Gå till innehåll

iamivar är inte här.


iamivar

Recommended Posts

Har man aldrig haft en längre break even period än 10k så har man SJUUUUUUUUK tur alltså när man har en downswing så finns det INGET man kan göra alltså man vinner inte en hand hur man än gör.

 

Du kan ha 22 flop A72 men du förlorar ändå mot KT som får runner runner stege VARJE gång. Inte en enda bluff går hem såklart....

 

Man blir så sjukt avundsjuk på personer så är konstant running good.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 715
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo, jag håller med om att det här med bad-streaks som håller i länge för kraftigt vinnande spelare bara är nys. Det som jag däremot tror starkt på är att en viss tids otur (alla kan ha otur över samples på 10k händer och förlora trots i grunden riktigt stark winrate) kan inducera dåligt/halvdåligt spel över en betydligt längre tidsperiod (där ens "sanna" winrate dippar kraftigt) och att detta lätt kan uppfattas som ren otur.

 

Jag har inte alls samma winrate som du, men har vunnit runt 8ptbb/100 över ca 350,000 händer utan att ha någon längre badstreak, vet att vissa ser detta som ren flax dock =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man aldrig haft en längre break even period än 10k så har man SJUUUUUUUUK tur alltså när man har en downswing så finns det INGET man kan göra alltså man vinner inte en hand hur man än gör.

 

Du kan ha 22 flop A72 men du förlorar ändå mot KT som får runner runner stege VARJE gång. Inte en enda bluff går hem såklart....

 

Man blir så sjukt avundsjuk på personer så är konstant running good.

 

Det som är mest frustrerande är ju att varenda gång man missar en flop så får man en raise mot sig, samtidigt som när man väl träffar/har en hand blir det alltid rund fold.

 

Utdragningar är ju en lite annorlunda, då kan man i alla fall känna att man tog ett bra beslut.

 

Precis som ivar säger så måste ju 200bb stackar göra grymt mycket för att kunna hålla ett högre snitt/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har en badswing spelar man inte sitt A-game " vilket de flesta tror ". Du är en spelare som klarar av att spela sitt A-game hela tiden , det som är anledningen att du är så grymt bra enligt mig. Jag tror du kommer gå riktigt långt inom pokern !

 

Edit : Angående PTBB/100 hands gör ju 200bb sjukt mkt i det. Potterna blir större --> vinsterna mer --> PTBB/100 hands högre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre winrate medför (vanligtvis) kortare downswings.

 

Jag har ca 18-20bb/100 över ca 150k händer på 5/10kr men senaste 40k händerna så har jag haft konstant otur,

t.ex förra månaden så låg jag back med färg efter 2 veckor och nästan plus minus 0 med set..

Senaste 100 st AA har det blivit 73 st roundfolds och av dom 27 som kom till flop så blev 3 st av dom potterna större än 250 kr.

Med KK så har faktiskt hela 7/100 potter blivit över 200 kr.

 

Jag lovar!! Det finns inget man kan göra när en downswing kommer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 18-20bb/100 över ca 150k händer på 5/10kr men senaste 40k händerna så har jag haft konstant otur,

t.ex förra månaden så låg jag back med färg efter 2 veckor och nästan plus minus 0 med set..

Senaste 100 st AA har det blivit 73 st roundfolds och av dom 27 som kom till flop så blev 3 st av dom potterna större än 250 kr.

Med KK så har faktiskt hela 7/100 potter blivit över 200 kr.

 

Jag lovar!! Det finns inget man kan göra när en downswing kommer....

 

och du nickar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 18-20bb/100 över ca 150k händer på 5/10kr men senaste 40k händerna så har jag haft konstant otur,

t.ex förra månaden så låg jag back med färg efter 2 veckor och nästan plus minus 0 med set..

Senaste 100 st AA har det blivit 73 st roundfolds och av dom 27 som kom till flop så blev 3 st av dom potterna större än 250 kr.

Med KK så har faktiskt hela 7/100 potter blivit över 200 kr.

 

Jag lovar!! Det finns inget man kan göra när en downswing kommer....

