om du anser att transaktionen bör utföras, ber jag dig kontakta mig och begära ytterligare information både om företaget och om transaktionen.

- Den andra möjligheten för att slutföra transaktionen är att komma till Manchester och testa bilen här. I så fall, ska betalning sker i kontanter och biltransporten får köparen stå för. Om du vill köpa bilen på detta sätt, ber jag dig kontakta mig för att bestämma tid för transaktionen.

Detta är informationen jag kan tillhandahålla för närvarande. Om du är intresserad av köpet eller om du vill få mer information om transaktionen och om bilen, kan du gärna kontakta mig.

Slutligen ber jag dig att kontakta mig på engelska om du kan,e terso det är mycket svårt för mig att tillhandahålla detaljer tydligt på svenska. ( Som nämnts ovan, mina föräldrar är svenska medborgare och de hjälpte mig att skriva om detta budskap på svenska, men jag talar inte det språket, eftersom jag föddes när jag bor i England. Jag skulle verkligen vilja att kontakta mig på engelska eftersom mina föräldrar är mycket gamla och sjuka också och jag vill inte störa honom mitt personliga problem ).

Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.

Med vänliga hälsningar,

XXXXX XXXXXXXX

XXX XXXX XXXXX

XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXX

Phone: XXXXXXXXXX

 

 

 

Det kan väl inte finnas ens en liten chans att detta inte är scam? Värdet på bilen är minst dubbelt så mycket.

Postad

varför sålde personen inte bara bilen till en firma om den nu ligger ute för halva marknadspriset? där torde han väl ha kunnat fått 70-75% utan för mycket om och men.

 

bilen kanske du får, men är den tex stulen är det nog inte så roligt.

 

men visst, det är klart att det finns deals som ibland är legit trots att annonsen verkar vara för bra för att vara sann. be om att få kontaktuppgifterna till företaget som kommer att transportera bilen och sköta transaktionen och handlingarna. ett tips kan ju att ev vara att lägga ett par tusenlappar på att en jurist granskar alla handlingarna och ger sin bedömning.

Postad
Flirtade med sjuksköterskeelever, de var helt uppslukade av sommarens stundande facebookattack mot kommuner och landsting (de kräver minst 24k i ingångslön, annars tänker de leva på akassa / bidrag eller jobba som undersköterskor).

 

Jag ansåg naturligtvis att det borde vara marknaden (dvs utbud och efterfrågan) som sätter priset. Men eftersom marknaden är satt ur spel på grund av statligt monopol (och därmed saknas effektiva jämviktsförutsättningar) borde man kanske ändå chilla med samarbete över facebook och istället följa spelreglerna för avtalshantering eftersom man annars riskerar flytta märket och ytterligare höja ingångslönerna enligt följande retorik:

 

 

 

Blev självfallet lynchad.

 

Mycket lyckad kväll mao.

 

http://svtplay.se/v/2754562/rapport/skoterskebrist_hotar_i_sommar

https://www.facebook.com/home.php?sk=group_221928971151586

 

som backpacker tänkte jag rätt likt de i filmerna, om jag betalade överpriser till taxichaffisar och annat skulle det leda till inflation i thailand. sedan insåg jag hur fel det var, höga löner leder inte till inflation vilket tom riksbanken erkänner:

http://www.riksbank.se/upload/WorkingPapers/WP_159.pdf

 

sjukt hur vi 2012 vill sätta priser på arbete centralt och använder uttryck som "om någon försöker köra förbi", "obalans" och "tränga sig före".

Postad
Unlike many readers of Coming Apart, you don't have to convince me that I live in a Bubble. I've known it for decades. In fact, I think my 3-out-of-20 score on the "How Thick Is Your Bubble?" quiz greatly overstates my integration into American society. I live in a Bubble Within a Bubble.

 

You might even call it my Imaginary Charter City. I'm not just surrounded by Ph.D.s; I'm surrounded by libertarian economics Ph.D.s. I'm not just unfamiliar with NASCAR; I forget the very existence of professional sports for months at a time. I don't just watch shows for yuppies; I manage my entertainment to make sure that I never hear a commercial. In my world, Alex Tabarrok is more important than Barack Obama, Robin Hanson is more important than Paul Krugman, and the late Gary Gygax is more important than Jeremy Lin... whoever that might be.

 

Unlike most American elites, I don't feel the least bit bad about living in a Bubble. I share none of their egalitarian or nationalist scruples. Indeed, I've wanted to live in a Bubble for as long as I can remember. Since childhood, I've struggled to psychologically and socially wall myself off from ***" society. At 40, I can fairly say, "Mission accomplished."

