Gå till innehåll

Salan hittar rekordplusset


XaaL

Recommended Posts

  • Svars 713
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Raisa alla händer du spelar om du är först in. Alla pocketpar, ATs+, T9s+. Mixa upp med lite QTs, 56s+. Detta är från UTG. Därefter lösare för varje position. Har någon limpat så raisa upp med alla ovanstående händer i position och även ur position men med lite mer selektivitet. Ge mindre respekt åt CO-/ och knapphöjningar (om de är först in) och trebeta dom ganska "ofta" om de har hög PFR. Detta får upp din PFR, vilket jag tycker är för låg.

 

Led ut med hyffsade drag, små pocketpar på "2 6 8 - floppar" och floppar med parat bräde m.m. Bettar du istället för att checka får du upp din aggfactor, vilket jag tycker är för låg aswell.

 

Obs, grov "generalisering" och väldigt kortfattat inlägg men jag vill ha sagt att upp med PFR (tighta till utrymmet mellan VPIP och PFR) samt upp med aggfactorn!

 

Lycka till b.t.w. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raisa alla händer du spelar om du är först in. Alla pocketpar, ATs+, T9s+. Mixa upp med lite QTs, 56s+. Detta är från UTG. Därefter lösare för varje position. Har någon limpat så raisa upp med alla ovanstående händer i position och även ur position men med lite mer selektivitet. Ge mindre respekt åt CO-/ och knapphöjningar (om de är först in) och trebeta dom ganska "ofta" om de har hög PFR. Detta får upp din PFR, vilket jag tycker är för låg.

 

Led ut med hyffsade drag, små pocketpar på "2 6 8 - floppar" och floppar med parat bräde m.m. Bettar du istället för att checka får du upp din aggfactor, vilket jag tycker är för låg aswell.

 

Obs, grov "generalisering" och väldigt kortfattat inlägg men jag vill ha sagt att upp med PFR (tighta till utrymmet mellan VPIP och PFR) samt upp med aggfactorn!

 

Lycka till b.t.w. :-)

 

 

 

men man ska ju inte få upp aggfaktorn bara för sakens skull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man ska ju inte få upp aggfaktorn bara för sakens skull...

 

Nej, inte bara för saken skull men man vill ju oftast vara den som "styr" spelet och kontrollerar bordet. Man vill vara betaren/raisaren inte synaren/foldaren. Tror du förstår vad jag menar. Härmed dock inte sagt att XaaL är en callingstation eller nåt men jag reagerade på att den siffran var lite i "lägsta laget". Dock ska man inte spela ett spel om man inte behärskar bara för att man stirrar sig blind på PT-stats.

 

Jag spelade ~27/12/1.5 ett bra tag men sedan "gick" jag över och spelar numera ~21/17/3, vilket har höjt min totala vinst i form av att jag kan lira fler bord med bibehållen (t.o.m. något ökad) PTBB/100.

 

Värt att nämna här är även att lite killar från cardrunners anser att aggfactorn "ska" vara tämligen hög och är den under 2 bör man "se över sitt spel".

 

Mina "drömstats" är 25/22/3.5 eller nåt i den stilen. Kan även nämna att man rejkar mer när man lirar aggressivare och det leder således (logiskt) till mer rakeback. Nu ska man ju givetvis inte anpassa sitt spel så att man rejkar maximalt men det ska vägas in i den elvation som ger dig störst vinst totalt sett (förutsatt att det är det man är ute efter). Om det nu sker på 4 bord med 30/25/4 eller 8 bord 20/15/2 låter jag vara osagt.

 

Just my 2 cents...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant text + svar till mpqs

 

Det känns som att ditt spel blir väldigt löst när du höjer så många händer. Vart räknar du med att få bort Fi? Floppen? Eller skjuter du ofta på turn med när du är tom?

 

Jag tycker att jag kommer i för många kniviga situationer redan nu med väldigt marginella händer. Känns också som Fi trebettar mig ganska ofta. Om jag ska börja höja sådär många händer - då kommer jag ju att få kasta många av de PF när jag trebettas, eller hur? Vad leder det till isf?

Man kan väl inte komma undan med det där spelet om man inte är en stjärna på att slå Fi i massor med marginella lägen?

 

Sedan sa du att jag t ex borde börja köra CB med pocket par på floppen. Jag tycker att det känns som om jag kör cirka 90% CB redan nu och pocketparen ligger ganska säkert över 90% CB (mot 1 spelare då, satsar sällan mot 2 spelare tom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att ditt spel blir väldigt löst när du höjer så många händer. Vart räknar du med att få bort Fi? Floppen? Eller skjuter du ofta på turn med när du är tom?

 

Jag tycker att jag kommer i för många kniviga situationer redan nu med väldigt marginella händer. Känns också som Fi trebettar mig ganska ofta. Om jag ska börja höja sådär många händer - då kommer jag ju att få kasta många av de PF när jag trebettas, eller hur? Vad leder det till isf?

Man kan väl inte komma undan med det där spelet om man inte är en stjärna på att slå Fi i massor med marginella lägen?

 

Sedan sa du att jag t ex borde börja köra CB med pocket par på floppen. Jag tycker att det känns som om jag kör cirka 90% CB redan nu och pocketparen ligger ganska säkert över 90% CB (mot 1 spelare då, satsar sällan mot 2 spelare tom).

 

Oftast tar man potten pre eller med en uppföljande CB på floppen. Dessutom så tycker jag det blir ganska uppenbart om någon vill bygga pott efter billig flopp (läs limp) och de har oftast något bra. Träffat set, tvåpar eller starkdraghand (ibland även en made hand). När du själv träffar starkt efter raise pre så är det enklare att få in fi's cash (stacka honom rent ut sagt) i en raisad pott. Ganska logiskt iofs, svårare att få fi att comitta sig i en liten pott. You gotta give action to get action, if you know what I mean :lol:

 

Angående 2nd barrels eller ej så är det väl ganska basic, stackdjup, floatförsök?, stats (både på fi och mig) etc. Det viktigaste är väl dock flopptexturen (och position, får jag check till mig på turn...). Jämför floppen Jh 8h 3s med floppen K 7 2, regnbåge. Blankar turn så skjuter jag lätt en tunna till på första floppen medan jag saktar ner på den andra. Kommer skrämselkort på turn (läs överkort överlag typ) så kan man ju utnyttja det också.

Väger även in vad som hände pre (sätter fi på en range och agerar efter det). Limp-synade han så är ju floppen 7s8s2h inte jättehet att twobarrela på eftersom den mycket väl kan passa fi's limprange.

 

Men visst jag skjuter turn tom ibland.

 

Klart jag blir trebetad ibland och that's part of the game. Ibland fyrbetar jag aggro fi med QTs o dylikt efter att jag raisat först in från knappen och blivit trebetad av nån av blindsen. Position (för enklare pottkontroll) samt stackdjup (för ex. setvärde) väger tungt här.

 

Angående leda ut med små-/ mellan-pockets så menade jag att du kan prova det även om du inte är aggressorn preflop, alltså då du inte har "kommandot".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att han måste få upp sin PRF har ni ju rätt i. Men jag förstår dock inte gnällandet på postflop agg. factorn. 5 på flop, 3,75 på turn och 2,5 på river är ju bra och aggresiva stats imo. I en cardrunners video av sbrugby säger han att han själv ligger på ca 5/4/3 och att det är lagom. Och det är ju nästan exakt vad Xaal ligger på. Att hans totala AF bara är 2 beror ju på det passiva preflop spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12345

 

Nu förklarade du allt mycket bra :)! Ska nog ta och prova att spela mer aggro preflop, höja med de händer och se vad som händer!

Jag kör igång strax :D

 

Fast det känns fortfarande som jag oftast blir synad mycket mer än jag vill bli, pre, flop och turn :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att han måste få upp sin PRF har ni ju rätt i. Men jag förstår dock inte gnällandet på postflop agg. factorn. 5 på flop, 3,75 på turn och 2,5 på river är ju bra och aggresiva stats imo. I en cardrunners video av sbrugby säger han att han själv ligger på ca 5/4/3 och att det är lagom. Och det är ju nästan exakt vad Xaal ligger på. Att hans totala AF bara är 2 beror ju på det passiva preflop spelet.

 

Sant, upp med PFR så kommer totala AF hänga med upp. Det var hans totala AF som jag reagerade på och som du säger, den är låg p.g.a. låg PFR.

 

Nu förklarade du allt mycket bra ! Ska nog ta och prova att spela mer aggro preflop, höja med de händer och se vad som händer!

Jag kör igång strax

 

Fast det känns fortfarande som jag oftast blir synad mycket mer än jag vill bli, pre, flop och turn

 

Nemas problemas. Av egen erfarenhet vet jag att det är väldigt svårt att gå från ett "invant" spelsätt till ett annat och det slutar lätt i obehagliga situationer (man har ingen aning om vart man står) och svåra beslut. Därför skulle jag rekommendera att börja göra små förändringar i ditt spel och ta en sak i taget. Börja t.ex. med att raisa 2-3 händer som du tidigare limpat med. För att ponera ett exempel; UTG, sexhandat så har du tidigare raisat med 99 som lägsta pocketpar. Raisa nu även med 88 och 77.

 

Spela så ett tag och kör i övrigt på som vanligt. Efter ett tag känner du dig bekväm med detta och du kan successivt vänja bort först-in-limpen helt (om det nu är det du är ute efter).

 

Hehe, vill du inte bli synad? SJälv letar jag bord med hög % spelare som ser floppen :P Näedå, jag förstår vad du menar, ibland bara tänker man, please folda nu då, FOLDA! :-D

 

Även om du får bra odds så är det oftast dåligt att syna upp small blind.

Du spelar från den sämsta positionen på bordet. Tightar du till dig där så lär även mycket av din limp preflop försvinna.

 

Må klonken vara med er / SlickJack

 

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som folk har påpekat är pf-aggfactor inräknat i din totala aggfactor. Vet inte om du vet detta, men detta kan man ta bort på inställningar. Kör du med gametime+ så visar denna endast post flop aggfactor. Kan ju vara smart att ha samma inställningar på sig själv för att få en bild av andras spel relativt till sitt eget. Dina agg-stats ser dessutom ok ut.. så nog inte där problemet ligger.

 

gl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du får bra odds så är det oftast dåligt att syna upp small blind.

Du spelar från den sämsta positionen på bordet. Tightar du till dig där så lär även mycket av din limp preflop försvinna.

 

Må klonken vara med er / SlickJack

 

Okej, det kommer mao att bli MYCKET mer fold från SB.

Vilka händer tycker ni är spelbara där efter miniraise? Vilka kan spelas efter kanske 3-4 limps?

 

Sant, upp med PFR så kommer totala AF hänga med upp. Det var hans totala AF som jag reagerade på och som du säger, den är låg p.g.a. låg PFR.

 

 

 

Nemas problemas. Av egen erfarenhet vet jag att det är väldigt svårt att gå från ett "invant" spelsätt till ett annat och det slutar lätt i obehagliga situationer (man har ingen aning om vart man står) och svåra beslut. Därför skulle jag rekommendera att börja göra små förändringar i ditt spel och ta en sak i taget. Börja t.ex. med att raisa 2-3 händer som du tidigare limpat med. För att ponera ett exempel; UTG, sexhandat så har du tidigare raisat med 99 som lägsta pocketpar. Raisa nu även med 88 och 77.

 

Spela så ett tag och kör i övrigt på som vanligt. Efter ett tag känner du dig bekväm med detta och du kan successivt vänja bort först-in-limpen helt (om det nu är det du är ute efter).

 

Hehe, vill du inte bli synad? SJälv letar jag bord med hög % spelare som ser floppen :P Näedå, jag förstår vad du menar, ibland bara tänker man, please folda nu då, FOLDA! :-D

 

 

 

Håller med.

 

Tack draft! Som vanligt förklarar du allt mycket bra :D! Ska försöka att ta efter det du säger. Vi får se hur det går!

