Gå till innehåll

NLT - Trn, 30/5, KK mot JJ, raise eller locka in?


Sven

Recommended Posts

Börjar bli lite varm i kläderna efter en super start med kk , ak x3 på det första nånstans tio händerna. Nånstans efter 12 händer eller nåt så händer det här.

===============================================

Game # 008,109,541 - Texas Hold'em No Limit 100/200 - Table "POKERFORUM.nu 13630 2"

Game ended Sunday 2004-May-30 7:56:21 PM GMT

 

Players:

svenski (4,075.00 in seat 2)

Tungpung (3,315.00 in seat 3)

drc (3,110.00 in seat 4)

QoS (6,285.00 in seat 5)

Avsaknad (4,160.00 in seat 6)

JohanHjort (3,770.00 in seat 7)

macalm (4,265.00 in seat 9)

 

Dealer: drc

Small Blind: QoS (100)

Big Blind: Avsaknad (200)

 

svenski was dealt: 3h - Kh

 

JohanHjort Fold

macalm Fold

svenski Raise (400)

Tungpung Fold

 

 

drc Call (400)

QoS Fold

Avsaknad Fold

 

Flop 4d - Ks - 6c

 

svenski Bet (200)

drc All-In (2,710)

svenski Call (2,510)

 

Turn 4d - Ks - 6c - Js :shock:

River 4d - Ks - 6c - Js - 7h

 

svenski shows: 3h - Kh (a pair of kings)

drc shows: Jc - Jd (three of a kind, jacks)

 

drc wins: 6,520.00 (with three of a kind, jacks)

 

==========================================

Frågor:

1. Jag försökte sno blindsen med min höjning. Kanske var fel redan där men frågan är om jag höjde för lite redan pre-flopp med tanke på att jag ville sno blindsen. Med facit i hand så skulle ju drc förmodligen syna i vilket fall men intressant är hur mycket jag borde bettat med.

 

2. Flop-höjningen. Inte kul att bli synad med K3 men floppen var ju till min fördel om inte drc hade KK eller AA. men då skulle han kanske hade höjt redan preflopp (?). Naturligtvis finns det risk för set. Hur som helst så tror jag att jag har den bästa handen här. Med tanken att jag ville leda in drc så bettar jag lågt och hoppas på att han fölljer med. Nu efteråt kanske inser jag att det kanske var bättre att betta hårdare och ta potten, särskillt som jag har dålig kicker. Ifall han då skulle höja skulle jag förmodligen vara tvungen att lägga mig.

 

Är intresserad av hur någon annan skulle spela handen. Inser att jag kommer få många svar i typ med: lägg k3 innan floppen men förutom det då? Annars så var det ju bra att hålla markerna inom Uppsala ;-)

 

* Kortar ner rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor:

1. Jag försökte sno blindsen med min höjning. Kanske var fel redan där men frågan är om jag höjde för lite redan pre-flopp med tanke på att jag ville sno blindsen. Med facit i hand så skulle ju drc förmodligen syna i vilket fall men intressant är hur mycket jag borde bettat med.

 

Ja, det är för lite. Höj med 600-800 (3-4BB), lägg på en BB för varje limper. I vissa fall kan du även höja med 5 BB (dvs höja till 1000). Limitraises tyder på dåliga händer och svaga försök att sno mörkarna, oftast i alla fall. Ska du ha mörkarna så höj till 3-4BB, höjer du bara till 2 så är det alldeles för lätt att BB går med. I detta fall hade det nog inte spelat roll, men när kungen kommer på floppen lägger han sig eventuellt mot ett störe bet.

2. Flop-höjningen. Inte kul att bli synad med K3 men floppen var ju till min fördel om inte drc hade KK eller AA. men då skulle han kanske hade höjt redan preflopp (?).

 

Fel, K4-KA har dig slagen. Med bara 3 som kicker brukar inte par i kungar vara mycket att ha. Heads-up som nu är det dock mindre risk för det, men K3 är fortfarande ingen bra hand, även om kungen träffar.

Naturligtvis finns det risk för set. Hur som helst så tror jag att jag har den bästa handen här. Med tanken att jag ville leda in drc så bettar jag lågt och hoppas på att han fölljer med.

 

200 är INTE okej. Limitbets skriker svaghet, och med K3 så vill du inte ha omslag. Beta 1000 istället, då har du chans att få händer som KT och liknande att lägga sig. Nu så hade du bästa handen, och mycket riktigt fick du honom all-in, men det är alldeles för ofta som han kommer hålla KQ, KTs eller liknande för att det i mitt tycke ska vara rätt spelat.

 

Å andra sidan är jag ofta för aggressiv och överbettar hellre än tvärtom, men jag tycker ändå att du gjorde fel.

 

Hade jag velat sno mörkarna med K3s så hade jag satsat 6-800 preflop. Efter floppen hade jag bettat pott, eller strax under, i hopp om att driva ut Kx. Check/fold eller check/call är väl alternativ men alldeles för svaga för mitt tycke. Med K3 vill du ta potten här och nu, finns alldeles för stor risk att du ligger efter eller att din motståndare har många outs. Han kan i BB även ha typ 75 eftersom du höjde så pass lite preflop och du vill inte ge billiga kort till stegdraget. Hade någon haft 3-5 istället och du satsat 200 på flop och turn hade du ju blivit utdragen. JAg skulle aldrig lägga ett öppet stegdrag mot en bet på 200.

 

Med en limitraise pre-flop lutar jag åt check/fold med K3 utan färgdrag.

Med en "normal" pre-flop raise lutar jag åt pottbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor:

1. Jag försökte sno blindsen med min höjning. Kanske var fel redan där men frågan är om jag höjde för lite redan pre-flopp med tanke på att jag ville sno blindsen. Med facit i hand så skulle ju drc förmodligen syna i vilket fall men intressant är hur mycket jag borde bettat med.

Du hade inte alls i den potten att göra, mörkarna representerar ungefär 8% av din stack och är inte alls särskilt begärliga än. Vidare så hade du en riktig skräphand som väldigt lätt blir dominerad. En annan viktig faktor är att du vill bygga upp en tight image så att du kan steala senare, om motståndarna tror att du enbart höjer med AA-QQ och AK preflopp så är det ett drömläge.

 

2. Flop-höjningen. Inte kul att bli synad med K3 men floppen var ju till min fördel om inte drc hade KK eller AA. men då skulle han kanske hade höjt redan preflopp (?). Naturligtvis finns det risk för set. Hur som helst så tror jag att jag har den bästa handen här. Med tanken att jag ville leda in drc så bettar jag lågt och hoppas på att han fölljer med. Nu efteråt kanske inser jag att det kanske var bättre att betta hårdare och ta potten, särskillt som jag har dålig kicker. Ifall han då skulle höja skulle jag förmodligen vara tvungen att lägga mig.

den enda bra floppen du kan få med den här handen är tvåpar eller bättre. drc kan nämligen ha K7+ och ligga riktigt, riktigt långt före dig. Ditt sidokort är extremt viktigt när du har par och är vad som gör K3s till skräp.

 

Jag skulle ge den här handen ett pottbet och sedan stänga av, blir man synad då så är man oftast väldigt illa ute. Att slowplaya är inte alls aktuellt eftersom man inte kan syna någon som helst action från fi pga kickerproblem.

 

Är intresserad av hur någon annan skulle spela handen. Inser att jag kommer få många svar i typ med: lägg k3 innan floppen men förutom det då? Annars så var det ju bra att hålla markerna inom Uppsala ;-)

Det bästa svaret du kan få här är att helt enkelt inte spela K3s i den här situationen. Jag skulle som sagt pottbetat och hade drc slagit om där så hade han antagligen fått potten (men säg inte det till honom). Att syna på den floppen med den handen kräver i det närmaste röntgensyn eller väldigt bra personkännedom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att slå om redan preflop oh reraisa dig.

 

Jag tänkte dock att jag callar och ställer in om inget överkort kommer eller om jag tror att jag har bästa handen. Jag satte dig på något i stil med AK, AQ eller AT.

 

Floppen kommer som sagt 4 6 K vilket inte var så bra.

 

Jag är här beredd att släppa min hand om du visar med råge att du träffat kungen.