 

Why put so much distance between myself and the outside world? Because despite my legendary optimism, I find my society unacceptable. It is dreary, insipid, ugly, boring, wrong, and wicked. Trying to reform it is largely futile; as the Smiths tell us, "The world won't listen." Instead, I pursue the strategy that actually works: Making my small corner of the world beautiful in my eyes. If you ever meet my children or see my office, you'll know what I mean.

 

I'm hardly autarchic. I import almost everything I consume from the outside world. Indeed, I frequently leave the security of my Bubble to walk the earth. But I do so as a tourist. Like a truffle pig, I hunt for the best that ***" society has to offer. I partake. Then I go back to my Bubble and tell myself, "America's a nice place to visit, but you wouldn't want to live there."

 

Many people will find my attitude repugnant. They shouldn't. Yes, I step to the beat of my own drummer. But I'm not trying to push my lifestyle on others. I don't pester people who identify with America as it is. Indeed, I wish outsiders the best of luck. My only request: If you're not happy with your world, don't try to pop my beautiful Bubble. Either fix your world, or get to work and make a beautiful Bubble of your own.

http://econlog.econlib.org/archives/2012/03/my_beautiful_bu.html

 

 

För mig känns det helt jävla värdelöst. Utlänningar jag känner har valt att glo på TV eftersom de mår inget bra, och svenskar som jag umgås med umgås med mig på politiskt korrekt sätt och blir ganska ytligt. Inte att de är ytliga människor, och inte att de har en invandrarvän för att vara PK, men någonstans i deras hjärna så tror de inte att jag har musikpreferenser eller kan prata politik eller nåt. Ibland när de lyssnar på vad jag säger så blir de förvånade nästan, som om de aldrig sett mig förrut, och säger saker som "fan, vi måste ta en öl oftare". Men det blir liksom aldrig av, alla är upptagna för att hålla huvudet över vattenytan.

 

Enorm skillnad jämfört med 1996, då levde vi verkligen. Vi var yngre, oftast panka, men vi var fria, det festades och knullades, kräftskivor åts, seglades, det var verkligen kanontid. Så fort vi började arbeta, och kom in i systemet, man tog lån och man nöter på. Som om vi dog inuti. Jag pallar inte helt, jag brukar dra mellan jobben till andra bosnier som hamnade på andra ställen i världen (vi brukar göra så, hälsa på varan ett tag, för omväxling). Sist var jag i Kalifornien, i San Francisco, och där lever folk ett helt annat liv, där är systemet så brutal att ingen har några illusioner om systemets eller politikernas "godhet" längre, så de skiter i det och tar barn på hiking, reser, festar, lär sig laga sushi, vafan som helst, bara man inte fastnar i lån och TV. Det är förbjudet. Tror det är enklare att få en baconsandwich i Dubai än att få de där människorna att kolla på TV.

En snubbe tom flydde till en nationalpark där han bor i en yurt och odlar eget gräs. Men att folk flyr systemet om dom kan, det är ju uppenbart, överallt i världen. Jävla Matrix alltså.

 

Men röda pillren är fan bättre om ni frågar mig. Det är tufft, men man är vid liv.

Postad
Farsan vill köpa ny bil och kollar dagligen på blocket. Idag så kom det upp en annons på en bil där bilens värde är minst dubbelt så mycket av vad säljaren vill ha. Så jag maila honom och fråga om det verkligen stämmer. Detta är hans svar:

 

 

 

Hej,

Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.

Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:

Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset.

Nedan följer information om bilens aktuella skick.

Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: XXX XXX. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.

Bilens försäljningspris är 155.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:

- Ägarbytet och överlämnandet av bilen i Sverige bör utföras av ett internationellt transportbolag (ett av de huvudsakliga internationella transportbolagen som erbjuder sådana tjänster) med kontor i Manchester, England (jag bor i Manchester och bilen befinner sig i staden). Tjänsterna som dessa bolag erbjuder är mycket säkra för båda parterna, både för säljaren och för köparen. Genom att du använder dig av denna typ av företag, har du möjlighet att kontrollera bilen innan jag får betalningen för den. Företaget överlämnar bilen direkt till din adress på bara 7 dagar. Bilen åtföljs av ett dokument som kallas ”återlämningsförsäkring” (ett dokument som påminner om ett garanticertifikat). Detta dokument ger dig rätt att prova bilen i 10 dagar och om du inte är nöjd med dess skick, har du rätt att lämna tillbaks den utan att behöva betala något. Tack vare detta dokument, kan du vara säker på att bilen du köper exakt motsvarar den beskrivning du får av mig. Detta transportbolag erbjuder ett antal tjänster som skyddar både köparen och säljaren. Om du anser att transaktionen bör utföras, ber jag dig kontakta mig och begära ytterligare information både om företaget och om transaktionen.