 

Som folk har påpekat är pf-aggfactor inräknat i din totala aggfactor. Vet inte om du vet detta, men detta kan man ta bort på inställningar. Kör du med gametime+ så visar denna endast post flop aggfactor. Kan ju vara smart att ha samma inställningar på sig själv för att få en bild av andras spel relativt till sitt eget. Dina agg-stats ser dessutom ok ut.. så nog inte där problemet ligger.

 

gl!

 

Tack, jag har förstått att mina agg-stats är OK förutom pf-agg. Ska som sagt försöka att fixa det :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kunnat träna på mitt shorthandedspel på NL400 idag eftersom Carlos poker är nere :(! Jobbigt!

Istället har det blivit HU NL400 på everest. Jag har aldrig lirat särskilt mycket HU, det är något som jag har lirat då och då. Dock har jag faktiskt bara bra resultat därifrån (förutom 2-3 skott på NL1000, där e jag väl back cirka $300).

Även idag gick det bra, plus $853 hittills. Får se om jag fortsätter!

 

Lägger in en hand som jag med facit i hand tycker att jag spelade bra. Det kändes bara inte som att han hade något här. Det var inte hans spel att syna med bottenpar och spela såhär. Ganska farligt och marginellt spel av mig? Funka denna gång iaf!

 

Seat 1: Madame.Dust ($210.00)

Seat 2: boretor ($253.00)

Madame.Dust posts the small blind of $2.00

boretor posts the big blind of $4.00

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Madame.Dust8 of Hearts Queen of Spades

Madame.Dust calls $2.00

boretor checks

*** FLOP *** 6 of Diamonds5 of DiamondsQueen of Hearts

boretor checks

Madame.Dust bets $6.00

boretor calls $6.00

*** TURN *** 6 of Diamonds5 of DiamondsQueen of Hearts5 of Hearts

boretor checks

Madame.Dust bets $11.00

boretor raises to $36.00

Madame.Dust calls $25.00

*** RIVER *** 6 of Diamonds5 of DiamondsQueen of Hearts5 of HeartsKing of Spades

boretor bets $70.00

Madame.Dust calls $70.00

*** SHOW DOWN ***

boretor shows 3 of Clubs4 of Diamonds

Madame.Dust shows 8 of HeartsQueen of Spades

*** SUMMARY ***

Board: 6 of Diamonds5 of DiamondsQueen of Hearts5 of HeartsKing of Spades

Madame.Dust collects $231.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat 520händer (235 st på NL100 resten på NL400) HU idag.

Resultatet är +546. Skönt, vi får se hur det går, jag lär fortsätta!

 

Spelade även 100k på Everest. Det var inte min dag då jag först tappade 90% av stacken med :Qh::Qs: mot :Ac::Tc:. Vi ställer på floppen :2h::6d::9s: och han rivrar :Ah:. Sedan ställer jag med :Ad::Th: (har 6,5BB) efter att en har limpat. Alla foldar till limparen som steker men till slut callar med :Qd::Kc:. Flopp är :Ah::Ks::2s:. River är :Qh:;-)... Seg turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus totalt $1124 nu efter 96 händer till.

 

Mycket tack vare denna hand. Jag skrattade bara åt det och känner mig lycklig. Den får bära upp för den äckliga otur jag har haft på senaste tiden :D (turneringen exempelvis!)

 

SJUK RIVER

Seat 1: Madame.Dust ($409.60)

Seat 2: musko1 ($210.20)

Madame.Dust posts the small blind of $2.00

musko1 posts the big blind of $4.00

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Madame.Dust5 of Clubs Ace of Clubs

Madame.Dust raises to $12.00

musko1 calls $8.00

*** FLOP *** 8 of Clubs6 of Clubs4 of Clubs

musko1 bets $6.00

Madame.Dust raises to $18.00

musko1 raises to $78.00

Madame.Dust calls $60.00

*** TURN *** 8 of Clubs6 of Clubs4 of Clubs6 of Hearts

musko1 bets $120.20 and is all-in

Madame.Dust calls $120.20

*** SHOW DOWN ***

musko1 shows 8 of Diamonds8 of Spades

Madame.Dust shows 5 of ClubsAce of Clubs

*** RIVER *** 8 of Clubs6 of Clubs4 of Clubs6 of Hearts7 of Clubs

*** SUMMARY ***

Board: 8 of Clubs6 of Clubs4 of Clubs6 of Hearts7 of Clubs

Madame.Dust collects $419.40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar en massa olika saker på everest just nu.

