Gå till innehåll

Beck vs Fucking Åmål


fhaugen

Beck eller Fucking Åmål?  

121 medlemmar har röstat

  1. 1. Beck eller Fucking Åmål?

    • Beck
      48
    • Fucking Åmål
      73


Recommended Posts

Ja? Men hur ofta floppar en högbudget och hur ofta floppar en lågbudget?

 

Nämn en lågbudgetfilm som floppat hårdare än Waterworld, liksom.

Bland svenska filmer så hade väl Tre Solar en hyfsad budget, t.ex.

Vad trodde du att du sa med den där kommentaren?

 

Och det har du erfarenhet av förstår jag.

 

Nej alltså, håll dig ifrån mig. Jag får dig att se fånig ut.

 

Förlåt om jag var otydlig när jag skrev att Fucking Åmål hade högre budget osv. Trodde pokerspelare kunde tolka vidare från det jag skrev...

Naturligtvis betyder inte priset allt, men det har så klart betydelse för kvaliteten. Högre budget ger så klart bättre förutsättningar att göra nåt bättre.

Men hur avgör man vilken film som är bäst?

Blev grymt förvånad när så många röstat på Fucking Åmål, men ni var väl 15 när filmen släpptes. Själv var jag lite äldre än så och har grymt svårt att se likheter med min ungdom osv. Beck har helt klart en bredare publik.

Men vad jag förstått så har Fucking Åmål fått bra kritik från sin publik och "experter". Att nästan ingen av skådespelarna ens satt sin fot i Åmål varken före, under eller efter inspelningarna kanske inte har nån betydelse för er som gillar den bara för att ni är från Åmål.

Senaste Beck-serien som är på väg ut nu verkar tyvärr vara lite av ett hastverk utan speciellt bra och genomarbetade manus. Personligen tycker jag förra serien var bäst. Saknar den dubbade tysken (Josef) och Allice i den senaste...

 

Jag såg inte Fucking Åmål när den kom (då jag var i mellersta tonåren), utan några år senare då jag var runt 20. Jag vet inte om det spelar nån roll, men å andra sidan spelade inte din inflikning någon roll heller :)

Jag gillade den mycket för att den kändes ganska löst bunden både till kön och till ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nämn en lågbudgetfilm som floppat hårdare än Waterworld, liksom.

Jag och mina gamla korridorare (på den gamla goda korridorstiden) gjorde ett antal det-är-jävligt-sent-på-natten-och-vi-har-tröttnat-på-att-pilla-loss-tapeten-från-väggen-filmer. Budgeten var noll kronor och de floppade totalt. Av 5 personer som tvingats se dem så har endast en lyckats fejka en positiv reaktion.

 

Summa summarum: Är inte 99,9% av alla filmer som någonsin gjorts definitionsmässiga floppar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att jämföra eftersom det är liiiiiiite olika genrer... Men:

 

Överlag tycker jag nog att Åmål>Beck. Det finns enstaka Beckproduktioner som är riktigt bra och som placerar sig över Åmål (t.ex. Hämndens Pris (som för övrigt jag och Frugan såg på vår andra dejt:))), sedan finns det många som är riktigt tråkiga och där Gunvald är den enda behållningen, och sedan en hel del som är bra/halvbra och rättså spännande men utan att vara jättespektakulära. Det som gör att man sitter kvar är mest för att man vill veta hur det hela slutar/vem som är mördaren etc, snarare än att storyn skulle vara så jäkligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste Beck-serien som är på väg ut nu verkar tyvärr vara lite av ett hastverk utan speciellt bra och genomarbetade manus. Personligen tycker jag förra serien var bäst. Saknar den dubbade tysken (Josef) och Allice i den senaste...

 

Du kan ju omöjligen finnas på riktigt? Hur kan man sakna den dubbade tysken?!? Det var ju ensamt det mest pinsamma i hela den svenska filmhistorien att behöva se den där produktionsinkvoterade tysken mima.

 

(okej jag överdrev för att visa en poäng, häng inte upp er på den svenska filmhistorien plz)

 

För övrigt: Åmål > Beck alla dagar i veckan. Lukas Moodyson må vara knäpp men han kan konsten att skriva verklighetstrogna dialoger till skillnad från alla dramatenmanusförfattare som vågar sig in på film.

