heltok Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Lite gammal guide. Jag uppdaterar den... Tanka Camtasia http://www.techsmith.com/download/camtasiatrial.asp Följ NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 5 (heltok mods) NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 5 (heltok mods v20080814) Citat: 1. Installera senaste xvid. Googlea gärna fram den senaste själv. Vid skrivande stund: http://www.digital-digest.com/software/download.php?sid=1052&ssid=0&did=1 2. Starta camtasia recorder(inte studio) 3. Tools->Options->Capture: Kolla så ”Save as AVI” och "record layered windows" är ikryssade. Tools-Options-Video: Välj Manual. Klicka på Video Compression..." På Compressor välj XviD. Klicka på Configure välj target bitrate(syns inte den klicka på "target quantizer" så den syns)på runt 300 kbps beroende hur stort område du ska filma (ju högre bitrate, desto större fil och desto bättre bildkvalité)(ska du filma 2560x1600 är 700kbps lagom, ska du filma 1600x1200 är 400kbps lagom, för allt mindre är 300kbps lagom).På Other Options bocka av ”Display encoding status” (Kommer alltid massa frågor på detta, blir du hänvisad att läsa om denna raden så skäms på dig). På Audio Setup se till att det är mpeg layer 3 32.000kHz Mono 7kb/sec. Kör wizard och se till att det låter bra. Innan du gör en seriös film senare gör en provinspelning och se så allt funkar. Tools-Options-Program: ta bort allt. 4. Effect options Cursor: Se till att den är Translucent och stor. För att börja filma tryck F9. För att pausa inspelning tryck F9. För att avsluta inspelning tryck F10. Gör en provfilmning där du kollar så att ljud funkar. Nu är du redo att börja filma din pokerfilm! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
crillux Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Men det här förutsätter att man spelar in ljud (snack) under tiden va? Krävs det efterbearbetning, eller får man ut en avi direkt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DaPine87 Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Måste inte spela in ljud men blir ju väääääldigt tråkigt utan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juster Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Bra post! En fråga dock.. när jag spelar in med XVID så dyker det upp ett grått fönster som jag inte lyckas bli av med. Kan inte ens minimera det. Det tillhör alltså xvid o jag vill inte ha med det o göra. EDIT: Okej, jag e dum i huvvet, nu spikar vi det! "På Other Options bocka av ”Display encoding status”." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
crillux Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Måste inte spela in ljud men blir ju väääääldigt tråkigt utan. Ja, givetvis. Men du missförstod nog min fråga. Ska man spela in ljudet samtidigt som man spelar, eller gör man det efteråt? Jag är riktig noob på det här med videoinspelning och videoredigering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juster Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Ja, givetvis. Men du missförstod nog min fråga. Ska man spela in ljudet samtidigt som man spelar, eller gör man det efteråt? Jag är riktig noob på det här med videoinspelning och videoredigering. Samtidigt som du spelar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DaPine87 Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Ja, givetvis. Men du missförstod nog min fråga. Ska man spela in ljudet samtidigt som man spelar, eller gör man det efteråt? Jag är riktig noob på det här med videoinspelning och videoredigering. Jaha, jo ljudet spelas in samtidigt som man spelar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 går väl iofs att göra ljudspår som spelas in seperat, i efterhand Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 8 Maj , 2007 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Måste inte spela in ljud men blir ju väääääldigt tråkigt utan. personligen ser jag inte en film utan ljud. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Från KF till er alla: http://www.camstudio.org/ Freeware! Tanka ner Xvid bara samt glöm inte att bocka ur "Record Audio" under Settings. Mvh, KF Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pepperpum Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 En liten fundering bara: Jag har fått för mig att det kan vara rätt prestanda-krävande att spela in filmer...så jag undrar om ni har nåt slags mini-krav på en dator för att det ska kunna flyta på fint? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 8 Maj , 2007 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 En liten fundering bara: Jag har fått för mig att det kan vara rätt prestanda-krävande att spela in filmer...så jag undrar om ni har nåt slags mini-krav på en dator för att det ska kunna flyta på fint? 1ghz, 512mb ram borde räcka gott för 1600x1200. 