Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle behöva lite råd och tips av de pålästa här på forumet.

Blev granskad av skatteverket för att jag inte hade någon inkomst, inkomståret 2005. De krävde uppgifter om hur jag lyckats bo leva, äta och skita utan inkomst. Jag ringde skatteverket och berättade att jag livnärt mig på poker(cashgejm) varpå de ville ha in kontoutdrag från pokersida och bank.

Jag spelade det året på bet365 och Nordcibet. Efter 3 månaders överläggande(jag skulle skicka in mina uppgifter på typ 7 dagar) så fick jag besked om att mina vinster på bet365 inte var skattepliktiga men att vinsterna på nordicbet skulle beskattas.

Har för mig att nordicbet skall vara skattefritt, eller har jag fel?

(E aptrött, så jag hoppas skiten ovan går att läsa och förstå hyfsat iaf)

Hoppas på lite hjälp här ty / K

Postad
Skulle behöva lite råd och tips av de pålästa här på forumet.

Blev granskad av skatteverket för att jag inte hade någon inkomst, inkomståret 2005. De krävde uppgifter om hur jag lyckats bo leva, äta och skita utan inkomst. Jag ringde skatteverket och berättade att jag livnärt mig på poker(cashgejm) varpå de ville ha in kontoutdrag från pokersida och bank.

Jag spelade det året på bet365 och Nordcibet. Efter 3 månaders överläggande(jag skulle skicka in mina uppgifter på typ 7 dagar) så fick jag besked om att mina vinster på bet365 inte var skattepliktiga men att vinsterna på nordicbet skulle beskattas.

Har för mig att nordicbet skall vara skattefritt, eller har jag fel?

(E aptrött, så jag hoppas skiten ovan går att läsa och förstå hyfsat iaf)

Hoppas på lite hjälp här ty / K

Nordicbet är definitivt skattefritt idag, men de kanske hade säte utanför EU år 2005, vilket skulle förklara Skatteverkets inställning.

Postad

exakt steppwolf

De vill att jag ska skatta på den sammanlagda summa som jag tagit ut från sajten. Detta betyder ju i stort sett att man kan sätta in låt oss säga 100K på en skattepliktig sida. Ta ut summan dagen efter, utan att ha spelat en pott och sedan behöva skatta 40% (som de ville att jag skulle göra) på uttaget belopp.(Vet inte varför man skulle vilja göra så men ändå)

Postad
exakt steppwolf

De vill att jag ska skatta på den sammanlagda summa som jag tagit ut från sajten. Detta betyder ju i stort sett att man kan sätta in låt oss säga 100K på en skattepliktig sida. Ta ut summan dagen efter, utan att ha spelat en pott och sedan behöva skatta 40% (som de ville att jag skulle göra) på uttaget belopp.(Vet inte varför man skulle vilja göra så men ändå)

Förstår ditt exempel men just i detta så är det nog rätt enkelt att bevisa att man faktiskt inte spelat några potter och därmed inte "tjänat" något på pokern.

Men jag förstår dilemmat, vad ska man skatta på? En monsterpott i cg den 5e april 2005?

Har inte läst så mycket om skatteproblemet men har inte skatterverket överlag svårt att fälla pokerspelare i sånna här exempel just på grund av att vissa klienter anses vara skattefria?

Postad
exakt steppwolf

Det där strider mot vad de (representanter från) har tidigare har sagt. Nu vet jag inte var jag har läst det, men det kan till och med ha varit på deras egen hemsida. CG skall ju, om reglerna skall följas, beskattas pott för pott (i de fall de spelats på skattepliktig sida). Man skattar för alla potter man vinner. Detta är ohållbart och därför har de koncentrerat sig på turneringsvinster. Dessa är såklart mycket enklare att kontrollera och effekten blir inte lika absurd som pott-beskattning. Om de nu helt plötsligt får för sig att man skall skatta på det belopp man tar ut från en sida så får ju det ännu mer märkliga effekter. Vad händer om man precis som du säger, sätter in 100K för att sen ta ut dem utan att ha spelat?

