Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Ärligt nu, hur många av dom som tar den chansen tror du lyckas? Jag vill inte vara negativ på något vis, kan man sin sak och är duktig på poker, så är det ju helt lysande. Samtidigt som folk inte ska påverkas av oss "pessimister" som du försöker få det att låta, tycker jag ändå det är viktigt att det finns en motpool,

Varför klippte du bort stycket då jag säger att de ska:

"Lyssna till, men ta inte åt er allt för mycket av, vad alla defaitistiska människor där ute säger."?

Jag tror f.ö. inte att särskilt många lyckas, men jag tror framförallt att de som "gave it their best shot" (må det vara poker, bowling eller daytrading) i efterhand kommer att ha ett mer spännande liv att se tillbaka på. Och det är väl det som är själva huvudpoängen i min argumentation.

• Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Jag flyttade hemifrån med 30k sek på banken, en rulle på $2k och kände mig kung för 2-3 år sen :roll:

Nu så här i efterhand så inser man ju att du borde ha lyssnat på defaitisterna!!! Vad är väl ditt nuvarande liv mot ett säkert jobb på närmaste industri? :-D

Postad
Varför klippte du bort stycket då jag säger att de ska:

"Lyssna till, men ta inte åt er allt för mycket av, vad alla defaitistiska människor där ute säger."?

Jag tror f.ö. inte att särskilt många lyckas, men jag tror framförallt att de som "gave it their best shot" (må det vara poker, bowling eller daytrading) i efterhand kommer att ha ett mer spännande liv att se tillbaka på. Och det är väl det som är själva huvudpoängen i min argumentation.

Klippte bort det för att jag trodde det räckte med att jag sa: "Samtidigt som folk inte ska påverkas av oss "pessimister" som du försöker få det att låta..." Jag anser mig inte själv vara defaitistisk, inte just nu iaf, kanske efter 20 år med samma jobb... men inte nu. Tycker som sagt det är bra med en motpool till alla som uppmanar gymnasiestudenter till att sätta sitt studiebidrag på poker.

Postad

OJ vad jag är glad att jag är 35 år, har en underbar vacker fru och en fantastisk liten son som smälter mitt hjärta varje dag. Dessutom har jag ett otroligt roligt och kreativt jobb (pianolärare/pianist) som jag faktiskt ser fram emot att åka till varje dag..och som dessutom är helt okej betalt..

MEN JÄVLAR vad jag kan bli avundsjuk och drömma mig bort när jag läser om eller ser nån 21-25åring med en miljard på banken med nio villor i alla världens hörn.

Ett rätt meningslöst inlägg kanske.

Men så mår jag.:)

Postad
OJ vad jag är glad att jag är 35 år, har en underbar vacker fru och en fantastisk liten son som smälter mitt hjärta varje dag. Dessutom har jag ett otroligt roligt och kreativt jobb (pianolärare/pianist) som jag faktiskt ser fram emot att åka till varje dag..och som dessutom är helt okej betalt..

MEN JÄVLAR vad jag kan bli avundsjuk och drömma mig bort när jag läser om eller ser nån 21-25åring med en miljard på banken med nio villor i alla världens hörn.

Ett rätt meningslöst inlägg kanske.

Men så mår jag.:)

En underbar och vacker fru + pianist = Min nya idol och förebild.

Postad
Japp, respekt för andras åsikter är ledordet inom det militära!!! Inte en enda gång hörde man ett befäl tala illa om Kommunism, ryssar, svarta, socialdemokrater, meniga, journalister, liberaler eller fredsaktivister.

Återigen, kan bara beklaga att du råkade ut för de befäl som faktiskt var/är idioter. Självfallet är det en skam att sådana tragiska människor finns på dessa befattningar. Jag hade själv ett par liknande befäl men jag måste nog säga att de flesta av de officerare jag hade att göra med (både under värnplikten och senare som arbetskamrater) var vettiga människor.

Pinsamt att du ens omnämner mina mentala förmågor. Orkar inte ens ta den debatten utan nöjer mig med att veta att DU är den som sätter den nivån på din argumentation.

Okidoki.

Jag hade "hand om" (Edit: förlåt förlåt - förde befäl över - menar jag) 3 skyttegrupper som vid uppsutten strid satt bak i 3 ststridsfordon 90. Vad ryckte du in som? Gruppbefäl?

