Gå till innehåll

Finalbord Main Event


Matteprof

Recommended Posts

Alltså kom igen nu. Han bad till gud, visst. Men det behöver ju inte betyda att han är en kristen ultraradikal. I det där läget kan hans böner bara ha varit något han knappt tänkte på. En grej eller "tick" som han gör i viktiga lägen. Haka inte upp er på onödiga detaljer.

 

Sedan kan man ju diskutera hans spel. Jag tycker att han gjorde några helt sjuka syner. Men det behöver ju inte betyda att han är en tomte för det. Det kan till och med ha varit så att de där synerna var i världsklass om han hade reads m.m.

 

Det är antagligen en otrolig press att sitta vid finalbordet med miljoner tittare, publik + tv kameror och samtidigt försöka spela sitt A-game. Personligen hade jag nog skitit på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 885
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Man kan ha olika åsikter i frågan om Läggningen mot Gold och Binger, både att det var en korrekt läggning och att det var en inkorrekt läggning. Binger hade TPTK och Gold OESD. Jag har för mig att det var höjt PF och att Wasicka hade SB, Binger BB och Gold button... Wasicka checkar flop, Binger halv-commitar sig med ett stort bet, Gold ställer...

 

Jag kan helt klart förstå att han lägger den i det läget, jag skulle nog också kunna vara benägen till det. Säg att Gold har en FD istället. Då drar han ganska dåligt...

 

Menar inte att det var helt fel heller, men sett i backspegeln var det Wasickas stora chans. Tror inte att Moneymaker, Gold eller Yang lagt i Wasickas läge med lite chips - de hade sett möjligheten. Det o turen gjorde dem till vinnare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju rätt mycket religiöst snack från Yang under intervjun efteråt. Då får han frågan, typ: Is this the most poker God ever watched? Yang blir först tyst, sen börjar han garva.

 

Tyckte han hade en bra dos av humor i sig när han kunde slappna av lite efter en stund. Amerikaner överlag verkar tacka Gud i alla möjliga situationer vilket har retat mig länge, men Yang kändes, iaf för mig, som en rak och äkta person.

 

En värdig vinnare hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte han gjorde ett sympatiskt intryck och det är väl upp till var och en att tro på vad man vill. Tycker inte heller att han försökte att värva några nya sympatisörer så jag fattar inte varför alla är så irriterade. Åk till t.ex Sydamerika så får ni se massvis av människor som åberopar gud till höger och vänster, no big deal.

 

(Jag är inte anhängare av någon religion)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått ur svenska kyrkan?

 

 

Om du nu försöker påvisa att man är kristen pga att man inte gått ur Svenska Kyrkan så är det ett sjukt tröttsamt argument. (Om du bara undrar så får du ursäkta mig). Man är inte kristen enbart pga att man är med i Svenska Kyrkan. De flesta människor i Sverige är tvångsanslutna dit och de krävs ett aktivt val att gå ur. Jag var själv inte kristen när jag var medlem i SK och jag är inte kristen nu heller när jag gått ur.

 

Det är självklart att det är stötande för många människor när han öppet står och ber till gud och tackar honom och så vidare. Personligen tycker jag det är både väldigt stötande men framförallt mycket provocerande. Men samtidigt har han sin fulla rätt att göra det och den vill jag inte ta ifrån honom helt och fullt (tänker på den diskussion som Humanisterna för nu och som bla Bo Strömstet reagerat på. Se bla http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=671380 ).

 

 

För övrigt så var det sååååå satans kul att kunna följa de live! Tack ni som postade länk till sändningen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu försöker påvisa att man är kristen pga att man inte gått ur Svenska Kyrkan så är det ett sjukt tröttsamt argument. (Om du bara undrar så får du ursäkta mig). Man är inte kristen enbart pga att man är med i Svenska Kyrkan. De flesta människor i Sverige är tvångsanslutna dit och de krävs ett aktivt val att gå ur. Jag var själv inte kristen när jag var medlem i SK och jag är inte kristen nu heller när jag gått ur.