 

"Jag kan inte röra vid dig Lennart. Du är bara så mycket människa." osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sådana som kollar på film på andra dejten.

 

Jag avsåg iofs filmer, inte människor, så jag förtydligar det nu för alla andra utöver Jennez här på PF som också är utvecklingsstörda: Det finns många Beck-filmer som är riktigt tråkiga...

 

Vi kollade för övrigt på film på första dejten också. Först lite minigolf (Frugan vann, för övrigt... :roll: ), sedan massa mys i sängen till Snatch. Film är underskattat dejting material under rätt omständigheter, men det krävs bl.a. att isen redan har brutits etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avsåg iofs filmer, inte människor, så jag förtydligar det nu för alla andra utöver Jennez här på PF som också är utvecklingsstörda. Det finns många Beck-filmer som är riktigt tråkiga...

 

Vi kollade för övrigt på film på första dejten också. Först lite minigolf (Frugan vann, för övrigt... :roll: ), sedan massa mys i sängen till Snatch. Film är underskattat dejting material under rätt omständigheter, men det krävs bl.a. att isen redan har brutits etc.

 

Dang, jag som tyckte att jag var riktigt fyndig... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå om du tror det, om du också tror att regissören blint går efter exakt hur manuset är precis hela tiden. Eftersom det dock öht inte stämmer har du fel.

 

Manuset är hjärtat i en film. Om du tror att man kan göra en bra film på ett piss manus så har du aldrig varit med på en filmproduktion.

 

Btw: Jag läser förövrigt filmkunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju omöjligen finnas på riktigt?

 

Hur skall jag tolka detta? Som en fråga? Skit samma jag kommer iaf inte att svara.

 

Har iof ingen anledning till att sitta och försvara mig själv emot dig.

Men eftersom jag vet att jag har svårt att uttrycka mig tydligt i skrift så skall jag förklara lite. Det är inte Tysken jag sakna utan karraktären. Dom nya filmerna känns ganska släta.

 

Jag hoppar härmed av denna och alla andra diskussioner på PF.

Skall i fortsättningen bara svara på inlägg med orden Ja, Nej, All In, Fold, Syn.

 

Sen ett litet tipps till dig och andra.

Låt folk ha olika åsikter utan att hoppa på dom och tycka att dom är idioter för att dom inte tycker som du! Och försök se saker ur olika perspektiv.

Människor är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att man kan göra en bra film på ett piss manus så har du aldrig varit med på en filmproduktion.
Det kallas "improvisation" och "ändra manus". Dessutom så finns det en hel filmer som de facto har rätt risigt manus men lyfts av foto, skådisar och scenogfrafi. Ta exempelvis Femte Elementet.

 

Btw: Jag läser förövrigt filmkunskap.
Du menar högskolekursen som går ut på att kolla på lite film och löka?

 

Jag lägger för övrigt 2:1 på dev mot dig i en filmvetartävling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall jag tolka detta? Som en fråga? Skit samma jag kommer iaf inte att svara.

 

Har iof ingen anledning till att sitta och försvara mig själv emot dig.

Men eftersom jag vet att jag har svårt att uttrycka mig tydligt i skrift så skall jag förklara lite. Det är inte Tysken jag sakna utan karraktären. Dom nya filmerna känns ganska släta.

 

Jag hoppar härmed av denna och alla andra diskussioner på PF.

Skall i fortsättningen bara svara på inlägg med orden Ja, Nej, All In, Fold, Syn.

 

Sen ett litet tipps till dig och andra.

Låt folk ha olika åsikter utan att hoppa på dom och tycka att dom är idioter för att dom inte tycker som du! Och försök se saker ur olika perspektiv.

Människor är olika.

 

Lugn och fin, jag menade det inte som en personlig förolämpning, jag förstod helt enkelt inte hur man kunde sakna det pinsamma inslaget i Beckfilmerna, när han ska stå där och mima. Att du saknar karaktären, fine, själv tycker jag att de borde slopat tysken och haft en svenskspråkig skådis istället. Självklart är det okej att ha olika åsikter, hur skulle diskussioner annars uppstå?

 

Måste ha slagit till mot en öm tå på en öm dag antar jag.

 

Alla får vara lucia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manuset är hjärtat i en film. Om du tror att man kan göra en bra film på ett piss manus så har du aldrig varit med på en filmproduktion.