Jag hade exakt samma befattning som du när jag gjorde lumpen. Är nog ett par år äldre än dig så skillnaden är att vi skumpade omkring i 302: or. Anyway, du kände alltså inget ansvar gentemot din pluton? Inte ens att göra deras tid så dräglig som möjligt (mtp att flertalet inte verkade vara särskilt motiverade)? Du kände inte att du utvecklade någon sorts ledarskapsförmåga alls? Ingen konflikthantering?

Då vill jag att du berättar för mig vad jag borde ha lärt mig tredje gången jag var ute på svältmarsch?

Jag vet inte alls hur din utbildning var upplagd men för min del gav min första marsch en stärkt tro på mig själv och en starkare sammanhållning med de kamrater jag låg inne med.

Andra gången gällde det att motivera gruppbefälen. En utmaning så god som någon annan. Tredje gången gällde det återigen att coacha GB’s så att de i sin tur kunde motivera de meniga. Otroligt lärorikt ur ledarskapssynpunkt.

Edit: PianoPer är min bästis för övrigt.

Postad

Men titta! DNcrew har mig som förebild och jag är Jennez bästis! Verkar ju som ni har nåt gemensamt ändå. :)

Tack till er och tack till Baller för den fina meningen. Hans signatur ("och tvärtom") gjorde bara det hela lite mer spännande.

Ps.. Om två veckor ses jag och Jennez! Hurra hurra! Vi lämnar våra knegarjobb för att för ett ögonblick vältra oss i lyxen på kvarterskrogen. Ds

Postad

Jag hade exakt samma befattning som du när jag gjorde lumpen. Är nog ett par år äldre än dig så skillnaden är att vi skumpade omkring i 302: or. Anyway, du kände alltså inget ansvar gentemot din pluton? Inte ens att göra deras tid så dräglig som möjligt (mtp att flertalet inte verkade vara särskilt motiverade)? Du kände inte att du utvecklade någon sorts ledarskapsförmåga alls? Ingen konflikthantering?

Jag skulle självfallet ljuga om jag sa att inte utvecklades alls. Det hade jag iofs gjort om jag suttit i koncentrationsläger under WW2 också eller spelat fotboll i ett lag eller vad som helst.

Lyckligtvis hade jag underbara gruppchefer som skötte ruljansen förvånansvärt bra (vilket troligen medförde att mina ledarskapsförmågor inte riktigt sattes på prov). Att göra min plutons tillvaro så dräglig som möjlig såg jag som min enda egentliga plikt. Nog om detta. Hursomhelst så lärde jag mig inget, eller i vart fall, otroligt lite om hur det fungerar i verkliga livet ("stora världen"). Det var ju förövrigt vad jag ursprungligen vände mig emot. Iaf huvudsakligen.

Jag vet inte alls hur din utbildning var upplagd men för min del gav min första marsch en stärkt tro på mig själv och en starkare sammanhållning med de kamrater jag låg inne med.

Kanske hade en dylik marsch stärkt mig om det inte vore för att jag redan i tolvårsåldern bestigit Kebnekaise och ett par andra toppar i Sveriges vildmarker samt varit på andra äventyr.

Jag är av uppfattningen att det är bättre att lära sig skaffa mat i naturen om det är kris än att lära sig svälta.

När det kommer till sammanhållning - jo visst blev den bättre - men den var av samma beryktade sort som iaf delvis genomsyrade vissa förband inom Wehrmacht under de 2 sista åren av andra världskriget. Med andra ord sammanhållningen var riktad mot våra övre befäl (samt i förlängningen försvarsmakten som sådan). Den stärkte oss således som grupp, men var minst sagt negativ för stridsmoralen.

Edit: PianoPer är min bästis för övrigt.

Det skulle kännas fel om jag vore personlig vän med min idol och förebild. Jag är rädd att det skulle urarta. Se bara hur det gick när Agneta Fältskog blev bästis med Stalkern Gert van der Graaf... :-D (eller :-( eller ;-) )

Det är det siste vi vill ska hända pianokungen Per...

PS. Jag kräver dock att DU PM.ar mig när det är konsert på G!!!

Postad

Då kan jag bara tolka det som att du är en av dem som lumpen inte fyllde någon större funktion för. Det vildmarksliv du tycks ha upplevt innan värnplikten har säkert räckt mer än väl. Nu menar jag inte att alla behöver komma ut i skogen för att utvecklas.