 

Det är självklart att det är stötande för många människor när han öppet står och ber till gud och tackar honom och så vidare. Personligen tycker jag det är både väldigt stötande men framförallt mycket provocerande. Men samtidigt har han sin fulla rätt att göra det och den vill jag inte ta ifrån honom helt och fullt (tänker på den diskussion som Humanisterna för nu och som bla Bo Strömstet reagerat på. Se bla http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=671380 ).

 

 

För övrigt så var det sååååå satans kul att kunna följa de live! Tack ni som postade länk till sändningen!!

 

Jo, jag vill nog ändå påstå att man tillhör kristendomen.

Sen tror jag iofs inte att edsf egentligen vände sig mot att han var kristen utan att han snarare menade religiös (?).

 

Själv är jag för övigt implicit ateist och anser att allt som har med religion att göra är ren mumbo-jumbo. Den dagen någon kan bevisa att det finns en högre makt så ska jag ta mig en ny funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha olika åsikter i frågan om Läggningen mot Gold och Binger, både att det var en korrekt läggning och att det var en inkorrekt läggning. Binger hade TPTK och Gold OESD. Jag har för mig att det var höjt PF och att Wasicka hade SB, Binger BB och Gold button... Wasicka checkar flop, Binger halv-commitar sig med ett stort bet, Gold ställer...

 

Jag kan helt klart förstå att han lägger den i det läget, jag skulle nog också kunna vara benägen till det. Säg att Gold har en FD istället. Då drar han ganska dåligt...

 

Om man inte hängde för mkt på poker.se kunde detta inlägg handla om va fan som helst FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, var det någon gång det vart all in med AA inblandat?

 

Inte i år, men två gånger i ME har faktiskt 2:an haft AA (och förlorat så klart) i sista handen.

1979 hade Bobby Hoff AcAh och förlorade mot Hal Fowlers 7s6d.

2001 hade Dewey Tomko AsAh och forlorade mot Carlos Mortensens KcQc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vet folk bättre om 1000 år än nu ;)

 

det är sannolikt ja. bra att du tog upp det som ett argument. antar att du menade att paulus när han för ungefär dubbla den tiden sedan fick för sig att blanda ihop mithras-traditionen med judiska traditioner, med dagens mått antagligen inte var överdrivet väl bevandrad inom fysik, biologi, etik, psykologi och samhällskunskap. och således bör vi förpassa hans lilla diktsamling till museum och använda modernare och bättre källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är sannolikt ja. bra att du tog upp det som ett argument. antar att du menade att paulus när han för ungefär dubbla den tiden sedan fick för sig att blanda ihop mithras-traditionen med judiska traditioner, med dagens mått antagligen inte var överdrivet väl bevandrad inom fysik, biologi, etik, psykologi och samhällskunskap. och således bör vi förpassa hans lilla diktsamling till museum och använda modernare och bättre källor.

 

Nej det jag menade var att du verkar tycka att vi idag är så upplysta och vet allt, när det är precis samma argument som dina gelikar använt i alla tider, även när jorden var platt och allt annat mumbojumbo!

Yang skulle inte stört sig på en ateist som tackade turen och tog hela vinsten själv så sluta störa dig på honom! Vill han tacka Gud så behöver väl inte du och halva forumet känna sig upprörda!

Ditt argument faller för Palus skrev ner upplevelser och inte teorier! Upplevelser blir inte gamla men däremot teorier. Och som du kanske vet är den vetenskap du älskar helt uppbyggd kring teorier med många lösa ändar utan svar!

Btw kan jag upplysa den redan så "upplysta" om att Palus skrev vanliga brev och inte på vers ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt argument faller för Palus skrev ner upplevelser och inte teorier! Upplevelser blir inte gamla men däremot teorier. Och som du kanske vet är den vetenskap du älskar helt uppbyggd kring teorier med många lösa ändar utan svar!

Du är den första som nämner teorier.

 

Nu ver det ju faktiskt Paulus som lanserade kristendomen. Det är ju sin lära han skriver om, inte sina upplevelser. Sen kanske hela hans engagemang grundar sig i en upplevelse eller syn (jag vet ju inget om hans motiv), men det var en ny lära baserad på gamla som han, framgångsrikt, lanserarade. Religiösa läror utvecklas och omformas och jag tycker visst man kan se dem som gamla och anpassade till sin tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det jag menade var att du verkar tycka att vi idag är så upplysta och vet allt, när det är precis samma argument som dina gelikar använt i alla tider, även när jorden var platt och allt annat mumbojumbo!

