Gå till innehåll

Beck vs Fucking Åmål


fhaugen

Beck eller Fucking Åmål?  

121 medlemmar har röstat

  1. 1. Beck eller Fucking Åmål?

    • Beck
      48
    • Fucking Åmål
      73


Recommended Posts

Jag och min vän boman hade tidigare idag en diskussion om svenska filmer och vi hade delade åsikter angående vad som är en bra film.

 

Så vi ber her helt enkelt att rösta på vilken film ni tycker är bäst, Beck eller Fucking Åmål, så jag får bevisa att jag hade "rätt" :) Motivera gärna också!

 

(Med Beck menas den senare serien med Peter Haber och Mikael Persbrandt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Svårt att jämföra.

Beck är massproduktion Thriller för vuxna.

Fucking Åmål är en enskilld film Drama(?) för ungdomar.

 

Troligen är Fucking Åmåls budget klart högre än vad Becks är per film.

 

Så antagligen är Fucking Åmål en bättre film...

 

Men för mig föredrar jag Beck alla dagar i veckan. Särskilld andra serien med Haber/Persbrandt. Den nya verkar inte så bra. Har iof. bara sett två av dom än, kanske är dom två sämsta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att jämföra.

Beck är massproduktion Thriller för vuxna.

Fucking Åmål är en enskilld film Drama(?) för ungdomar.

 

Troligen är Fucking Åmåls budget klart högre än vad Becks är per film.

 

Så antagligen är Fucking Åmål en bättre film...

 

Men för mig föredrar jag Beck alla dagar i veckan. Särskilld andra serien med Haber/Persbrandt. Den nya verkar inte så bra. Har iof. bara sett två av dom än, kanske är dom två sämsta...

 

Högra budget=bättre film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bördig från Åmål så är valet lätt. Hellre en måbrafilm än något om en grupp dysfunktionella poliser som bara skriker otrevligheter åt varandra på en illa belyst arbetsplats. Beck<Åmål<Musikern :-D

Så en film om dysfunktionella ungdomar som skriker otrevligheter åt varandra i en väl belyst skola är bättre?

 

Hur bra mår man av det..?

 

Edit: :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag var otydlig när jag skrev att Fucking Åmål hade högre budget osv. Trodde pokerspelare kunde tolka vidare från det jag skrev...

Naturligtvis betyder inte priset allt, men det har så klart betydelse för kvaliteten. Högre budget ger så klart bättre förutsättningar att göra nåt bättre.

Men hur avgör man vilken film som är bäst?

Blev grymt förvånad när så många röstat på Fucking Åmål, men ni var väl 15 när filmen släpptes. Själv var jag lite äldre än så och har grymt svårt att se likheter med min ungdom osv. Beck har helt klart en bredare publik.

Men vad jag förstått så har Fucking Åmål fått bra kritik från sin publik och "experter". Att nästan ingen av skådespelarna ens satt sin fot i Åmål varken före, under eller efter inspelningarna kanske inte har nån betydelse för er som gillar den bara för att ni är från Åmål.

Senaste Beck-serien som är på väg ut nu verkar tyvärr vara lite av ett hastverk utan speciellt bra och genomarbetade manus. Personligen tycker jag förra serien var bäst. Saknar den dubbade tysken (Josef) och Allice i den senaste...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att jämföra.

Beck är massproduktion Thriller för vuxna.

Fucking Åmål är en enskilld film Drama(?) för ungdomar.

 

Troligen är Fucking Åmåls budget klart högre än vad Becks är per film.

 

Så antagligen är Fucking Åmål en bättre film...

 

Men för mig föredrar jag Beck alla dagar i veckan. Särskilld andra serien med Haber/Persbrandt. Den nya verkar inte så bra. Har iof. bara sett två av dom än, kanske är dom två sämsta...

 

Möjligtvis hade fucking åmål en större budget, men de må vara ganska marginellt i frågan om att de skulle ha gjort nått i kvalité då det är känt att fucking åmål hade en väldigt liten budget överhuvudtaget att röra sig med. Som Lukas Moodyssons genombrottsfilm gjorde han mycket arbete själv just på grund av den snåla budgeten.

Kan även nämnas att filmen har hört till en av Sveriges 10 mest sedda filmer genom tiderna på bio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...