Gå till innehåll

Jag spelar korrekt men förlorar efter ett tag


Spudge

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp här, se om ni vet vad jag gör fel.

 

Det ligger nämligen till såhär att så fort jag satt in pengar på någon site så dubblar jag det i loppet av någon veckas konstant spel, men förlorar sedan 70% av rullen på några dagar. När jag märker att jag är påväg ner i denna hemska nedåtgående spiral så vilar jag kanske två dagar och provar sedan igen men förlorar bara. Jag stänger då av och tänker igenom vad jag gjorde fel men kan inte komma på något.

Började med att sätta in $50 på PartyPoker och kom upp till $122 på kanske en vecka, men ligger nu nere på $23. Jag spelar inte höga nivåer, bara 0,05 - 0,10 NL Hold'em. Detta hände även på Expekt men förlorade då hela rullen.

 

Grejen är att det känns som att i början går allt som det ska men när jag börjar förlora så vinner fi på tur, varje gång.

 

Vill veta vart det läcker så jag inte tappar bort det lilla jag har kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Money management som sagt och vara vinnande självklart. Även om du är bäst i världen kommer perioder där du kommer förlora massa innköp. Men med 23$ i rulle kan man inte göra mycket mer en att hoppas på att man har flyt å klonkar upp till 200 eller nått. Först då kan då känna dig hyfsat trygg på NL10 men även det kan vara i minsta laget. Lycka till men var beredd på att det kan på att det kan ta några försök om du sätter in 50$ åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva lite hjälp här, se om ni vet vad jag gör fel.

 

Det ligger nämligen till såhär att så fort jag satt in pengar på någon site så dubblar jag det i loppet av någon veckas konstant spel, men förlorar sedan 70% av rullen på några dagar. När jag märker att jag är påväg ner i denna hemska nedåtgående spiral så vilar jag kanske två dagar och provar sedan igen men förlorar bara. Jag stänger då av och tänker igenom vad jag gjorde fel men kan inte komma på något.

Började med att sätta in $50 på PartyPoker och kom upp till $122 på kanske en vecka, men ligger nu nere på $23. Jag spelar inte höga nivåer, bara 0,05 - 0,10 NL Hold'em. Detta hände även på Expekt men förlorade då hela rullen.

 

Grejen är att det känns som att i början går allt som det ska men när jag börjar förlora så vinner fi på tur, varje gång.

 

Vill veta vart det läcker så jag inte tappar bort det lilla jag har kvar.

 

Varians kallas det. Det är lätt att skita iväg en 4-5 inköp pga badbeats (eller tomtespel) på en liten stund.

Du sätter in $50 och spelar med 5 inköp. På den här nivån är det väl ok eftersom det bara är att sätta in en femtilapp till om man gular men om man ska dra det riktigt hårt skulle en mer lämplig nivå för dig vara 0.01-0.02 i blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst välkommen till forumet!!

 

Jag spelar korrekt men förlorar efter ett tag

 

Nu drar jag till med ett stort antagande om att du är en nybörjare?!? rätt eller fel?

Hur du som nybörjare redan anser dig spela "korrekt" känns ganska naivt.

 

Spelet måste du anpassa till vilka typer av motståndare du har vid bordet, hur många vid bordet, spelstil m.m

 

MEN det största felet du gör, vilket oxå resulterar i att du gular(spelar bort) din BR(bankrulle) är att du inte tar hänsyn till pokerns stora varians, som beror på precis som du redan insett på att i ett kort perspektiv kan motståndaren dra ut dig(ha tur...). Detta medför att du måste spela på en nivå så du har råd att förlora flera inköp ibland utan att riskera att förlora hela din BR. tyvärr tror jag inte det finns någon lämplig nivå för $23 i BR, eller jo du kan ju börja grinda på 0.01/0.02 & 0.02/0.04 , det är ju en lämplig nivå. när du sedan har $250-300, kan du gå upp till 0.05/0.10. Håller du dig till dessa nivåer borda du klara dig, med antagandet att du är en vinnande spelare(vilket ej är troligt, men man vet aldrig!)

 

Mitt tips till dig är att investera i lite pokerlitteratur, börja med 1-2 böcker, och läs på olika pokerforum, så skall du se att allt blir bra! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era tips!

 

När jag säger att jag spelar korekt så menar jag ju självklart inte att jag skulle spela helt och fullkomligt perfekt utan att jag varierar mitt spel; kollar runt bordet hur olika personer spelar osv. Men jag undrar samtidigt hur jag kunde pumpa upp rullen mer än dubbelt två gånger utan att förlora en enda gång? Det var att man satte sig med $10 och gick ut med $15-$26 varje gång.

 

Men jag ska definitivt börja läsa mer pokerlitteratur och finslipa så mycket jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar samtidigt hur jag kunde pumpa upp rullen mer än dubbelt två gånger utan att förlora en enda gång? Det var att man satte sig med $10 och gick ut med $15-$26 varje gång.