Under min tid i Försvarsmakten träffade jag på flertalet unga killar (och tjejer för den delen) som hade ungefär samma inställning till livet som DaPine; ”orka liksom”. Den stora behållningen med jobbet var helt klart att se dessa individer utvecklas, kämpa för sig själva och sin grupp/pluton/kompani och slutligen, i de flesta fall, bättre kunna ta vara på sina individuella förmågor, såväl civilt som militärt.

Postad
Hursomhelst så lärde jag mig inget, eller i vart fall, otroligt lite om hur det fungerar i verkliga livet ("stora världen"). Det var ju förövrigt vad jag ursprungligen vände mig emot. Iaf huvudsakligen.

Måste kommentera detta också. Jag uttryckte mig aningen klumpigt kanske. Vad jag menade var att du lär dig saker som du senare får nytta av ute i den stora världen. Nu kanske man inte behöver skjuta kulspruta så ofta i det civila men det är en annan sak.

Postad
Jasså? så om alla verkligen vill kan alla jobba som chef, bara dom visar framfötterna.

ROFL

Alltså vilket århundrade lever du i? För dig verkar jobb endast vara industri, där man börjar i botten och har man tur slutar man som förman efter 30 år? Det handlar verkligen inte om att röra sig vertikalt utan mer om horisontellt. Det finns inget eget värde i att arbeta som chef, jag har inga sådana ambitioner själv. Att jobba med något man tycker är kul och intressant, att bli bra på det, att få nya utmaningar.

Postad

Problemet med pokerspelande på sikt är ju att man får ett väldigt platt liv. Man hamnar utanför den normala sociala sfären.

jag har pluggat 4 år, de senaste två åren i kombination med poker. Nu kommer det endast bli poker ett tag framöver, dels för att jag vill testa hur långt jag kan gå, men även för att de vore korkat rent ekonomiskt att inte göra det.

Hursomhelst, om detta är något jag kommer sysselsätta mig med på lång sikt så kommer jag aldrig stå ut med att ha det som enda sysselsättning. Satt just och funderade på om man skulle köra en "karriär" inom välgörenhet, och då menar jag inte att donera mina dollars. Utan mest för att ha en vettig sysselsättning, göra något som bidrar till samhället, samtidigt som pokern får stå för degen.

någon som gör något liknande?

Pokern är fortf så ung som fenomen här, jag tror vi kommer se en jävla massa vrak/fd proffs inom en 10års period.

tror man behöver allt de sociala som ett arbete innebär, behöver känna att man gör något meningsfullt. Pengar är inte allt. (O nej, jag tror inte att åka runt på EPT och supa ner sig o grinda på hotellrummet ger samma känsla av gemenskap)

Postad

Intressanta diskussioner.

Själv har jag svårt att förstå den här negativa inställningen till att jobba som verkar råda bland vissa här. Men det verkar då som att "jobba" jämställs med att slita ut sig uppe i Malmberget eller på en fisketrålare utanför Öresund. Alla jobb är inte tråkiga eller dåligt betalda.

Jag har ett jobb som jag trivs med och som är bra betalt. Tur för mig, eftersom jag inte gör några strålande resultat på pokern... Men jag spelar för att jag tycker det är kul, och skulle inte vilja sitta 6-8 timmar framför skärmen och klicka i min ensamhet för att få ihop till brödfödan.

För övrigt har jag träffat många i ålder 18-20 som verkligen skulle behöva gå igenom värnplikten för att lära sig lite vanlig hyfs och respekt.

Postad
För övrigt har jag träffat många i ålder 18-20 som verkligen skulle behöva gå igenom värnplikten för att lära sig lite vanlig hyfs och respekt.

LOL, jag skulle sträcka på åldersspannet till 18-50 år men annars rätt!

Mina två små meningslösa inlägg till debatten:

1. Om du inte vill/kan/orkar arbeta men kan livnära dig på poker, kör för det då! Det finns inget fult i att leva på poker men inte heller i att känna en tillfredställese i att ha ett "vanligt" jobb.
  2. Angående vad man "tillför till samhället" som pokerspelare så "rankar" man faktiskt inte en medmänniska efter hur mycket han/hon betalar i skatt. Det finns fler sätt att vara delaktig i utvecklingen av Sverige varav konsumtion i Sverige är en del. Skulle jag ifrågasätta vilka yrkesgrupper som tillför mest/minst så skulle highstakes-lirare bosatta i Sverige hamna rätt högt upp medan t.ex. en avdankad författare med statlig livstidslön hamnar betydligt längre ner.