2560x1600 tar knappt märkbart med cpu på min 2.4ghz-burk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juggler Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Klistrade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pepperpum Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 1ghz, 512mb ram borde räcka gott för 1600x1200. 2560x1600 tar knappt märkbart med cpu på min 2.4ghz-burk. Sweet, då kommer det bli några filmer framöver....om bara Everest ordnar sin klient lite Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Poperick Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Kul med film, men hur gör man den tillgänglig för andra (om man vill visa kompisar och få lite feedback osv)? Den verision jag laddade ner från Camtasia gäller i 30 dagar. Finns det alltså en gratis verision på obestämd tid? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juggler Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 programmet kfluffie länkade till fungerar på ungefär samma sätt och är gratis. Man kan ladda upp filmer på http://www.megaupload.com Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MaybePirog Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Filmade in en sng-film med camstudio men sen kunde inte programmet spara filmen trots att jag kört några testomgångar innan, riktigt surt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Max Cady Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Från KF till er alla:http://www.camstudio.org/ Freeware! Tanka ner Xvid bara samt glöm inte att bocka ur "Record Audio" under Settings. Mvh, KF Tror det var det här programet jag spelade in min första video med? Jag är inte helt haj på filmande men den filen blev sjuuuukt stor! Blir mindre med Camtasia... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Santa_Bege Postad 9 Maj , 2007 Rapport Share Postad 9 Maj , 2007 Finns det inte något käckt program som man kan komprimera filmen med i efterhand? Då skulle man kunna spela in i "stort" för att få bra kvalitet och sedan experimentera med konverteraren för att uppnå bra kvalitet men ändå liten storlek på filen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2007 kör trial i en månad istället. 1månad är låååång tid. du hinner göra många filmer innan 1månad är slut. lagom tills dess har du säkert hunnit formatera datorn några gånger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Santa_Bege Postad 9 Maj , 2007 Rapport Share Postad 9 Maj , 2007 kör trial i en månad istället. 1månad är låååång tid. du hinner göra många filmer innan 1månad är slut. lagom tills dess har du säkert hunnit formatera datorn några gånger. Eh... det är inte det som tycker är problemet. Jag tycker att de flesta filmer är i halvtaskig kvalitet och superstora. Jag har inte använt program för att spela in datorn. Jag använder datorn för att fixa ihop filmer på DVD från min videokamera. Där trycker jag in filmen i datorn, den blir stooooor. Sedan leker jag ihop min rulle och sedan trycker jag ut en dvd och ibland en liten quicktimefil (så att min farsa skall kunna se på sin mac) och kvaliteten brukar vara rätt okej. Mer än så är jag inte insatt i denna världen. Finns hur mycket som helst har jag märkt men jag kör på detta enkla sätt. Kul är det iaf! http://www.voodoofilm.org/ är en bra site för filmskapare... //Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2007 aja, är väl bara att trimma ner xvid isåfall. kör target bitrate 200kbps och ta 8khz mono så får du typ 1MB/min vilket lär duga för de flesta av oss. går ju att byta ut xvid mot x264 om du orkar, är antagligen liknande procedur som den guiden jag skrev. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aglo Postad 12 Maj , 2007 Rapport Share Postad 12 Maj , 2007 Någon som vet om det går att lägga till svarta rutor i filmen för att censurera nicket? Inte för att spela viktig, men jag vill inte visa nicket på den sajt där jag spelar dagligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 12 Maj , 2007 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2007 Någon som vet om det går att lägga till svarta rutor i filmen för att censurera nicket? Inte för att spela viktig, men jag vill inte visa nicket på den sajt där jag spelar dagligen. du skulle kunna lägga en tiltblocker ovanpå nicket. men tror det bästa är att spela in filmen i camtasia studio och redigera den där. dvs avvika lite från min guide som bara gör en film snabbast möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skalle88 Postad 12 Maj , 2007 Rapport Share Postad 12 Maj , 2007 Kanske dummaste frågan nånsin men hur laddar jag NER filmer från megaupload? Måste jag bli användare eller ladda ner något? Skulle vara jättebra om nån kunde förklara för en datahandikappad kille som är riktigt sugen på att kolla lite filmer:) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts