Gå till innehåll

Poker Tells, vilka bör man lära sig?


Feedback

Recommended Posts

Har läst lite böcker samt stirrat på Mike caro och Howard leders filmer om tells. Men vad är igentligen "sant"? Alltså vilka tells bör man verkligen se efter? För i Mikes film är det bara tells i drygt en timme och ibland känns det lite överdrivet och han verkar dessutom lite snurrig, men i Howards film är det bara ett par stycken. Så vilka tells bör man lära sig?

 

* Förtydligar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker man kan skita helt i mike caros rulle.. jag orkade iaf inte kolla igenom den, sen var det för många pro-tricks i den. t ex om en spelare gör x, så gör han x för att du ska tro att han har y medans han egentligen bara har z.

 

om man spelar mot mediokra lirare då? då kanske snubben gör x för att han inte fattar bättre och ska man då lita på mike caro så blir det fel..

 

jag tror att 90% av alla tells måste man antingen lära sig live med nån som vet (mystisk liten dvärgcoach som viskar i ditt öra vad du ska kolla på) eller att helt enkelt spela som fan och lära sig the hard way!

 

Obs! jag har inte lirat live, men jag litar inte alltför mycket på tells.. tror snarare att det är mer instinkt.

 

nån som är mer insatt i ämnet kanske kan överbevisa mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på detta, då jag spelat enbart lite live, men en jag tycker se återkommande hos många spelare är att de sträcker sig efter chippen som om de skulle satsa för att de skall verka starka när de egentligen är svaga och vill att du skall checka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på detta, då jag spelat enbart lite live, men en jag tycker se återkommande hos många spelare är att de sträcker sig efter chippen som om de skulle satsa för att de skall verka starka när de egentligen är svaga och vill att du skall checka...

 

Ja precis.

Det är en gammal klassiker som verkar fungera till stor del hos dom sämre spelarna. Detta är även med i dessa filmer.

 

Generellt så är det väldigt mycket snack om att "svag betyger stark, stark betyder svag", vilket faktiskt stämmer till stor del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mike Caros film kan vara lite snurrig men boken som alla tells är med i är ovärderlig. Där kan du studera dem i ett lugnt tempo. Jag brukar sedan titta efter 3 nya tells vid varje live game. På det sättet bygger man upp en hel del tells genom tiden. Självklart får man ibland gå tillbaka och se vilka tells man har glömt bort att titta efter.

 

Den absolut bästa tellen i nybörjar/medel games är handskaken. Handskak betyder i 9 fall av 10 en väldigt bra hand. Handskaken kan variera från lite lätt daller på fingrarna vid bet till (true story) att personen reser sig från stolen och skakar hela kroppen samt stolen som han står bakom och håller båda händerna på.

 

På god andraplats tycker jag att "stenstoden" kommer. Det är en motsatt tell som väldigt ofta betyder bluff/svag hand. Personen slutar nästan andas och sitter blixtstilla. Den här fungerar mest på riktiga nybörjare då de flesta försöker skaffa sig en sådan här image senare. Nybörjare tror nämligen att deras dåliga pokerfajs kommer avsläja deras bluff, vilket det ju ironiskt nog oxo gör då de stelnar till.

 

Kan varmt rekommendera Caros bok för den som vill minska inlärningstiden avsevärt. I detta fall MÅSTE dock teori blandas med praktik. Men att medvetet leta efter kända tells ger en stor fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med GsusSWE och ska komma ihåg att han läst "Book of Tells" tills vårat nästa livegame. *Börjar öva på spastiska handrörelser*

 

För övrigt så hade jag nytta av Book of Tells även för mitt onlinespel. Metonden att först avgöra om någon agerar och sedan vad det betyder om de är ärliga eller oärliga är väldigt användbar överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, jag ska köra dubbla reversed tells tills du trillar av stolen funderandes vad som egentligen hände ;)

 

Och det är det som är det fina med "handskaken"... nästa omöjligt att simulera... testa själv att försöka skaka handen lätt, utan att det blir för stora rubbningar.... det är de minsta skaken som är de säkraste medan de grova som är lättast att se men som är mer tvetydiga huruvida de är ärliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang tells...jag har oftast mycket nytta av o leta tells när man spelar mot "sämmre" spelar... ett Ex.

