Gå till innehåll

heltok försöker göra något åt shortstackandet


heltok

Recommended Posts

Klyka: Ha ha! Helt rätt!

 

Mot maniacen är ett alternativ att tighta till sig, ett annat är att 4-beta/ta floppar. Mot shortstacken har du bara ett alternativ.

 

Ja? Frågan gällde ju om du kan spela ditt normala spel mot de fiskarna som sitter vid heltoks bord om det sitter en maniac emellan, inte om det finns fler sätt att anpassa sitt spel till maniacen än till shortstacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det kan du väl visst göra? Det är bara att placera dig på en plats vid bordet så att du inte har en shortstackad spelare efter dig som kan gå all in mot dig.

 

Tyvärr inte alltid. Shorstackspelarna kommer och går vid bordet hela tiden.

 

En LAG-spelare kan också gå all in mot dig eller i alla fall göra en kraftig re-raise även om han inte är shortstackad. Någon som vill förbjuda spelstilen LAG? Den kan också ställa till det för en precis som shortstackade spelare.

 

En duktig LAG-spelare ställer inte preflop. Kraftig reraise har jag ingenting emot, för om han är djupstackad så har jag potodds att gå vidare ändå.

Jag har inte sagt att jag vill förbjuda shortstack spel. Folk får väl spela hur dom vill. Har bara sagt att jag inte vill ha dom vid mitt bord trots att de ofta är värdelösa pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte framförallt på det här som heltoken skrev:

 

rent allmänt tvingar de mig att spela en "mindre exploaterande av de andra fiskarnas spel"-strategi på bordet för att inte låta dem exploatera mig och det om något sänker ju min winrate.

 

Gäller inte samma för maniacen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte framförallt på det här som heltoken skrev:Gäller inte samma för maniacen?

 

nej, maniacs är ju fiskar och jag spelar gärna spelstilen som exploaterar dem mest. men den spelstilen ger upp massvis med edge till shortstackare.

 

tänk följande hand.

 

en fisk limpar utg. du höjer upp 4bb med JTs på knappen . shortstacken pushar sin A2o från bb för 10bb. fisken viker, du tar din syn för då får odds. EV har överförts från sb, fisken och dig till shortstacken.

 

felet man har gjort här är att spela en hand som spelar bra i djupa stackar när man riskerar att hamna mot korta stackar. att sluta raisa med JTs tar emot, men det blir en anpassning man kan tvingas göra för att inte exploateras av shorstackarna.

 

en djupstack vet inte vilket stackdjup han kommer spela om och har svårt att välja handrange. en shortstack vet alltid exakt vilket stackdjup som är aktuellt och kan har lätt att välja vilka händer han ska spela. dvs köra händer som står sig bra i pokerstove, men suger postflop.

 

shortstackare gör inga stora pengar. men de förstör för alla som försöker göra det. hade fler klagat hade siterna orkat bry sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ett problem, men det är helt enligt reglerna. Vill du påverka så gör det genom legitima kanaler.

 

Om du öht skulle ha nån som helst framgång med detta (vilket jag iofs betvivlar, men det är tanken som räknas) så blir konsekvenserna för de berörda sjukt jobbiga. Jävligt fult gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, maniacs är ju fiskar och jag spelar gärna spelstilen som exploaterar dem mest. men den spelstilen ger upp massvis med edge till shortstackare.

 

tänk följande hand.

 

en fisk limpar utg. du höjer upp 4bb med JTs på knappen . shortstacken pushar sin A2o från bb för 10bb. fisken viker, du tar din syn för då får odds. EV har överförts från sb, fisken och dig till shortstacken.

 

felet man har gjort här är att spela en hand som spelar bra i djupa stackar när man riskerar att hamna mot korta stackar. att sluta raisa med JTs tar emot, men det blir en anpassning man kan tvingas göra för att inte exploateras av shorstackarna.

 

en djupstack vet inte vilket stackdjup han kommer spela om och har svårt att välja handrange. en shortstack vet alltid exakt vilket stackdjup som är aktuellt och kan har lätt att välja vilka händer han ska spela. dvs köra händer som står sig bra i pokerstove, men suger postflop.

 

shortstackare gör inga stora pengar. men de förstör för alla som försöker göra det. hade fler klagat hade siterna orkat bry sig.

 

 

På vilket sätt är det där -EV för dig?