 

 

Glöm inte NL$5K Skottet (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 18-20bb/100 över ca 150k händer på 5/10kr men senaste 40k händerna så har jag haft konstant otur,

t.ex förra månaden så låg jag back med färg efter 2 veckor och nästan plus minus 0 med set..

Senaste 100 st AA har det blivit 73 st roundfolds och av dom 27 som kom till flop så blev 3 st av dom potterna större än 250 kr.

Med KK så har faktiskt hela 7/100 potter blivit över 200 kr.

 

Jag lovar!! Det finns inget man kan göra när en downswing kommer....

 

Glöm inte NL$5K Skottet (=

 

wtf :)?

 

edit: Har 11 händer på 25/50 och plussa hela 330 kr på dom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man krossar nivån man spelar på så är det klart att de kalla perioderna kommer verka mindre kalla. Man behöver inte ens backa under sina kalla perioder om ens winrate är tillräckligt hög. Inte så troligt att man fortsätter plussa, men givetvis händer det. Att säga att man MÅSTE backa är ju självklart fel.

 

Din ptBB är givetvis skyhög och den kommer nog inte gå att hålla. 10ptBB är nog ingen omöjligt att hålla om du totalt kör över gamesen. Men 15 är nog inte särskilt troligt över en större sample.

 

Låter lite konstigt med att din längsta breakeven-stretch varit 5k händer också. Men som sagt, inte omöjligt. Jag kom just ur min första riktigt långa sådanna, 70k händer, och jag anser mig krossa mitt game också (7ptBB på NL200 på ipoker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket gott och blandat i inläggsväg, det tackar vi för :)

 

Har man aldrig haft en längre break even period än 10k så har man SJUUUUUUUUK tur alltså när man har en downswing så finns det INGET man kan göra alltså man vinner inte en hand hur man än gör.

 

Du kan ha 22 flop A72 men du förlorar ändå mot KT som får runner runner stege VARJE gång. Inte en enda bluff går hem såklart....

 

Man blir så sjukt avundsjuk på personer så är konstant running good.

 

Verkar iofs skapligt rimligt... Har ju inte direkt upplevt alla scenarion du beskrivit om man säger så. Torskar man verkligen sådana potter så kan det bara inte vara roligt... Känns dock nästan lite väl överdrivet^^, det är ju lksom inte många promille på att sånt där ska händer två gånger inom samma 20k händer...

 

 

Jo, jag håller med om att det här med bad-streaks som håller i länge för kraftigt vinnande spelare bara är nys. Det som jag däremot tror starkt på är att en viss tids otur (alla kan ha otur över samples på 10k händer och förlora trots i grunden riktigt stark winrate) kan inducera dåligt/halvdåligt spel över en betydligt längre tidsperiod (där ens "sanna" winrate dippar kraftigt) och att detta lätt kan uppfattas som ren otur.

 

Jag har inte alls samma winrate som du, men har vunnit runt 8ptbb/100 över ca 350,000 händer utan att ha någon längre badstreak, vet att vissa ser detta som ren flax dock =)

 

Sjukt att jag nästan håller med dig i allt du skriver, trots att vi spelar poker som natt och dag :). Jag lever mycket för att direkt ta en dags paus när jag känner att spelet inte funkar som det ska, mycket på grund av den anledningen du skrev. Tror att det kan vara farligt att bara köra på som om ingenting har hänt, det är väldigt ofta man i efterhand upptäcker större misstag än man trodde.

 

Haha. Det där inlägget låter ju osant. 5-10k händer med bakflyt? Aldrig hört på make av en någorlunda högt lirande spelare :D

 

Guess I'll prove it to you then :)

 

Det märks att ni aldrig varit med om en downswing......

 

Jag hymlar inte om att mina aktuella tankebanor inte är speciellt speglade av downswings... Lite därför jag postade inlägget :)

 

Det som är mest frustrerande är ju att varenda gång man missar en flop så får man en raise mot sig, samtidigt som när man väl träffar/har en hand blir det alltid rund fold.

 

Utdragningar är ju en lite annorlunda, då kan man i alla fall känna att man tog ett bra beslut.

 

Precis som ivar säger så måste ju 200bb stackar göra grymt mycket för att kunna hålla ett högre snitt/100.