 

Har en kille på min vänstersidan, bortimellanåt märkte man hur han började andas tungt..efter o ha studerat det blev slutsatsen att varje gång han "andades tungt" höjde han..så det var bara o slänga sina fundersama kort när han började stånka...

 

Blev lite flummigt men hoppas ni förstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den absolut bästa tellen i nybörjar/medel games är handskaken. Handskak betyder i 9 fall av 10 en väldigt bra hand. Handskaken kan variera från lite lätt daller på fingrarna vid bet till (true story) att personen reser sig från stolen och skakar hela kroppen samt stolen som han står bakom och håller båda händerna på.

 

För den specialintresserade: Går under benämningen fysiologisk tremor, är något vi alla har. En postural, snabb tremor, om ni frågar mig skriver jag under på att den är snudd på omöjlig att fejka. Tfa sympatikuspåslag, dvs adrenalinpåslaget när man viker upp raketerna.

 

Tips 1. Ökar av koffein, nikotin och alkoabstinens, sålunda kan man börja supa hårt nu och lägga av runt den 16 juni så är det ingen som callar ens bluffar vid POKERFORUM.nu-tornan.

Tips 2. Borde dämpas av betablockare, vilket kan försvåra tellsläsningen. Observera att detta inte är något råd beträffande självmedicinering. Det finns så många andra substanser som är roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den specialintresserade: Går under benämningen fysiologisk tremor, är något vi alla har. En postural, snabb tremor, om ni frågar mig skriver jag under på att den är snudd på omöjlig att fejka. Tfa sympatikuspåslag, dvs adrenalinpåslaget när man viker upp raketerna.

 

Tips 1. Ökar av koffein, nikotin och alkoabstinens, sålunda kan man börja supa hårt nu och lägga av runt den 16 juni så är det ingen som callar ens bluffar vid POKERFORUM.nu-tornan.

Tips 2. Borde dämpas av betablockare, vilket kan försvåra tellsläsningen. Observera att detta inte är något råd beträffande självmedicinering. Det finns så många andra substanser som är roligare.

 

Intressant och välformulerat. Tack DrBarry!

Liten följdfråga: Hur kommer det sig att denna reaktionen kommer upp just när man sitter på en bra hand och inte om man är nervös över en bluff t.ex.?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Hickmott. Din följdfråga är lika vaken som bra, och något som jag oxå nyfiken på, men jag hyser inga som helst tvivel om att GsusSWE har torrt på fötterna. Skulle dock vara intressant att höra en vidare utveckling i frågan från nån med koll på läget. Rent fysiologiskt borde man få samma sympatikuspåslag (adrenalin/noradrenalin-påslag, fight-or-flight-beteendet) om man skjuter av med 27o som av KK, det hela grundar sig bara i vilken grad av påslag/nervositet man får. Kroppen gör i det avseendet just ingen skillnad i om man är nervös eller arg. Om man vill snurra till det ytterligare skulle man kunna roa sig med att räkna andningsfrekvensen eller kolla pupillstorleken på fi. Ökad andningsfrekvens och ökad pupillstorlek är sprungna ur exakt samma mekanism som handskaken (jmf pulsmätare på wpt). Om jag inte missminner mig har väl nån tävlingsskytt blivit avstängd tfa alkoholintag pre tävling, intaget för att minska skakningstendensen. Om nån kommer ihåg nån sjuttonårig ryss som skulle skjuta hem ett OS-guld för fyra eller åtta år sen, men inte ens kunde hålla pistolen riktad mot tavlan, han fullkomligt vevade med armen i nervositet, där har vi major primetime tell från helvetet.

 

Dock, om man vet att fi är killen som till fullo köpt läget att bluffar och semibluffar görs på vitalindikation, dvs är en självklar och nödvändig del av spelet, borde man inte kunna förvänta sig några skakningstendenser eller liknande, medan att vika upp AA kan liknas vid att stå i spelargången inför Sve-Bulgarien den fjortonde juni, fullpumpad med adrenalin och "nu jävlar är det dax" och man borde där kunna se skakningen och likartade fenomen, utan att fi för den skull är nervös.

 

En eloge till er som lyckats traggla er igenom mitt resonemang, men skrivklådan är ju aldrig så stor som efter en helg i baren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte läkare eller på annat sätt beläst i medicin(förutom lite allmänbildning).