Har kört två $50 SNG där jag bubblade på båda när mina händer blev utdragna i en all in av dominerade händer.

 

Sedan har jag spelat HU NL400 och där ligger jag back cirka 400-500. Har sjukt oflyt :o samtidigt som man möter riktig fisk. All-in pf får mina händer aldrig stå, inget träffar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt. En spelare kommer in och sätter sig med $50 mot mig. Han är en av de absolut sämsta jag har mött HU. Jag fick verkligen känna på hur det är att spela rätt men inte få några kort. Till slut sitter han med $800 på bordet. Jag vet att jag är bättre så jag planerar att köpa in till ajg e gul.

Tids nog släpper det och han kommer ner på $180. Då börjar han ställa med alla händer. Så här gick sista handen till, inget dålig drag han har efter turn:

 

Skönt att bästa spelare till slut ska få vinna:

Seat 1: Madame.Dust ($909.50)

Seat 2: -Roland- ($191.62)

Madame.Dust posts the small blind of $2.00

-Roland- posts the big blind of $4.00

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Madame.DustKing of Clubs Queen of Hearts

Madame.Dust raises to $8.00

-Roland- raises to $191.62 and is all-in

Madame.Dust calls $183.62

*** SHOW DOWN ***

-Roland- shows King of Spades3 of Diamonds

Madame.Dust shows King of ClubsQueen of Hearts

*** FLOP *** 6 of Diamonds4 of Diamonds5 of Clubs

*** TURN *** 6 of Diamonds4 of Diamonds5 of Clubs9 of Diamonds

*** RIVER *** 6 of Diamonds4 of Diamonds5 of Clubs9 of DiamondsKing of Hearts

*** SUMMARY ***

Board: 6 of Diamonds4 of Diamonds5 of Clubs9 of DiamondsKing of Hearts

Madame.Dust collects $382.24

 

Totalt är jag back $520 (då är $100 på SNG inräknade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg varför jag älskade everest för i tiden

 

Seat 1: stemat ($189.00)

Seat 2: Madame.Dust ($422.80)

stemat posts the small blind of $2.00

Madame.Dust posts the big blind of $4.00

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Madame.DustQueen of Diamonds King of Clubs

stemat raises to $12.00

Madame.Dust calls $8.00

*** FLOP *** Queen of HeartsKing of Hearts5 of Spades

Madame.Dust checks

stemat bets $24.00

Madame.Dust raises to $48.00

stemat calls $24.00

*** TURN *** Queen of HeartsKing of Hearts5 of Spades7 of Diamonds

Madame.Dust bets $55.00

stemat calls $55.00

*** RIVER *** Queen of HeartsKing of Hearts5 of Spades7 of Diamonds3 of Clubs

Madame.Dust bets $230.00

stemat calls $74.00 and is all-in

Uncalled bet of $156.00 returned to Madame.Dust

*** SHOW DOWN ***

Madame.Dust shows Queen of DiamondsKing of Clubs

stemat shows Jack of HeartsAce of Diamonds

*** SUMMARY ***

Board: Queen of HeartsKing of Hearts5 of Spades7 of Diamonds3 of Clubs

Madame.Dust collects $377.00

 

Förövrigt är jag plus minus 0 just nu. Skönt efter att som sämst ha varit back $1K!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin upphämtning! Gillar inte din minicheckraise med tvåparet mot stemat. Du får färgdrag och händer som JT att spela korrekt mot dig och det är det man vill undvika.

 

Föresten, en liten nybörjarfråga. Om vi säger att jag vill att "Må klonken vara med er / SlickJack" ska stå som "Klart du ska skotta, min son.

Börja med altanen!" på dina inlägg, hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...