 

mumbojumbo är en lite odefinerad term. att jorden är platt är en teori som är rätt naturlig att dra. tandfen, rosa enhörningar och gud är inte det.

 

men jo, man ska alltid passa sig för att ha absoluta sanningar. tyvärr är kristendomen baserat på sådana. vetenskapen har väl haft sina brister, men har utvecklats sjukt mycket senaste 100åren. fenomen för fenomen förklaras och svar på frågorna kommer. du och dina gelikar fortsätter hävda att "men ni kan inte svara på x, alltså gjorde gud det". om det så rörde sig om översämningen av kaspiska havet, jesus, heliga birgitta, jorden, själen, evoltionen, bigbang, fysikens lagar, membran. börjar ni inte lessna på att flytta er angreppspunkt ett steg längre bak hela tiden allteftersom vetenskapen jobbar sig framåt och religiösa lyckas inse att något faktiskt är påvisast?

 

senaste jag har hört av religiösa är att gud skapade universum men har inte sedan påverkat det något. spela roll om vi tror på gud då om gud ändå inte påverkar något.

 

jag trivs i att bo i ett materiellt universum. känns som att jag har tillräckliga svar på allt som relevant för mig och på en hel del till. ställ gärna någon konkret fråga om det är någon fråga du anser att vetenskapen inte kan förklara och gärna inte på formen "varför är x^3 =! y^3+z^3".

 

Ditt argument faller för Palus skrev ner upplevelser och inte teorier! Upplevelser blir inte gamla men däremot teorier. Och som du kanske vet är den vetenskap du älskar helt uppbyggd kring teorier med många lösa ändar utan svar!

 

okej, så han skrev ner upplevelser. var ju bra att det var utrett. då behöver vi inte lägga någon större vikt vid det alltså. bibeln kan hamna bland tripprapporter på flashback. vore ju skönt om världen var sådan. men är ju ett stort antal biologer, homosexuella, judar, AIDS-smittade, astronomer etc som pga kristendomen farit illa genom historien. hade de religösa klarat att ha sin religion privat hade det var lugnt, men så är tyvärr inte fallet. detta gäller andra religioner också.

 

är väl underbart att vetenskapen har lösa ändar. annars skulle den stagnera. vetenskapen har skapat massa faktiska grejjer, t ex datorn du skriver på. genom att man ställer upp teorier, prövar om de stämmer, förenklar, förbättrar och bygger vidare så skapas en bättre värld. kristendomen har för länge sedan stagnerat och uppfyller inte längre något behov utan påverkar samhället främst negativt.

 

yang har rätt att tacka gud. men jag tycker det är patetiskt, speciellt eftersom han tror på det han säger. aja, han kommer ju brinna i helvetet för det:

Although the word "gambling" does not appear in the Bible, the practice is clearly condemned in numerous passages of scripture. Gambling is based on the evil desire to get money or goods which belong to someone else without giving fair value in exchange. The Bible calls this sin "covetousness" and makes it clear that those who do such things shall not inherit the kingdom of God (Romans 1:28-32).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. kanske inte den bästa spelaren i världen precis, men jag tror att han kommer bli en väldigt bra ambassadör.

6-barnsfar, flykting. Ödmjuk som få.

Inte ett ord om att "noone has never played this perfect poker" utan bara tack till Gud (och det kan man väl iofs tycka lite olika om) och att han ska använda pengarna till bra saker.

 

Nu ska jag vara med min familj!

Ha det gott.

PP sammanfattar min krönika i Expressen på lördag på ett bra sätt. Det var en mycket bra vinnare för pokersn skull (Asiat, kristen och spektakulär spelstil. Ja det är bra att han var kristen, så ultrahögern i USA kanske får upp ögonen för spelet och att det inte är djävulens påfund. Bra med asiat för eventuell asienmarknad, och hans "tur" vid bordet kan ju förhoppningsvis inspirera många fler att stoppa in markerna på annat än nötterna).

 

Kanske inte en värdig vinnare, men en bra vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...