 

Jag spelade med kompisgänget häromkvällen och när jag kom dit på kvällen så kom jag på att jag inte ätit något på hela dagen.(man kan glömma sånt) Med mig hade jag en läsk (ej diet)med smak av cola. Med ett blodsocker likt karusellerna på grönalund satt jag där och skakade som en galning. Jag kunde knappt hålla i kaffekoppen.

 

PS Jag drack inte ens en halv kopp kaffe. Men däremot en liten flaska läsk med smak av cola (som också innehåller koffein)DS

 

Inget jag ska pröva mer. Inge kul att spela hungrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant och välformulerat. Tack DrBarry!

Liten följdfråga: Hur kommer det sig att denna reaktionen kommer upp just när man sitter på en bra hand och inte om man är nervös över en bluff t.ex.?

 

//Hickmott

Mike Caros förklaring är ungefär att man släpper spänning när man väl har en stor hand eftersom den är osårbar. När man istället har en bluff så spänner man sig rejält och kommer inte ge den typen av darrningar, fast rimligen skulle man ju kunna tänka sig att man pustar ut rätt ordentligt när bluffen väl har lyckats. Jag har dock ingen aning om hur mycket Caro har på fötterna rent fysiologiskt.

 

Vidare så sitter man ju och går redan igenom vilken monsterpott man ska vinna med en stor hand, medan man med en medioker hand eller bluff är beredd på att förlora och därmed inte hetsar upp sig så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort skrev:

Mike Caros förklaring är ungefär att man släpper spänning när man väl har en stor hand eftersom den är osårbar. När man istället har en bluff så spänner man sig rejält och kommer inte ge den typen av darrningar, fast rimligen skulle man ju kunna tänka sig att man pustar ut rätt ordentligt när bluffen väl har lyckats. Jag har dock ingen aning om hur mycket Caro har på fötterna rent fysiologiskt.

Precis som du säger ska man nog dubbelkolla Caro rörande fysiologiska spörsmål. Att man skulle "release tension" eller hur han kan ha uttryckt det låter i mina öron som just ett ganska flummigt uttalande som inte betyder just nånting alls. Det han avser kanske är just det att man är på väg "into action" vilket låter rimligt. Caros teori om att man kan "spänna sig" bort från darrningar låter skumt i mina öron, då det generellt är just anspänning > adrenalinpåslag > tremor som är modellen. Ett klassiskt sätt att inducera tremor vid Parkinsson, iofs en annan bakomliggande mekanism är att stressa fram ett svar på vad 7x17 är.

Vidare så sitter man ju och går redan igenom vilken monsterpott man ska vinna med en stor hand, medan man med en medioker hand eller bluff är beredd på att förlora och därmed inte hetsar upp sig så mycket.
Låter förbaskat rimligt.

 

Hickmott:Svaret på din fråga är snart, börjar det första skälvande vikariatet alldeles strax. Fast Dr i DrBarry kommer sig av att drb låter ungefär som drc, men den saten vill man ju inte bli sammanblandad med... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst o begrundad denna tråd. Jag tror inte det finns någon riktlinje för vad man ska kolla efter. Vad man behöver är sunt förnuft o betänka var och vilka man lirar med.

 

Personligen har jag alltid varit duktig på att läsa människor så jag chillar väldigt mycke i början o kollar hur folk spelar runt bordet. En del blir stirriga när de har en bra hand o ser nästan arga ut osv, man ser det dära ganska snabbt. Men i regel så ere ju markerna som hjälper mig att avgöra vad de har för hand. Det och hur de aggerar och viktigast -har- aggerat under kvällen.

 

Jag kanske e dum som skippar alla "elit pro gamers" o deras tankesätt om vad som är rätt o fel. Men jag tror att erfarenhet funkar bäst i långa loppet. Finns ju bara si o så mycke du kan lära dig genom böcker, resten måste du ju lära dig att tillämpa.

 

My 2 cents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej hej, mitt första inlägg i detta mycket bra forumet.....

 

en mycket bra tell (tycker jag) som många (både nybörjare och lite mera rutinerade spelare) är "titta på sina egna marker" tellen.