 

Det där händer ju självklart en hel del, och det är ju då osm det är som svårast att plussa... Man känner sig som en utexploaterad blufftomte :)

 

När man har en badswing spelar man inte sitt A-game " vilket de flesta tror ". Du är en spelare som klarar av att spela sitt A-game hela tiden , det som är anledningen att du är så grymt bra enligt mig. Jag tror du kommer gå riktigt långt inom pokern !

 

Edit : Angående PTBB/100 hands gör ju 200bb sjukt mkt i det. Potterna blir större --> vinsterna mer --> PTBB/100 hands högre

 

Nja, det händer rätt regelbundet att jag inte spelar mitt A-game. Oftast hinner jag dock märka det innan jag lirat mer än några tusen händer, och efter lite djupare analyser och så brukar man komma tillbaka starkare och mer fokuserad. Det händer dock ytterst sällan att jag tiltar mer än några enstaka potter. Under senaste sessionen blev jag dock skapligt tiltad av att aggromuppsemifisken Betongbarn ägde upp mig, vilket är en av anledningarna till denna två dagar spelpaus^^

 

Tack för lyckönskningarna :)

 

Högre winrate medför (vanligtvis) kortare downswings.

 

Verkar väldigt rimligt, ja tack :)

 

Jag har ca 18-20bb/100 över ca 150k händer på 5/10kr men senaste 40k händerna så har jag haft konstant otur,

t.ex förra månaden så låg jag back med färg efter 2 veckor och nästan plus minus 0 med set..

Senaste 100 st AA har det blivit 73 st roundfolds och av dom 27 som kom till flop så blev 3 st av dom potterna större än 250 kr.

Med KK så har faktiskt hela 7/100 potter blivit över 200 kr.

 

Jag lovar!! Det finns inget man kan göra när en downswing kommer....

 

Sånt där är ju bland det mest tiltande man kan uppleva. Pallar bara inte med när varje QTo blir synad och VARJE KK+ instarundfoldad. Fattar att det är tungt när det blir sådär över ett så stort sample.

 

Har man spelat över 300k händer och inte haft en downswing är det något som är fel. Då har man haft riktigt tur, det spelar ingen roll hur bra man än spelar i en downswing allt går åt helvete ändå.

 

Detta var också en del av mina tankebanor och anledningar till att jag postade inlägget. När man hört så mycket om det så tycker man på ett sätt att det verkar nästan otroligt att det faktiskt går att dodgea, medan man på ett annat sätt tycker att en downswing inte borde kunna ta så fruktansvärt många bb's egentligen... Man är ju liksom ändå samma spelare. Jag tror ju dock som sagt att jag har för liten erfaranhet för att kunna bedöma något vidare :P

 

Vore tacksam om någon duktig ville ta sig tid att utveckla lite om varför det "måste" komma downswings.

 

Kan du inte lägga upp en bild på dina Pt stats, iaf hands och amounts won och BB/100? Asså jag fattar inte hur du kan ha ~16PTBB/100 över så jävla många händer. Själv har man 12PTBB på 4k händer och har aldrig klonkat så mycket i hela mitt liv :-|

 

Haha :P Jag har som sagt nyss flyttat 100 mil söderut, från Sundsvall till Lund, och har bara haft den här datorn sen första september. Har inte med mig den gamla databasen, så det blir tyvärr lite svårt :/

 

Om man krossar nivån man spelar på så är det klart att de kalla perioderna kommer verka mindre kalla. Man behöver inte ens backa under sina kalla perioder om ens winrate är tillräckligt hög. Inte så troligt att man fortsätter plussa, men givetvis händer det. Att säga att man MÅSTE backa är ju självklart fel.

 

Din ptBB är givetvis skyhög och den kommer nog inte gå att hålla. 10ptBB är nog ingen omöjligt att hålla om du totalt kör över gamesen. Men 15 är nog inte särskilt troligt över en större sample.

 

Låter lite konstigt med att din längsta breakeven-stretch varit 5k händer också. Men som sagt, inte omöjligt. Jag kom just ur min första riktigt långa sådanna, 70k händer, och jag anser mig krossa mitt game också (7ptBB på NL200 på ipoker).

 

Trevligt med input på nästan exakt mina frågeställningar :). Grejen med att jag inte har haft någon längre steven-rad är nog delvis för att jag inte har så jättemånga händer ändå. 100k-ish låter inte så mkt när man snackar om breakevenstretchar på 70k händer.

 

 

 

Tack så mycket för input iaf allihopa, får lite material att bearbeta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore tacksam om någon duktig ville ta sig tid att utveckla lite om varför det "måste" komma downswings.

 

Det är väl mig du söker då. :lol:

 

Svaret är: eftersom som poker är ett turspel med skicklighetsinslag. Eller tvärtom om du så vill. 8-)

 

Jag lovar dig, har det gått såhär bra så kommer swingen. Kanske efter nästa hand? Njut just nu :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mig du söker då. :lol:

 

Svaret är: eftersom som poker är ett turspel med skicklighetsinslag. Eller tvärtom om du så vill. 8-)

 

Jag lovar dig, har det gått såhär bra så kommer swingen. Kanske efter nästa hand? Njut just nu :-)

 

Haha :)

 

Mjo, man vet väl aldrig. Njuter så bra det går, och ska försöka göra så så länge det går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar iofs skapligt rimligt... Har ju inte direkt upplevt alla scenarion du beskrivit om man säger så. Torskar man verkligen sådana potter så kan det bara inte vara roligt... Känns dock nästan lite väl överdrivet^^, det är ju lksom inte många promille på att sånt där ska händer två gånger inom samma 20k händer...

 

 

Självklart var det överdrivet, jag är ju på ubertilt :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trots att jag som sagt ser dig som en mkt bra spelare så tror jag att både du och Jerico kommer att komma in i den fruktade downswingen, förhoppningsvis för eran skull så påverkar det inte ert spel negativt i någon större utmärkelse, vilket kommer att göra att ni fort och kanske relativt smärtfritt kommer ur den.

 

Men ett par K händer bör ni banne mig se ett stort hack i kurvan, annat låter i mina ögon/öron som ologiskt.

 

(t.o.m tight-3lendil backar ibland, senast igår en dipp på 24k. sen kan man juh fråga sig om allt var A-game :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med om att det här med bad-streaks som håller i länge för kraftigt vinnande spelare bara är nys. Det som jag däremot tror starkt på är att en viss tids otur (alla kan ha otur över samples på 10k händer och förlora trots i grunden riktigt stark winrate) kan inducera dåligt/halvdåligt spel över en betydligt längre tidsperiod (där ens "sanna" winrate dippar kraftigt) och att detta lätt kan uppfattas som ren otur.

 

Jag har inte alls samma winrate som du, men har vunnit runt 8ptbb/100 över ca 350,000 händer utan att ha någon längre badstreak, vet att vissa ser detta som ren flax dock =)

 

Badstreaks över 10k händer bara nys?

 

aksdgkabsgöjlkafsdgölbadfölgbadöljkbg GAHHGHGHAGHAHGGAAH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha 22 flop A72 men du förlorar ändå mot KT som får runner runner stege VARJE gång. Inte en enda bluff går hem såklart....

 

Torskar man verkligen sådana potter så kan det bara inte vara roligt... Känns dock nästan lite väl överdrivet^^, det är ju lksom inte många promille på att sånt där ska händer två gånger inom samma 20k händer...

 

Min senaste större downswing inkluderade en dag då jag förlorade 3 nästan exakt sådanahär händer, 97-98%-favorit-händer, i rad (bluffvänliga motståndare, fulla inköp). Och nä, det var inga promille alls (bråkdelar), men det händer likväl. Ändå var detta bara en dag i mängden.

 

Det är inte frågan om OM, utan om NÄR man råkar ut för en downswing. Det där citatet om att alla spelare någon gång kommer att springa sämre än vad de någonsin trodde vara möjligt är spot on. No offence, men jag brukar alltid småle framför datorn när jag läser Jericos inlägg i ämnet.

 

Angående win rate: Det stämmer förvisso att en hög win rate motverkar långa downswings. Däremot är det vanligt att en spelare med hög win rate också har en hög standardavvikelse. Och har man en hög standardavvikelse löper man högre risk för downswings, så ofta "jämnar det ut sig" till viss del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...