 

Det går alldeles utmärkt, av det enkla skälet att man inte måste spela in exakt så som står i manus. Dessutom står nästan aldrig sådant som skådespelarval och musik med, och det är sådant som kan höja en film trots ett kasst manus, även om manuset skulle följas slaviskt. Faktiskt tror jag att det är väldigt ovanligt att man följer manus överdrivet noggrant, om vi plockar bort filmer där regissören själv skrivit det.

 

Btw: Jag läser förövrigt filmkunskap.

 

Good for you, filmkunskap är kul. Det hindrar dock inte att det jag skrev ovan stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert många som har..

 

Men du vet inte. EFtersom du verkar inte kunna ge några konkreta exempel.

 

Det kallas "improvisation" och "ändra manus". Dessutom så finns det en hel filmer som de facto har rätt risigt manus men lyfts av foto, skådisar och scenogfrafi. Ta exempelvis Femte Elementet.

 

Haha, jo, jag vet hur en regissör jobbar så. De där sakerna du nämnde är en utgörande sats för att det ska bli en film. Vet inte en enda käft som har improviserat en hel film. Och hur bra är 5:e elementet på en skala 1-10? En svag äcklig 3:a. Skrattretande historia.

 

Du menar högskolekursen som går ut på att kolla på lite film och löka?

 

Jag lägger för övrigt 2:1 på dev mot dig i en filmvetartävling.

 

Nej, FOLKhögskole kursen. Ja, vi lökar för det mesta, men vad f*n ska man göra när det är filmhistoria man håller på med 8-)

 

Sure. Vi tar ett ämne, skriver våra egna manus, gör en film och sen lägger upp det på ett filmforum och sen får de vara en avgörande röst. Vi har samma villkor till Ljusutrustning, Kamera, redigeringsarbete m.m

 

Eller menar du vem som mest kunskap över vilken som har skrivit musiken till filmen X, lol. så äckligt tråkigt.

 

Annars kan vi göra en jämnförselse med DI´s intagningsprov.

 

Det går alldeles utmärkt, av det enkla skälet att man inte måste spela in exakt så som står i manus. Dessutom står nästan aldrig sådant som skådespelarval och musik med, och det är sådant som kan höja en film trots ett kasst manus, även om manuset skulle följas slaviskt. Faktiskt tror jag att det är väldigt ovanligt att man följer manus överdrivet noggrant, om vi plockar bort filmer där regissören själv skrivit det.

 

Det är fortfarande regissörens och producentens visuella tolkning av manus. Det är utgångspunkten för en film. Man följer inte ett filmmanus som ett slaviskt djur , nej! Men det är genom manuset de väljer skådespelare och vilket ljud som skulle passa till historien. Så utgångspunkten är fortfarande genom filmmanuset. Det kan du googla runt på vilken sida som helst, och se vad en regissör, skådespelare, kompositör säger om det. Det är ganska så fundamentalt vetande att det är så. Så har det alltid varit sen Universal, Warner Brothers m.m kommit in i branscen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lätt fucking åmål, den är ju en klassiker för oss missanpassade småortsbor som är ~ jämngamla med skådisarna..

(o ett litet minne av att lukas moodyson en gång i tiden var frisk i huvet)

beck är inte mycket mer än en tragisk tv4-söndags-plåga/påminnelse om att persbrant alltid vart lika pigg i skallen som moodyson är nu för tiden...

lite rörigt, menmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande regissörens och producentens visuella tolkning av manus. Det är utgångspunkten för en film. Man följer inte ett filmmanus som ett slaviskt djur , nej! Men det är genom manuset de väljer skådespelare och vilket ljud som skulle passa till historien. Så utgångspunkten är fortfarande genom filmmanuset. Det kan du googla runt på vilken sida som helst, och se vad en regissör, skådespelare, kompositör säger om det. Det är ganska så fundamentalt vetande att det är så. Så har det alltid varit sen Universal, Warner Brothers m.m kommit in i branscen.

 

Javisst, det säger jag inte emot. Jag vet hur seriösa filmer görs (man behöver inte ha pluggat på folkhögskola för det ;)), och så har det alltid fungerat.

 

Men på vilket sätt betyder det du skriver ovan att man inte kan göra bra film på dåliga manus? Man kan fortfarande göra en bra film även om manuset är utgångspunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...