 

ofta ser man en spelare titta på sina hålkort och sedan snabbt "kika" på sina marker. ofta betyder detta att han har bra kort. han tänker höja och vill se att hans "dollars" finns kvar. mycket användbart om du ska sätta in en chekraise på honom.

 

OBS

om motståndare tittar och sedan lägger handen (eller tassen, klon vad han nu har) på markerna kan det indikera en svag hand och han inte vill att du ska höja. (händer ofta efter floppen)

 

men som med alla tells så finns det inga rätt eller fel, man måste alltid bedöma killen (eller tjejen) på andra sidan bordet före man drar slutsattser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej,

 

Jag tycker det är ganska viktigt att lyssna, när man spelar mot svenska spelare så är det faktiskt ganska ofta att vi är lite "små förkylda" här uppe I norr och som någon skrev här innan i tråden, många nya spelare försöker att skaffa sig ett "pokerface". Mao, folk håller andan och försöker sitta still och inte röra en min, resultatet av det här blir att folk tror att "om jag bara inte rör en min så är allt lugnt", men I själva verket så börjar de andas genom näsan..och eftersom många är förkylda lite då och då, så hör man ganska tydligt hur folk andas. (snabbare/lugnare etc)

 

Tips!

 

Andas genom munnen!

 

 

Mvh,

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant tell som Stefan pekade ut igår på Klubben är att om floppen kommer tre i samma färg och någon osäkert kollar på sina kort så tyder det på att han inte har färgen, eftersom man oftast kommer ihåg i vilken färg ens kort var om de var suited, alltså vet man när man floppar en färg...

 

Jag brukar själv annars inte kolla så jättemycket efter fysiska tells, de går ju som bekant också att fejka, utan koncentrerar mig mer på att ta reda på hur min motståndare spelar och hur han är rent psykologiskt - kommer han att syna en re-raise med en marginell hand? Kan jag trappa honom genom att slowplaya, och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Parre , jo det kan vara en bra tell. Åkte dock på den reversed på No Limit Gefles sommarturnering.

 

Turn gav tredje färgkorter. Jag hade AK med K i färgen och trodde han hade A med lägre kicker. Han tittar efter på sina kort och jag blir lite osäker att han kan ha A i färgen. Han checkar och jag tänker att jag leder just nu och får ju ändå second nu flush om färgen kommer.

 

jag bettar - call.

 

River kommer 4e färkortet och han bettar. Jag gör en dålig syn då jag misstänker A i färg. Visar sig att han har A10 i färgen. Han hade alltså redan Nuts men fick mig att tro att jag ledde genom sin koll på korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre , jo det kan vara en bra tell. Åkte dock på den reversed på No Limit Gefles sommarturnering.

 

Turn gav tredje färgkorter. Jag hade AK med K i färgen och trodde han hade A med lägre kicker. Han tittar efter på sina kort och jag blir lite osäker att han kan ha A i färgen. Han checkar och jag tänker att jag leder just nu och får ju ändå second nu flush om färgen kommer.

 

jag bettar - call.

 

River kommer 4e färkortet och han bettar. Jag gör en dålig syn då jag misstänker A i färg. Visar sig att han har A10 i färgen. Han hade alltså redan Nuts men fick mig att tro att jag ledde genom sin koll på korten.

 

Om personen tittar på sina kort och snabbt lägger ner dem och instinktivt skyddar dem med sina händer så finns det en risk att han redan har färgen. Kanske var så fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag såg på spelare vid mitt första live nyligen var hur personer med nötterna plötsligt andades en hel del. T.ex efter en stor raise och call omgång fram till rivern gick en av spelarna allin. Spelare två räknade chips, tog tag i stacken o började vela in den, jag såg då hur person ett kraftigt började andas fortare på grund av adrenalinkicken av att han hade nötterna. Är väl kanske mer vanligt hos nybörjare än andra men man kan ju fejka en call för att se om motståndarens lungor svarar :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det har varit mycket prat om andningen tidigare. Jag har märkt att pulsen kan vara en tell också. Antagligen är den väl identisk med andningen kanske, men svårare att fejka. Funkar speciellt bra på folk där halspulsådern är väl synlig.

Sedan är det upp till en själv att avgöra om det är nuts-puls eller bluff-puls. Någon som har erfarenhet av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...