PS Nej, jag hatar inte kultur men jag gillar inte när staten bestämmer vilken typ av kultur som skall främjas genom att stödja vissa personer/institutioner men inte andra.

Postad

Det skulle vara intressant och veta vad folk som skriver i denna tråden och predikar värdet i att ha ett vanligt jobb jobbar med. Kan ni som har skrivit i denna tråden säga vad ni jobbar med? Rent spontant tror jag inte det är några knegare allifall. För först predikar ni att det är bra och jobba sedan i nästa andetag säger ni att ni själva har ett bra och välbetalt jobb.

Lets face it, den här tråden heter: Knegarna vs Highrollaballas

vilket är helt fel. Ser inga knegare jag diskuterar med. Ser däremot, pianolärare, egenföretagare, folk som tjänar 28,000 SEK brutto osv.

Tråden borde heta egentligen Knegarwannabes vs Highrollaballas

Postad

Sedan desutom, många skriver i denna tråden att vi pokerspelare verkar tro att det bara finns skitjobb därute, och att om vi utbildar oss eller letar lite extra så kommer vi hitta dom roliga jobben.

Det ni inte förstår att vi redan har gjort det. Vi har bytt till pokern. Och kan nog garantera att dom flesta som lever på det är utomordentligt nöjda. Det är ett skitbra jobb om man klarar av det. Den gamla frasen "it's a hard way to make an easy living" känns så perfekt. För det är så det är. Ibland är det världens bästa jobb och ibland världens sämsta. Men det är fortfarande "easy living" om man jämför mot ett "riktig" knegar jobb. Alltså inte ett jobb som är kul. Och sådan finns det säkert 3 miljoner av i Sverige.

Postad
Det skulle vara intressant och veta vad folk som skriver i denna tråden och predikar värdet i att ha ett vanligt jobb jobbar med. Kan ni som har skrivit i denna tråden säga vad ni jobbar med? Rent spontant tror jag inte det är några knegare allifall. För först predikar ni att det är bra och jobba sedan i nästa andetag säger ni att ni själva har ett bra och välbetalt jobb.

Lets face it, den här tråden heter: Knegarna vs Highrollaballas

vilket är helt fel. Ser inga knegare jag diskuterar med. Ser däremot, pianolärare, egenföretagare, folk som tjänar 28,000 SEK brutto osv.

Tråden borde heta egentligen Knegarwannabes vs Highrollaballas

Jag jobbar med plaströr på en fabrik i Virsbo. Arbetstiden är femskift. Jag jobbar sju dagar (FM,EM och natt) med natt som avslutning. Sen är jag ledig fem dagar om jag räknar med dagen efter sista natten. Jag trivs utmärkt med detta då man är ledig väldigt mycket. Tiderna är 06.00-14.00, 14.00-22.00 och 22.00 - 06.00. Inga långa dagar heller alltså.

Jag tjänar skapligt och med några övertidsskift i månaden så blir det riktigt bra. Förra året så blev det en del övertid så årslönen slutade på ca 330000kr brutto. Inte superbra men helt ok. Utan övertid så skulle jag fått runt 300k.

Knegare eller inte... Vad vet jag?

Postad

Det är lätt att utbilda sig och skaffa ett jobb som ger $4k månad efter skatt något år efter examen. Det kan vara ganska svårt att skaffa pokerkunskaper och bankrulle som ger säkert $5-6k i månaden på en osäker marknad. Du måste räkna högre inkomst eftersom poker inte ger pension, betald semester etc.

Postad
Det är lätt att utbilda sig och skaffa ett jobb som ger $4k månad efter skatt något år efter examen

Civilingenjörer har runt 23-27000 sek i månaden före skatt i det scenario du beskriver, vad pratar du om för utbildning egentligen?!

Postad
Det är lätt att utbilda sig och skaffa ett jobb som ger $4k månad efter skatt något år efter examen. Det kan vara ganska svårt att skaffa pokerkunskaper och bankrulle som ger säkert $5-6k i månaden på en osäker marknad. Du måste räkna högre inkomst eftersom poker inte ger pension, betald semester etc.

tror du många tjänar 45-50000 i månaden före skatt något år efter examen?

tänk om