- Den andra möjligheten för att slutföra transaktionen är att komma till Manchester och testa bilen här. I så fall, ska betalning sker i kontanter och biltransporten får köparen stå för. Om du vill köpa bilen på detta sätt, ber jag dig kontakta mig för att bestämma tid för transaktionen.

Detta är informationen jag kan tillhandahålla för närvarande. Om du är intresserad av köpet eller om du vill få mer information om transaktionen och om bilen, kan du gärna kontakta mig.

Slutligen ber jag dig att kontakta mig på engelska om du kan,e terso det är mycket svårt för mig att tillhandahålla detaljer tydligt på svenska. ( Som nämnts ovan, mina föräldrar är svenska medborgare och de hjälpte mig att skriva om detta budskap på svenska, men jag talar inte det språket, eftersom jag föddes när jag bor i England. Jag skulle verkligen vilja att kontakta mig på engelska eftersom mina föräldrar är mycket gamla och sjuka också och jag vill inte störa honom mitt personliga problem ).

Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.

Med vänliga hälsningar,

XXXXX XXXXXXXX

XXX XXXX XXXXX

XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXX

Phone: XXXXXXXXXX

 

 

 

Det kan väl inte finnas ens en liten chans att detta inte är scam? Värdet på bilen är minst dubbelt så mycket.

 

Mailade på en lägenhetsannons där priset också var helt-off och fick ett svar med exakt samma upplägg (pratade inte så bra svenska, problem som gör att man erbjuder varan för långt under marknadsvärde, krångliga betalningslösningar etc.) så skulle rekommendera dig att hålla dig undan då det bör vara en scam.

Postad
Farsan vill köpa ny bil och kollar dagligen på blocket. Idag så kom det upp en annons på en bil där bilens värde är minst dubbelt så mycket av vad säljaren vill ha. Så jag maila honom och fråga om det verkligen stämmer. Detta är hans svar:

 

 

 

Hej,

Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.

Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:

Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset.

Nedan följer information om bilens aktuella skick.

Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: XXX XXX. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.

Bilens försäljningspris är 155.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:

- Ägarbytet och överlämnandet av bilen i Sverige bör utföras av ett internationellt transportbolag (ett av de huvudsakliga internationella transportbolagen som erbjuder sådana tjänster) med kontor i Manchester, England (jag bor i Manchester och bilen befinner sig i staden). Tjänsterna som dessa bolag erbjuder är mycket säkra för båda parterna, både för säljaren och för köparen. Genom att du använder dig av denna typ av företag, har du möjlighet att kontrollera bilen innan jag får betalningen för den. Företaget överlämnar bilen direkt till din adress på bara 7 dagar. Bilen åtföljs av ett dokument som kallas ”återlämningsförsäkring” (ett dokument som påminner om ett garanticertifikat). Detta dokument ger dig rätt att prova bilen i 10 dagar och om du inte är nöjd med dess skick, har du rätt att lämna tillbaks den utan att behöva betala något. Tack vare detta dokument, kan du vara säker på att bilen du köper exakt motsvarar den beskrivning du får av mig. Detta transportbolag erbjuder ett antal tjänster som skyddar både köparen och säljaren. Om du anser att transaktionen bör utföras, ber jag dig kontakta mig och begära ytterligare information både om företaget och om transaktionen.

- Den andra möjligheten för att slutföra transaktionen är att komma till Manchester och testa bilen här. I så fall, ska betalning sker i kontanter och biltransporten får köparen stå för. Om du vill köpa bilen på detta sätt, ber jag dig kontakta mig för att bestämma tid för transaktionen.

Detta är informationen jag kan tillhandahålla för närvarande. Om du är intresserad av köpet eller om du vill få mer information om transaktionen och om bilen, kan du gärna kontakta mig.

Slutligen ber jag dig att kontakta mig på engelska om du kan,e terso det är mycket svårt för mig att tillhandahålla detaljer tydligt på svenska. ( Som nämnts ovan, mina föräldrar är svenska medborgare och de hjälpte mig att skriva om detta budskap på svenska, men jag talar inte det språket, eftersom jag föddes när jag bor i England. Jag skulle verkligen vilja att kontakta mig på engelska eftersom mina föräldrar är mycket gamla och sjuka också och jag vill inte störa honom mitt personliga problem ).

Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.

Med vänliga hälsningar,

XXXXX XXXXXXXX

XXX XXXX XXXXX

XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXX

Phone: XXXXXXXXXX

 

 

 

Det kan väl inte finnas ens en liten chans att detta inte är scam? Värdet på bilen är minst dubbelt så mycket.

 

Det är en scam. Tycker du ska kontakta polisen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5656028

https://www.flashback.org/p30502917

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...