Slantsingling med sb och BB som döda pengar i potten (Det mesta blir förvisso bortrakat, men det är ännu större problem för kortisen än för dig.)

 

okenum -h jc tc - ah 2d

Holdem Hi: 1712304 enumerated boards

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Jc Tc 835346 48.78 868575 50.73 8383 0.49 0.490

2d Ah 868575 50.73 835346 48.78 8383 0.49 0.510

 

:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 47.857% 47.60% 00.26% 52159484 286138.00 { JTs }

Hand 1: 52.143% 51.88% 00.26% 56855696 286138.00 { A2s, A2o }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begriper iaf att det är -EV att pusha med A2off vilket uppenbarligen inte du gör.

 

Det är det ju inte.

 

Detta påminner mig om diskussionerna för drygt ett år sedan här på pf, då folk blev idiotförklarade om de INTE insåg att en djupstackad spelare hade edge över en shortstack.

 

Det har han ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv i ordning en HD som du har en edge mot med A2off då.

Jag är speciellt intresserad av en HD från en knappenhöjare som du har en edge mot.

 

hehe.

 

hehehe.

 

Ja det är ju trots allt knappen. Hade han rest UTG eller nått så kunde man ju lätt ha väntat sig nån halvtaskig Q9s eller nått. På knappen har ju fi rätt snäv HD, typ AKs+ (om han är lös). Oftast möter vi ju en sur AA-JJ här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.

 

hehehe.

 

Ja det är ju trots allt knappen. Hade han rest UTG eller nått så kunde man ju lätt ha väntat sig nån halvtaskig Q9s eller nått. På knappen har ju fi rätt snäv HD, typ AKs+ (om han är lös). Oftast möter vi ju en sur AA-JJ här.

 

Det räcker med att 94s finns med i Hd:n för att det ska vara -Ev att pusha med bara 1,5BB som döda pengar i potten:

 

Board:

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.833% 47.66% 03.18% 6825062688 455090886.00 { 22+, A2s+, K4s+, Q6s+, J8s+, T8s+, 94s+, 84s+, 74s+, 64s+, 53s+, 43s, A2o+, K5o+, Q7o+, J7o+, T7o+, 97o+, 87o, 75o+, 64o+, 54o }

Hand 1: 49.167% 45.99% 03.18% 6586466196 455090886.00 { A2o }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland blir man förvånad att folk kan lyckas med 1500 poster utan att snappa upp något.

 

av den handrange som shortstackaren pushar så är inte A2 den med högst equity, sedan så missar du helt hur stor overlay som 2.5bb ger i potten på de siffrorna och sist så missar du helt att han faktiskt har fold equity i många lägen.

 

dåliga shortstackare har inte edge.

 

 

 

btw. ditt senaste pokerstove-exempel är gulligt. synd bara att det är helt åt skogen fel både uppställning, tolkning och resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger absolut inte att heltok har fel, utan håller snarare med i hans resonemang. Det jag menar är att han med stor sannolikhet hade fått en verbal halshuggning om han kommit med detta påstående här på pf för ett år sedan.

 

mm, stämmer säkert. vilket visar lite på detta forumets brister...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öht skulle ha nån som helst framgång med detta (vilket jag iofs betvivlar, men det är tanken som räknas) så blir konsekvenserna för de berörda sjukt jobbiga. Jävligt fult gjort.

 

men läser du min första post så hade jag faktiskt en del argument på min sida. de är rätt suspekta i sitt shortstackande. skulle inte förvåna mig överdrivet mycket om de var bottar.

 

de är de enda shortstackarna på mina nivåer som är framgångsrika -> då har jag grupperat dem.

enda spelarna från valancia -> okej, då blev det lite suspekt. kanske polare.

jag satt en session på kanske 100händer mot dem, där de inte spelat en hand mot varandra -> hmm, skulle kunna vara ren slump. men tål att datamineas för detta är om något fusk.

de sitter väldigt långa pass och har tålamod att inte gå in på bord igen -> funkar väl om de spelar på många siter. men rätt botlikt beteende.

 

var och en av dessa är väl inte tillräckliga för att motivera avstängning. men tillsammans blir de lite suspekta. deras spel skriker push-bot ala stars 20+2 SNG, fast lite snyggare gjort. jag tycker allt att prima kan kolla upp spelarna lite.

 

min tanke var att om prima börjar få klagomål på att bottar, fuskare etc shortstackar så kanske de tar den lätta lösningen och höjer miniinköpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...