 

Det går alltid snabbare ner än upp, d.v.s 1v du dubblar BR, 2-3 dagar o den är borta. Men om man som du lirar lite för högt, även kallat "skottning" att starta med en liten insättning och snabbt öka BR x-antal ggr BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nog inte så duktig.

 

Jag ser inte hur du kunde anse att det där var ett nödvändigt inlägg eftersom jag valde att lägga detta ämne i "Nybörjare" kategorin. Jag frågar ju er vad jag gör fel inte huruvida jag är totalt värdelös eller inte.

Nästa person som känner sig manad att skriva något sådant kan lika gärna avstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt simpelt, om du inte plussat i längden är du helt enkelt inte tillräckligt bra för nivån, ledsen att säga det men det är inte ofta man spelar korrekt och förlorar på NL10 i det långa loppet om du inte haft helt osannolik otur. Kan säga att det finns många som tänker på samma sätt som du att de plussar mycket då och då och därför tror de är bra spelare och därmed fortsätter slänga bort pengar till vi som verkligen kan spela, det är vi väldigt tacksamma för. Så mitt tips till dig är ta och läs hur man slår NL10 tråden, läs en bok, läs forumet och ta och spela ännu lägre som passar din bankrulle.

 

Det viktigaste med poker är att spela på en nivå man vinner på och ha tillräckligt med pengar för att variationen (turen/oturen) inte någon gång ska slå ut dig.

 

Kort sagt Du är nog inte så bra, hade vart mycket mer otrevlig om det inte va nybörjargruppen. ;)

 

Att du spelar korrekt fast förlorar är helt enkelt som att säga du vet hur du ska slå alla slag perfekt i tennis och gör det hela tiden fast ändå förlora mot ragnar 70 som lirat 1 år på fritiden på otur varje gång hur länge du nu än hållier på.

 

Edit: 5:e obligatoriska editen... bra och trevligt sammanfattat där Djens också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig så mycket i denna situation!

 

Första BR byggde jag på Unibet från 4$, som jag tog från spelkontot, till om det nu va 48$. Två dagar och allt var borta. Sedan tog jag hjälp av ************ och fick då 50$ på Party Poker, vilka jag fort ökade med till 140$. Dessa försvann väldigt fort! Efter det började jag om med att vinna 0.60$ på en freeroll som sedan blev 137$ på Unibet. Dessa lirade jag bort dagen efter. Och jag tror att det har att göra med att man tror att man är oövervinnerlig, jag började lira på 0.25 / 0.50 borden!

 

Efter att ha förlorat 3 BR så bestämmde jag mig för att sätta in 50$ på Unibet. Jag analyserade mina tidigare BR och försökte hitta ett sätt. Och jag har ändrat mitt spelsätt lite till och från sedan dess. Och just nu senaste veckna har det gått enormt bra! Är uppe i 193$ just nu.

 

Läs gärna i min Dagbok om mitt pokeräventyr! http://brolija.blogg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så kostar det oftast pengar att lära sig poker. Tyvärr. Ja, det finns enstaka spelare som aldrig satt in pengar (freerollat sig upp) eller som bara satt in en gång. Men dessa är undantag. $50 på NL10 är bara 5 inköp. Rekommenderad rulle är 30 inköp. Nu kan vi troligtvis inte kalla dessa $50 för din rulle, du är säkert villig att trycka in mer. Men, att backa fem inköp är inget konstigt. Det är helt normalt tyvärr. Om man är nybörjare är det mer än normalt. Inget att oroa sig för.

 

Jag skulle nog rekommendera volym 1 i Dan Harringtons serie om turneringspoker. Den går igenom tidiga faser i turneringar, vilka påminner mycket om kontantspel och lämpar sig därför även för detta. Annars är grundregeln spela tight. På så låga nivåer kan du även spela mer passivt än aggresivt. Ett par viktiga incitament för ett aggressivt spel är nämligen frånvarande. För det första så är det svårt att trycka ut folk med aggresivt spel (bluffabiliteten är låg). För det andra så får du inte mer betalt för dina stora händer bara för att du spelar genomgående aggresivt, du får betalt ändå. För det tredje gäller inte regeln små potter före floppen blir små potter efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så kostar det oftast pengar att lära sig poker. Tyvärr. Ja, det finns enstaka spelare som aldrig satt in pengar (freerollat sig upp) eller som bara satt in en gång. Men dessa är undantag. $50 på NL10 är bara 5 inköp. Rekommenderad rulle är 30 inköp. Nu kan vi troligtvis inte kalla dessa $50 för din rulle, du är säkert villig att trycka in mer. Men, att backa fem inköp är inget konstigt. Det är helt normalt tyvärr. Om man är nybörjare är det mer än normalt. Inget att oroa sig för.