Uppenbarligen letar ju skatteverket nya tillvägagångssätt för att få in sina pengar. Det gör de alldeles rätt i eftersom det är deras uppgift. Men du får absolut inte tro att det är samma sak som att skatteverket har rätt i allt de säger.

Du får väldigt gärna återkomma med rapportering här.

Postad

Tack allihopa.

Fick dessutom ett mail från nordicbet idag där de skriver att det som kan ha betydelse är att jag slutit avtal med Norinvest Ltd, som är reggat på kypros(?)

Var det inte just detta som gjorde att Nordicbet skulle få arrangera SM? Alltså ur skattesynpunkt. Online-sm siten skulle ju vara skattefri.

Ska definitivt skriva och berätta hur det går, men om skatteverket håller samma goda tempo så får ni förmodligen svaret runt Jul och Nyår.

Postad
Nordicbet är definitivt skattefritt idag, men de kanske hade säte utanför EU år 2005, vilket skulle förklara Skatteverkets inställning.

jag tror inte skatteverket har nån koll på hur nordicbet var 2005

Postad

De kan ju inte be om skatter för vinsten(?) Antingen skall de ju ha för varje pott (vilket skulle innebära att sätta samtliga PF medlemmar i personlig konkurs) eller inte alls.

De kan väl inte bara höfta - eller kan de det?!

Postad

Har ringt till skatteverket och pratat med dem. Min handläggare var givetvis på semester, för typ 7:e gången detta halvåret. Men jag fick prata med någon annan snubbe. Han sa att deras beslut inte på något sätt va definitivt utan de endast överväger att beskatta mig.

Nu är jag inte särskillt duktig på sådana här frågor men det låter bra i mina öron...eller?

Postad
Har ringt till skatteverket och pratat med dem. Min handläggare var givetvis på semester, för typ 7:e gången detta halvåret. Men jag fick prata med någon annan snubbe. Han sa att deras beslut inte på något sätt va definitivt utan de endast överväger att beskatta mig.

Nu är jag inte särskillt duktig på sådana här frågor men det låter bra i mina öron...eller?

Javisst, 'låter' det bra - du tror även på jultomten antar jag ? :-)

Vad som är extremt viktigt för dig är att visa på att NordicBet är ett cypernbaserat företag så att de inte beslutar mot dig.

Postad

Nidson: haha.. jo det är iofs sant.. tror nog matti hade tyckt detta var intressant :)

Kommer att betala skatt om det är så att jag vinner pengar på icke-skattefri sida.. varför skulle jag annars vilja göra det? Om jag nångång i mitt liv skulle få för mig att spela en turnering och vinna(jooooooodu) på tex pokerstars så kommer jag givetvis skatta för dessa.

En av anledningarna till att jag ville börja spela på nordicbet då var just att den var skattefri.. så det är ju lite halvroligt att skatteverket ser såhär på det.

Postad

Ett övervägande är inte ett beslut. Om din snubbe säger att hans beslut inte är definitivt så är han knäpp... han har ju inte ens ett beslut. Du kan inte ens överklaga ett övervägande. Ett övervägande är det näst svagaste ordvalet Skatteverket använder sig av. ->Förfrågan -> Övervägande -> Grundläggande beslut -> Direktbeslut/Beslut.

När du får ett övervägande så "fiskar" Skatteverket efter mer information. Man har för lite för ett fatta ett beslut, men mer än bara att skicka en förfrågan.

Låt svarstiden rinna ut, sen begär du omprövning och ber dom motivera sitt beslut NOGA! Fiska efter vad dom vet/tror sig veta. (Skatteverket drar det i Skattenämnden)

Inte nöjd med fisket? .... Begär omprövning så ofta du vill. Kom med nya argument. osv. När du tycker att du sitter i en tillräckligt bra sits överklagar du. Nu skickas din mapp till Länsrätten.

Happy Hunting!

See you in court!