 

Du gör ett lite mystiskt bet där du satsar 200 i en 1100 pott.

 

Detta bet säger ungefär till mig jag träffade ingenting men måste satsa nåt ändå- han kanske lägger sig.

De enda möjliga händer som det känns att du kan ha träffat som har mig slagen är Kungen eller ett lägre set (som du slowplayar)

.

 

Jag hoppas att du har AQ eller nåt sånt och ställer in - blir förvånad när du callar och visar upp en kung.

 

har sen riktig tur och får in knekten.

 

På ett sätt gjorde du helt rätt då du lyckades få in alla mina pengar i mitten som storfavorit. Däremot var din hand som du faktist hade så pass svag att du borde kunna känt dig slagen när jag gick allin.

 

Ett hårt bet efter floppen hade som sagt fått mig att släppa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett sätt gjorde du helt rätt då du lyckades få in alla mina pengar i mitten som storfavorit. Däremot var din hand som du faktist hade så pass svag att du borde kunna känt dig slagen när jag gick allin.

Det är nog inte så säkert, frågan är ju hur du hade spelat om du hade ett K eller ett set. Skulle du verkligen ställt in mot ett minimibet på den här floppen? Det verkar som det skulle vara att kasta bort en stark hand, särskilt som det troliga resultatet är fold från svensks sida. Så jag tycker att det tål att tänkas på om man ska kasta högsta paret här, även om man inte har någon kicker.

 

Angående ditt spel så tycker jag nog att du starkt borde överväga att höja svensks bet. Till att börja med så har du en stark hand, svensk har inte indikerat någon som helst styrka, det ligger 1100 i potten efter din syn och risken finns att mörkarna synar ett minimibet med skräp och drar ut dig. Så där skulle jag höjt pott, om det blivit omslag på det så hade jag fått fundera en hel väldig massa. Grejen är ju att du med syn ger gratis möjlighet till alla Ax, Kx, och Qx att dra ut dig, medan du nu har en rätt starkt fördel mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så säkert, frågan är ju hur du hade spelat om du hade ett K eller ett set. Skulle du verkligen ställt in mot ett minimibet på den här floppen? Det verkar som det skulle vara att kasta bort en stark hand, särskilt som det troliga resultatet är fold från svensks sida. Så jag tycker att det tål att tänkas på om man ska kasta högsta paret här, även om man inte har någon kicker.

 

Jag menade inte direkt att han skulle lägga handen - däremot borde han misstänka att han kan vara slagen och överväga att lägga ner handen. Jag själv la ner ett par händer bla mot dig där jag hade A med 5 som kicker och floppen kom med ett ess. Jag kanske gjorde fel då men ibland tycker jag det är bättre att överge en pott och avvakta ett bättre tillfälle om jag har bra med chips.

 

Angående ditt spel så tycker jag nog att du starkt borde överväga att höja svensks bet. Till att börja med så har du en stark hand, svensk har inte indikerat någon som helst styrka, det ligger 1100 i potten efter din syn och risken finns att mörkarna synar ett minimibet med skräp och drar ut dig. Så där skulle jag höjt pott, om det blivit omslag på det så hade jag fått fundera en hel väldig massa. Grejen är ju att du med syn ger gratis möjlighet till alla Ax, Kx, och Qx att dra ut dig, medan du nu har en rätt starkt fördel mot dem.kligt med chips kvar.

 

 

Så här i efterhand är jag klart inne på din linje om att betta.

Som jag sa övervägde jag det men gjorde det inte. Det är snabba beslut man tar och svårt att alltid fatta dem korrekt när de inte är helt glasklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kontentan är att jag spelade skit med en skithand, lol.

 

Allvarligt så tack för svaren. När jag precis hade förlorat handen så tyckte jag att det var ren otur och tyckte att jag spelade rätt. Jag fattar nu att det var pg a taktiken för och efter flopp som gjorde att jag förlorade. "I had it coming" så att säga. Jag har hittils spelat mycket FL vilket nog förklarar storleken på höjningen, dvs tryck på knappen "raise" som råkade vara 200 just då. Hur som helst så kommer jag göra misstaget mindre antal ggr i framtiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...