 

Jag skulle nog rekommendera volym 1 i Dan Harringtons serie om turneringspoker. Den går igenom tidiga faser i turneringar, vilka påminner mycket om kontantspel och lämpar sig därför även för detta. Annars är grundregeln spela tight. På så låga nivåer kan du även spela mer passivt än aggresivt. Ett par viktiga incitament för ett aggressivt spel är nämligen frånvarande. För det första så är det svårt att trycka ut folk med aggresivt spel (bluffabiliteten är låg). För det andra så får du inte mer betalt för dina stora händer bara för att du spelar genomgående aggresivt, du får betalt ändå. För det tredje gäller inte regeln små potter före floppen blir små potter efter floppen.

 

men dom som blivit stakeade då? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så kostar det oftast pengar att lära sig poker. Tyvärr. Ja, det finns enstaka spelare som aldrig satt in pengar (freerollat sig upp) eller som bara satt in en gång. Men dessa är undantag. $50 på NL10 är bara 5 inköp. Rekommenderad rulle är 30 inköp. Nu kan vi troligtvis inte kalla dessa $50 för din rulle, du är säkert villig att trycka in mer. Men, att backa fem inköp är inget konstigt. Det är helt normalt tyvärr. Om man är nybörjare är det mer än normalt. Inget att oroa sig för.

 

Jag skulle nog rekommendera volym 1 i Dan Harringtons serie om turneringspoker. Den går igenom tidiga faser i turneringar, vilka påminner mycket om kontantspel och lämpar sig därför även för detta. Annars är grundregeln spela tight. På så låga nivåer kan du även spela mer passivt än aggresivt. Ett par viktiga incitament för ett aggressivt spel är nämligen frånvarande. För det första så är det svårt att trycka ut folk med aggresivt spel (bluffabiliteten är låg). För det andra så får du inte mer betalt för dina stora händer bara för att du spelar genomgående aggresivt, du får betalt ändå. För det tredje gäller inte regeln små potter före floppen blir små potter efter floppen.

 

Guldstjärna på det här inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har också varit en förlorare...

Började med 1-2 kr babylimit och vann lite men det var så seeegt så jag gick upp i nivå till 2-4 kr...

Som jag direkt skippade för att lira 5-10 kr med de stora potterna!

Det funkade hyfsat ett tag, vann en del...tappade vinsten...vann igen.

 

Sen blev jag sugen att gå upp i nivå eftersom jag ansåg mig vara en riktigt bra spelare,

så jag testade 10-20 kr limit, och hamnade på ett bord med bara 4 av 10 spelare.

Där satt en komplett galning som höjde varenda jävla pott, och sen drog in dem med absurda skithänder hela tiden.

Mina AA mot hans 2-6 off förlorade osv..tappade 1200 kr på bara nån timme.

 

Gick ner på 5-10 rejält tiltad och fortsatte förlora av bara farten....ner till 2-4 där jag tappade ännu mer.

Till slut hade jag bara kvar 100 kr av hela min bankrulle :cry:

 

Bestämde mig för att börja om från grunden och verkligen lära mig limit från babynivåerna.

Tanken var att omvandla 100 kr till 10000 kr.

 

I början gick det bra...omvandlade min hundring till 1050 kr och var kung på borden! Fyfan vad bra jag var. 8-)

Sen kom raset...förlorade och förlorade tills jag var nere på 80 kr.

 

Började irriterad om...tog mig upp till 850 kr och tiodubblade.

Sen kom raset...förlorade och förlorade och förlorade igen och igen och igen...

 

Så var jag nere på 100 kr igen...det var väl ändå själve faan vad är det här?

Det satt ju bara tomtar vid borden och jag kunde inte ens slå dem! :roll:

 

Nu började jag bli förbannad. Alla de andra vid borden spelade tio gånger sämre än jag gjorde

och drog in stora potter med K-3 off, A-2 off (mot en höjning preflop) Q-7 off och en miljon andra skithänder.

 

Nu var det tredje gången gillt jag började bygga bankrulle. Jag antar att orsaken till mina ras

var att jag helt enkelt spelade för många händer mot ett bord med för många limpare.

De höll helt enkelt inte till showdown med så många.

 

Började återigen bygga rulle från lägsta nivå, tredje gången gillt. När jag började närma mig 800 kr gränsen tog det stopp. Det tog mig en hel jävla vecka att pallra mig förbi den där gränsen som verkade omöjlig att passera.

 

Nu har jag återigen tiodubblat rullen och ligger på 1050 kr och där tänker jag bita mig fast.

Inget tapp igen. Det känns rätt skönt att få dra av sig tomteluvan och se nio andra personer med sina luvor på, kämpa med att skjuta pengarna fram och tillbaka över bordet mellan varann, innan de till slut hamnar hos mig (är det tänkt iallafall) 8-)

 

När jag kommit upp till 2000-4000 kr tänker jag gå över till 2-4 kr limit men inte förrän dess. Vid 5000-10000 går jag över till 5-10 limit och under inga omständigheter får jag spela där innan jag tagit mig upp dit för egen maskin...

 

Men som du kanske fattar efter att ha läst det här är att du inte är ensam om att tappa dina vinster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...